Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Haft barn och barnbarn här idag, frugan fyller år på onsdag, så det fick bli ett "förskottskalas"

vad kul !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Ronny! hello.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar just om lösenord blir säkrare för att man måste ha dem nedskrivna på en papperslapp för att ha en chans att komma ihåg dem...

 

Visst, jättebra med komplicerade lösenord, men helst skall jag ju komma in själv utan att kontot låses på grund av felaktiga inloggningsförsök. Det finns gränser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar just om lösenord blir säkrare för att man måste ha dem nedskrivna på en papperslapp för att ha en chans att komma ihåg dem...

 

Visst, jättebra med komplicerade lösenord, men helst skall jag ju komma in själv utan att kontot låses på grund av felaktiga inloggningsförsök. Det finns gränser.

1Password

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Undrar just om lösenord blir säkrare för att man måste ha dem nedskrivna på en papperslapp för att ha en chans att komma ihåg dem...

 

Visst, jättebra med komplicerade lösenord, men helst skall jag ju komma in själv utan att kontot låses på grund av felaktiga inloggningsförsök. Det finns gränser.

denhärmeningenärinteettdumtlösenord

 

Nog går det att komma ihåg? Och tar en halv evighet att knäcka. :)

 

Men lösenordsprogram is the shit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glad efter att mina barn har varit på besök :)

[+] Trevligt... :yeahbaby:

... PC då naturligtvis, det är ju billigare :)

 

Eller inte. Det lutar åt en 27" iMac, men jag letar argument åt ena eller andra hållet och tjatar lite under tiden, kaffe eller politik är för mig strunt samma, egentligen. Eller operativsystem.

Man kan ju bygga en själv med, till trevligare summa. :ThumbsUp: F f a får man ju en dator med det man vill ha i den. Sen om man kör OS X/Linux/*BSD/Win på den är ju vad man vill sen.

 

Å andra sidan kan du enkelt boota upp i Win på en Mac så du har båda världarna tillgängliga.

Ja, man kan ju i princip ha så många system man vill på den. Antingen Bootcamp, men det det dinns ju andra bootloaders med. Sen såg jag rätt nyligen en bra trevlig guide med en som använde den inbygga i Mac'en för att lägga in sin Linux. Såg väl lite halvpilligt ut, men det vore ju trevligt. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just kikat på helgens höjdpunkt. FaceOff på 6'an. Det närmar sig final nu.

 

Ikväll skall jag se på Dokument utifrån (SVT2: 22:10). Är en dansk dokumentär om Snowdens flykt. Skall bli intressant. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

denhärmeningenärinteettdumtlösenord

 

Nog går det att komma ihåg? Och tar en halv evighet att knäcka. :)

 

Men lösenordsprogram is the shit.

Absolut. Men när det krävs minst 1 stor bokstav. Minst ett specialtecken. Minst en siffra. Inte flera små bokstäver i sträck. Inte identifierbara ord.

 

Lösenordsprogram är skitbra om man bara behöver använda sajten på en dator. Om man behöver använda den på flera, och kanske i blandad datormiljö måste man antingen ha det nedskrivet i anteckningar i telefonen eller på en papperslapp i plånboken. DeN4€rM€n1nG€n_äR_sV0r

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Absolut. Men när det krävs minst 1 stor bokstav. Minst ett specialtecken. Minst en siffra. Inte flera små bokstäver i sträck. Inte identifierbara ord.

 

Lösenordsprogram är skitbra om man bara behöver använda sajten på en dator. Om man behöver använda den på flera, och kanske i blandad datormiljö måste man antingen ha det nedskrivet i anteckningar i telefonen eller på en papperslapp i plånboken. DeN4rMn1nGn_äR_sV0r

Sajter kan kräva stora och små bokstäver, siffror och specialtecken. Men det blir inte nödvändigtvis säkrare lösenord. Man kan t.ex. avsluta med stor bokstav, en etta och ett utropstecken som standard så har man arbetat sig runt jobbiga krav.

 

Det här är ett klassiskt exempel på underliga idéer om att lösenord måste vara så onödigt komplicerade.

 

http://xkcd.com/936/

Redigerad av Ollie Williams
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ett klassiskt exempel på underliga idéer om att lösenord måste vara så onödigt komplicerade.

 

http://xkcd.com/936/

Antalet tecken är såklart jätteviktigt med. Kör 12-14 som minst nu på mina. Är många websidor som är dåliga på att inte sätta ett minikrav/längd ... finns även de som ha en övre gräns med som är lågt ställd. Såg nån som menade på att en övre gräns kan man dra vid 200-300 tecken - om man nu skall ha en.

 

post-64246-0-53902200-1424031696_thumb.jpg

 

Redigerad av iEricF
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan va dålig serien Arne Dahl på SVT 1 verkar vara, usel dialog

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Ronny! hello.gif

Hej hej det har varit mycket att göra i helgen ,men nu är det Hyacinth

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju bygga en själv med, till trevligare summa. :ThumbsUp: F f a får man ju en dator med det man vill ha i den. Sen om man kör OS X/Linux/*BSD/Win på den är ju vad man vill sen.

Ja, en Hackintosh kanske är något att fundera på. Undrar hur stabilt det blir med uppdateringar och så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som Onslow säger

Hon sprider så mycket glädje omkring sig

Alla blir så lättade när hon gott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som Onslow säger

Hon sprider så mycket glädje omkring sig

Alla blir så lättade när hon gott

Ha det så trevligt då med Hyacint och de andra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ja, en Hackintosh kanske är något att fundera på. Undrar hur stabilt det blir med uppdateringar och så...

 

Tror inte på det konceptet alls. Då är både Linux, Mac och Windows bättre alternativ.

 

Apple vill inte att det ska gå att köra OS X på andra datorer än deras egna. Du kör då ett OS där skaparen av det motarbetar dig. Det går att göra, även om inte alla funktioner stöds fullt ut, men det är ett rörligt mål. Du vet inte vad Apple gör härnäst och hur det påverkar din Hackintosh.

 

Som roligt hobbyprojekt, ja varför inte. Men inte som dator för arbete eller vardagliga ting.

 

Instämmer med Axelman i att det finns ett tungt argument för Mac som inte gäller för PC, och det är att man faktiskt kan köra Windows i Mac. Känner du att du tröttnat på OS X så kan du enkelt byta till Windows, eller för den delen Linux. Orkar inte leta upp den nu, men jag läste under året en artikel på IDG om att Windows flyter bäst på Macar. Det kommer sig av att drivrutiner till Macarnas hårdvara har bra stöd i Windows. Du kan även köra både ock parallellt, eller Windows virtuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pallar nog inte inte så mycket mer. ...

Det där är i och för sig helt sant, men jag kan alltid hoppa in lite då och då, och ta det så nätt. Nu ska jag gå och lägga mig. God natt.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är i och för sig helt sant, men jag kan alltid hoppa in lite då och då, och ta det så nätt. Nu ska jag gå och lägga mig. God natt.

[+] Där var han ju... :yeahbaby: Ja, det gör du rätt i. Hoppa in när du känner/vill/kan. :kramis:
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en Hackintosh kanske är något att fundera på. Undrar hur stabilt det blir med uppdateringar och så...

Jo, det har nog hunnit bli rätt stabilt nu efter alla år. Finns ju sidor med listor, komplett med exakt vilka delar man skall/bör ha. Finns t o m såna små moderkort man kan ha. Gigabyte är det väl som har de flesta korten som är bra. Med tanke på det skulle man kunna köpa en trevlig liten låda jag sett ... riktig Mac'ig, men liten och bra. Tycker den är riktigt snygg faktiskt.

 

post-64246-0-29603200-1424044103.jpg

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/155111-bitfenix_prodigy-white/

WxHxD: 250 x 404 x 359mm

 

Ett litet kort till den med plats för några diskar, bra med RAM och en DVD/CD, så är man hemma sen. Brukar finnas 1-2 PCIe-platser på dem. Det kommer man ju långt på om man inte har specialkrav/utrustning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja hur är det med bär? hur länge klarar de att vara infrysna ?

vet inte :). Men jag har kokat sylt på tolv år gamla lingon och den smakade bra. Misstänker att det beror lite på vad det är för sorts bär och så naturligtvis att dom är förpackade så att dom inte tar smak av annat i frysen.
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju magrare föda det är, desto längre hållbarhet i frysen. Bär är ju otroligt fettsnåla, medans en lax bör man inte ha längre än 6mån. Det är fettet som sakta härsknar.

- - -

Dags att äta känner jag... Knorrar bra i magen nu.

Mackaroner och ett par tre mackor blir nog bra.
:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...