Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Nä, det funkar ju inte överallt. Men är det bara en .rtf-fil, funkar TextEdit bra. Annar får man ju köra nåt Officeprogram. Pages är nog bra till en del. Har inte använt det, men för att skriva ett rent dukument känns det som OO är ett bättre alternativ till dokument/handlingar.

OpenOffice är ungefär samma som Microsoft Office 2004, ser likadant ut, fast gratis och ännu klumpigare. Det är lika trist och skitfult som Microsofts alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OpenOffice är ungefär samma som Microsoft Office 2004, ser likadant ut, fast gratis och ännu klumpigare. Det är lika trist och skitfult som Microsofts alternativ.

Jag har den mest för att, s a s. Använder den sällan själv. Nja, helt lika är det väl inte. Vet inte, men kanske man kan lägga in ngn anna stil/tema i den även i OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har den mest för att, s a s. Använder den sällan själv. Nja, helt lika är det väl inte.

Enda skillnaden är att Microsoft Office är mer polerat i gränssnittet och består av separata program. Open Office är ett megabautapaket där man startar allt på en gång, Microsoft Office 2004-funktionalitet i ett ClarisWorks-paket. I övrigt är allt lika, inklusive exakt var man hittar menykommandona.

Redigerad av Whatname
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda skillnaden är att Microsoft Office är mer polerat i gränssnittet och består av separata program. Open Office är ett megabautapaket där man startar allt på en gång, Microsoft Office 2004-funktionalitet i ett ClarisWorks-paket. I övrigt är allt lika, inklusive exakt var man hittar menykommandona.

Ja, i OS X finns det bara en "startare". Så är det varken i Linux el Win. Men... man kan starta Writer (el ngn av de andra) direkt. Om du kör i Terminal:

/Applications/OpenOffice.app/Contents/MacOS/soffice -writer

...så startas Writer direkt. Och med det kommandot är det rel enkelt att fixa ngt eget i Automator eller via ett litet shell script som du sen gör en egen “Writer.app” av. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, i OS X finns det bara en "startare". Så är det varken i Linux el Win. Men... man kan starta Writer (el ngn av de andra) direkt. Om du kör i Terminal:

/Applications/OpenOffice.app/Contents/MacOS/soffice -writer

...så startas Writer direkt. Och med det kommandot är det rel enkelt att fixa ngt eget i Automator eller via ett litet shell script som du sen gör en egen “Writer.app” av. :yeahbaby:

Det åtgärdar inte min huvudinvändning, att det är lika skitfult som Microsoft Office 2004 :)

 

Jag föredrar Macigare alternativ, i alla lägen, men det är inte alltid jag kan få som jag vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar er alla för ert stöd och glada tillrop.

 

Visst är det kanske jag som inte velat inse varthän det barkat med samboskapet, men visst håller jag med om att timingen är illa vald. Har som tur är fina vänner runt om mig, både här och min nära omgivning som ger stöd. Har fått kontakt med en hyresvärd som förhoppningsvis kan tänka sig att hyra ut en lägenhet till mig från månadsskiftet. Även om jag gärna flyttat uppåt till mina gamla hemtrakter igen så får jag hålla mig här nere kring Sjöbo-trakten eftersom ex-frun och mina barn bor där. Nu var det på inga sätt en lycklig skilsmässa med ex-frun som några av er äldre här minns, men tack och lov så har vi grävt ner den stridsyxan. Men visst är jag ledsen och förtvivlad över allt detta som sker just nu. Det jag inte vet är ju om (sambon) är fortsatt intresserad av se om vi kan fortsätta ha ett förhållande, men vi bor var för sig eller vad som ska hända.

 

Visst har vårt förhållande tagit mycket stryk det senaste året, och tanken på att flytta isär har varit uppe, men inte på detta viset utan jag trodde man skulle få lite återhämtning och att det fortfarande fanns chans att laga det vi hade. Men med det jag känner till från hennes skilsmässa från sina barns far så finns det lite likheter i hennes agerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, det var kloka ord. Men den spontana reaktionen när man får höra något sådant blir likväl "va fan!".

Absolut. Tanken far igenom min hjärna också. Nästa tanke är att hon mår kanske inte så bra heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pallar nog inte inte så mycket mer. Har haft ett par eländiga dagar bakom mig. Trassligheter med tre tonåringar plus allt annat i livet (inkluderande pågående sjukskrivning/ansökan om sjukersättning). Jag försöker vara aktiv i olika forum, men gör bort mig, alternativt kan inte hantera de situationer som uppstår. Ändå är just sociala medier det jag har. Musik, tv, film, böcker har nästan helt slutat intressera mig. Apati. En del vänner i verkliga livet, och naturintresse och motion, det är gott och väl, men hur fyller man dagarna i övrigt? Jag måste upptäcka det på något sätt. Jag lär väl inte landa i det förrän jag landar socialt och ekonomiskt, vilket lär ske först om tre fyra månader, men jag måste börja söka. Just nu känns det som att jag vill fly ifrån allt, även mina barn. De tar mer än de ger, helt enkelt. Och jag har ingen energi att ge. Hur man än vrider och vänder på det är det som att man förväntas fungera normalt trots psykisk ohälsa. I grund och botten förstår sig folk bara på benbrott och cancer. Man kan säga och skriva motsatsen, men i grund och botten, till vardags, så finns inte förståelsen där. Jag ser det överallt. Så vad göra? Jag ska försöka begränsa min aktivitet i sociala medier (det har jag i och för sig redan gjort), men ännu lite till. Jag tror jag ska börja med att karva i tallbark. Jag vet vad jag menar med det, men jag får väl posta en bild för att visa. Ha det bra.

 

attachicon.gifbark.jpg

:cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar er alla för ert stöd och glada tillrop.

 

Visst är det kanske jag som inte velat inse varthän det barkat med samboskapet, men visst håller jag med om att timingen är illa vald. Har som tur är fina vänner runt om mig, både här och min nära omgivning som ger stöd. Har fått kontakt med en hyresvärd som förhoppningsvis kan tänka sig att hyra ut en lägenhet till mig från månadsskiftet. Även om jag gärna flyttat uppåt till mina gamla hemtrakter igen så får jag hålla mig här nere kring Sjöbo-trakten eftersom ex-frun och mina barn bor där. Nu var det på inga sätt en lycklig skilsmässa med ex-frun som några av er äldre här minns, men tack och lov så har vi grävt ner den stridsyxan. Men visst är jag ledsen och förtvivlad över allt detta som sker just nu. Det jag inte vet är ju om (sambon) är fortsatt intresserad av se om vi kan fortsätta ha ett förhållande, men vi bor var för sig eller vad som ska hända.

 

Visst har vårt förhållande tagit mycket stryk det senaste året, och tanken på att flytta isär har varit uppe, men inte på detta viset utan jag trodde man skulle få lite återhämtning och att det fortfarande fanns chans att laga det vi hade. Men med det jag känner till från hennes skilsmässa från sina barns far så finns det lite likheter i hennes agerande.

:cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är jag Dansk idag... :cry:

Ja, öppenhet kostar. Frågan är om vi skall lämna öppenheten bakom oss, se det som ett misslyckat samhällsexperiment och i stället se till att bevaka och övervaka mer.

 

Samma med yttrandefrihet, är det något vi vill bevara, eller är det ett misslyckat experiment som det är dags att lämna på historiens skräphög så att framtida generationer skall kunna läsa om det och ta varning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan inte lägga oss för idioti. Då är vi minst lika idiotiska.

Klart vi kan, och kanske också måste om priset börjar bli för högt. Frågan är när priset blir för högt. London är nerlusat med övervakningskameror, i USA går tungt beväpnad polis med skottsäkra västar och bevakar offentliga byggnader. Det priset anses lägre än ett terrordåd. Kanske har de rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske ska fundera över vad som skapar extremism. Kan en kvarvarande oförsonlig konlonial härskarmentalitet i väst ha något med saken att göra? Att vi ( dvs västliga ickemuslimska länder ) anfaller länder pga olja och naturresurser? Kan en extrem rikedom som vi i väst delar ha med saken att göra? Ska inte folk vara nöjda med fattigdom och minimala framtidsutsikter? Kan en straffande och repressiv politik göra nytta egentligen? Är det någon som tror att extremism kommer av att man mår bra och lever gott? Axelman raljerar och orerar....

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ett mynt som har många sidor, inte bara två. Hur vi än vänder och vrider på det så finns ingen lösning annan än att lägga oss platta för den som för ögonblicket är starkast. Alternativet är att skydda oss. Att man i någon sorts världskommunistisk kartell skulle utjämna världens rikedomar låter idealistiskt och bra. Jag kan se vissa problem på vägen som leder fram till ännu fler kulsprutor än dagens situation.

 

Vi är just nu dessutom i ett läge där ett nytt europeiskt storkrig inte är en orimlig tanke på väldigt kort sikt, kanske redan i år. Jag personligen tror att yttrandefrihet och öppenhet har kort tid kvar som principer, men jag hoppas jag har fel.

Redigerad av Whatname
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ett mynt som har många sidor, inte bara två. Hur vi än vänder och vrider på det så finns ingen lösning annan än att lägga oss platta för den som för ögonblicket är starkast. Alternativet är att skydda oss. Att man i någon sorts världskommunistisk kartell skulle utjämna världens rikedomar låter idealistiskt och bra. Jag kan se vissa problem på vägen som leder fram till ännu fler kulsprutor än dagens situation.

 

Vi är just nu dessutom i ett läge där ett nytt europeiskt storkrig inte är en orimlig tanke på väldigt kort sikt, kanske redan i år. Jag personligen tror att yttrandefrihet och öppenhet har kort tid kvar som principer, men jag hoppas jag har fel.

Man behöver inte vara kommunist. Ett samhälle med för stora klyftor är dömt att gå under. Eliten kan aldrig vinna genom att vrida om öronen på de som har det sämst och protesterar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, i OS X finns det bara en "startare". Så är det varken i Linux el Win. Men... man kan starta Writer (el ngn av de andra) direkt. Om du kör i Terminal:

/Applications/OpenOffice.app/Contents/MacOS/soffice -writer
...så startas Writer direkt. Och med det kommandot är det rel enkelt att fixa ngt eget i Automator eller via ett litet shell script som du sen gör en egen “Writer.app” av. :yeahbaby:

Blev ju tvungen att pilla lite. ^_^ Gjorde ett lite “mini-shellscript” med ett (1) kommando:

#!/usr/bin/env bash
/Applications/OpenOffice.app/Contents/MacOS/soffice -writer &> /dev/null

La det i en mapp som heter “Writer.app” (blir automatiskt ett programpaket av det), inkl medföljande standardfodlrar, infofil, ikon osv. Färdiga “.icns” fanns på OO's sida »». (pööörfäckt...)

 

Bara testat den lite och den startar i a f som den skall. Man kan inte droppa filer på ikonen osv., utan det enda den gör är att starta “Writer” med ett nytt blankt dokument.

 

post-64246-0-96526000-1424002308.jpg

 

Om ngn vill ha själv...

Writer.app.tar.gz

Inga konstiga/binära filer. Alla går att öppna/titta i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte vara kommunist. Ett samhälle med för stora klyftor är dömt att gå under. Eliten kan aldrig vinna genom att vrida om öronen på de som har det sämst och protesterar.

Samtidigt är världen ett ställe där den rikaste procenten äger mer än resterande 99% tillsammans. Det går inte att åtgärda inom ramen för nuvarande ekonomiska system. Det enda sättet är att skilja de rikaste familjerna från sina förmögenheter, och de rikaste staterna från sitt välstånd. Alla som bor i Sverige, även de som räknas som relativt fattiga, tillhör de 5 rikaste procenten i världen. Även en svensk försörjningsstödstagare behöver sänka sin inkomst till under hälften för att komma i nivå med ett världssnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju inte rätt person att uttala mig idehistoriskt men franska revolutionen bröt ju ut som en reaktion på att adeln tryckte ner folket. Revolutionen bars av de nya ideerna om människans värde som upplysningen försåg dem med. Allmänt anses ju den franska revolutionen vara "god".....

...

Den visar att folk får nog och gör det som behövs till slut. Frågan är väl mer vilken ide som utgör den sammanhållande länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt är världen ett ställe där den rikaste procenten äger mer än resterande 99% tillsammans. Det går inte att åtgärda inom ramen för nuvarande ekonomiska system. Det enda sättet är att skilja de rikaste familjerna från sina förmögenheter, och de rikaste staterna från sitt välstånd. Alla som bor i Sverige, även de som räknas som relativt fattiga, tillhör de 5 rikaste procenten i världen. Även en svensk försörjningsstödstagare behöver sänka sin inkomst till under hälften för att komma i nivå med ett världssnitt.

Jag vet. Men det som retar gallfeber på de som inte har som vi är hur vi behandlar dem, inte att vi är rika i första hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den visar att folk får nog och gör det som behövs till slut. Frågan är väl mer vilken ide som utgör den sammanhållande länken.

Visst, men det innebär också slutet på det samhälle som vi lever i, liksom att Franska revolutionen slutade i folknöjet "offentliga massmord". Men, jag kan se fördelen i att alla skall leva på trettio kronor om dagen efter ett förödande globalt terrorkrig. Dystopin är lockande, lite Mad Max över den sådär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet. Men det som retar gallfeber på de som inte har som vi är hur vi behandlar dem, inte att vi är rika i första hand.

Yttrandefrihet och öppenhet är temporära tillstånd som troligen snart försvinner. I de flesta länder i världen finns de inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men det innebär också slutet på det samhälle som vi lever i, liksom att Franska revolutionen slutade i folknöjet "offentliga massmord". Men, jag kan se fördelen i att alla skall leva på trettio kronor om dagen efter ett förödande globalt terrorkrig. Dystopin är lockande, lite Mad Max över den sådär.

Nu hänger jag inte med i händelseutvecklingen..... :stjarnsmall: ...och du läser definitivt in saker i vad jag har skrivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte med i händelseutvecklingen..... :stjarnsmall: ...och du läser definitivt in saker i vad jag har skrivit.

Klyftorna i världen är sådana att du inte kan hjälpa lite på kanten, och du kan inte göra det inom nuvarande system.

 

Större delen av problemen i världen berör inte oss. Det är människor i fattiga länder som är mest utsatta för terror, inte vi. Den dagen det kommer ett terrordåd av den intensitet som Boko Haram består Nigerias folk med, eller som IS består norra Iraks kurder med så lär vi få se vårt civiliserade samhälle bryta ihop på kortare tid än vad det tar att säga fikapaus på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...