Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vaccinera eller ej?


Semmelman
 Share

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

  1. 1. Ja ska du det?

    • Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Denna omröstning är stängd för fler svar


Rekommendera Poster

2 minuter sedan, Pocahontas säger:

Lite förvånad över att enkäten fortfarande visar det är flest som inte tänker vaccinera sig, ( 56,49%)

Kanske gillar de att ligga på IVA med rumpan i vädret ...

Vilken enkät?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Alix säger:

På vilket sätt är det bättre att vaccinera hela världen ur ett svenskt perspektiv?

Som ovan:

Som WHO:s experter gång på gång upprepat hjälper det inte om hela Sverige eller hela EU blir vaccinerat om viruset fortsätter spridas i andra världsdelar, får fler chanser att mutera och kan slå till mot oss igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Som ovan:

Som WHO:s experter gång på gång upprepat hjälper det inte om hela Sverige eller hela EU blir vaccinerat om viruset fortsätter spridas i andra världsdelar, får fler chanser att mutera och kan slå till mot oss igen.

Det där är bedrägligt. Det väntar massor av virushärdar att drabba oss framgent, inte minst i Västafrikas bushmeat-marknader. Covid-19 och dess efterföljare är alltså inte det enda hotet. I en globaliserad värld kan vi bara hoppas att snabbt utvecklade och sedan moddade vacciner kan rädda oss som har råd att köpa dem. Egentligen försöker man sälja global humanism som vore det i egenintresse. Jag går inte på den lätte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Det där är bedrägligt. Det väntar massor av virushärdar att drabba oss framgent, inte minst i Västafrikas bushmeat-marknader. Covid-19 och dess efterföljare är alltså inte det enda hotet. I en globaliserad värld kan vi bara hoppas att snabbt utvecklade och sedan moddade vacciner kan rädda oss som har råd att köpa dem. Egentligen försöker man sälja global humanism som vore det i egenintresse. Jag går inte på den lätte.

Visst är det så att det finns andra hot i denna globaliserade värld, men nu var det Covid-19 vi diskuterade. En sak i taget. :) 

 

På tal om globaliserad värld: Det sägs att det tog digerdöden 10 år att komma hit ifrån Kina på 1300-talet. Covid-19 tog 10 timmar....

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Alix säger:

Vilken enkät?

Eller omröstning.../Opionsundersökning...

 

 

 

 

Skärmavbild 2021-04-06 kl. 16.10.40.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Pocahontas säger:

Eller omröstning.../Opionsundersökning...

 

Fast den gällde ju svininfluensan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Telly82 säger:

Visst är det så att det finns andra hot i denna globaliserade värld, men nu var det Covid-19 vi diskuterade. En sak i taget. :) 

 

På tal om globaliserad värld: Det sägs att det tog digerdöden 10 år att komma hit ifrån Kina på 1300-talet. Covid-19 tog 10 timmar....

I så fall har vi redan varianter av viruset. AZ:s vaccin skyddar inte mot den sydafrikanska varianten. Men mot allvarlig sjukdom. Så kommer det att fortsätta, och de kommer att spridas snabbt. Oavsett vilka som vaccineras i världen. Rädde sig den som kan, och då är jag egoist. Jag tänker inte ta en för laget, för jag ser mig inte som en i laget. Andra må se det så, inte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Pocahontas säger:

Eller omröstning.../Opionsundersökning...

Spoiler


 

 

 

Skärmavbild 2021-04-06 kl. 16.10.40.jpg

 

 

10 minuter sedan, Telly82 säger:

Fast den gällde ju svininfluensan...

Ja, precis, jag vet inte om den är giltig för covid-19.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det missade jag att någon väckt liv i en gammal tråd...?️

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-29 19:09, Alix säger:

Jag tror inte att svininfluensan är speciellt aktuell.

52 minuter sedan, Pocahontas säger:

Det missade jag att någon väckt liv i en gammal tråd...?️

Jag borde kanske inte ha svarat på inlägget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Telly82 säger:

Det är mycket riktigt politiskt självmord att tala om att ge bort vaccindoser.

 

Fast riktigt så enkelt är det inte.

Förre statsministern och moderatledaren Carl Bildt utsågs nyligen till särskilt sändebud för Världshälsoorganisationen WHO.

Och han ger utan att tveka Carl Olsson Fridh rätt: Det handlar inte bara om internationell solidaritet – Sverige och andra rika länder har också ett egenintresse av att dela med sig av vaccinet.

Bildt pekar på att covid-19 inte känner några landgränser: ”I denna pandemi är ingen säker förrän alla är säkra.”

Som WHO:s experter gång på gång upprepat hjälper det inte om hela Sverige eller hela EU blir vaccinerat om viruset fortsätter spridas i andra världsdelar, får fler chanser att mutera och kan slå till mot oss igen.

 

https://www.hd.se/2021-04-06/det-ar-politiskt-sjalvmord-att-prata-om-att-skanka-bort

 

Det viktigaste är väl att vi vaccinerar planetens befolkning så snabbt som möjligt, alltså inte lägger vaccin på hög nu?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore toppen om det kom ett vaccin i form av nässpray eller  spray under tungan.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser att boråsarna vaccinerar sig i Varberg då Halland kommit längre än Västra Götaland. Skillnaden? Jo, i Halland får man boka sig digitalt medan vårdcentralerna ringer runt i Västra Götaland. Det är alltså en myt att äldre befinner sig i ett digitalt utanförskap. Bra, då vet vi det! Om du nu kan bekräfta @Pocahontas, apropå villkoren i Halland?

 

https://www.bt.se/boras/okand-snabbvag-till-vaccin-djungelns-lag-rader-ed407c43/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara Halland har kommit längre. Nu erbjuder Kronoberg alla över 65 år vaccinering. Källa. Ju större regioner, desto sämre går det generellt med vaccineringen. Källa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

Inte bara Halland har kommit längre. Nu erbjuder Kronoberg alla över 65 år vaccinering. Källa. Ju större regioner, desto sämre går det generellt med vaccineringen. Källa.

Undrar vad det beror på, jag kan komma på två orsaker.

En del regioner slänger eller sparar en del vaccin.

Vaccinet fördelas lite konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Undrar vad det beror på, jag kan komma på två orsaker.

En del regioner slänger eller sparar en del vaccin.

Vaccinet fördelas lite konstigt.

Plus kanske metoden för bokning, som jag skrev om tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

Plus kanske metoden för bokning, som jag skrev om tidigare?

Jo. Det blir en variant på släng/spara.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska få min första spruta imorgon.

SÄS i Borås ska sköte om det hela.

Gött.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaccinet från Phizer kräver ju en extrem kylförvaring, kan det vara en orsak till att det har slängts, för är det tinat går det inte att frysa om...har jag läst nånstans...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Pocahontas säger:

Vaccinet från Phizer kräver ju en extrem kylförvaring, kan det vara en orsak till att det har slängts, för är det tinat går det inte att frysa om...har jag läst nånstans...

Det jag läste handlade om att det hade förvarats för kallt. Konstigt nog, men man kanske tar i i överkant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Pocahontas säger:

Vaccinet från Phizer kräver ju en extrem kylförvaring, kan det vara en orsak till att det har slängts, för är det tinat går det inte att frysa om...har jag läst nånstans...

Har för att det vaccinet skulle förberedas på något sätt (tinas/spädas???) och att det efter det steget hade begränsad hållbarhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hamnar även Janssen´s (Johnsson?) vaccin under lupp. Fyra fall i USA varav en tyvärr avliden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...