Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Intressant fenomen hur kommentarsfälten på alla recensioner av Apple-produkter, oavsett om det är hårdvara eller mjukvara, fylls av kommentarer om hur korkat det är att köpa produkter från Apple, och hur mycket billigare PC är. Fortfarande idag. Man tycker att världen borde knallat vidare från "datorkrig".

 

Skrivet på en iMac från 2007 som kör Yosemite och funkar galant, men som börjar bli lite trött med ålderns rätt, nästan åtta år gammal...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag åkte på kräksjukan jag.

 

Har gjort några liter vätskeersättning och har inte kräkts på fyra timmar nu så det känns hoppfullt. Börjar till och med känna mig hungrig och törstig, men fastar tills vidare med endast vätska på menyn.

 

Fick en gång lära mig att tarmarna behöver vila/nollställning efter en sådan här grej. Något jag tidigare märkt genom att det blir "rännskita deluxe" i några dagar efter vinterkräksjukan. Tipset var att fasta ett dygn och bara hälla i sig vätskeersättning. Har funkat väldigt bra tidigare.

 

Men jag hade nog kunnat tänka mig en semla nu... ;)

Finns inte semla som stolpiller? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant fenomen hur kommentarsfälten på alla recensioner av Apple-produkter, oavsett om det är hårdvara eller mjukvara, fylls av kommentarer om hur korkat det är att köpa produkter från Apple, och hur mycket billigare PC är. Fortfarande idag. Man tycker att världen borde knallat vidare från "datorkrig".

Tänk va skönt att inte få in dem på forumet! Fördomarna gallrar bort stolpskotten...... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk va skönt att inte få in dem på forumet! Fördomarna gallrar bort stolpskotten...... :totaltgalen:

Det är nästan så jag misstänker att de får en bonus av Microsoft... De är för korkade för att vara geeks. Eller också är det pojkar i fjortonårsåldern som naturligtvis är bäst på det sätt bara en pojke i fjortonårsåldern kan vara. Vissa kommentarer tyder på det ("min pappa har en MacBook Pro och...") :totaltgalen:

Redigerad av Whatname
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det är nästan så jag misstänker att de får en bonus av Microsoft... De är för korkade för att vara geeks. Eller också är det pojkar i fjortonårsåldern som naturligtvis är bäst på det sätt bara en pojke i fjortonårsåldern kan vara. Vissa kommentarer tyder på det ("min pappa har en MacBook Pro och...") :totaltgalen:

Tyvärr. Jag har några av dem i min bekantskapskrets och det är välutbildade vuxna män i 40-års åldern som har i stort sett noll erfarenhet av Apple datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr. Jag har några av dem i min bekantskapskrets och det är välutbildade vuxna män i 40-års åldern som har i stort sett noll erfarenhet av Apple datorer.

Hur mycket betalar Microsoft? :whistling:

Jag menar, för mig verkar det rätt korkat att börja argumentera mot något man inte har någon kunskap om...

Redigerad av Whatname
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går och går och går. Mycket bättre medicin mot ångest än piller. Bara fötterna håller så... :crossfingers:

 

Ja, jag förstår dig, men jag är glad att jag inte får röra mig fritt just nu, för just nu är jag dubbelt trasig inombords. En kniv i hjärtat och en i ryggen från den man trodde brydde sig som mest om en.... :oroligoledsen::bla: för det är precis så det känns. Sen landar man säkerligen på fötterna till sist.... :crossfingers: Men just nu så är jag mest tom och ihålig :chockadskeptisk:

 

Tur att mitt i allt detta elände så håller jag och min ex-fru sams och är eniga om hur vi ska göra för att det ska bli så bra som möjligt för oss och barnen :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, jag förstår dig, men jag är glad att jag inte får röra mig fritt just nu, för just nu är jag dubbelt trasig inombords. En kniv i hjärtat och en i ryggen från den man trodde brydde sig som mest om en.... :oroligoledsen::bla: för det är precis så det känns. Sen landar man säkerligen på fötterna till sist.... :crossfingers: Men just nu så är jag mest tom och ihålig :chockadskeptisk:

 

Tur att mitt i allt detta elände så håller jag och min ex-fru sams och är eniga om hur vi ska göra för att det ska bli så bra som möjligt för oss och barnen :kramis:

Ja, livet suger ibland. Låt det ta den tid det tar, stressa inte fram något och ta emot den hjälp som erbjuds. :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag förstår dig, men jag är glad att jag inte får röra mig fritt just nu, för just nu är jag dubbelt trasig inombords. En kniv i hjärtat och en i ryggen från den man trodde brydde sig som mest om en.... :oroligoledsen::bla: för det är precis så det känns. Sen landar man säkerligen på fötterna till sist.... :crossfingers: Men just nu så är jag mest tom och ihålig :chockadskeptisk:

 

Tur att mitt i allt detta elände så håller jag och min ex-fru sams och är eniga om hur vi ska göra för att det ska bli så bra som möjligt för oss och barnen :kramis:

Jag är van, kan man väl säga. Jag fick svår ångest häromveckan, och hade det varit för fem sex år sedan hade jag blivit inlagd. Men nu vet jag på ett ungefär hur jag ska hantera saken. I grunden gick jag sönder inombords redan som tonåring. Man kan likna det vid en inre ballong som det var hål i från början. Med ungdom och framtidstro kunde jag ändå hålla den fylld med luft, men nu ligger den rätt platt där inne, som en förbrukad pruttkudde. Den lilla luft som jag ändå kan fylla den med går åt till vardagens krav, mest mina tre tonårsbarn, och det är mycket nog. Min samtalskontakt sade häromveckan att "Psykiatrin har gjort allt den kan för dig, det som återstår nu är att du ska få ett så bra liv som möjligt". Med andra ord, jag är en kroniker. Att min psykiska ohälsa kunde bli kronisk står med i ett läkarintyg redan 2008. Eller rättare sagt, det är då de först inser det. Första gången jag remitteras för ångestproblematik från vårdcentral till öppenpsyk är nämligen redan 1990. Jag får en klapp på axeln i stort sett men ingen vård.

 

Man får glädjas åt det lilla. Det är skönt att promenera i natur och frisk luft, och jag mår hyfsat bra efteråt. Vackert så. Att få ett så bra liv som möjligt.

 

Det gläder mig att du har en bra relation med dina barns mor, och att det löser sig för er och att du hittar ett boende. :kramis:

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tackar för ert stöd :storkram:

 

På något sätt kommer det säkert bli bra detta med, det kommer bara gå fortare och blir enklare om (ex)-sambon är lite medgörlig i processen. Sen vad som eventuellt finns kvar att bygga någon relation på igen i framtiden, det står skrivet i stjärnorna.

 

Som det är nu så står jag i princip utan det mesta utöver någon enstaka möbel som jag har datorn på. Så jag behöver hjälp av sambon att ordna med framförallt sängar till mig och barnen i nya lägenheten så kommer det andra med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tackar för ert stöd :storkram:

 

På något sätt kommer det säkert bli bra detta med, det kommer bara gå fortare och blir enklare om (ex)-sambon är lite medgörlig i processen. Sen vad som eventuellt finns kvar att bygga någon relation på igen i framtiden, det står skrivet i stjärnorna.

 

Som det är nu så står jag i princip utan det mesta utöver någon enstaka möbel som jag har datorn på. Så jag behöver hjälp av sambon att ordna med framförallt sängar till mig och barnen i nya lägenheten så kommer det andra med tiden.

Det finns ett socialt företag i Helsingborg som heter Kooperativet Framtid som säljer "startpaket" med möbler och husgeråd för överkomliga pengar. Jag tror det är i runda slängar fyratusen. Kolla med dem. Visserligen är det en bit att åka från Österlen, och det kanske finns något på närmare håll, men ändå.

 

http://www.123minsida.se/framtid-helsingborg/94169323

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Hur mycket betalar Microsoft? :whistling:

Jag menar, för mig verkar det rätt korkat att börja argumentera mot något man inte har någon kunskap om...

 

Ja, man kan undra. Jag har haft flera helt bisarra diskussioner där jag försvarat Mac mot angrepp hela baserade på fördomar och okunskap. Många tror att en Mac är en större iPhone. Vissa menar ju visserligen att Macen är på väg åt det hållet, men den är inte där än iallafall. Och egentligen inte i högre grad än Windows kan jag tycka.

 

Det är underligt, för något jag får höra av dessa typer samt i kommentarsfälten på IDG är olika lustigheter om att Mac användare är en skock får utan egen vilja som bara gör som alla andra, eller som Apple vill. Den diskussionen fanns inte för 15 år sedan då ingen ifrågasatte Windows totala dominans, då jag hade en enda person i hela min bekantskapskrets som körde Mac.

 

Diskussionen är mer än bara underlig för jag har svårt att hitta motstycken. Folk bråkar inte om bilmärken, klädmärken eller något annat på det här viset. Jag kommer inte ihåg att någon jag känner någonsin haft åsikter om fabrikat annat än på ett sakligt eller väl menat vis, t.ex. en vän med goda kunskaper om bilar som tipsar om vad man ska tänka på med sin Volvo V70 eftersom han vet att just den årsmodellen haft lite problem med detta och detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går och går och går. Mycket bättre medicin mot ångest än piller. Bara fötterna håller så... :crossfingers:

:yeahbaby: Ja, fötter kan blir riktigt ömma, + att om man blir öm så kanske man går på ett annat sätt för att lindra det, och då kanske man sliter på andra delar istället, som knän. Snart kan du väl ta ut cykeln, förhoppningsvis. :crossfingers:

 

Det finns nån sko som heter MBT. Arbetsskor, men de kanske har nåt för utomhusliv med. http://www.mbt.com/sv-se/herr/casual

 

De skorna skall i a f vara riktigt bra för fötter/knän. Känner en som fick såna på remiss.

 

post-64246-0-14273300-1424251754.png

 

Ja, jag tackar för ert stöd :storkram:

 

På något sätt kommer det säkert bli bra detta med, det kommer bara gå fortare och blir enklare om (ex)-sambon är lite medgörlig i processen. Sen vad som eventuellt finns kvar att bygga någon relation på igen i framtiden, det står skrivet i stjärnorna.

 

Som det är nu så står jag i princip utan det mesta utöver någon enstaka möbel som jag har datorn på. Så jag behöver hjälp av sambon att ordna med framförallt sängar till mig och barnen i nya lägenheten så kommer det andra med tiden.

Ja, hoppas det blir bra - både med sambon och nya lägenheten. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilen är ju något personligt det också och visst kan bilägare bli lite elaka och fördomsfulla mot varandra?

En sak har de rätt i, Mac är på väg att bli mer som en iPhone.
Eller kanske snarare att iPhone är morgondagens datorer.
Koppla till tangentbord, stor skärm, allt efter behov.

Kolla bara in tech-spec. Riktigt imponerande för en nörd som mig. :nerd:

Kanske kanske det blir en iPhone nästa gång. :P

 

http://www.apple.com/iphone-6/technology/
http://macworld.idg.se/2.1038/1.582189/vi-har-provat-iphone-6-och-iphone-6-plus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, jag förstår dig, men jag är glad att jag inte får röra mig fritt just nu, för just nu är jag dubbelt trasig inombords. En kniv i hjärtat och en i ryggen från den man trodde brydde sig som mest om en.... :oroligoledsen::bla: för det är precis så det känns. Sen landar man säkerligen på fötterna till sist.... :crossfingers: Men just nu så är jag mest tom och ihålig :chockadskeptisk:

 

Tur att mitt i allt detta elände så håller jag och min ex-fru sams och är eniga om hur vi ska göra för att det ska bli så bra som möjligt för oss och barnen :kramis:

Vad säger man? Det blir mest smilleys. Lite larviga men säger mer än ord... :dumstrut::pinch::geros::kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, man kan undra. Jag har haft flera helt bisarra diskussioner där jag försvarat Mac mot angrepp hela baserade på fördomar och okunskap. Många tror att en Mac är en större iPhone. Vissa menar ju visserligen att Macen är på väg åt det hållet, men den är inte där än iallafall. Och egentligen inte i högre grad än Windows kan jag tycka.

 

Det är underligt, för något jag får höra av dessa typer samt i kommentarsfälten på IDG är olika lustigheter om att Mac användare är en skock får utan egen vilja som bara gör som alla andra, eller som Apple vill. Den diskussionen fanns inte för 15 år sedan då ingen ifrågasatte Windows totala dominans, då jag hade en enda person i hela min bekantskapskrets som körde Mac.

 

Diskussionen är mer än bara underlig för jag har svårt att hitta motstycken. Folk bråkar inte om bilmärken, klädmärken eller något annat på det här viset. Jag kommer inte ihåg att någon jag känner någonsin haft åsikter om fabrikat annat än på ett sakligt eller väl menat vis, t.ex. en vän med goda kunskaper om bilar som tipsar om vad man ska tänka på med sin Volvo V70 eftersom han vet att just den årsmodellen haft lite problem med detta och detta.

Som sociologisk studie kunde det vara intressant att se om dessa också är rasister.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste ordet Chokladliga i tidningen och började genast fundera runt ätterna Af Cloetta och Von Marabou. :)

Redigerad av Whatname
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och tankar morgonkaffet... :kaffe: Snart dagas att sätta igång.

Bytte helt till FF igår, dvs inte bara köra lite då och då, utan satt som förvald webläsare. Är fortf lite saker man stör sig på - mest för att man är van vid Safari... kortkommandon, olika handgrepp osv. Men det går nog bra.

En riktigt bra grejj i Safari är ju att när man skriver ngnstans, t ex här, så kan man bara dra in adreesen fråne tt annat fönster så skapas en färdigformaterad länk med sidans titel. FF lägger bara in länken, men jag hittade ett tillägg nu så man i a f kan höger klicka på en sida och få “Coppy BBCode (Forum) Link”. Riktigt bra. :ThumbsUp:

post-64246-0-60249900-1424253146.jpg
Easy Copy - Smoky Ink


En annan sak är när man drar ner grejjer på skrivbordet. Det hamnar inte där man droppade det, utan FF litar upp ngn egen plats på skrivbordet. #ilandsproblem

Sen en sak som Safari är riktigt bra på är ju när man spar en sida. Den gör ett “.webarchive”. FF drar ner sidan som html, med alla resurser i egen mapp. Så när man spar en sida, samt drar ner länken blir det 3 rader i Finder nu. Lite irriterande och tar mer plats (mindre lättnavigerat).

 

Men annars är den riktigt bra... ortroligt många bra plugin's som finns så man antingen kan utöka med funktioner el få bort sån man inte vill ha. :crossfingers: Högt uppskattningsvärde på det.

 

:kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom att tänka på ett STORT skäl till att vara Mac-fan är hög kvalitet samt Apple's drive att hela tiden ligga i framkant med sin teknik.
Jag följer en annan tekniknörd på Youtube, Marques Brownlee, som brukar ha informativa, relevanta och roliga videos om smarta mobiler. Här visar han upp en detalj hos iPhone 6 som absolut motiverar till att titta lite extra på den: KVALITET!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vill hänga med på en roadtrip i ryssland? Tre frågor kommer direkt:

1. Varför har de inte spriten i tanken? :)

2. Vad kostar det att helförsäkra en bil i ryssland? :)

3. Snö och is orsakar ju olyckor men hindrar många svåra skador. Är snön mer till nytta än till skada? :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=2KY8pFiuvIo

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God förmiddag på er !

såg det här på väderprognosen och tänkte på Axelman

 

 

post-154-0-24808600-1424254402_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag kom att tänka på ett STORT skäl till att vara Mac-fan är hög kvalitet samt Apple's drive att hela tiden ligga i framkant med sin teknik.

Jag följer en annan tekniknörd på Youtube, Marques Brownlee, som brukar ha informativa, relevanta och roliga videos om smarta mobiler. Här visar han upp en detalj hos iPhone 6 som absolut motiverar till att titta lite extra på den: KVALITET!

 

Det kändes inte riktigt som att han gav allt. Jag hade knäckt den där. Har förstört mycket tåligare saker utan att ens försöka :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

2. Vad kostar det att helförsäkra en bil i ryssland? :)

 

Har läst någonstans att det är därför alla dessa videos finns, att ryssarna har kameror i bilen av försäkringsskäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...