Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, Axelman säger:

Ok krig alltså. Ge dem Krimhalvön om de lovar att vara snälla?

Inte krig, nej. Det tror jag inte på ett dugg. Men visst vill de ha Krimhalvön, även på papperet. Problemet för Ryssland är att ingen i väst bryr sig om Ukraina (på riktigt). Så det blir ingen tydlig prestigevinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Ryskt agerande måste alltid förstås utifrån vilka inrikespolitiska motiv som ligger bakom och vilka konsekvenser det blir. Svenska medier och politiker verkar inte alls bry sig om det. Då kan de heller inte förstå. Enkelt uttryckt behöver Putin stärka sin makt internt. Motorn i att få det att fungera är en rysk frustration över att ha blivit ett stort men obetydligt land. Det är ett medel, men inte mål (att bli stort igen, det räcker för Putin att han blir stor).

Lite som filmen Wag the dog:

Skapa ett fiktivt hot utomlands så sluter folket upp bakom presidenten.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Alix säger:

Inte krig, nej. Det tror jag inte på ett dugg. Men visst vill de ha Krimhalvön, även på papperet. Problemet för Ryssland är att ingen i väst bryr sig om Ukraina (på riktigt). Så det blir ingen tydlig prestigevinst.

Nä det finns ju ingen olja att lägga beslag på....

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Inte krig, nej. Det tror jag inte på ett dugg. Men visst vill de ha Krimhalvön, även på papperet. Problemet för Ryssland är att ingen i väst bryr sig om Ukraina (på riktigt). Så det blir ingen tydlig prestigevinst.

Jag tror att det är en iskall kalkyl över vad Ryssland faktiskt behöver. Väldigt mycket järn.

 

https://oec.world/en/profile/country/ukr/

Skärmavbild 2022-02-13 kl. 18.22.17.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Ryskt agerande måste alltid förstås utifrån vilka inrikespolitiska motiv som ligger bakom och vilka konsekvenser det blir. Svenska medier och politiker verkar inte alls bry sig om det. Då kan de heller inte förstå. Enkelt uttryckt behöver Putin stärka sin makt internt. Motorn i att få det att fungera är en rysk frustration över att ha blivit ett stort men obetydligt land. Det är ett medel, men inte mål (att bli stort igen, det räcker för Putin att han blir stor).

Ukraina har väl länge, av ryssar, ansett vara mer eller mindre ryskt, jag har för mig att namnet ska betyda ungefär "provins" eller "gränsområde"? Även Ungern verkar lite intresserat av landet, det finns tydligen en del ukrainare som har ungersk bakgrund.

Sedan är det intressant med Putins betydelse för Ryssland. Vad skulle hända om han nu avled (exempelvis av naturliga orsaker)? Maktkamp i borgen kanske dämpar deras europeiska konflikt, men var händer då i fjärran östern? Norr om floden Amur finns väl en hel del naturtillgångar, men nästan ingen befolkning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ukraina har väl länge, av ryssar, ansett vara mer eller mindre ryskt, jag har för mig att namnet ska betyda ungefär "provins" eller "gränsområde"? Även Ungern verkar lite intresserat av landet, det finns tydligen en del ukrainare som har ungersk bakgrund.

Sedan är det intressant med Putins betydelse för Ryssland. Vad skulle hända om han nu avled (exempelvis av naturliga orsaker)? Maktkamp i borgen kanske dämpar deras europeiska konflikt, men var händer då i fjärran östern? Norr om floden Amur finns väl en hel del naturtillgångar, men nästan ingen befolkning?

De (inklusive Vitryssland) delar alla Kievrus som historisk föregångare. Ordet Ukraina är från denna tid och betecknar sannolikt den sydligaste delen (dagens Ukraina), ett ”gränsland”. Men vem vet?

Apropå Ungern var deras huvudstad under 250 år Bratislava, och en del av Ungern i 1000 år, men Bratislava är som bekant huvudstad i ett annat land (Slovakien) idag. Fast inte längre tillbaka än 1993. Så kan det gå.

Det vore inte bra om Putin dog. Ibland är en stark ledare, särskilt i ett sådant land, bättre än en bra ledare. Men jag tror att han är så bra som man kan bli i det landet och fortfarande vara ledare. Vilket egentligen inte säger så mycket, internationellt sett. Eller jämfört med väst, snarare.

Sibirien är väl knapp kartlagt än. Vi vet nog mer om Mittatlantiska ryggen... :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"The word “oukraina” was first mentioned in the Hypatian Codex in 1187 as the name of the territory of Pereyaslav Principality meaning “outskirts”.

There are several theories about the origin of the name “Ukraine”. One of them says that the name originates from the general Slavic word for “borderland”, which primarily referred to Kievan Rus border territories - Pereyaslav Principality. Later on “Ukraina” referred to borderlands within the Polish Kingdom."

 

https://ukrainetrek.com/about-ukraine-overview/ukraine-country-name-origin

 

Ukraina är ett rikt land som kommunismen förstört.

Även en gigantisk brödkorg i Europa.

Klart den gamle KGB-agenten är svårt frestad.

Som nämns är också ryssar den största folkgruppen, dock långtifrån majoritet, men det har inget med saken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Som nämns är också ryssar den största folkgruppen, dock långtifrån majoritet, men det har inget med saken att göra.

Du menar största minoritetsgruppen, antar jag.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Du menar största minoritetsgruppen, antar jag.

Exakt! Ursäkta min felskrivning. :blush:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak att notera är Kievan Rus' är ett stort område med ryssar långt tillbaka i historien.

Detta att lägga ovanpå detta faktum att Ukraina är rikt på naturtillgångar.

Det verkar alltmer som om det blir invasion. Det är vad Putin vill tror jag.

 

https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Kievan_Rus'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikaellq säger:

En annan sak att notera är Kievan Rus' är ett stort område med ryssar långt tillbaka i historien.

Detta att lägga ovanpå detta faktum att Ukraina är rikt på naturtillgångar.

Det verkar alltmer som om det blir invasion. Det är vad Putin vill tror jag.

 

https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Kievan_Rus'

En svensk koloni från början... :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Det verkar alltmer som om det blir invasion. Det är vad Putin vill tror jag.

Nej, det är jag övertygad om inte kommer att hända. Det vill han inte. Han vill ha ut andra saker av detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Nej, det är jag övertygad om inte kommer att hända. Det vill han inte. Han vill ha ut andra saker av detta.

Som vaddå? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Som vaddå? :fundersam:

Att han stärker sin position i Ryssland, främst. Exakt vad vet inte jag. Det är få förunnat att ha insyn i Kreml.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Att han stärker sin position i Ryssland, främst. Exakt vad vet inte jag. Det är få förunnat att ha insyn i Kreml.

Biden pratar ett annat språk, men det låter inte övertygande. Han verkar inte ha alla hästar hemma och funderar över om hans kognitiva förmågor är lite nedsatta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, iMarc säger:

Biden pratar ett annat språk, men det låter inte övertygande. Han verkar inte ha alla hästar hemma och funderar över om hans kognitiva förmågor är lite nedsatta?

Han har snarare sin egen agenda. Även för honom är det främst inrikespolitik som är primär. Plus inflytandet i väst. Politiskt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Han har snarare sin egen agenda. Även för honom är det främst inrikespolitik som är primär. Plus inflytandet i väst. Politiskt spel.

Som att Putin och Biden sitter och spelar Risk eller Monopol typ?

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Som att Putin och Biden sitter och spelar Risk eller Monopol typ?

Monopol med nuk'em-kort i Chanshögen.

  • Haha 2
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37.0° ....är igenom omikron. Men nu är frun positiv och däckad. På ett sätt känns det skönt vid tanken att slippa oroa sig sen.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstaterar nöjt att jag inte hört ett pip när det ringde från Grays, strax öster om London.

Varför då? Jag har inte blockerat vare sig detta nummer eller okända nummer?

Kan det vara Hitta.se appen som hjälper till? :fundersam:

 

grays.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

Konstaterar nöjt att jag inte hört ett pip när det ringde från Grays, strax öster om London.

Varför då? Jag har inte blockerat vare sig detta nummer eller okända nummer?

Kan det vara Hitta.se appen som hjälper till? :fundersam:

 

grays.png

Du har inte aktiverat Tysta ned okända uppringare? Det har jag.

 

IMG_4358.thumb.png.c92a5132b03d9502c4381259760454c5.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Du har inte aktiverat Tysta ned okända uppringare? Det har jag.

 

IMG_4358.thumb.png.c92a5132b03d9502c4381259760454c5.png

Har missat samtal ifrån vården pga detta så jag har det påslaget numera. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, iMarc säger:

Har missat samtal ifrån vården pga detta så jag har det påslaget numera. 

Ja, den risken finns. Men min vårdcentral ringer alltid från ett öppet nummer som jag har sparat.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...