Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Och du vet det exakt hur?

För här talar vi om en man som ägnat många många timmar åt introspektion.

Han bör ha koll på hur han själv funkar, men är han tillräckligt normal för att han ska kunna säga något om andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är det här för lattjo ?

En filteringsfuntion... Känns lite onödig. Har aldrig använt den själv. Men den kanske är smidig på större forum.

 

japp, så fick jag nyss 500 MB utrymme till i Dropboxen! Det tar sig.... :)

[+] Gôtt... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En filteringsfuntion... Känns lite onödig. Har aldrig använt den själv. Men den kanske är smidig på större forum.

 

Ja jag har inte heller använt den förut

Det är lättare att +1:a

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ronny, den 17 Mar 2014 - 20:16, skrev:snapback.png

vad är det här för lattjo ?

 

En filteringsfuntion... Känns lite onödig. Har aldrig använt den själv. Men den kanske är smidig på större forum.

 

[+] Gôtt... :ThumbsUp:

om man skulle börja med att dölja alla inlägg under 20 poäng? eller 10 poäng? :fundersam::fane::sarcastic::totaltgalen:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har jag ingen uppfattning om, men det jag vet är att alltför många människor far illa när de förlitar sig på de ofta enkla lösningar som ges på det här sättet. Det kan vara intressant för den som är intresserad av frågorna och gillar att läsa den här typen av litteratur. Men för de som behöver verklig hjälp för att klara av att ta sig fram i livet så är de det inte.

Meditationsteknikerna botar inte cancer heller, men än sen då?

Det här handlar om något reellt och dessutom väl beprövat.

Lao Tzu, författaren av "Tao Te Ching", var en individ som vaknade redan för 2500 år sedan, Siddharta Gautama (Buddha) ungefär samtidigt. Mooji och Jiddu Krishnamurti är moderna mästare. Så det finns gott om källor att hänvisa till plus att meditation är väl beprövat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, men...

 

Var är din skepticism och källkritik som du i normala fall är så mån om att framhålla? Du, som varande liberal, håller väl aldrig på att lämna den och bli sekterist? Det kan jag aldrig tro! :armskeptisk:

Jag har redan förklarat. Det här är något jag träffat på redan innan Tolle fick sin fantastiska transformation.

En av mina favoritförfattare från Malmö, vila i frid, Dénis Lindbohm, skrev om det i en av sina böcker från 70-talet, Lao Tzu skrev sin "Tao Te Ching" redan för 2500 år sedan. Så det finns gott om källor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Du hugger som en kobra när du får chansen, men detta bjuder jag på, framförallt för att det här ska vara en fredad tråd.

 

Eckhart Tolle, eller Ulrich Tolle som han egentligen heter, talar om något helt annat, om ett uppvaknande ur den drömlika värld de flesta lever i på grund av ett ständigt repeterande, negativt och meningslöst tänkande. Så det här är ingen religion att anamma utan en teknik för att bli fri från överflödigt tänkande, må bättre och uppleva världen utan det mentala filtret.

"Vi behöver tänka mindre" verkar vara essensen av hans budskap... Ja, den linjen verkar ju folkpartister ha varit inne på ganska länge nu... ;):):D

Redigerad av iMatte v. 2.0
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vi behöver tänka mindre" verkar vara essensen av hans budskap... Ja, den linjen verkar ju folkpartister ha varit inne på ganska länge nu... ;):):D

Du har alltså som vanligt inget förstått och det är förstås ditt problem. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan förklarat. Det här är något jag träffat på redan innan Tolle fick sin fantastiska transformation.

En av mina favoritförfattare från Malmö, vila i frid, Dénis Lindbohm, skrev om det i en av sina böcker från 70-talet, Lao Tzu skrev sin "Tao Te Ching" redan för 2500 år sedan. Så det finns gott om källor.

 

mikaellq, låt oss inte slåss om detta; det var inte min mening.

 

Jag blir bara så oerhört förbluffad, över att få läsa hur du hyllar Eckhart Tolle, en man som sagt mycket, bl a:

 

What is God? The eternal one life underneath all the forms of life. What is love? To feel the presence of the one life deep within yourself and all creatures; to be it! Therefore, all love is the love of God.

 

Even a stone, and more easily a flower or a bird, could show you the way back to God, to the Source, to yourself. When you look at it or hold it & let it be without imposing a word of mental label on it, a sense of awe, of wonder, arises within you. Its essence silently communicates itself to you and reflects your own essence back to you.

 

I am the hole on the flute that Gods breath flows through.

 

Med tanke på hur du uttalat dig om Gudstro här i forumet (och t.ex. om intelligensen hos troende) måste du väl ändå inse att jag har anledning att vara förvånad?

 

Och när man läser dina inlägg i politiktråden i allmänhet och dina fördömanden av "vänstern" i synnerhet förstår jag inte hur du läser och tolkar följande Tolle-citat:

 

Through forgiveness, which essentially means recognizing the insubstantiality of the past and allowing the present moment to be as it is, the miracle of transformation happens not only within but also without.

 

Wherever you are, be there totally. If you find your here and now intolerable and it makes you unhappy, you have three options: remove yourself from the situation, change it, or accept it totally.

 

Ursäkta en lite fräck, och måhända insinuant iakttagelse, men du kanske läser Tolle på samma sätt som du läser Aftonbladet. Tar till dig det som passar dig, men avfärdar allt annat som vilseledande propaganda? ;)

  • Rösta upp 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

mikaellq, låt oss inte slåss om detta; det var inte min mening.

 

Jag blir bara så oerhört förbluffad, över att få läsa hur du hyllar Eckhart Tolle, en man som sagt mycket, bl a:

 

 

 

 

Med tanke på hur du uttalat dig om Gudstro här i forumet (och t.ex. om intelligensen hos troende) måste du väl ändå inse att jag har anledning att vara förvånad?

 

Och när man läser dina inlägg i politiktråden i allmänhet och dina fördömanden av "vänstern" i synnerhet förstår jag inte hur du läser och tolkar följande Tolle-citat:

 

 

 

Ursäkta en lite fräck, och måhända insinuant iakttagelse, men du kanske läser Tolle på samma sätt som du läser Aftonbladet. Tar till dig det som passar dig, men avfärdar allt annat som vilseledande propaganda? ;)

Du förstår inte. "Gud" är bara ett ord. "Varande" (being) är ett annat ord han använder men menar på att ord är just bara pekare, det Tao som kan nämnas är inte det eviga Tao. "Gud" är ett så dåligt ord därför att det vantolkats så totalt genom mänsklighetens historia enligt Tolle. Den "Gud" som åsyftas har inget att göra med "Gud", "Jahve", "Allah", eller någon annan version som religioner använt och missförstått precis som du.

 

Han precis som de andra mästarna pekar med hela handen på en betydligt mera bekymmersfri tillvaro i att gå upp fullständigt i här och nu, istället för att som de flesta gå och dagdrömma bort den vakna delen av dygnet.

Redigerad av mikaellq
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom detta är en "trivseltråd" flyttar jag mitt svar till "religiösa hörnet" dvs. religionstråden. ok?

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom detta är en "trivseltråd" flyttar jag mitt svar till "religiösa hörnet" dvs. religionstråden. ok?

+1 :ThumbsUp:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och mecklar lite med ett domännamn, som jag administrerar. Böhöver få loss det från webhost'en så jag kan lägga det separat hos en registrar istället. Alltid lite pill och fix innan koder och autensiering kommer. Jaja, det löser väl sig imorgon.

 

:kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått tillbaka mina pengar, och saken är ur världen. Nästan. Nu ska jag bara få dem att ta bort mitt konto och kortuppgifter.

Så där, ja! Nu är även konto och kortuppgifter borta. Nu är jag och Hallon nästan kompisar igen... ^_^ (Ungefär som att Ryssland är helt okej om de håller sig till Ryssland)

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gödslat min blåbärsodling.

Hoppas på god skörd i år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarta döden

Har du fått pesten? Dåligt kaffe? Hunden sket på mattan? Slagit i huvudet i ett mörkt rum? What!?!?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gick in på pensionsmyndigheten för ett år sedan stod det "Du som snart går i pension" :(

Ha. När jag gick in där nyss så stod det:

"Du som snart går i pension kan titta i stjärnorna efter pensionspengarna!" :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det får bli pannkaka till middag....

post-67957-0-81103900-1395155373.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en ny mobil häromveckan, en Motorola Moto G, som verkar klara av det mesta. Den klarar av att vara under vattnet, skärmen blir inte repig av nycklar, och skärmen OCH mobilen klarar dessutom av att bli överkörd av en bil (dock tar det en stund innan den har återhämtat sig)! Jag kan nog vara skogsmulle fullt ut med den mobilen utan att oroa mig... ^_^

 

 

PS. Android må vara sämre än iOS, vad vet jag, men jag tror inte att någon av Apples produkter hade klarat något av ovanstående... Varför klarar sig Moto G:n? Tja, den har Cornings nya "Gorilla Glass 3" och en nanobeläggning på all elektronik som är vattenavvisande. Batteriet sitter fastbultat, så hela paketet är ganska tajt sammanbyggt. Det finns bara en micro-SIM-plats, ingen SD-kortplats. Tålig är den i alla fall!

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.S kanske ni tycker att det är förmätet av mig att klaga så här, men det är inte alltid så lätt.....Jag passar liksom inte in i mallen av den duktiga som bara gör det man blir åtsagd att göra och inte ifrågasätter och aldrig ens tänker tanken att köra något eget race. För det är ju absolut förbjudet, inte ens tänka tanken. Fast innerst inne vet jag ju att jag gör ett j-a bra jobb, men om man bara slapp dessa möten.....

Ja, jag VET att detta inte är religionstråden, men i helgsmålet i radio kom en del insikter om livet i allmänhet som jag tycker verkar vettiga.

Olydnadens lov

Fram till musiken vid ca 7 minuter är det riktigt intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...