Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Är dig evigt tacksam, Axelman. Då fick jag en rejäl grundkurs i hårddiskrensning :)

Låter alldeles utmärkt tycker jag. :hihihi: Huvudsaken är att du är medveten och vaken över problemet. Grundfelet är alldeles förliten hårddisk. Men på din Air finns det ett SD-kortuttag som du kan använda. Minns inte om vi nämnt det men det finns en massa olika minnen att stoppa in som alternativ lagring ända upp till 128 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter alldeles utmärkt tycker jag. :hihihi: Huvudsaken är att du är medveten och vaken över problemet. Grundfelet är alldeles förliten hårddisk. Men på din Air finns det ett SD-kortuttag som du kan använda. Minns inte om vi nämnt det men det finns en massa olika minnen att stoppa in som alternativ lagring ända upp till 128 GB.

Vet om det där SD-minnet som man kan bygga ut med. Men jag ska försöka klara mig utan. För jag har inte och behöver inte så mkt i MBA:n. Allt ligger i MBP:en, som är väldigt väl tilltagen.

 

Mitt stora problem är att jag så gärna vill ha alla DB-filer lokalt. Och det är lite väl många GB, som ju belastar MBA;n. Har liksom lite noja i det här att kunna nå allt oavsett var jag är.

 

Jag tänker då och då på hur klok jag var som gick över till mac och köpte MBA;n. Det var hela tiden ett slit att hålla den gamla PC-laptopen i skick. Ändå var det inte en sådan där billig varuhus-PC som man brukar se i annonserna. Den var rätt dyr när jag köpte den 2005 eller om det var 2006. Hade jag köpt en ny PC istället för mac, så hade jag alldeles säkert varit framme vid sista valsen på den nu.

Istället känns MBA:n lika pigg som när jag köpte den. Underhållet, när man väl vet hur, är lätt. Man vet vad man håller på med, iaf oftast :hihihi: . Den känslan har man aldrig på samma sätt i en PC. Allt känns så enkelt, liksom ;)

 

Rapp och snabb, det gillar jag :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället känns MBA:n lika pigg som när jag köpte den. Underhållet, när man väl vet hur, är lätt. Man vet vad man håller på med, iaf oftast :hihihi: . Den känslan har man aldrig på samma sätt i en PC. Allt känns så enkelt, liksom ;)

 

Rapp och snabb, det gillar jag :D

Varje gång, så här mellan uppgraderingarna, så överväger jag PC av kostnadsskäl. Men, när det väl drar ihop sig så brukar det ändå landa i att det blir en Mac igen. Snart dags att köpa bordsdator igen. Frågan PC eller Mac... Fast jag är rätt säker på att när jag väl plockar ut pengarna så kommer jag att börja med att "titta" i Apple Store, och lika "slumpmässigt" kommer jag att "råka" ha tillräckligt på kontot för att det skall räcka till en ny 27" iMac :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje gång, så här mellan uppgraderingarna, så överväger jag PC av kostnadsskäl. Men, när det väl drar ihop sig så brukar det ändå landa i att det blir en Mac igen. Snart dags att köpa bordsdator igen. Frågan PC eller Mac... Fast jag är rätt säker på att när jag väl plockar ut pengarna så kommer jag att börja med att "titta" i Apple Store, och lika "slumpmässigt" kommer jag att "råka" ha tillräckligt på kontot för att det skall räcka till en ny 27" iMac :D

Tittar man på kostnadsskäl så bör man väl välja mac? Den är dyr i inköp men håller desto längre. Köpa PC är väl i princip baksnålt?

Köpte begagnad iMac från 2010 och den funkar säkert lika bra som när den var ny (den borde jag eg sälja). Köpte begagnad MBP 17 tum, den sista modellen av 17 tum, den är förmodligen i princip i nyskick. Det enda jag sett till är att stoppa in mer RAM i iMacen.

Min MBA 13´ känns fortfarande i kvalitet som ny, förutom några tangenter som börjat bli suddiga.

 

Om man nu inte räknar in superbilliga PC-laptopar som dagstidningarnas annonser är fulla av, för det ska man inte. Men en vanlig PC av bättre kvalitet är i princip lika dyr som en mac (nåja, något billigare i inköpspris kanske). Men aldrig att den håller sig i samma trim som macen gör. Så på samma livslängd så går det väl i princip 2 st PC:en.

 

Och man slipper alla rigida system och vänta vänta vänta...post-67957-0-99605100-1423926544.gif

 

På jobbet har jag en HPlaptop av s a s bättre modell

F1Q28EA-AK8_3_209x189.jpg

Den känns seg och omständlig, och inte alls rapp. Fast den är ny. Gudskelov så har jag den alltid med extern skärm och externt tangentbord. För HP verkar bara göra datorer för högerhänta, och jag är vänsterhänt. Begriper inte varför de satt styrplattan till vänster om mitten. M a o den är jobbig. Och seg och.....

 

Nu är det snart dags för mig att säga "peppar, peppar", så jag inte blir för överkaxig med hur bra mina grejer funkar. :totaltgalen::hihihi: Men så har det ändå fungerat hittills.... ;) Aldrig i min kofot jag kan tänka mig att gå tillbaka till mac. Om inte Apple hittar på något alldeles tokigt framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig i min kofot jag kan tänka mig att gå tillbaka till mac.

 

Full redan på eftermiddagen!??? :tappahakan:

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig i min kofot jag kan tänka mig att gå tillbaka till mac.

Menojdå? :blink:

Oj jag som kan tycka att jag själv är lite motvalls emellanåt... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om närkontakt med kofoten har skett..... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man köpa ny Mac måste man acceptera Yosemite och det gör jag inte.

Detär samma här. Det lär bli nåt begagnat om det blir ngn ny/annan.

 

- - -

 

Åt nog lite för fort, och för mycket. tired2.gif Men det blir så ibland. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om närkontakt med kofoten har skett..... :hihihi:

 

Nä, precis så. Dyrt i inköp. :D

 

 

Menojdå? :blink:

Oj jag som kan tycka att jag själv är lite motvalls emellanåt... :rolleyes:

Oj, jag är inte på kofoten eller så..... men fel blev det :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma här. Det lär bli nåt begagnat om det blir ngn ny/annan. ...

Jag kör minin tills den rasar. När Mavericks inte supportas längre får det bli Linux av något slag.

 

10.11 kommer om några månader :)

Ve och fasa. Från första kretsen i helvetet ned till den andra (antar jag med tanke på iosifieringen).

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering?

Kan den som köper en ny mac ominstallera den med ett äldre operativ sedan? Eller är det liksom kört, bara gilla läget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering?

Kan den som köper en ny mac ominstallera den med ett äldre operativ sedan? Eller är det liksom kört, bara gilla läget?

Det KAN gå, med en djäkla massa moddande, och hårdvaran inte är förändrad väsentligt. Men det finns inga garantier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering?

Kan den som köper en ny mac ominstallera den ... sedan? Eller är det liksom kört, bara gilla läget?

Det går fint med valfri distribution av Linux. Kan bli lite knökigt med vissa drivrutiner, men vill man vara fin får man lida pin :)

 

Windows 8 skall fungera, och det är ju det snyggaste operativet. Fyrkantiga fina platta rutor.

 

Däremot när det gäller OS X går det inte att installera äldre version än det som datorn levererades med. Å andra sidan så är jag nöjd med Yosemite, så det har jag inga problem med. Jag kommer nog att bli nöjd med 10.11 också vad det lider. Yosemite är det snyggaste hittills, och jag räknar med att det blir bättre till nästa version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och redigerar en bok åt en vän i Microsoft Word 2011 på hennes MacBook Air. Jag gillar inte Word. Undrar om det beror på att Microsoft gjort programmet eller om det är något annat. :(

 

Airen (13") är väl okej, men jag märker ingen jätteskillnad mot min MBP 2011, eller jo, tangentbordet är lite skramligare. Prestandamässigt verkar det vara jämnt skägg trots att min i5 är på 2,4 GHz och den här är på 1,4 GHz. Inte mycket lönt att fundera på att byta alltså.

Redigerad av Whatname
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och redigerar en bok åt en vän i Microsoft Word 2011 på hennes MacBook Air. Jag gillar inte Word. Undrar om det beror på att Microsoft gjort programmet eller om det är något annat. :(

Det finns alternativ. Jag föredrar TextEdit om inte nöden kräver fler funktioner. Då blir det Pages. Fast OSS OpenOffice är ett skapligt alternativ det också.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns alternativ. Jag föredrar TextEdit om inte nöden kräver fler funktioner. Då blir det Pages. Fast OSS OpenOffice är ett skapligt alternativ det också.

Nej, det finns det inte. Just det här projektet åt Linnéuniversitetet måste skötas i Word 2011 med ett gäng specialskrivna makron.

Redigerad av Whatname
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Däremot när det gäller OS X går det inte att installera äldre version än det som datorn levererades med. ...

Jo, det går, under vissa omständigheter, men det är omständligt och kan knappast rekommenderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sambon var förbi idag, eller ja, vad man nu ska kalla det. Jag har ingen nyckel kvar till huset i alla fall och hon ska packa ihop mina saker. Vart jag ska ta vägen spelar inte så stor roll.... bara det inte var tillbaka dit när jag väl blir utskriven härifrån :oroligoledsen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sambon var förbi idag, eller ja, vad man nu ska kalla det. Jag har ingen nyckel kvar till huset i alla fall och hon ska packa ihop mina saker. Vart jag ska ta vägen spelar inte så stor roll.... bara det inte var tillbaka dit när jag väl blir utskriven härifrån :oroligoledsen:

Skit :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...