Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Sitter och förstår inte varför ex-sambon inte hör av sig fast jag försökt nå henne via telefon/sms.

 

Pratat med hyresvärden och hon har tagit kreditupplysning på mig och meddelat att det ser OK ut. Kikat lite på vad för bredband man kan få tag på där ute i obygden, fiber hade ju varit trevligt men jag är rädd för att traditionellt ADSL som gäller.

 

Ska kika på lägenheten på tisdag om inget oförutsett händer och som jag tolkade så är den inflyttningsklar från månadsskiftet.

 

Om jag nu bara kunde begripa varför ex-sambon inte svarar... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klyftorna i världen är sådana att du inte kan hjälpa lite på kanten, och du kan inte göra det inom nuvarande system.

 

Större delen av problemen i världen berör inte oss. Det är människor i fattiga länder som är mest utsatta för terror, inte vi. Den dagen det kommer ett terrordåd av den intensitet som Boko Haram består Nigerias folk med, eller som IS består norra Iraks kurder med så lär vi få se vårt civiliserade samhälle bryta ihop på kortare tid än vad det tar att säga fikapaus på.

Som sagt var svarar du på en fråga jag inte ställt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt var svarar du på en fråga jag inte ställt.

Visst har du ställt den frågan.

Man kanske ska fundera över vad som skapar extremism. Kan en kvarvarande oförsonlig konlonial härskarmentalitet i väst ha något med saken att göra? Att vi ( dvs västliga ickemuslimska länder ) anfaller länder pga olja och naturresurser? Kan en extrem rikedom som vi i väst delar ha med saken att göra? Ska inte folk vara nöjda med fattigdom och minimala framtidsutsikter? Kan en straffande och repressiv politik göra nytta egentligen? Är det någon som tror att extremism kommer av att man mår bra och lever gott?

Redigerad av Whatname
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har du ställt den frågan.

Du svarar på din egen uppfattning om vad som står där. LÄmnar detta för det kommer ingenstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och förstår inte varför ex-sambon inte hör av sig fast jag försökt nå henne via telefon/sms.

 

Pratat med hyresvärden och hon har tagit kreditupplysning på mig och meddelat att det ser OK ut. Kikat lite på vad för bredband man kan få tag på där ute i obygden, fiber hade ju varit trevligt men jag är rädd för att traditionellt ADSL som gäller.

 

Ska kika på lägenheten på tisdag om inget oförutsett händer och som jag tolkade så är den inflyttningsklar från månadsskiftet.

 

Om jag nu bara kunde begripa varför ex-sambon inte svarar... :fundersam:

Hoppas det löser sig snabbt. Är bara 2 veckor till månads skiftet. :crossfingers:

 

- - -

 

Gjort mig en så .icns-fil till en grejj. Utan att använda nåt program (eg img2icns el liknande). :ThumbsUp: Finns ju program i OSX som fixar det ändå + att man kan få ikonerna ända upp till 1024px. img2icns.app har en begränsning på 512px. Skall någ skriva en tråd om det, för man kan använda det omvänt med utan att man behöver Förhandsgranskning, om man vill ha ut de olika bilderna ur en .icns. pclaugh.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt är världen ett ställe ...

Vi brukar ha väldigt högt i tak i den här tråden, men nu är det väldigt långt från ämnet s a s. Det är stor skillnad på “vad gör du i dag”, till hur det ser ekonomiskt/politiskt sett ut i olika delar av världen. Det finns en politiktråd för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi brukar ha väldigt högt i tak i den här tråden, men nu är det väldigt långt från ämnet s a s. Det är stor skillnad på “vad gör du i dag”, till hur det ser ekonomiskt/politiskt sett ut i olika delar av världen. Det finns en politiktråd för det.

OK? Den har jag inte tillgång till. Behöver inte ha heller, det är inte för politik jag är här. Jag är väl osäker på hur långt det här nedslaget blir också. Det är några år sedan senast, och att jag dök upp nu beror väl kanske främst på att jag har börjat fundera på att köpa en ny dator igen. PC då naturligtvis, det är ju billigare :)

 

Eller inte. Det lutar åt en 27" iMac, men jag letar argument åt ena eller andra hållet och tjatar lite under tiden, kaffe eller politik är för mig strunt samma, egentligen. Eller operativsystem.

Redigerad av Whatname
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det lutar åt en 27" iMac...

Så varför inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så varför inte?

Dyrt. Den billigaste kostar sexton papp. Jag kan få en PC med lika bra eller bättre prestanda flera tusingar billigare. Å andra sidan är jag van vid OS X, även om jag är rimligt van vid Windows också. Jag är osäker helt enkelt och vill få lite pejl på teknikgrenarna här, även om jag inte deltar så mycket i dem. Hur håller nya iMac, är den nåt att ha. Min gamla är åtta år och har funkat lysande, men den som finns nu är en helt annan burk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Listar spridda tankar...

-Kommande OS-uppgraderingar är förmodligen gratis med OS X. Win?

-Ett våldsamt kompetent programpaket ingår med flera halvproffsiga program.

-Friheten från eländesprogram

-Fortfarande en "mogen" kundgrupp vilket har nog bidragit till friheten från eländesprogram och hyfsat städade forum.

-iMac är SNYGG!

-iMac är enkelt. Själv vill jag inte pula runt med PC-pusslet...

 

Det räcker bra för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Listar spridda tankar...

-Kommande OS-uppgraderingar är förmodligen gratis med OS X. Win?

-Ett våldsamt kompetent programpaket ingår med flera halvproffsiga program.

-Friheten från eländesprogram

-Fortfarande en "mogen" kundgrupp vilket har nog bidragit till friheten från eländesprogram och hyfsat städade forum.

-iMac är SNYGG!

-iMac är enkelt. Själv vill jag inte pula runt med PC-pusslet...

 

Det räcker bra för mig.

Senare versioner av Windows är underskattade om du frågar för mig. Yosemite är i min mening ingen självklar vinnare jämfört med Windows 8. Det blir intressant att se Windows 10 jämfört med nästa version av OS X.

 

Hårdvarmässigt finns flera snygga alternativ med bra kvalitet. Och visst skulle uppgradering till Windows 10 bli gratis har jag för mig att jag läst (?)

 

Jag förstår tvekan inför vad man ska välja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senare versioner av Windows är underskattade om du frågar för mig. Yosemite är i min mening ingen självklar vinnare jämfört med Windows 8. Det blir intressant att se Windows 10 jämfört med nästa version av OS X.

 

Hårdvarmässigt finns flera snygga alternativ med bra kvalitet. Och visst skulle uppgradering till Windows 10 bli gratis har jag för mig att jag läst (?)

 

Jag förstår tvekan inför vad man ska välja.

Ja, ungefär så.

 

Windows 10 skall bli gratis för privatkunder med Windows 7 eller 8.

 

Jag använder Pages, Numbers, MacFamilyTree och ett par till program som är enbart för OS X. Visst finns det alternativ till Windows, men inte Windows-versioner av samma program.

 

Där bildskärmen tidigare var ett starkt argument är det inte riktigt så längre. Det finns gott om bildskärmar som håller samma kvalitet till överkomligt pris.

 

Och så vidare. Jag är osäker. Vi får se var jag landar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senare versioner av Windows är underskattade om du frågar för mig. Yosemite är i min mening ingen självklar vinnare jämfört med Windows 8. Det blir intressant att se Windows 10 jämfört med nästa version av OS X.

 

Hårdvarmässigt finns flera snygga alternativ med bra kvalitet. Och visst skulle uppgradering till Windows 10 bli gratis har jag för mig att jag läst (?)

 

Jag förstår tvekan inför vad man ska välja.

Jag kan inte uttala mig om Windows längre för det är några versioner sedan jag vidrörde detta. Jag är faktiskt inte alls intresserad ens om det var halva priset.... nada tvekan härifrån.

...

Men kör gärna Windows om det passar! Varför inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kör gärna Windows om det passar! Varför inte?

Ja, det var ju just det. Varför eller varför inte :) Några programvaror som enbart finns för OS X där det visserligen finns ekvivalenter för Windows, men inte lika snygga. Hårdvara som är billigare på PC, men skillnaden i pris kanske äts upp av att jag måste köpa nya program... Ungefär så.

 

Vi får se, jag bestämmer mig under de närmaste veckorna eller kanske månaderna efter att ha vägt för och emot väldigt noga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haft barn och barnbarn här idag, frugan fyller år på onsdag, så det fick bli ett "förskottskalas"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju just det. Varför eller varför inte :) Några programvaror som enbart finns för OS X där det visserligen finns ekvivalenter för Windows, men inte lika snygga. Hårdvara som är billigare på PC, men skillnaden i pris kanske äts upp av att jag måste köpa nya program... Ungefär så.

 

Vi får se, jag bestämmer mig under de närmaste veckorna eller kanske månaderna efter att ha vägt för och emot väldigt noga.

Å andra sidan kan du enkelt boota upp i Win på en Mac så du har båda världarna tillgängliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATJOOOO!!! :oroligoledsen:

 

cold.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan kan du enkelt boota upp i Win på en Mac så du har båda världarna tillgängliga.

Sant, jag har Bootcamp på min laptop, men det är inte den som är aktuell att byta ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

:geros:

 

Krya på dig Mikael :kramis:

 

Gesundheit!

Tack tack killar! Hoppas skiten går över på nån vecka. Det känns inte som en influensa. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens i-landsproblem: alldeles för mycket i frysen. Måste verkligen börja äta av det som redan finns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens i-landsproblem: alldeles för mycket i frysen. Måste verkligen börja äta av det som redan finns

ja hur är det med bär? hur länge klarar de att vara infrysna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...