Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Tror det får bli pannkaka till middag....

attachicon.gifgood2.gif

Härligt, man ser fram emot att uteserveringen börjar öppna i maj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu glass och sedan Hyacitnth och gänget

 

Ni som gillar John Clease kan titta på Fawlty Towers i kväll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det får bli pannkaka till middag....

attachicon.gifgood2.gif

Vad blev det för fyllning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick en 3-4m fiberslang i morse som jag skall dra in imorgon el nåt. Till skillnad mpt den som ligger i backen som fiber sticker ut i är denna bara 10mm (Ø). Det är för genomförningen i väggen, så man slipper borra så stort. Så det blir jakt på en stege imorgon och sen mäta och grejja som hållet kommer rätt. Man får se till att ha tungan i rätt mun när man står på stege några meter ovaför marken och borrar sen. Man kan ju i o f s boora inifrån och ut, men då är risken att hålet inte kommer rätt (vid rätt läkt). Jaja, det löser sig.

 

- - -

 

Dags för lite kaffe och mackor nu. :kaffe:cookie.gif

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad blev det för fyllning?

äppelmos, gjorde massor av äppelmos i höstas som jag fryste ner i pyttesmå förpackningar. Går ju liksom inte åt så mycket numera. Eg enbart till havregrynsgröt någon enstaka gång. Förr, med tre ungar, så förslog det inte någonting hur mycket jag än gjorde.

Jag är så gammaldags så jag t o m konserverade äppelmos i massor, hade en gammal hederlig konserveringsapparat som fick göra rätt för sig. Nu kan man nästan garva åt det när man tänker på hur man höll på, men frysboxen behövdes till annat.

 

Fast egentligen tycker jag det ska vara drottningsylt till pannkaka, men sådan sylt var det länge sedan jag gjorde någon. Vilket jag också gjorde i massor.

 

Liksom pannkaksgräddningen, två liter pannkakssmet och dubbla stekpannor.

 

Numera räcker det med en pannkakssmet på några få deciliter.

 

Ja, det blev en lång utläggning om pannkaka och dess tillbehör. Det finns också mycket "tyst" kunskap om hur man gör god pannkaka. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick en 3-4m fiberslang i morse som jag skall dra in imorgon el nåt. Till skillnad mpt den som ligger i backen som fiber sticker ut i är denna bara 10mm (Ø). Det är för genomförningen i väggen, så man slipper borra så stort. Så det blir jakt på en stege imorgon och sen mäta och grejja som hållet kommer rätt. Man får se till att ha tungan i rätt mun när man står på stege några meter ovaför marken och borrar sen. Man kan ju i o f s boora inifrån och ut, men då är risken att hålet inte kommer rätt (vid rätt läkt). Jaja, det löser sig.

 

- - -

 

Dags för lite kaffe och mackor nu. :kaffe:cookie.gif

+1 ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äppelmos, gjorde massor av äppelmos i höstas som jag fryste ner i pyttesmå förpackningar. Går ju liksom inte åt så mycket numera. Eg enbart till havregrynsgröt någon enstaka gång. Förr, med tre ungar, så förslog det inte någonting hur mycket jag än gjorde.

Jag är så gammaldags så jag t o m konserverade äppelmos i massor, hade en gammal hederlig konserveringsapparat som fick göra rätt för sig. Nu kan man nästan garva åt det när man tänker på hur man höll på, men frysboxen behövdes till annat.

 

Fast egentligen tycker jag det ska vara drottningsylt till pannkaka, men sådan sylt var det länge sedan jag gjorde någon. Vilket jag också gjorde i massor.

 

Liksom pannkaksgräddningen, två liter pannkakssmet och dubbla stekpannor.

 

Numera räcker det med en pannkakssmet på några få deciliter.

 

Ja, det blev en lång utläggning om pannkaka och dess tillbehör. Det finns också mycket "tyst" kunskap om hur man gör god pannkaka. :)

Äppelmos till pannkaka är smaskens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äppelmos till pannkaka är smaskens

“Pancake syrup” (...el riktig lönnsirap) :yeahbaby:

 

- - -

 

Fick inte allt gjort som var planerat idag. F*n. Jaja, får göra klart imorgon (när ställen har öppet igen). :crossfingers:

 

Tog just fram min (50cm) långa 10mm-borr. Får nog slipa spetsen lite på den med Dreml'n.

 

:kaffe:

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här var det fiberrikt i tråden. Lyckostar...

 

Själv har jag kapitulerat här hemma idag då min mage (och kropp) säger att jag inte ska lämna toastolens närområde :pinch:

Allt var bra igår även om det varit två långa dagar, fullt schå med min elev på jobbet och mycket utevistelse, har visserligen bra underställ så jag har inte fruset och sen ett par timmar på Malmö Högskola tillsammans med kursaren och finlirat med ex-arbetet. Idag vaknar jag med kass mage och en kropp som ömmar lite varstans.

 

Hoppas på att det släpper så jag kan ta mig in till jobbet runt lunch, men just nu känns det avlägset :ph34r:

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supporten får ingen kontakt alls med fibermodemet så de misstänker att det är fel någon stans på vägen.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supporten får ingen kontakt alls med fibermodemet så de misstänker att det är fel någon stans på vägen.......

(Samtidigt i Falun)

 

“-Då skall vi se. On..? On..? On..?”

 

 

 

 

:D^_^:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här var det fiberrikt i tråden. Lyckostar...

 

Själv har jag kapitulerat här hemma idag då min mage (och kropp) säger att jag inte ska lämna toastolens närområde :pinch:

Allt var bra igår även om det varit två långa dagar, fullt schå med min elev på jobbet och mycket utevistelse, har visserligen bra underställ så jag har inte fruset och sen ett par timmar på Malmö Högskola tillsammans med kursaren och finlirat med ex-arbetet. Idag vaknar jag med kass mage och en kropp som ömmar lite varstans.

 

Hoppas på att det släpper så jag kan ta mig in till jobbet runt lunch, men just nu känns det avlägset :ph34r:

Usch då... Krya på dig. :crossfingers::kramis:

 

 

Jo, det är fiber på G här, men det lär ta sin tid. Även om de kommer på Fredag sen och kopplar in det, så lär det ta ett tag innan alla hushåll får det inkopplat - och innan dess lär inget hända med leverans och abonnemang o sånt. Men det är ingen fara... Man överlever några dagar till. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äppelmos till pannkaka är smaskens

Hallon och lingon är också populärt men jag föredrar jordgubbssylt på pannkakorna.

Är de ett par millimeter tunna? I så fall vill jag kalla dem för plättar.

Pannkakor är de som man gör i en större form och ofta har fläsk i för att värma i ugn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Usch då... Krya på dig. :crossfingers::kramis:

 

 

Jo, det är fiber på G här, men det lär ta sin tid. Även om de kommer på Fredag sen och kopplar in det, så lär det ta ett tag innan alla hushåll får det inkopplat - och innan dess lär inget hända med leverans och abonnemang o sånt. Men det är ingen fara... Man överlever några dagar till. :ThumbsUp:

Välkommen till fiberklubben snart då! :)

 

Förstår att det är efterlängtat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallon och lingon är också populärt men jag föredrar jordgubbssylt på pannkakorna.

Är de ett par millimeter tunna? I så fall vill jag kalla dem för plättar.

Pannkakor är de som man gör i en större form och ofta har fläsk i för att värma i ugn.

Plättar är ju mycket mindre än pannkakor.

Här har du ett typiskt plättjärn:

post-11001-0-01644300-1395220290.jpg

http://www.drivalehmanns.se/produkt/varumarken/carl-victor/plattjarn.aspx

Redigerad av Telly82
  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här var det fiberrikt i tråden. Lyckostar...

 

Själv har jag kapitulerat här hemma idag då min mage (och kropp) säger att jag inte ska lämna toastolens närområde :pinch:

Allt var bra igår även om det varit två långa dagar, fullt schå med min elev på jobbet och mycket utevistelse, har visserligen bra underställ så jag har inte fruset och sen ett par timmar på Malmö Högskola tillsammans med kursaren och finlirat med ex-arbetet. Idag vaknar jag med kass mage och en kropp som ömmar lite varstans.

 

Hoppas på att det släpper så jag kan ta mig in till jobbet runt lunch, men just nu känns det avlägset :ph34r:

Ajdå tråkigt att höra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallon och lingon är också populärt men jag föredrar jordgubbssylt på pannkakorna.

Är de ett par millimeter tunna? I så fall vill jag kalla dem för plättar.

Pannkakor är de som man gör i en större form och ofta har fläsk i för att värma i ugn.

Det är ugnspannkaka det. :ThumbsUp:*toksmaskens*

  • Ugnspannkaka görs i form eller på plåt.
  • Pannkakor gör du i stora stekpannan... tunna.
  • Amerikanska “pancakes” gör du i en mellanstor stekpanna. Skall ha storleken som en assiett (≈), och de är i regel lite tjockare.
  • Plättar är små och steks i en plättlagg. (se Telly's bild)
  • Variant på pannkakor är `crepes` som har mer ägg i smeten och görs riktigt tunna. Oftast till maträtter.

Välkommen till fiberklubben snart då! :)

 

Förstår att det är efterlängtat.

Tack... :yeahbaby: Jo, det skall bli otrooooligt skönt när det väl blir klart sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-113-0-29319500-1395226421_thumb.jpg

  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter denna lilla blomman som blommar hos mig?

 

Lite oskarpa bilder i regnet, ville inte lägga mig på knä :)

 

post-113-0-07677300-1395227928_thumb.jpg post-113-0-38908000-1395227910_thumb.jpg

 

Ser ut som Förgätmigej, men den ska ju inte blomma än..

 

Löste frågan själv, Ormöga heter blomman

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå tråkigt att höra

 

Ja, öm i kroppen är jag med, kändes bättre efter några timmars extra sömn på förmiddagen, men nu är det värre igen. Vet inte vad det är för något jag dragit på mig :stjarnsmall:

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter denna lilla blomman som blommar hos mig?

 

Lite oskarpa bilder i regnet, ville inte lägga mig på knä :)

 

attachicon.gifIMG_5219.JPG attachicon.gifIMG_5220.JPG

 

Ser ut som Förgätmigej, men den ska ju inte blomma än..

 

Löste frågan själv, Ormöga heter blomman

Jajamensan, Omphalodes verna, om jag minns rätt. Den är ganska nära släkt med förgätmigejer. "Verna" betyder "vårlig" ungefär, och det stämmer ju. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ser fram emot att iCloud någon gång kan fixa helgdagar och veckonummer i sin kalender, eländes elände med överblicken när man bara har webbversionen av kalender att tillgå....

 

tycker Kiplon som är på klagohumör :(

 

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ser fram emot att iCloud någon gång kan fixa helgdagar och veckonummer i sin kalender, eländes elände med överblicken när man bara har webbversionen av kalender att tillgå....

 

tycker Kiplon som är på klagohumör :(

 

 

:)

Jaha, det är en slags mobilfunktion med Iprylar. Den slår inte ihop datorns kalendrar, för där har jag veckonummer och helgdagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...