Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Jag frågade SKR hur vanligt det är att kommuner betalar ut ekonomiskt bistånd (”socialbidrag”) till utlänningar som håller sig undan utvisning. Enligt dom i HFD måste de inte betala ut det, men de får göra det. Jag fick svaret att de inte svarar. Tänka sig...

 

Mer här.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Svolder säger:

Jag skulle tippa på att de allra flesta kommuner betalar ut bistånd, eftersom alternativet till bistånd är kriminalitet och svartarbete samt att barnen far illa. Det är inte så att den som inte får bistånd lämnar landet.

Men, jag tippar också på att det är en försumbar del av de med utvisningsbeslut hängande över sig som söker bistånd. Helst vill de nog flyga under radarn helt.

Okej, så de flesta är kriminella eller svartarbetar, med barn som far illa, då… :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Svolder säger:

Svartarbete är förmodligen mycket vanligare än du föreställer dig, även bland sådana med uppehållstillstånd eller svenska medborgare. Inom vissa branscher mer än andra naturligtvis, ingen nämnd och ingen glömd. Många gånger blir försörjningsstödet dessutom en fasad för att skattemyndigheten inte skall fatta intresse för personen. Många gånger är också erbjuden praktik/arbetsträning ett sätt att få folk att välja mellan svartarbetet eller biståndet...

Ett elände är det och de får gärna hållas vad mig anbelangar, i sina hemländer. Inte här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Ett elände är det och de får gärna hållas vad mig anbelangar, i sina hemländer. Inte här.

Vi som i de flesta tycker nog så som ser problemen, hoten, riskerna och tycker att det får vara nog nu. Bör bli en av de stora valfrågorna. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Vi som i de flesta tycker nog så som ser problemen, hoten, riskerna och tycker att det får vara nog nu. Bör bli en av de stora valfrågorna. 

Jag tror att väljaren i gemen tror att allt är mycket bättre än det är, vad gäller sådant. För övrigt tänker de i regel på helt andra saker. Vårdskolaomsorg-komplexet, inte minst. Men det borde bli en stor valfråga, det håller jag med om.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Svolder säger:

Vi antar, helt utan grund, att den som kommer hit blir svensk med svenska värderingar och kunskap om svensk lagstiftning så fort gränsen passeras.

Amen! Det där är så fruktansvärt löjligt, men ändå så sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skapat min livs första QR-kod. 
Leder inte till Moderaterna! Lovar! 😄

 

6D2CDFEA-A9A8-4B6B-882F-1C8AA4790BA8.jpeg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, mikaellq säger:

Har skapat min livs första QR-kod. 
Leder inte till Moderaterna! Lovar! 😄

 

6D2CDFEA-A9A8-4B6B-882F-1C8AA4790BA8.jpeg

Med kameran kan man kolla för säkerhets skull. ^_^ 

 

IMG_4339.thumb.png.60ea0e1d9ded603faa1a8fe2cb459152.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Med kameran kan man kolla för säkerhets skull. ^_^ 

 

IMG_4339.thumb.png.60ea0e1d9ded603faa1a8fe2cb459152.png

I min iPhone kan jag också ”öppna” den som ju bara är en länk. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Svolder säger:

Dave Plummer skriver ett windows-program som skall få plats i en QR-kod. Kan du skriva ett Mac-program som får plats :) Jag har aldrig provat, QR-kodning, men det verkar spännande obegripligt :)

 

I detta fallet är det bara en enkel länk skapat med Genvägar. Inget komplicerat alls. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, mikaellq säger:

Har inte sett Boba Fett än. Varit dåligt  med filmtittandet på sistone, tappade sugen lite när min iMac led av dammallergi. 
Men ikväll så…

 

2BF92B83-4579-4FA6-9319-892EB9B650D8.jpeg

Första avsnittet avklarat.

Lite barnsligt, anti-hjälte, med monster såklart, som om en variant på originalet Mandalorian.

Vet inte än vad jag tycker, egentligen. Får fortsätta titta... 🛸👽

👹

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Sverige är inte ett normalt samhälle för mer än andra från västvärlden...

Och det INNAN man besökt skåne!! rofl.gif.3b453317ffd58a27b54f445037ba2699.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Har skapat min livs första QR-kod. 
Leder inte till Moderaterna! Lovar! 😄

 

6D2CDFEA-A9A8-4B6B-882F-1C8AA4790BA8.jpeg

Jag kan inte hitta Pacman! :shifty:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Har skapat min livs första QR-kod. 
Leder inte till Moderaterna! Lovar! 😄

 

6D2CDFEA-A9A8-4B6B-882F-1C8AA4790BA8.jpeg

Det fick mig att googla "rekursion" igen.

2 timmar sedan, mikaellq säger:

I detta fallet är det bara en enkel länk skapat med Genvägar. Inget komplicerat alls. 

Jag har, också med Genvägar, gjort en "app" som skapar en swishkod med ett belopp som jag anger.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

Jag tror att väljaren i gemen tror att allt är mycket bättre än det är, vad gäller sådant. För övrigt tänker de i regel på helt andra saker. Vårdskolaomsorg-komplexet, inte minst. Men det borde bli en stor valfråga, det håller jag med om.

Det får bli Miljöpartiet för min del. Tycker Märta är helt fantastisk och har helhetsbilden framför sig. De andra partiledarna har inte förstått att om ekosystemet rubbas för mycket så faller allt annat. Samtidigt som hon förespråkar humanitet. Det går inte att som Åkesson säger bryta mineraler i stor skala och tom exportera. Sen en ny batterifabrik i Göteborg för Elbilar när vi inte ens har el så det räcker, då finns bara storskalig utbyggnad av kärnkraft kvar vilket inte ens är möjligt. Varför tänker inte politiker på orsak till problem och börjar jobba med det och satsar resurser istället på det. Sen ska folk låsas in ännu mer vilket förvärrar problem på sikt,  och även utarma berggrunden i Sverige i jakt på mineral i onödan och därtill en massa kärnkraft….

Sen får generationen barn, barnbarn kanske ta smällen med spruckna, ärgade kopparrör som läcker radioaktivt avfall ner i grundvattnet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, iMarc säger:

Sen en ny batterifabrik i Göteborg för Elbilar när vi inte ens har el så det räcker

Vi har el så det räcker. Vi nettoexporterar el. 

Problemet är överföringen av el från Norrland till (främst) Götaland. Det är där det brister.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, iMarc säger:

 Sen en ny batterifabrik i Göteborg för Elbilar när vi inte ens har el så det räcker, då finns bara storskalig utbyggnad av kärnkraft kvar vilket inte ens är möjligt.

Fakta, käre bror, är att vi redan har elen som behövs till 5 miljoner elbilar! Skillnaden är att vi får halvera vår elexport vilket drabbar då länder vi exporterar till. Att vi inte har el är en lögn.

...

Det är bla pga miljöpartiet som det numera tar oändlig tid att besluta om tex nya elektriska stamledningar som skulle kunna jämna ut skillnaderna mellan norr och söder. Det är horribelt att företag får vänta i 10 (!) år på beslut från staten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Telly82 säger:

Vi har el så det räcker. Vi nettoexporterar el. 

Problemet är överföringen av el från Norrland till (främst) Götaland. Det är där det brister.

 

54 minuter sedan, Axelman säger:

Fakta, käre bror, är att vi redan har elen som behövs till 5 miljoner elbilar! Skillnaden är att vi får halvera vår elexport vilket drabbar då länder vi exporterar till. Att vi inte har el är en lögn.

...

Det är bla pga miljöpartiet som det numera tar oändlig tid att besluta om tex nya elektriska stamledningar som skulle kunna jämna ut skillnaderna mellan norr och söder. Det är horribelt att företag får vänta i 10 (!) år på beslut från staten.

Oj blev inte riktigt rätt när jag skrev såg jag. Jag tänker på all el som kommer att krävas i framtiden, när allt verkar gå mot eldrift exempelvis laddning av elbilar osv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iMarc säger:

 

Oj blev inte riktigt rätt när jag skrev såg jag. Jag tänker på all el som kommer att krävas i framtiden, när allt verkar gå mot eldrift exempelvis laddning av elbilar osv. 

Tja om framtiden vet vi inget mer än att den kommer och att vi måste välja hur vi vill ha saker och ting. Jämfört med när jag växte upp på 60-70-talet är dagens samhälle scifi.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar vad gäller Fusionskraft. Vad jag förstått så måste plasma hettas upp under tryck till ca 100 000 000 grader Celsius. Om jag fattat rätt så sönderdelas plasman och atomer dras till varandra (istället för klyvs som i kärnkraft) 

och sedan frigörs enorma mängde värme. Likt samma process som sker i solen/stjärnor. 
Läst om en anläggning varvid detta lyckats några sekunder. Vidare påstås den radioaktivitet som sker under Fusion vara nästintill ofarlig?

Nen jag ställer mig frågan ; kommer det ens vara möjligt överhuvudtaget?

Känns som Sci-Fi för mig typ  ”Create a Star on Earth”, ”Is it even ment to be?”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Funderar vad gäller Fusionskraft. Vad jag förstått så måste plasma hettas upp under tryck till ca 100 000 000 grader Celsius. Om jag fattat rätt så sönderdelas plasman och atomer dras till varandra (istället för klyvs som i kärnkraft) 

och sedan frigörs enorma mängde värme. Likt samma process som sker i solen/stjärnor. 
Läst om en anläggning varvid detta lyckats några sekunder. Vidare påstås den radioaktivitet som sker under Fusion vara nästintill ofarlig?

Nen jag ställer mig frågan ; kommer det ens vara möjligt överhuvudtaget?

Känns som Sci-Fi för mig typ  ”Create a Star on Earth”, ”Is it even ment to be?”

Efter 40 års forskning lyckas man köra i fem sekunder till en total kostnad som är astronomisk. Många kritiker anser att fusionsforskningen är så dyr att den orsakar kapitalbrist för andra mer angelägna projekt. Bedömare tror att om allt går stolpe in kan den användas kommersiellt bortåt 2050 och kommer därför för sent in för att ha betydelse för växthuseffekten. Ska vi fortsätta på den vägen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, iMarc said:

Det får bli Miljöpartiet för min del. Tycker Märta är helt fantastisk och har helhetsbilden framför sig. De andra partiledarna har inte förstått att om ekosystemet rubbas för mycket så faller allt annat. Samtidigt som hon förespråkar humanitet. Det går inte att som Åkesson säger bryta mineraler i stor skala och tom exportera. Sen en ny batterifabrik i Göteborg för Elbilar när vi inte ens har el så det räcker, då finns bara storskalig utbyggnad av kärnkraft kvar vilket inte ens är möjligt. Varför tänker inte politiker på orsak till problem och börjar jobba med det och satsar resurser istället på det. Sen ska folk låsas in ännu mer vilket förvärrar problem på sikt,  och även utarma berggrunden i Sverige i jakt på mineral i onödan och därtill en massa kärnkraft….

Sen får generationen barn, barnbarn kanske ta smällen med spruckna, ärgade kopparrör som läcker radioaktivt avfall ner i grundvattnet. 

Ja det var ju snyggt att "plastpåse-skatten" räddade miljön.
Från att slänga sopor med påsar gjorda av sockerrör, så köper vi på rulle som är av 100% plast och tillverkade i Kina.

 

Det kallar jag inte för helhetsbild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Axelman säger:

Efter 40 års forskning lyckas man köra i fem sekunder till en total kostnad som är astronomisk. Många kritiker anser att fusionsforskningen är så dyr att den orsakar kapitalbrist för andra mer angelägna projekt. Bedömare tror att om allt går stolpe in kan den användas kommersiellt bortåt 2050 och kommer därför för sent in för att ha betydelse för växthuseffekten. Ska vi fortsätta på den vägen då?

Nej jag var bara nyfiken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...