Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Jaha, det är en slags mobilfunktion med Iprylar. Den slår inte ihop datorns kalendrar, för där har jag veckonummer och helgdagar.

ja. i OS X kalender funkar allt finfint, men på jobbet är jag utlämnad till iclouds kalender. Kan inte dra fram min gullmac i tid och otid, speciellt inte med tanke på att 15 andra sitter med en papperskalender.

Så då får jag slita med iOS (skit)kalender och med någon nedtankad kalenderapp.

 

Och i den jobbiga jobbPC,en är det iCloud som gäller.

 

Gnällspik är vad jag är.... :tyst:

och i-landsproblem också, jag vet ..... :behave:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagom till att lunchen bestående av yoggi med solrosfrös och pumpakärnor var inmundigad gurglade det till och det var bara att knata in på dass :tyst:

 

Nej, ett nytt pass i bingen får det bli :sleeping:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja. i OS X kalender funkar allt finfint, men på jobbet är jag utlämnad till iclouds kalender. Kan inte dra fram min gullmac i tid och otid, speciellt inte med tanke på att 15 andra sitter med en papperskalender.

Så då får jag slita med iOS (skit)kalender och med någon nedtankad kalenderapp.

 

Och i den jobbiga jobbPC,en är det iCloud som gäller.

 

Gnällspik är vad jag är.... :tyst:

och i-landsproblem också, jag vet ..... :behave:

Nej, vad då gnäll, det är ju en tjänst man indirekt betalar för, och då ska den vara rimligt användbar i det land man bor i. Vi har behov av veckonummer och helgdagar, sakligt sett. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amerikanska pannkakor har man väl bakpulver i också?

Ja, precis... Smeten skiljer sig lite mot vanlig, i proportionerna av ingredienter plus att den är lite tjockare och man steker de på svagare värme. Och sen finns det rätt många olika recept. Både de med bara bakpulver, men ofta är det både bakpulver och bikarbonat. Bikarbonat ger mer drag i det... som de heter på engelska: “baking powder” resp “baking soda”). Jag brukar ha i (ytterst) lite vaniljsocker med. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär ja.... Då var fibern i a f inne i huset. :D Borrat genom väggen och matat genom slangen inkl klamrat på väggen, och matat in de metrarna med fiber de hade rullat ihop utanför. Nu är det bara dosan inne och plåtskyddet (kanal) ut som skall täcka plaströret. Eftersom jag inte hade ngn bra stege fick jag snickra mig en. ^_^ Blev bra. Funkade i a f, och fyllde sin uppgift. :crossfingers: Men den är allt annat än en “lättviktsstege”. :rolleyes: ...och jag blev precis klar till SGA började på TV'n. Perfekt timing. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, precis... Smeten skiljer sig lite mot vanlig, i proportionerna av ingredienter plus att den är lite tjockare och man steker de på svagare värme. Och sen finns det rätt många olika recept. Både de med bara bakpulver, men ofta är det både bakpulver och bikarbonat. Bikarbonat ger mer drag i det... som de heter på engelska: “baking powder” resp “baking soda”). Jag brukar ha i (ytterst) lite vaniljsocker med. :yeahbaby:

Det är ju bikarbonat i bakpulver, den utgör den basiska ingrediensen, som reagerar med den andra ingrediensen, en syrabas, vanligen en fosfat (surt salt), vilket tillsammans ger koldioxidutveckling = ett lyft (resten i bakpulver är stadgande material, stärkelse oftast, ungefär en tredjedel av vardera). Att addera bikarbonat separat gör således bara nytta om ingredienserna i övrigt är sura. Annars får man inget extra drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att addera bikarbonat separat gör således bara nytta om ingredienserna i övrigt är sura. Annars får man inget extra drag.

Jodå, det får man. Det går med bara bikarbonat med. Men det blir lite för koncentrerat då. Som du sa själv - bakpulver är gjort på bikarbonat. Vissa kakor, t ex drömmar använder du bikarbonat, våfflor... Inte mkt surt där. :ThumbsUp:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det får man. Det går med bara bikarbonat med. Men det blir lite för koncentrerat då. Som du sa själv - bakpulver är gjort på bikarbonat. Vissa kakor, t ex drömmar använder du bikarbonat, våfflor... Inte mkt surt där. :ThumbsUp:

Jo, det måste det vara, annars får du ingen utveckling av koldioxid. Bakkonsten står inte över kemin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det måste det vara, annars får du ingen utveckling av koldioxid. Bakkonsten står inte över kemin.

Enklast är att du provar. Ha i 1 tsk bikarbonat i nästa pannkakssmet så får du se vad som händer. ;)

 

Men för pannkakor är annars bakpulver i kombination med bikarbonat det bästa.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är att du provar. Ha i 1 tsk bikarbonat i nästa pannkakssmet så får du se vad som händer. ;)

 

Men för pannkakor är annars bakpulver i kombination med bikarbonat det bästa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_bicarbonate#Cooking

 

Oklart om hetta enbart räcker för att frigöra koldioxid, men det kanske är så det går till?

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför ska man alltid blanda bikarbonat med rumsvarma ingredienser, i exv sockerkaka så får man vara försiktig med det smälta smöret och ha i det sist.

 

Det är ett sjå att skriva det här, sitter vid jobbPC;n och varje bokstav släpar efter liksom, med en fördröjning. Anävnder med fördel FF då, men den webbläsaren har blivit omöjlig då eftersläpningen i den är enorm. Nu gick jag över till IE och det blev bättre.

Jag tror ja gmåste ta mig i kragen och säga till om en ny dator, en riktig härlig HPlaptop :ThumbsDown::bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte få en Chromebook? :P

Vet precis vad jag vill ha.....:)

 

Det är ett elände att komma till jobbet och sätta sig vid den eländiga PC;n. Blir på dåligt humör varenda gång. Gudskelov så sitter jag inte vid datorn mer än nödvändigt, men ändå..... all dokumentation, dokumentation med ibland bilder i, webbaserade program, ja allt! Är ett kämpande, och hela tiden tänker jag, att om jag hade fått gjort det här i min dator istället så skulle det ha tagit hälften av tiden och varit dubbelt så roligt. En så enkel sak som att ta en skärmdump på något viktigt och exv lägga upp den som en anteckning i Evernote, är ett helt företag. Vilket för mig eg är ett suveränt sätt att planera mitt arbete på.... Inser att jag är alldeles för digitaliserad och datoriserad....

Det är bara att bita ihop! :bla:

 

Nu får jag försöka tänka bort det där, och bli på gott humör igen! Något trevligt på TV kanske? B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snön vräker bokstavligen ner och ingen fiber idag heller. :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snön vräker bokstavligen ner och ingen feber idag heller. :dumstrut:

Vad skönt att du känner dig bättre. :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skönt att du känner dig bättre. :geros:

Somliga behöver bättre glasögon. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I feel GOOD! Jag tränar som en liten skållad råtta igen och det känns bara bra!

Jag önskar bara att jag kunde se förbättringar i resultaten, men just nu är fokus på de jobbigaste varianterna på övningarna för att just få resultat. :) Jag vill få starkare biceps och kör därför pull-ups med händerna tätt ihop och med handflator mot varandra, men den varianten är just jobbigare.

 

post-5952-0-51984300-1395260109.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Busat lite på forumet. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Busat lite på forumet. :whistling:

:hihihi:

 

det gjorde du nog rätt i :totaltgalen:

Väldigt passande :)

Redigerad av kiplon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstaterar att jag blir hemma imorn med. Fortfarande generalstrejk i buken och en kropp som värker :sjuk:

 

Dagen har till största delen spenderats i sängen mellan toa-besöken och i sängen tänkte jag ta mig nu :nattinatti:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Who? Me? Naaaaa..... scenic.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Långt efter alla andra hittade jag det. Smått beroendeframkallande :)

 

Men 2048? Inte en chans... :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långt efter alla andra hittade jag det. Smått beroendeframkallande :)

 

Men 2048? Inte en chans... :)

 

 

attachicon.gifimage.jpg

Sonen är spelfantast och testar detta lite vid sidan av, han har fått 1024 plus några drag i närheten till att få 2048, och han säger att det är "rätt svårt" (det ska översättas till "förbaskat svårt" för vanliga dödliga). Ett tips han lämnade är att man ska gå antingen uppåt eller nedåt, men aldrig båda. Åt sidorna är valfritt (och nödvändigt antar jag). Jag får bara huvudvärk och ångest av sådant här. Om det dessutom går på tid blir jag sjuk... :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sonen är spelfantast och testar detta lite vid sidan av, han har fått 1024 plus några drag i närheten till att få 2048, och han säger att det är "rätt svårt" (det ska översättas till "förbaskat svårt" för vanliga dödliga). Ett tips han lämnade är att man ska gå antingen uppåt eller nedåt, men aldrig båda. Åt sidorna är valfritt (och nödvändigt antar jag). Jag får bara huvudvärk och ångest av sådant här. Om det dessutom går på tid blir jag sjuk... :pinch:

Gudskelov så går det inte på tid, sådana spel "hatar" jag. Blir alldeles prillig, av dem.

Ändå spelar jag det på samma sätt som när jag fyller i enkäter, det är den första tanken som gäller....

Blir inte genomtänkt om man säger så.

Har varit uppe i 1024 några gånger ändå, konstigt nog. Och har faktiskt en gång haft 1024 på två ställen samtidigt, men lyckades såklart inte få dem att nå varandra. Så roligare blir det om man spelar det på poäng istället.

 

Men "plus några drag i närheten till att få 2048," Vad menas med det? antingen har man 2048 eller annars inte, finns ju liksom inte något nästan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

...han säger att det är "rätt svårt" (det ska översättas till "förbaskat svårt" för vanliga dödliga).

Hahaha! Uppfattat! :) Och är benägen att hålla med honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...