Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Syrran har fått covid-19. Hon har varit livrädd för sjukdomen på grund av att hon hör till riskgrupp. Nu har hon snuva, ont i halsen och knappt feber (38,2). Skönt att det här är över i praktiken. Men det tar ett tag för politikerna, tjänstemännen och det svenska folket för att poletten ska trilla ned helt. Och det är väl inte så konstigt. Även jag är marinerad i skräckpropagandan. :D 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Syrran har fått covid-19. Hon har varit livrädd för sjukdomen på grund av att hon hör till riskgrupp. Nu har hon snuva, ont i halsen och knappt feber (38,2). Skönt att det här är över i praktiken. Men det tar ett tag för politikerna, tjänstemännen och det svenska folket för att poletten ska trilla ned helt. Och det är väl inte så konstigt. Även jag är marinerad i skräckpropagandan. :D 

Jag håller med. Nog nu! Låt oss nu istället fortsätta med resten av våra liv! 👍

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poletten var en feltryckning, jag vet att det stavas med två l. Har aldrig blivit riktigt vän med tangentbordet (nytt trådlöst Apple sådant sedan i somras). Det är för småttigt för mina labbar. Funderar på att sluta korrigera felen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nostalgia! 🥰

Kanske också visar hur mycket 25 år har gjort. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, mikaellq säger:

Nostalgia! 🥰

Kanske också visar hur mycket 25 år har gjort. 
 

När amerikanarna landade på månen 1969 så var det tre radioteleskop på jorden som höll kontakten med astronauterna. Eftersom jorden roterar så hade de ett radioteleskop i USA, ett i Europa och ett i Australien. Det teleskop som kunde riktas mot månen var det som användes, cirka 8 timmar i taget.

De tre teleskopen och flygledningen i Houston, Texas, var förbundna med en "High Speed Data Link". Den var på hissnande 2400 baud (bits/sekund)

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

När amerikanarna landade på månen 1969 så var det tre radioteleskop på jorden som höll kontakten med astronauterna. Eftersom jorden roterar så hade de ett radioteleskop i USA, ett i Europa och ett i Australien. Det teleskop som kunde riktas mot månen var det som användes, cirka 8 timmar i taget.

De tre teleskopen och flygledningen i Houston, Texas, var förbundna med en "High Speed Data Link". Den var på hissnande 2400 baud (bits/sekund)

Vill man ha en liten utmaning så kan man fundera på hur länkar ska kopplas för att ordna ett "internet" som gör att du med dator på en av solsystemets planeter kan kommunicera med dator på valfri annan planet i samma system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Vill man ha en liten utmaning så kan man fundera på hur länkar ska kopplas för att ordna ett "internet" som gör att du med dator på en av solsystemets planeter kan kommunicera med dator på valfri annan planet i samma system.

Tänk vilka svarstider det blir. :o 

Runt 4 timmar från jorden till Neptunus och 4 timmar tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Telly82 säger:

Tänk vilka svarstider det blir. :o 

Runt 4 timmar från jorden till Neptunus och 4 timmar tillbaka.

Där blir det ändå ganska förutsägbara tider om man ser till "fågelvägen", Neptunus är ca alltid ca 30 AU från solen och jorden är 1 AU från solen. Så avståndet varierar mellan ca 29 och 31 AU, alltså en variation på ca 6 procent.

Mars befinner sig ca 1,5 AU från solen och därmed mellan 0,5 och 2,5 AU från jorden. Förenklat givetvis, allt ligger inte i samma plan.

 

Men ibland hamnar solen eller andra himlakroppar i vägen, då kan man behöva skicka runt hindret.

När det gäller jorden - Neptunus kanske man behöver skicka via Mars och sedan skicka svaret via Jupiter.

Man behöver också rikta sina antenner med framförhållning så att mottagaren hinner hamna på rätt plats.

En AU tar om jag minns rätt ca 8,5 minuter för ljus.

 

Och allt ska helst ske utan att användaren behöver bry sig om vad som händer.

22 minuter sedan, Alix säger:

Man matar på med information och väntar inte på svar först.

Det där låter som Twitter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Men ibland hamnar solen eller andra himlakroppar i vägen, då kan man behöva skicka runt hindret.

När det gäller jorden - Neptunus kanske man behöver skicka via Mars och sedan skicka svaret via Jupiter.

Man behöver också rikta sina antenner med framförhållning så att mottagaren hinner hamna på rätt plats.

En AU tar om jag minns rätt ca 8,5 minuter för ljus.

Problemet är om alla planeter är på samma sida om solen, utom den man vill kommunicera med som ligger på motsatt sida om solen. Då får man väl ha en "relä"-satellit som liksom "ser" solsystemet ovanifrån och kan därmed kommunicera med alla planeter utan hinder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Alix säger:

Man matar på med information och väntar inte på svar först.

post-66896-0-57291400-1496168122.jpg.fedee3594e2d61e8f4e7c285a0733677.jpg

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en dokumentär för några åt sedan vad gäller de två sonderna Voyager. Det var en av dem som fick ett fel på kameran, och de lyckades här på jorden fixa felet, helt otroligt. Då fick vi också de första skarpa fotografierna av Jupiter mfl. Den andra Voyager lämnade solsystemet och än idag så vitt jag vet får vi signaler ifrån den, skulle vara roligt att veta hur långt ifrån Vintergatan den är nu. Signalen beräknas försvinna snart då det radioaktiva materialet är förbrukat i sonden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, iMarc säger:

Den andra Voyager lämnade solsystemet och än idag så vitt jag vet får vi signaler ifrån den, skulle vara roligt att veta hur långt ifrån Vintergatan den är nu. Signalen beräknas försvinna snart då det radioaktiva materialet är förbrukat i sonden. 

De har båda lämnat solsystemet, men de är fortfarande kvar i galaxen Vintergatan (och lär så förbli i flera miljarder år).

 

Voyager 2 är 130 gånger så långt från solen som jorden och Voyager 1 är 155 gånger så långt borta.

https://voyager.jpl.nasa.gov/mission/status/

 

Jag skrev litet om dem för att tag sedan:

https://forum.macworld.se/topic/184665-vad-jag-gör-idag-tråden/page/10328/#comment-2024002

 

Redigerad av Telly82
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kastar in länken till "If the moon was a pixel". Det är en hissnande uppgift att scrolla från solen till Pluto. Vårt solsystem är enormt. Och samtidigt bara ett sandkorn i universumhavet.

https://joshworth.com/dev/pixelspace/pixelspace_solarsystem.html

Skärmavbild 2022-02-03 kl. 09.20.45.png

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Missa inte Boba Fett, som vävs samman med The Mandalorian.

Jo den är en given serie att se.

 Jag har ju skrotat TV helt, allt i film-väg genom min iMac numera. Man kan ju titta på SVT om man vill ändå men det har visat sig vara tämligen ointressant. Kanske valet i höst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Jo den är en given serie att se.

 Jag har ju skrotat TV helt, allt i film-väg genom min iMac numera. Man kan ju titta på SVT om man vill ändå men det har visat sig vara tämligen ointressant. Kanske valet i höst...

Jag kollar mycket mindre på SVT än förr. De må vara politiskt korrekta, men särskilt kul och underhållande är de inte. Fast vissa återkommande serier har viss tjusning, som Antikrundan, Husdrömmar, På spåret och dylikt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-02 13:09, Alix säger:

Syrran har fått covid-19. Hon har varit livrädd för sjukdomen på grund av att hon hör till riskgrupp. Nu har hon snuva, ont i halsen och knappt feber (38,2). Skönt att det här är över i praktiken. Men det tar ett tag för politikerna, tjänstemännen och det svenska folket för att poletten ska trilla ned helt. Och det är väl inte så konstigt. Även jag är marinerad i skräckpropagandan. :D 

ja nu är de mer rädd för ordet än symtomen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Svolder säger:

Jag undrar om de borttagna restriktionerna håller i sig så att det kommer att arrangeras stadiumkonserter igen till sommaren. Samtidigt som det skulle vara skoj att befinna sig i en publik på 55000 igen så vet jag inte hur begåvat jag tycker det verkar vara att gå dit...

inga maxtak begränsningar vad jag hört

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar lite Samorost 2. Spel och vacker konst på samma gång.

Men är för trött för att orka fortsätta. :gaspar:

Bingen nästa! :nattinatti:

 

Samorost.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har städat det virtuella skrivbordet och optimerat PNG, experimenterat lite och funnit att OxiPNG + AdvPNG är nära nog optimalt men mycket snabbare än den som komprimerar likt AdvPNG med ZIP (Zopfli).

OxiPNG för att blixtsnabbt välja metod för PNG-komprimering och AdvPNG för bättre ZIP.

 

Jag lessnade på att vänta på att ImageOptim-appen skulle bli färdig...

 

Skärmavbild 2022-02-04 kl. 10.18.50.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Har städat det virtuella skrivbordet och optimerat PNG, experimenterat lite och funnit att OxiPNG + AdvPNG är nära nog optimalt men mycket snabbare än den som komprimerar likt AdvPNG med ZIP (Zopfli).

OxiPNG för att blixtsnabbt välja metod för PNG-komprimering och AdvPNG för bättre ZIP.

 

Jag lessnade på att vänta på att ImageOptim-appen skulle bli färdig...

 

Skärmavbild 2022-02-04 kl. 10.18.50.png

Jag testade och sparade fyra procent i stället för 5,7 procent. Man vinner inte särskilt mycket oavsett, således. Jag optimerar sällan png, desto oftare jpg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...