Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

attachicon.gifEckhhart_Tolle_front.jpg

 

Har precis fått hem två böcker från AdLibris skrivna av Eckhart Tolle, översatta till svenska för ros skull.

”Lev livet fullt ut! : en väg till andligt uppvaknande”,

och ”Tystnaden talar : lyssna till budskapet i ditt inre”.

 

Den första är bästsäljaren ”Power of Now” översatt som jag redan läst, medan den andra har jag inte läst än.

Jag tycker att det är värt att offra några kronor på vettig läsning av ett så livsavgörande budskap: om konsten att bli fri från överflödigt, plågsamt negativa och ständigt repeterande tankar.

 

Den förstnämnda har jag tänkt att ge bort till en anhörig när tillfälle ges.

Det här är så viktigt att jag bara måste dela med mig av det.

 

attachicon.giflev-livet-fullt-ut-en-vag-till-andligt-uppvaknande.jpgattachicon.giftystnaden-talar-lyssna-till-budskapet-i-ditt-inre.jpg

Inga dammiga, gamla böcker det där, antar jag? Fast för min del är det i praktiken samma skrot och korn, om uttrycket tillåts. Mitt ex har velat får mig att läsa sådant. Jag gjorde aldrig det, men så är jag ju ett ex, så klart! :D

 

(Budskapet liknar dock essensen av kognitiv terapi och det är det förstås inget fel på. Det är det där med andligt jag kan avvara.)

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga dammiga, gamla böcker det där, antar jag? Fast för min del är det i praktiken samma skrot och korn, om uttrycket tillåts. Mitt ex har velat får mig att läsa sådant. Jag gjorde aldrig det, men så är jag ju ett ex, så klart! :D

Du måste vara öppen för det på ett medvetet eller omedvetet plan, annars är det inte lönt att tröska igenom dessa böcker därför att de är inget att förstå på ett intellektuellt plan utan på det upplevda, där man mer känner och registrerar.

 

För egen del har det inre oljudet orsakat mycket onödigt lidande men jag har inte blivit medveten om det förrän nu.

Budskapet klingade helt rätt för mig eftersom jag läst liknande budskap i helt andra sammanhang.

Tolle har för mig knutit samman flera dimensioner från flera olika källor som gjort att jag uttryckte ett jublande "EUREKA" och började omedelbart att försöka tolka det han skrivit, och sagt i ett otal YT-klipp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste vara öppen för det på ett medvetet eller omedvetet plan, annars är det inte lönt att tröska igenom dessa böcker därför att de är inget att förstå på ett intellektuellt plan utan på det upplevda, där man mer känner och registrerar.

 

För egen del har det inre oljudet orsakat mycket onödigt lidande men jag har inte blivit medveten om det förrän nu.

Budskapet klingade helt rätt för mig eftersom jag läst liknande budskap i helt andra sammanhang.

Tolle har för mig knutit samman flera dimensioner från flera olika källor som gjort att jag uttryckte ett jublande "EUREKA" och började omedelbart att försöka tolka det han skrivit, och sagt i ett otal YT-klipp.

Jag har försökt vara kristen, men det gick inte, för jag är inte det minsta andligt eller religiöst lagd. Men jag lovar att jag försökte så gott jag kunde efter förmåga. Jag har inget emot sådant, tvärtom, men jag är helt oemottaglig. Dock har jag gått i långvarig psykoterapi och nått mitt känsloliv på så sätt. Inga enorma eller storstilade resultat, men gott nog för att gå vidare i livet.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt vara kristen, men det gick inte, för jag är inte det minsta andligt eller religiöst lagd. Men jag lovar att jag försökte så gott jag kunde efter förmåga. Jag har inget emot sådant, tvärtom, men jag är helt oemottaglig. Dock har jag gått i långvarig psykoterapi och nått mitt känsloliv på så sätt. Inga enorma eller storstilade resultat, men gott nog för att gå vidare i livet.

Synd för jag tror att där finns en skatt att hitta om man är envis och läser, upplever, praktiserar budskapet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej mikaellq, nu vill jag inte var elak, utan frågar uppriktigt:

 

Är inte ditt sätt att bemöta "vänsteråsikter" och "vänstermänniskor" här i forumets olika diskussionstrådar just sådana "överflödigt, plågsamt negativa och ständigt repeterande tankar" som du säger dig vilja bli fri ifrån?

Hur vore det att försöka "vara öppen /…/ på ett medvetet eller omedvetet plan" även för annat än Tolle?

  • Rösta upp 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd för jag tror att där finns en skatt att hitta om man är envis och läser, upplever, praktiserar budskapet.

Det är inte synd att en man som är blind från födseln inte kan se... ;)

 

Hej mikaellq, nu vill jag inte var elak, utan frågar uppriktigt:

 

Är inte ditt sätt att bemöta "vänsteråsikter" och "vänstermänniskor" här i forumets olika diskussionstrådar just sådana "överflödigt, plågsamt negativa och ständigt repeterande tankar" som du säger dig vilja bli fri ifrån?

Hur vore det att försöka "vara öppen /…/ på ett medvetet eller omedvetet plan" även för annat än Tolle?

Det är väl det allt syftar till för mikaellq:s skull, antar jag? Att frigöra sig från sådant? Det vore väl bara bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej mikaellq, nu vill jag inte var elak, utan frågar uppriktigt:

 

Är inte ditt sätt att bemöta "vänsteråsikter" och "vänstermänniskor" här i forumets olika diskussionstrådar just sådana "överflödigt, plågsamt negativa och ständigt repeterande tankar" som du säger dig vilja bli fri ifrån?

Hur vore det att försöka "vara öppen /…/ på ett medvetet eller omedvetet plan" även för annat än Tolle?

Du hugger som en kobra när du får chansen, men detta bjuder jag på, framförallt för att det här ska vara en fredad tråd.

 

Eckhart Tolle, eller Ulrich Tolle som han egentligen heter, talar om något helt annat, om ett uppvaknande ur den drömlika värld de flesta lever i på grund av ett ständigt repeterande, negativt och meningslöst tänkande. Så det här är ingen religion att anamma utan en teknik för att bli fri från överflödigt tänkande, må bättre och uppleva världen utan det mentala filtret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det här är ingen religion att anamma utan en teknik för att bli fri från överflödigt tänkande, må bättre och uppleva världen utan det mentala filtret.

 

eh... - ja, just det!

 

Det är det jag frågar om. Och - jag hugger inte som en kobra - jag frågar uppriktigt, jag önskar ingen strid utan undrar hur det kan komma sig du inte tycks förstå frågan. :ermm:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4G har krånglat länge här..Fungerar bra långa perioder , sedan kommer perioder då det blir tvärstopp och man ringer och klagar och de "hittar inget"

Fler ringer, och de ger sig ut och kollar stationen, sedan kommer SMS att "de fixat felet" så går det ett tag till, sedan är det likadant.

 

Sista veckorna nu har jag slagit över till 3G som fungerar utmärkt och jag är nöjd med farten

attachicon.gifSkärmavbild 2014-03-17 kl. 13.27.27.jpg

Bor inte du i någon lite by eller liknande ganska nära mer tätbefolkade områden? Går det inte att fixa ett vettigt gruppris på fiber?

 

Jag kör 3G, mycket pålitligare än 4G. Och då ser jag masten 300 meter bort. Så det är något allmänt knas med 4G. Men jag har läst att alla "i branschen" hoppas på 5G. Fan tro't.

Självklart längtar branschen efter 5G, då kommer det kunna sälja precis samma sak som nu, men till ett högre pris eftersom det är nyare och bättre.

 

Inte är det väl ljudvågor i 3/4/5-G? :fundersam:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Talrör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

eh... - ja, just det!

 

Det är det jag frågar om. Och - jag hugger inte som en kobra - jag frågar uppriktigt, jag önskar ingen strid utan undrar hur det kan komma sig du inte tycks förstå frågan. :ermm:

Svar har du väl fått, han tycker inte att det hör ihop, helt enkelt. Hade du väntat dig något annat? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag ger inte solfångarna nån värme :(

1 dm snö minst och det tog ett bra tag innan det blev plogat- misstänker att dom redan ställt undan snöredskapen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

eh... - ja, just det!

 

Det är det jag frågar om. Och - jag hugger inte som en kobra - jag frågar uppriktigt, jag önskar ingen strid utan undrar hur det kan komma sig du inte tycks förstå frågan. :ermm:

Inget illa menat. Inget ont uppsåt. Inget medvetet borttrollande med ord när det inte passar (som vissa här gör ibland), utan jag är bara uppriktig med vad jag tycker och det får du lära dig att leva med. yes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyare blir det i alla fall. Talrör, är inte det 1G, eller i alla fall 1,5G?

Bredband, om alla skriker i olika frekvenser så funkar det kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner en som tror att telefon bara är ett kortare ord för "skrik så högt att det hörs till New York".

:lol:

Jag känner en sådan person också. :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringeliring i telefonen:

-Hej. Xxxx Xxxxxxxx från Falu stadsnät. Är fibermodemet på ? Nu slår vi på Banhof!

 

:galetglad::galetglad::galetglad::galetglad::galetglad:

[+] Kul! Grattis! :yeahbaby:

 

Är på gång här med nu... Är nog dags att beställa det där trepunktbältet med, så man sitter stadigt sen. Fort lär det gå. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror man ska läsa Eckhart Tolle med en stor nypa salt............

 

För mkt quick fix, saker och ting är inte alltid så enkla......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är en arbetsmåndag avklarad igen då, inte för att jag fått något gjort eller så, men jobbig var den....

 

Arbetsplatsmöte! Dessa ständiga möten om ditten och datten, usch o fy! Vi har idag fått veta att dokumentationen måste förbättras! aj aj,

Rutiner hit och rutiner dit! skärpning,

 

Åh, jag får knottror över allt sånt där..... det bara ryser i mig. Samtidigt så får vi veta att vi inte ska lägga kraft på sådant som inte gagnar de som vi är till för, men hur ska de ha det?

 

Dagen inleds med timglas hit och timglas dit i min jobbPC, saker som ska göras och som borde ta 5 minuter tar i själva verket en kvart! Kör med Firefox och det har funkat relativt bra, fram tills nu. Det seeeeegar och seeeeegar. Hela datorn verkar kaputt!!! Men jag får försöka fixa lite själv för jag vet att om min gamla jobburk av billig stationär HP-sort ska bytas ut så får jag en hopplöst jobbig HP-laptop av kontorsmodell istället. Och en sådan kan man också få rysningar av.... :(

 

P.S kanske ni tycker att det är förmätet av mig att klaga så här, men det är inte alltid så lätt.....Jag passar liksom inte in i mallen av den duktiga som bara gör det man blir åtsagd att göra och inte ifrågasätter och aldrig ens tänker tanken att köra något eget race. För det är ju absolut förbjudet, inte ens tänka tanken. Fast innerst inne vet jag ju att jag gör ett j-a bra jobb, men om man bara slapp dessa möten.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror man ska läsa Eckhart Tolle med en stor nypa salt............

 

För mkt quick fix, saker och ting är inte alltid så enkla......

Och du vet det exakt hur?

För här talar vi om en man som ägnat många många timmar åt introspektion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är det här för lattjo ?

 

 

post-154-0-36597500-1395083789_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du vet det exakt hur?

För här talar vi om en man som ägnat många många timmar åt introspektion.

Men, men...

 

Var är din skepticism och källkritik som du i normala fall är så mån om att framhålla? Du, som varande liberal, håller väl aldrig på att lämna den och bli sekterist? Det kan jag aldrig tro! :armskeptisk:

Redigerad av iKnattarna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du vet det exakt hur?

För här talar vi om en man som ägnat många många timmar åt introspektion.

Nej, det har jag ingen uppfattning om, men det jag vet är att alltför många människor far illa när de förlitar sig på de ofta enkla lösningar som ges på det här sättet. Det kan vara intressant för den som är intresserad av frågorna och gillar att läsa den här typen av litteratur. Men för de som behöver verklig hjälp för att klara av att ta sig fram i livet så är de det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp, så fick jag nyss 500 MB utrymme till i Dropboxen! Det tar sig.... :)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp, så fick jag nyss 500 MB utrymme till i Dropboxen! Det tar sig.... :)

 

Grattis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...