Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

7 minuter sedan, iMarc säger:

Nej jag var bara nyfiken. 

Jo jag förstod det. Ställde bara en fråga om hur du tänker. Själv är jag tveksam men jag kan säkert ha fel för jag har inte forskat i fusion. Ibland tenderar saker och ting i forskning och samhälle bli gigantiska förgyllda toalettstolar påhejade av nördar som saknar verklighetsförankring, där folk med för mycket pengar gärna vill sola sig i glansen av vad de tror är massivt guld.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, aaa säger:

Ja det var ju snyggt att "plastpåse-skatten" räddade miljön.
Från att slänga sopor med påsar gjorda av sockerrör, så köper vi på rulle som är av 100% plast och tillverkade i Kina.

 

Det kallar jag inte för helhetsbild.

Alla politiska partier kör med populism, dvs de hittar på nåt som visar att de gjort nåt så de lättlurade applåderar..

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Axelman säger:

Positivt på covidsnabbtestet. 

Vi kanske alla drabbas av det så småningom. Vad jag vet har jag klarat mig hittills. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Axelman säger:

Positivt på covidsnabbtestet. 

Ja, man ska inte vara så negativ. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Alix säger:

Vi kanske alla drabbas av det så småningom. Vad jag vet har jag klarat mig hittills. :crossfingers:

Det är nämligen så att 4 av 10 med covid-19 har inga symtom alls (de är asymtomatiska). Källa. Nyhetsartikel.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 28 Januari gick jag 5km i terräng, flera höjdskillnader, skog på 46 min utan någon ansträngning. 
Idag gick jag 3km plan asfalt på 57min. Fick stanna flera gånger då jag blev yr, fick ta så stora andetag som gick,  då släppte det, så jag kunde gå vidare. Ett tag tänkte jag ringa nån för skjuts hem. Men jag bet ihop och tog mig hem. Var helt slut och dyngsur av svett. Sådär känns det när jag gått drygt en mil i rask takt i blandad terräng. 
Nu gäller det att varje dag att gå promenad, annars finns det risk att syresättning av blodet blir för dåligt och då är det allvarligt. Men nu är det krig mot Covid och jag ska vinna!

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Men nu är det krig mot Covid och jag ska vinna!

Heja på. :) 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder Duo-appen

 

 

Skärmavbild 2022-02-10 kl. 21.04.08.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, ronny säger:

Uppdatering får vänta @Alix 

jag skall se Dublantis gala från igår innan 

Mycket nöje då Ronny. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dump.thumb.png.3a6498145cf47ef9600317637d73f0a1.png

 

Jag har hittat en dokumenterad* dansk i mitt familjeträd. Lars Herman Westerlin föddes i Helsingborg 1655. 🇩🇰

 

 

*Min mammas släkt är skånsk, så det är förmodligen fler danskar i släktträdet, förstås, men det vet jag inget om i detalj.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Alix säger:

dump.thumb.png.3a6498145cf47ef9600317637d73f0a1.png

 

Jag har hittat en dokumenterad* dansk i mitt familjeträd. Lars Herman Westerlin föddes i Helsingborg 1655. 🇩🇰

 

 

*Min mammas släkt är skånsk, så det är förmodligen fler danskar i släktträdet, förstås, men det vet jag inget om i detalj.

Vad för app använder du där för släktforskning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Svolder säger:

Av någon konstig anledning har jag fått tinnitus som piper konstant i båda öronen. Irriterande, det är inte direkt något anledning jag kan peka på när jag varierar mellan att isolera mig hemma och gå på promenader med hundarna. Maximal ljudnivå är när de skäller. Hur fasiken kan det helt plötsligt börja pipa. Ytterst irriterande, hoppas det slutar lika plötsligt som det började.

Vätskebrist?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Svolder säger:

Av någon konstig anledning har jag fått tinnitus som piper konstant i båda öronen. Irriterande, det är inte direkt något anledning jag kan peka på när jag varierar mellan att isolera mig hemma och gå på promenader med hundarna. Maximal ljudnivå är när de skäller. Hur fasiken kan det helt plötsligt börja pipa. Ytterst irriterande, hoppas det slutar lika plötsligt som det började.

Jobbigt. :(  Jag får tinnitus av musik numera och har slutat lyssna, nästan. Hörlurar går bort helt. Får lite tinnitus av och till ändå, ikväll rätt nyss. Men inte jättestörande. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Det är syrran, Ancestry.se

Testade lite online och det suger. Blev tvungen att stänga av allt vad reklam och tracker-blockering heter för att få det till att fungera. Kommer inte att betala för något där. :pinch:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Svolder säger:

Av någon konstig anledning har jag fått tinnitus som piper konstant i båda öronen. Irriterande, det är inte direkt något anledning jag kan peka på när jag varierar mellan att isolera mig hemma och gå på promenader med hundarna. Maximal ljudnivå är när de skäller. Hur fasiken kan det helt plötsligt börja pipa. Ytterst irriterande, hoppas det slutar lika plötsligt som det började.

Det finns tydligen många anledningar till tinnitus. Det piper konstant i mina öron och blir jag mer stressad piper det mer. Kan tänka mig att blodtrycket kan ha ett finger med i spelet.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-10 06:14, Telly82 säger:

Vi har el så det räcker. Vi nettoexporterar el. 

Problemet är överföringen av el från Norrland till (främst) Götaland. Det är där det brister.

Ett annat problem är att vi mer och mer blir samma elmarknad som övriga Europa, som ofta har dyrare el. Alltså får vi konsumenter betala mer, annars exporteras elektronerna.

50 minuter sedan, Axelman säger:

Det finns tydligen många anledningar till tinnitus. Det piper konstant i mina öron och blir jag mer stressad piper det mer. Kan tänka mig att blodtrycket kan ha ett finger med i spelet.

Jag vet inte alls, men covid-19 kan ju påverka nervsystemet, lukt, smak och kanske annat, så virus borde kunna påverka hörseln också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag vet inte alls, men covid-19 kan ju påverka nervsystemet, lukt, smak och kanske annat, så virus borde kunna påverka hörseln också.

Vem vet. Jag har i alla fall haft pip i många år.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mikaellq säger:

Testade lite online och det suger. Blev tvungen att stänga av allt vad reklam och tracker-blockering heter för att få det till att fungera. Kommer inte att betala för något där. :pinch:

Ta det med syrran.. :D 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Svolder säger:

Jag har haft mitt släktträd på ancestry i säkert tio år och aldrig haft något problem med deras tjänst, vare sig i Windows eller i Mac.

Hade inte jag heller haft om jag inte gett mig den på att blockera reklam och spionerande trackers. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Svolder säger:

Jag blockerar inte reklam. Dels är det sättet vi betalar för "gratis" innehåll på webben, dels har reklam blivit mindre störande, utom på Youtube. Men, jag har aldrig lagt märke till någon reklam alls på Ancestry...

När jag surfar med Wi-Fi uppkopplad via fiber så kan det kvitta med datamängder medan det har avgörande betydelse när jag surfar på mobildata. Med reklamen ofiltrerad så kan datamängden bli flera gånger större. Med bara 4GB varje månad så tar det slut väldigt fort. 
 

Snabbt som attan dessutom utan skräpet!

 

 Ett annat argument mot reklamen är min integritet som företagen trampar på och är långt värre än du tror, så illa att ett stort företag som Apple nu vill skydda oss mot den värsta spårningen. 
 

Din och min lilla värld känns inte så speciellt hotfull men det beror mest på okunnighet, ser inte en brutal värld med många rovdjur som ständigt söker sätt att tjäna mer pengar på, på vår bekostnad.

 

 Jag har helt enkelt valt att inte bekosta deras rovdjursdrift. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...