Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Så då var man hemma igen

 

dessvärre så hade snösmältningen från förra veckan fryst igen

så det var skridsko is att sig hem på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det har nog hunnit bli rätt stabilt nu efter alla år. Finns ju sidor med listor, komplett med exakt vilka delar man skall/bör ha. Finns t o m såna små moderkort man kan ha. Gigabyte är det väl som har de flesta korten som är bra. Med tanke på det skulle man kunna köpa en trevlig liten låda jag sett ... riktig Mac'ig, men liten och bra. Tycker den är riktigt snygg faktiskt.

 

attachicon.gifBitFenix.jpg

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/155111-bitfenix_prodigy-white/

WxHxD: 250 x 404 x 359mm

 

Ett litet kort till den med plats för några diskar, bra med RAM och en DVD/CD, så är man hemma sen. Brukar finnas 1-2 PCIe-platser på dem. Det kommer man ju långt på om man inte har specialkrav/utrustning.

Konsensus här verkar dock vara att inte köpa Mac fler gånger. Det är kanske lite förvånande, men värt att bära med sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte :). Men jag har kokat sylt på tolv år gamla lingon och den smakade bra. Misstänker att det beror lite på vad det är för sorts bär och så naturligtvis att dom är förpackade så att dom inte tar smak av annat i frysen.

fantastiskt ... jag trodde bara att det skulle finnas is kvar ... alla smakerna har försvunnit för länge sedan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsensus här verkar dock vara att inte köpa Mac fler gånger. Det är kanske lite förvånande, men värt att bära med sig.

Jodå... ^_^ Det kan man göra. Men om det nu var för att spara pengar och om du nu var inne på att kunna köra fler saker på den.

 

Men för egen del blir det nog ingen ny Mac, utan i sånt fall modda upp den jag har, alt bygga en egen (“vuxen-Lego” :ThumbsUp:). Men om man skall ha en iMac el bärbar... Så länge det är en modell man kan byta minnen/diskar på själv så är det bra ... för det finns ju de modeller som är fastlödda/limmade grejjer i numer. Och sånt kan ju vara bra att tänka på när man planerar för en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... det är väl bra om man ser om sitt hus innan inköp? Allt Apple gör är inte bra, varken hårdvara eller mjukvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå... ^_^ Det kan man göra. Men om det nu var för att spara pengar och om du nu var inne på att kunna köra fler saker på den.

 

Men för egen del blir det nog ingen ny Mac, utan i sånt fall modda upp den jag har, alt bygga en egen (“vuxen-Lego” :ThumbsUp:). Men om man skall ha en iMac el bärbar... Så länge det är en modell man kan byta minnen/diskar på själv så är det bra ... för det finns ju de modeller som är fastlödda/limmade grejjer i numer. Och sånt kan ju vara bra att tänka på när man planerar för en ny.

Ja, det är vad jag ser här, att Mac var bra förr men är numera på väg åt fel håll, och att det gäller även OS X. Då kanske det är lika bra att slå det ur hågen och köpa en billigare men snabbare PC med Windows och satsa på uppgraderingen till Windows 10 när den kommer i höst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... det är väl bra om man ser om sitt hus innan inköp? Allt Apple gör är inte bra, varken hårdvara eller mjukvara.

men det mesta är bra!

 

läs på innan köp, och titta inte bara på prislappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... det är väl bra om man ser om sitt hus innan inköp? Allt Apple gör är inte bra, varken hårdvara eller mjukvara.

Det är ju anledningen till mitt deltagande :) Hade allt varit guld och gröna skogar hade det inte varit aktuellt att fråga. Dessutom är väl nuvarande modeller av iMac (förutom 5K-modellen som är *alldeles* för dyr) från 2013 och borde pensionerats för ett bra tag sedan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är vad jag ser här, att Mac var bra förr men är numera på väg åt fel håll, och att det gäller även OS X. Då kanske det är lika bra att slå det ur hågen och köpa en billigare men snabbare PC med Windows och satsa på uppgraderingen till Windows 10 när den kommer i höst.

Tror du drar för snabba slutsatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för Vetenskapens värld, och våra små vänner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du drar för snabba slutsatser.

Det är möjligt. Jag skall inte köpa i morgon utan "så snart jag känner mig säker på mitt val", och där är jag inte ännu. Min vågskål väger fortfarande svagt över till en iMacs fördel, men jag läser på. Någon gång i mars-april lär jag bestämma mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för Vetenskapens värld, och våra små vänner

gnagarna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite klipp från IDG om Windows 8

 

 

Ja, Windows 8.1 funkar, men är inget speciellt lockande. Där kan man väl snacka om telefon-och-pekplatte-utseende...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Windows 8.1 funkar, men är inget speciellt lockande. Där kan man väl snacka om telefon-och-pekplatte-utseende...

det verkar vara så att det blir bra vart annat och flopp vart annat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det verkar vara så att det blir bra vart annat och flopp vart annat

Precis, och då borde ju Windows 10 vara da shit när det kommer i höst :)

 

Men nej, jag vet verkligen inte vad jag skall satsa på.

Redigerad av Whatname
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Whatname:

 

Jag tror inte att du ska tolka det som att vi tycker att du ska hoppa över Mac. Jag tror du ska tolka det som att du nog gör rätt i att inte låsa in dig på vilken väg du vill gå utan håller flera alternativ öppna tills du har mer kött på benen.

 

OS X är enligt flera på väg åt fel håll när det kommer till vissa delar, men inte helt och hållet. iOS:ifieringen det pratas om handlar ju mest om utseende, under huven finns än så länge ett OS jag med fler gillar. Man får komma ihåg att allt utvecklas, även övriga OS. Vem säger att Windows är på väg åt rätt håll, vad säger deras användare? Har de samma farhågor?

 

Har du tid så vänta till mer info finns om Windows 10 samt nästa version av OS X. Då kan du göra en rättvis jämförelse. Du kanske borde hänga på Windows inriktade forum med, typ Sweclockers, om du inte redan gör det.

 

Har du pillat lite på en Windows 8.1 dator? Telefon och pekplatte utseende tyckte jag också men det visade sig vara fördomar från min sida när jag väl fick kika lite närmre på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

det verkar vara så att det blir bra vart annat och flopp vart annat

Därför de hoppar över Windows 9 :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gnagarna ?

Nej, det som finns i bajs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon gång i mars-april lär jag bestämma mig :)

Bara nöjen! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför de hoppar över Windows 9 :D

Jag tror inte man kan övertyga chefen på jobbet att installera wind 8 på 7:an

Med orden 8.1 är värt att vänta på.

 

När väl 8:an är installerad måste grejerna på jobbet fungera med en gång

Annars blir det katastrof för företaget.

 

Rådet är har du ett fungerande system uppgradera inte.

Strunta i W8 och10 använd 7 istället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är 90% skit och 10% människa..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whatname:

 

Jag tror inte att du ska tolka det som att vi tycker att du ska hoppa över Mac. Jag tror du ska tolka det som att du nog gör rätt i att inte låsa in dig på vilken väg du vill gå utan håller flera alternativ öppna tills du har mer kött på benen.

Jo, så är det säkert. Samtidigt finns det få saker som talar för en iMac mer än tystnaden, elegansen och designen. Ja, och så OS X förstås. Men inlåst blir man. 27" iMac är en av de mest uppgraderingsbara av nuvarande sortiment av datorer från Apple över huvud taget. Man kan byta RAM... wohoo...

OS X är enligt flera på väg åt fel håll när det kommer till vissa delar, men inte helt och hållet. iOS:ifieringen det pratas om handlar ju mest om utseende, under huven finns än så länge ett OS jag med fler gillar. Man får komma ihåg att allt utvecklas, även övriga OS. Vem säger att Windows är på väg åt rätt håll, vad säger deras användare? Har de samma farhågor?

Svårare att utläsa. Det finns för och emot naturligtvis, men de flesta verkar positiva till det som händer, och det är inte alls ovanligt att man är mer förtjust i Win 8.1 än vad man var i Win 7.

 

När det gäller OS X verkar det vara tvärt om, man är ganska överens om att operativsystemet har peakat och är på väg nedåt.

Har du tid så vänta till mer info finns om Windows 10 samt nästa version av OS X. Då kan du göra en rättvis jämförelse. Du kanske borde hänga på Windows inriktade forum med, typ Sweclockers, om du inte redan gör det.

Jag försöker hänga med när det gäller Windows. Jag kör Windows 7 på jobbet och i bootcamp på min MacBook Pro, samt hänger på en del windowsforum :)

Har du pillat lite på en Windows 8.1 dator? Telefon och pekplatte utseende tyckte jag också men det visade sig vara fördomar från min sida när jag väl fick kika lite närmre på det.

Nej, jag kör Windows 7 på jobbet och i MacBook Pro'n, men har aldrig använt Windows 8.1 på allvar, bara lite pill i butik och installerat från scratch på en dator jag lämnade från mig så fort den var färdiginstallerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara nöjen! :hihihi:

Javisst - många specar på vägen... Bygga själv eller köpa färdigt... Paket på Komplett eller hos den lokale datormånglaren... Varuhusets (MediaMarkt, Elgiganten, Siba, Apple Store) datoravdelning... Postorder...

Redigerad av Whatname
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väntar på att ugnen skall bli varm... sen blir det nybakat bröd till frukost imorgon (säkert en o annan skiva som slinker ner ikväll resan). yummy.gif

 

Eftersom ugnen ändå är igång blir det pommes sen till maten. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...