Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Jag testade följande: http://browsermark.rightware.com/

 

Resultat för Google Chrome 40.0.2214.111:

 

attachicon.gifchrome.png

 

Resultat för Firefox 35.0.1:

 

attachicon.giffirefox.png

 

Men sajten är säkert köpt eller sponsrad av Google. :)

Glömde ju...

 

Safari 7.1.3 (9537.85.12.18):

 

post-28798-0-49050000-1423858934_thumb.png

 

Högre siffror är bättre. Så Firefox klår Safari i alla fall. Alla tre är testade på min mini Late 2012.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var iofs ingen fara, men jag håller med om att det var onödigt att tala om specifik person.

 

Men, nej, jag håller inte med om uttrycket att det som inte dödar härdar. Jag tycker det är cyniskt att uttrycka sig så, och precis som Axelman säger så är det de starkas glada tillrop till de andra starka som fick bromsa inför en vägbula. Jag är inte ett skvatt härdad av att ha varit nära att gå in i väggen, tvärt om. Jag är heller inte ett skvatt härdad av att ha ett fysiskt osynligt handikapp, tvärt om där också. Det är snarare så att de osynliga handikapp man bär på gör att man bli mer sårbar.

När man pratar om "härdad osv..

så ska man nog skilja på vad som har hänt.

Svår tragedi som drabbar en på grund av något som händer i den omedelbara närheten, vill jag mena faktiskt kan göra en stärkt när man väl kan gå vidare.

Det du beskriver är något annat, det är sådant som färgar en för resten av ens liv på ett mer påtagligt sätt, såtillvida att det hela tiden gör sig påmint konkret. Och då är det ju klart att talesättet inte stämmer.

 

Mitt inlägg var utifrån mina personliga erfarenheter. När man är mitt i det så förstår man inte hur man ska kunna ta sig igenom. Och när man väl börjar fungera som vanligt igen så går man på något vis stärkt ur det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semla från Mössebergsbagaren idag igen. Smaskens! yummy.gifcoffee1.gif

 

attachicon.gifsemla.JPG

 

Men han har ju missat med grädden i mitten!

Det måste va grädde överallt, inget gott att bara äta bulle och mandelmassa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men han har ju missat med grädden i mitten!

Det måste va grädde överallt, inget gott att bara äta bulle och mandelmassa.

Du får fösa på grädden med överläppen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyss kollat på

 

post-113-0-35945700-1423866693.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men han har ju missat med grädden i mitten!

Det måste va grädde överallt, inget gott att bara äta bulle och mandelmassa.

Där är faktiskt ganska mycket grädde. Kanske det ser lite ut därför att bullen är stor.

Vad tycker du om locket på eller av när man smaskar i sig läckerheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade följande: http://browsermark.rightware.com/

 

Resultat för Google Chrome 40.0.2214.111:

 

attachicon.gifchrome.png

 

Resultat för Firefox 35.0.1:

 

attachicon.giffirefox.png

 

Men sajten är säkert köpt eller sponsrad av Google. :)

Glömde ju...

 

Safari 7.1.3 (9537.85.12.18):

 

attachicon.gifsafari.png

 

Högre siffror är bättre. Så Firefox klår Safari i alla fall. Alla tre är testade på min mini Late 2012.

Ja, bra bänkvärden är väl bra, men det var väl inte riktigt det det handlade om, och om varför han bytte.

 

- - -

 

Bytte servrar på ntp. {0..3}.se.pool.ntp.org. Den använder dem, men även fortf den med time.euro.apple.com. Hm... Jaja, klockan går rätt i a f.

 

Dags för lite havregröt... :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi fick ett värmande kort vid frukosten

 

 

post-113-0-05116400-1423899435_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi fick ett värmande kort vid frukosten

 

 

Vad var det som var gratis..............? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, bra bänkvärden är väl bra, men det var väl inte riktigt det det handlade om, och om varför han bytte.

Jaså, det säger du. Jag får ett helt annat intryck. Lustigt hur olika man kan tolka vad som skrivs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, det säger du. Jag får ett helt annat intryck. Lustigt hur olika man kan tolka vad som skrivs.

Han skrev ju fler saker och orsaker till varför han bytte. Inte bara att den var “slö” (vilket ju skiljer från dator till dator) men även om hur resurshungrig den är (processer/ram), att den är ett bloatware, crashar osv. ≈ 90% av texten handlade ju om allt annat än hur snabb den är el inte. Hans egen sammanfattning på slutet var ju ... the crashing, the memory hogging, the performance issues, the bloat, ...”. Ja, det är ju lite lustigt hur man tar in en artikel på så olika sätt.

 

- - -

 

Idag är det “I Love Free Software”-day

http://ilovefs.org/

http://blogs.fsfe.org/mk/i-love-free-software-thanks-to-all-the-gnupg-contributors/

 

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar Firefox. Tycker dock att senaste versionen beter sig lite buggigt. Har kraschat för mig någon gång nu och det har typ aldrig hänt innan, och när jag har många flikar öppna tycker jag att det hackar lite underligt. Har kollat CPU/RAM åtgång men det är normala värden där.

Ja, det har varit nåt tillfälle att den krashat vid uppstart då man precis uppdaterat. Även Chromium har gjort det vid nåt tillfälle. Har väl med gamla “sessionen” att göra har ag för mig.

 

Kika i inställningarna, man kan få en varning om det (fetmarkerade) om man vill.

 

post-64246-0-78794200-1423909357_thumb.png

 

En sak som inte är så bra i FF (tror att det är samma med Chrom[e|ium]) är att när man spar en sida så spar den dels en html-sidan samt en folder med sälva innehållet ... jmf med Safari som bakar in allt i ett “.webarchive”. Så skall man spara en sida + länken till den så man 3 st i foldern man sparade till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han skrev ju fler saker och orsaker till varför han bytte. Inte bara att den var “slö” (vilket ju skiljer från dator till dator) men även om hur resurshungrig den är (processer/ram), att den är ett bloatware, crashar osv. ≈ 90% av texten handlade ju om allt annat än hur snabb den är el inte. Hans egen sammanfattning på slutet var ju “... the crashing, the memory hogging, the performance issues, the bloat, ...”. Ja, det är ju lite lustigt hur man tar in en artikel på så olika sätt. ...

Jag har inga av de problem han räknar upp, bortsett från att Chrome sväller med varje version (det går dock att rensa manuellt). Men ska man dyka in i det så skriver han att han har dussintals tillägg i Chrome, och vart och ett av dem kräver en hel del minne, det är sant. Han verkar inte själv begripa det. Men jag har 16 GB minne på min mini så det kvittar mig lika. Moderna webbläsare är ganska krävande i sig, och hemsidorna är nedtyngda av allsköns kod och skript, det är bland annat därför det är i det närmaste omöjligt att surfa på en PPC-mac idag. Hans helhetsbeskrivning dock av Chrome visavi Firefox stämmer inte i min dator i alla fall, det är ett som är säkert. Chrome kraschar aldrig. Men jag vet att det är "inne" i vissa kretsar att hata såväl Google som Chrome.

 

Edit: Dessutom överskattar Chrome sitt minnesanvändande i statistiken vilket är en känd bugg som de jobbar på. Se dump nedan.

 

post-28798-0-49952700-1423911560_thumb.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gått ifrån Firefox sen ett par månader för det frös alltid efter en liten tids surfande och lirade dåligt med Bank-ID, Chrome funkar grejt, inga problem alls.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+ 1 Precis vad jag också upplever. :)

Jag också, nu när syncandet funkar igen i min nalle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade OO-4.1.1 i Fedora... Var väldigt smidigt. »» Var bara att ladda ner från sidan så man fick rätt språk/version, och sen köra en rad i Terminal efter att man packat upp filen. :yeahbaby:

 

Nu skall jag klura ut hur man får mp3 som import i Rhythmbox - står att jag måste lägga till nåt mer, men inte vad. Trodde jag hade lagt in allt som behövdes. Hm... :glare:

 

post-64246-0-84738500-1423917507.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skalat å det mesta av kalufsen, snôrbrumsen samt skägget. Känns gött. Nu kan våren komma. sol.gif

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär mitt barnbarn William vad statisk elektricitet är för något :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har städat!

I MBA:n.

 

Rensat och rensat, cachen och tunga filer som jag glömt bort. Körde ODS och hittade överraskningar, som jag också hade glömt bort - och tog bort.

Nu är det okej, tycker jag. Egentligen borde jag kunna ta bort en del program, men vill inte skiljas åt från de som finns. Raderade iaf några st som jag i praktiken aldrig använder, exv Gimp. Pixelmator är bättre.

 

Men komma ner till 50 GB ledigt som tidigare är inte lika lätt längre. Men är ju inte nödvändigt iofs.

post-67957-0-93721100-1423919309_thumb.png

 

Kommer väl ihåg första gången MBA:ns hårddisk knäade, då var jag nere i bara några få GB och jag skulle installera en drivrutin till en skrivare och det fanns inte utrymme nog. Då blev det panik! Och Axelman blev en räddande ängel den gången. Då satt jag på en expedition och måste kunna skriva ut från en skrivare där, det var panik. Är dig evigt tacksam, Axelman. Då fick jag en rejäl grundkurs i hårddiskrensning :)

 

Nu ser jag till att jag aldrig kommer ner under ca 30 GB. Det är ju viss skillnad, om man säger så :)

 

När allt var klart så började Messenger och Meddelanden att strula, kopplingen till telefon var borta. Blev nervös en stund, men den hade blivit avaktiverad i telefon. Jättekonstigt?

 

Skönt att få ordning och reda i alla datorskrymslen ;)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...