Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

7 minuter sedan, Alix säger:

Jag testade och sparade fyra procent i stället för 5,7 procent. Man vinner inte särskilt mycket oavsett, således. Jag optimerar sällan png, desto oftare jpg.

Jag tycker att PNG ser bättre ut med enklare datorgrafik som det i macOS och iOS, även när jag som regel drar ner på kvaliteten till hälften för att göra filerna riktigt små.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker göra något men orkar inget. Har ont i alla muskler. Somnar en timme och är vaken en stund och somnar igen, drömmer väldigt mycket. Är något sämre än igår men läget stabilt ändå. Inser att viruset är kraftfullt och tycker det är sorgligt när man tänker på att media, fhm och andra påstår att Omikron är mer åt en vanlig förkylning. Har inte varit så här dålig på över 20 år. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Inser att viruset är kraftfullt och tycker det är sorgligt när man tänker på att media, fhm och andra påstår att Omikron är mer åt en vanlig förkylning. Har inte varit så här dålig på över 20 år. 

FHM och medier talar om genomsnitt, och inte per individ. Det betyder inte att vissa individer inte kan drabbas hårt.

Dessutom vet du väl inte om du har drabbats av omikronvarianten. Den är visserligen vanligast, men andra varianter finns fortfarande.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2022-02-03 09:16, Axelman säger:

Det är en hissnande uppgift att scrolla från solen till Pluto.

Det blev många blåvalar. :w00t:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-03 08:25, Telly82 säger:

De har båda lämnat solsystemet, men de är fortfarande kvar i galaxen Vintergatan (och lär så förbli i flera miljarder år).

 

Voyager 2 är 130 gånger så långt från solen som jorden och Voyager 1 är 155 gånger så långt borta.

https://voyager.jpl.nasa.gov/mission/status/

 

Jag skrev litet om dem för att tag sedan:

https://forum.macworld.se/topic/184665-vad-jag-gör-idag-tråden/page/10328/#comment-2024002

 

Insåg att avståndet till den ena nu minskar samtidigt som avståndet till den andra ökar, sett från jorden. Det handlar om att jorden  snurrar så fort runt solen att vi närmar oss sonderna ibland. Men att ett avstånd minskar samtidigt som det andra ökar innebär att sonderna skickades iväg i olika riktningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, iMarc säger:

Försöker göra något men orkar inget. Har ont i alla muskler. Somnar en timme och är vaken en stund och somnar igen, drömmer väldigt mycket. Är något sämre än igår men läget stabilt ändå. Inser att viruset är kraftfullt och tycker det är sorgligt när man tänker på att media, fhm och andra påstår att Omikron är mer åt en vanlig förkylning. Har inte varit så här dålig på över 20 år. 

44 minuter sedan, Telly82 säger:

FHM och medier talar om genomsnitt, och inte per individ. Det betyder inte att vissa individer inte kan drabbas hårt.

Dessutom vet du väl inte om du har drabbats av omikronvarianten. Den är visserligen vanligast, men andra varianter finns fortfarande.

Jag håller med @Telly82. Syrran tillhör också riskgrupp och har covid-19 just nu. Men hon säger att den är som en kraftig förkylning. Hon har, precis som jag, vaccinerat sig tre gånger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Svolder säger:

Jag är också vaccinerad tre gånger och tillhör flera riskgrupper, så vad FHM och regeringen säger spelar mindre roll. Jag vill inte bli sjuk i covid-19 oavsett variant och fortsätter både isolera mig och använda munskydd tills smittan förhoppningsvis går ner framåt sommaren.

Nej, man vill ju inte spela rysk roulette. Däremot är det en helt annan sak om det är fortsatt rimligt att ha restriktioner eller ens klassa covid-19 som samhällsfarlig. Ännu ett tag är den dock smittsam som fasen, så det gäller att se upp.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Men att ett avstånd minskar samtidigt som det andra ökar innebär att sonderna skickades iväg i olika riktningar.

Jodå, i alla tre plan, dessutom. :) 

lupr8jeKSGicGa3Mezw1_ea8d05c885e0c86a00e

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jag håller med @Telly82. Syrran tillhör också riskgrupp och har covid-19 just nu. Men hon säger att den är som en kraftig förkylning. Hon har, precis som jag, vaccinerat sig tre gånger.

 

Kanske beror på att jag fått två sprutor. Men jag har aldrig haft muskelvärk på detta vis vilket är jobbigt, har rätt mycket yrsel också. Lukt/smaksinne är inte påverkat än åtminstone. Febern vill inte ge med sig men Alvedon sänker 0,5 grader några timmar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Kanske beror på att jag fått två sprutor. Men jag har aldrig haft muskelvärk på detta vis vilket är jobbigt, har rätt mycket yrsel också. Lukt/smaksinne är inte påverkat än åtminstone. Febern vill inte ge med sig men Alvedon sänker 0,5 grader några timmar. 

Jaha, bara två, ja, då är det nog därför. Snarare än att det skulle vara något annat än omikron, alltså. Om du tillhör riskgrupp, varför tog du ingen boosterdos?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är Corona samhällsfarlig då sjukvården och hela samhället/världen påverkas. Redan kommer klagomål från IVA att det är fullt. Vi har för lite vårdplatser. Sen är det troligt att en ny variant dyker upp, inget vet när och hur allvarlig den blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Jaha, bara två, ja, då är det nog därför. Snarare än att det skulle vara något annat än omikron, alltså. Om du tillhör riskgrupp, varför tog du ingen boosterdos?

För att mitt immunförsvar reagerade så kraftigt på dos 2 såg jag var dålig 1,5 månad efteråt. Andningsbesvär, sänkt hjärtfrekvens, utslag, utmattning, ångest. 

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, iMarc säger:

Självklart är Corona samhällsfarlig då sjukvården och hela samhället/världen påverkas. Redan kommer klagomål från IVA att det är fullt. Vi har för lite vårdplatser. Sen är det troligt att en ny variant dyker upp, inget vet när och hur allvarlig den blir.

Experterna säger att det är osannolikt att det kommer en värre variant och att det är osannolikt att restriktionerna kommer tillbaka. I alla fall angående detta. Men det är knappast den sista pandemin. Det ska ju självklart resas så förbaskat hela tiden. :pinch: 

 

13 minuter sedan, iMarc säger:

För att mitt immunförsvar reagerade så kraftigt på dos 2 såg jag var dålig 1,5 månad efteråt. Andningsbesvär, sänkt hjärtfrekvens, utslag, utmattning, ångest. 

Det var tråkigt att höra. Som att välja mellan pest eller kolera, nästan bokstavligt. :( 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Experterna säger att det är osannolikt att det kommer en värre variant och att det är osannolikt att restriktionerna kommer tillbaka. I alla fall angående detta. Men det är knappast den sista pandemin. Det ska ju självklart resas så förbaskat hela tiden. :pinch: 

 

Det var tråkigt att höra. Som att välja mellan pest eller kolera, nästan bokstavligt. :( 

Ja, min son har en biologisk medicin för sin autoimmuna så han blev avrådd. Men har ändå tagit 1 spruta iallafall. Jag fick av min första spruta jobbiga symptom 3 veckor. Spruta 2, kom allt detta dagen efter förstärkt xggr+andra symptom 1,5 månad. 

 

Min läkare kunde inte ta ställning om jag skulle ta spruta två eller ej, hon sa det fanns inte tillräckligt ännu med fakta, och eftersom jag reagerade så mycket på första dosen så kunde hon inte rekommendera ytterligare dos, utan det var mitt val sa hon. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tragikomiskt, för två dagar sen tänkte jag att jag förmodligen är immun, dagen efter blir jag sjuk. 
Skitsamma nu är det bara att se till att kurera sig

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat på de två första avsnitten av Suspicion,  dramatik på hög nivå i Apple TV+

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste nyss en rapport om en sällsynt biverkning efter tredje sprutan, svullna lymfkörtlar. De hade jag efter spruta två i 1,5 månad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag tittar på "The Little Prince" underbart barnsligt berättad i en långfilm på YouTube.

 

Från Det Stora Oraklet:

"What is the meaning of the story The Little Prince?

The little prince represents the open-mindedness of children. He is a wanderer who restlessly asks questions and is willing to engage the invisible, secret mysteries of the universe. The novel suggests that such inquisitiveness is the key to understanding and to happiness."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, ronny säger:

nu blir det Hyacinth

Det har man väl i julgrupperna tillsammans med andra blommor? :fundersam: 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Det har man väl i julgrupperna tillsammans med andra blommor? :fundersam: 

haha ... det är inte bucket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ronny säger:

nu blir det Hyacinth

Emmet gömmer sig som vanligt?🙀

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, mikaellq säger:

Emmet gömmer sig som vanligt?🙀

Ja han har ju sett Hyacinth adamsäpple på allt för nära håll…

t.o.m Onslow säger att Hyacinth inte är en av dom som sjunger bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...