Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

 

Men det är svårt att komma över tröskeln och skriva första meningen..

 

Jupp. Det är bara Astrid Lindgren och några till som är begåvade. Vi andra får vackert plåga igång oss. Jag har skrivit en hel del så jag vet hur illa det kan vara och hur kul det kan bli. Kåserier, insändare, noveller mm mm har runnit genom tangenterna här. :)

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl det att man innerst inne inte alls vill göra det, men till slut segrar plikten över synden. Eller vad man ska säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl det att man innerst inne inte alls vill göra det, men till slut segrar plikten över synden. Eller vad man ska säga.

Jo tjena.... :hihihi: ...men man kan faktiskt genom att göra det till en vana att gå och sätta sig faktiskt få igång maskineriet lättare med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg hur det var förr när man skrev på vanlig skrivmaskin, hur lyrisk jag blev när jag fick en begagnad sådan med raderband. Så himla skönt att slippa tippex.

Det kan man ju inte begripa i dag, numera drar man med meningarna fram och tillbaka och upp och ner, stuvar och bygger om. Snubbel på tangenterna behöver man inte ens bry sig om längre, det fixar autoredigeraren.

Det var en släkting till min farmor som på 1960-talet forskade fram hela sin släkt (inklusive min farmor). Det var över 1200 personer. Detta publicerade han i en bok med flera hundra sidor. Alla sidorna var skrivna på skrivmaskin. Och det var innan det fanns tippex och/eller raderband...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen inte ens de.

Joho!!! :byrakrat:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen inte ens de. Att skriva är 1% inspiration, resten transpiration.

det där köper jag inte....

 

Inspiration är ett måste, men den behöver nödvändigtvis inte infinna sig för att komma igång med skrivandet (även om jag går och inbillar mig det). Men en bra text måste bygga på att man känner att det fanns ett intresse eller en lust eller något hos den som skrev texten.

Att bara hamra rader mekaniskt kan ju gå, men ack så tråkig text det blir.

 

Läste häromdagen en rapport som en bekant till mig var nödd och tvungen att hamra ihop på ren "transpiration". Den var oerhört tråkig. Passionen, visionen, engagemanget osv som i det här fallet hade behövts, lyste med sin frånvaro.

 

Men kanske blandar jag ihop begreppen inspiration med engagemang för något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det där köper jag inte....

 

Inspiration är ett måste, men den behöver nödvändigtvis inte infinna sig för att komma igång med skrivandet (även om jag går och inbillar mig det). Men en bra text måste bygga på att man känner att det fanns ett intresse eller en lust eller något hos den som skrev texten.

Att bara hamra rader mekaniskt kan ju gå, men ack så tråkig text det blir.

 

Läste häromdagen en rapport som en bekant till mig var nödd och tvungen att hamra ihop på ren "transpiration". Den var oerhört tråkig. Passionen, visionen, engagemanget osv som i det här fallet hade behövts, lyste med sin frånvaro.

 

Men kanske blandar jag ihop begreppen inspiration med engagemang för något.

Mja. Det är ju lite olika beroende på vad man ska skriva. Men i stort sett är skrivandet mer svett och hårt arbete än ett magiskt flyt som sköter sig själv. Ibland är det mycket flyt, ibland gömmer sig flytet och vägrar delta. Men om man sätter sig och skriver så kommer flytet oftare än om man väntar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nog böjd att hålla med Axelman här. Om sätter sig ner och skriver, så blir det i alla fall några stolpar man kan utgå ifrån senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM jag får en ide eller skrivuppdrag försöker jag börja i ett hörn. Självklart får man stuva om, ändra byta ut, gå i från och göra nåt annat en stund eller en dag. Men när man är aktiv och håller på är det i stort sett alltid lättare att komma någonstans än om man går som katten kring het dator.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM jag får en ide eller skrivuppdrag försöker jag börja i ett hörn. Självklart får man stuva om, ändra byta ut, gå i från och göra nåt annat en stund eller en dag. Men när man är aktiv och håller på är det i stort sett alltid lättare att komma någonstans än om man går som katten kring het dator.

Om det är vi helt överens! :crossfingers:

 

Vilket för Kiplon bara kan betyda en sak! :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Axelmannen! På't bara! Direkt! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Axelmannen! På't bara! Direkt! ^_^

Japp. AAAAAAAAAAtack!!!!!! Ja tack... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha skrivit tusentals reportage, artiklar och notiser kan jag säga att det underlättar att man får betalt för det. Alla inlägg här har dock skrivits ex gratia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slötittar på TV, och så dök det upp en tjej jag gillade i början på 80-talet..(var med i Jakobs stege bl.a)

Sedan har det varit tyst om henne

 

Alice...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag ska skifta innehåll och skriva om hur viktigt det är att rösta i EP-valet istället, liksom kyrkovalet så är ju EP-valet lite av det glömda valet.

Om kyrkovalet tycker jag inte mycket, men däremot tycker jag det är viktigt att gå och rösta i EP-valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Axelman, den 15 Mar 2014 - 18:41, skrev:snapback.png

Japp.

 

Klart godare än Mars.

Men Center är godast! :hihihi:

post-67957-0-10920100-1394907587.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tjena.... :hihihi: ...men man kan faktiskt genom att göra det till en vana att gå och sätta sig faktiskt få igång maskineriet lättare med tiden.

Låter som att ta sig igenom mördarbacken i Falun

En riktig plåga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag ska skifta innehåll och skriva om hur viktigt det är att rösta i EP-valet istället, liksom kyrkovalet så är ju EP-valet lite av det glömda valet.

Om kyrkovalet tycker jag inte mycket, men däremot tycker jag det är viktigt att gå och rösta i EP-valet.

 

 

Europa valet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag ska skifta innehåll och skriva om hur viktigt det är att rösta i EP-valet istället, liksom kyrkovalet så är ju EP-valet lite av det glömda valet.

Om kyrkovalet tycker jag inte mycket, men däremot tycker jag det är viktigt att gå och rösta i EP-valet.

Kanske läge att kolla autocorrect innan man trycker på skicka? ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Europa valet ?

Europaparlamentsval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag ska skifta innehåll och skriva om hur viktigt det är att rösta i EP-valet istället, liksom kyrkovalet så är ju EP-valet lite av det glömda valet.

Om kyrkovalet tycker jag inte mycket, men däremot tycker jag det är viktigt att gå och rösta i EP-valet.

Men kyrkan har ju en hel del av värde så vi har en del intresse av att kontrollera det gemensamt.

Annars kan man tycka att Sverige som är så sekulariserat, icke religiöst, osv…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Europaparlamentsval.

Val till Europaparlamentet (EP-val), även känt som Europaval eller EU-val

 

aha då hade det lite med EU och EG att göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tyst det är i kväll, både där jag bor, på FB och här. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...