Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, mikaellq säger:

Är det något fel på mina glasögon eller kan det faktiskt vara så att Lappen71 har en beundrare? :lol:

Det är lugnare nu och även jag uppskattar det.

Det kommer till en punkt när man inser att tjafset bara är bortkastad tid och förbannat dåligt uppförande.

Hoppas killen har det bra där han nu är. 😎

Ja Lappen och Alix är mina favvosar härinne, även om dom är olika till humör så har dom alltid roliga kommentarer som får mig att småle! 😁

 

Men å andra sidan vet jag inte allt som hänt härinne heller? 🤔

Men jag håller mig neutral så vi avrundar detta för tillfället. 🙂

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Alix säger:

1774823179_dump1.thumb.png.756b46cfa52bfce3480a436b617051c6.png

 

Bilder et alii är makalöst resurskrävande. Okej, jag importerar och synkar ett knappt halvår med bilder och videor, men att datorn går för fulla muggar är bara tramsigt. Jag kommer aldrig att synka Bilder på en Iphone*, så mycket batteritid har den inte att det går att slösa på sådan suboptimerad skit. Google foto drar nästan inga resurser alls.

 

*På macen stänger jag av synkningen när importen är klar.

Vad använder du för App för synkningen vad gäller bilder/video till Google Foto?  Själv får jag ta ned bilderna ifrån webben zippade vilket tar väldigt lång tid och blir ofta fel. Men en skrivbordsapp finns väl? Har letat men hittar inte. 
Sen funderar jag om man kan stänga av Bildsync till iCloud och sedan använda Bildinsamling? Fattar inte varför Bilder ska ha med iCloud att göra. Hade velat frigöra alla bilder och videor till Google Foto, men funderar om det verkligen blir originalkvalitet som sticker iväg, TIFF, RAW, högupplösta filmer, alltså inget format får ändras och det ska vara helt å hållet originalformat. Det var bättre för när man pluggade in digitalkameran och importen blev exakt originalet i daterade mappar dessutom. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Vad använder du för App för synkningen vad gäller bilder/video till Google Foto?  Själv får jag ta ned bilderna ifrån webben zippade vilket tar väldigt lång tid och blir ofta fel. Men en skrivbordsapp finns väl? Har letat men hittar inte.

Jag använder skrivbordsappen som man kan ladda ned i Chrome (vars webbläsare jag alltid använder).

 

dump.thumb.png.678a8e1569c60930cf363133484a2845.png

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Alix säger:

Jag använder skrivbordsappen som man kan ladda ned i Chrome (vars webbläsare jag alltid använder).

 

dump.thumb.png.678a8e1569c60930cf363133484a2845.png

Det finns en del roligt att ha koll på även i Chrome. Do not track och ”as if you had visited them, even if you don't”. :nerd:


https://support.google.com/chrome/answer/114836?hl=en&co=GENIE.Platform%3DDesktop

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Alix säger:

Jag använder skrivbordsappen som man kan ladda ned i Chrome (vars webbläsare jag alltid använder).

 

dump.thumb.png.678a8e1569c60930cf363133484a2845.png

Att jag missat detta. Tack

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, mikaellq säger:

Det finns en del roligt att ha koll på även i Chrome. Do not track och ”as if you had visited them, even if you don't”. :nerd:


https://support.google.com/chrome/answer/114836?hl=en&co=GENIE.Platform%3DDesktop

Ja precis, samt betald VPN (Mullvad) och WebRtc protection och Adguard+Ublock Origin. 
Har testat de flesta VPN och hitintills har Mullvad varit den bästa och billigt är det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har du en bild på dina tofflor som avatar? :fundersam:

 

 

Skärmavbild 2022-02-07 kl. 12.27.03.png

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Conundrum
Jag testade nyss att stänga av automatisk ljusstyrka därför att solen skiner så starkt genom fönstren att min iPhone går upp i full ljusstyrka då vilket är dåligt därför att det säger slurp i batteriet då. 
 

Men med automatisk ljusstyrka avstängd så ser jag ingenting på skärmen och min iPhone blir därför obrukbar. 
 

Så kanske man borde dra ner persiennerna?

 Men då får jag ju inget av den nyttiga D-vitamin som påstås skydda mot allt från covid-19 till vinterdepression. 
 

Vad hade Sokrates givit för råd? :fundersam:

 

BF642033-DC28-4309-98C3-641FA837086B.jpeg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan jag fick huset värderat av mäklare för att lägga om lånen har det hänt lite.... TYP! I mars i fjol värderades fastigheten till i mina ögon häpnadsväckande 4.000.000:- . Efter det har marknaden inte ens skjutit fart utan lättat med månraket. Fick nyss en uppräkning av värdet enligt bifogad bild. Observera att min källarombyggnad inte är medräknad. I "värsta" fall kan en omvärdering som jag planerat snart, ge ett värde närmare sex mille (!) på en vanlig kåk i en småstad. Fullständigt obegriplig. :stjarnsmall: Men vaansinnigt trevligt! :skondans:

 

 

Skärmavbild 2022-02-07 kl. 13.42.10.png

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Svolder säger:

Ändå egentligen rätt ointressant om du inte planerar att sälja och flytta in i en tvåa på femte våningen med gruvutsikt. Såvida inte din försäkringskostnad stiger i takt med fastighetsvärdet eller S+V återinför fastighetsskatten. 

Det är jätteointressant egentligen. Men samtidigt ganska kul. Som att upptäcka att man har hotell på Normalmstorg i Monopol och ungefär lika verkligt... default_laugh.png.830c354eecd3623914bb1045c5b1c61c.png

...

Försäkringskostnaden är relaterad till vad det kostar att återställa en skada, inte till vilka fantasipriser man kan sälja för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mikaellq säger:

Conundrum
Jag testade nyss att stänga av automatisk ljusstyrka därför att solen skiner så starkt genom fönstren att min iPhone går upp i full ljusstyrka då vilket är dåligt därför att det säger slurp i batteriet då. 
 

Men med automatisk ljusstyrka avstängd så ser jag ingenting på skärmen och min iPhone blir därför obrukbar. 
 

Så kanske man borde dra ner persiennerna?

 Men då får jag ju inget av den nyttiga D-vitamin som påstås skydda mot allt från covid-19 till vinterdepression. 
 

Vad hade Sokrates givit för råd? :fundersam:

 

BF642033-DC28-4309-98C3-641FA837086B.jpeg

Att raka sig!

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, ronny säger:

Att raka sig!

Jo det var längesedan hakan fick en solbränna. 😄

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat kameran på 13 Pro. Olika ljusförhållanden, macro, nattläge, ultravidvinkel, normal och Tele (sistnämnda  stängt av digital zoom). Måste säga att jag är oerhört förvånad över resultatet. Helt sanslöst bra kameror, aldrig sett något i närheten av detta tidigare vad gäller mobilkameror. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Svolder säger:

Jag har börjat titta efter någon leksak (motorcykel) att ha till sommaren, men kan inte bestämma mig för något annat än att den skall vara billig och fungera samt kunna hänga med i dagens trafiktempo. Det är över 30 år sedan jag körde hoj senast, men suget efter en tvåhjuling har aldrig försvunnit. Beroende på dag vill jag ha olika hojar, det är väl bara att blunda och peka antar jag, och hoppas det blir rätt...

Kanske en Ducati Superleggera V4?

 

16 minuter sedan, iMarc säger:

Har testat kameran på 13 Pro. Olika ljusförhållanden, macro, nattläge, ultravidvinkel, normal och Tele (sistnämnda  stängt av digital zoom). Måste säga att jag är oerhört förvånad över resultatet. Helt sanslöst bra kameror, aldrig sett något i närheten av detta tidigare vad gäller mobilkameror. 

Låter bra det, jag som är sugen på en 13 mini.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Svolder säger:

Det enda jag är helt säker på är att det inte skall bli en skrevraket. Den körställningen skulle ta död på min nacke och mina axlar på tre sekunder blankt. Jag är inte 25 år längre :)

Tänkte kanske den var lite extrem. Behöver du sitta tillbakalutad? Då är det väl HD som gäller? Fast jag vet inte så mycket om motorcyklar. Skulle aldrig våga köra någon. ”Titta där kommer Nisse på en moped, jag tror jag hinner med min vänstersväng...” Sedan är jag nog ingen bra förare heller, har inte ens kört en moped.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Kanske en Ducati Superleggera V4?

 

Låter bra det, jag som är sugen på en 13 mini.

Du lär inte bli missnöjd den är riktigt bra. Denna 13 Pro måste jag säga är väldigt skön att hålla i, inte alls lika stor och klumpig som iPhone 6 Plus/7 Plus. Men 13 Pro väger bly! Men det gillar jag då det känns mer stadigt att filma, ta bilder. :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Svolder säger:

 "skillnaden mellan bilister och älgar i trafiken är bara att det finns fler bilister".

Skillnaden är väl att älgarna ser dig.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag backat av från den drömmen att ha MC då många i min närhet har råkat illa ut i olyckor som av deras berättelser att döma inte är vållande. De är osedda av övrig trafik.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Svolder säger:

Jag rekommenderar ingen att köra hoj, det måste folk välja själva. Det kan vara farligt att köra motorcykel, men det är mitt eget ansvar att köra förståndigt. Jag kan inte utgå från att den jag möter inte är skitfull och förbannad efter att ha grälat med frun innan han satte sig bakom ratten eller att en långtradarchaffis inte firat sin födelsedag med ett helrör vodka innan han körde hemifrån. Jag kan bara ta ansvar för mig själv, inte för andra.

Så jag tänkte skaffa en hobbybil i stället. Den syns i trafiken och man kan inte köra i kull med den. Men så kände jag efter och artrosen och annat tyckte inte jag skulle kräla under och i bilar igen. Så jag satsar på musik och att skriva i stället. Det är som att resa fast på ett annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Jag funderade på hobbybil också, men det fallerar på att jag tycker att köra motorcykel är det roligaste man kan ha för sig med kläderna på. Plus att man kan hitta en hobbyhoj i vettigt skick för 10 000.

"... med kläderna på." :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, iMarc säger:

Du lär inte bli missnöjd den är riktigt bra. Denna 13 Pro måste jag säga är väldigt skön att hålla i, inte alls lika stor och klumpig som iPhone 6 Plus/7 Plus. Men 13 Pro väger bly! Men det gillar jag då det känns mer stadigt att filma, ta bilder. :)

Det är väl inte likadana kameror i Pro och mini- modellerna?.. eller har jag fel; ska kolla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, boevil säger:

Det är väl inte likadana kameror i Pro och mini- modellerna?.. eller har jag fel; ska kolla.

Det skiljer lite i hårdvaran, det är riktigt. Man kan jämföra bilder här. Mjukvaran är dock viktigare för resultaten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Det skiljer lite i hårdvaran, det är riktigt. Man kan jämföra bilder här. Mjukvaran är dock viktigare för resultaten.

Det är 3 vs 2 kameralinser

 

Pro

  • Proffskamerasystem med 12 MP (ultravidvinkel, vidvinkel och tele)
  • Tele: bländare ƒ/2,8
  • Vidvinkel: bländare ƒ/1,5
  • Ultravidvinkel: bländare ƒ/1,8 och 120° synfält
  • 3× optisk inzoomning, 2× optisk utzoomning, 6× optiskt zoomomfång

Mini

  • Dubbelkamerasystem med 12 MP (ultravidvinkel och vidvinkel)
  • Vidvinkel: bländare ƒ/1,6
  • Ultravidvinkel: bländare ƒ/2,4 och 120° synfält
  • 2× optisk utzoomning

 

varför är det omöjligt att ändra teckensnitt på en inklistrad text?

 

 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...