Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vaccinera eller ej?


Semmelman
 Share

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

  1. 1. Ja ska du det?

    • Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Denna omröstning är stängd för fler svar


Rekommendera Poster

26 minuter sedan, Axelman säger:

Min åsikt är att det inte är ett problem att diskutera covid i tråden. Den stora grejjen är om man vill vaccinera sig eller inte och den frågan gäller ju än. Det är ju en smal sak att märka att den startade med svininfluensan och fortsätter med covid. Vi har mängder med trådar så varför ska det vara en specifik svininfluensatråd och en covidtråd?

Jo, det personliga ansvaret att läsa innantill och förstå bör man inte kunna undgå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Jo, det personliga ansvaret att läsa innantill och förstå bör man inte kunna undgå.

Det är mänskligt att fela. :) 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Det är mänskligt att fela. :) 

Det är förstås väldigt vänster och politiskt korrekt att ribban ska läggas så lågt som möjligt. Alla ska med, typ. Men det är inte realistiskt i ett forum som är potentiellt elitistiskt till sin natur. (Det är aldrig realistiskt, menar jag, men det är en annan diskussion). Vissa som kan mer hjälper flertalet som kan mindre = solidaritet/medmänsklighet. I den här tråden innebär det för min del att man upplyser den som har missuppfattat. Inte att den som missuppfattar görs till ny norm.

 

Brunsmetardisclaimer: Nej, bara för att jag är ”höger” (mer TAN än GAL) hatar jag inte invandrare, feminister, HBTQIA-folk, EU, WHO, Greta Thunberg eller någonting annat som kan upplevas som progressivt och därmed heligt. Jag nöjer mig med att vara kritisk när jag känner att det är påkallat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coronapandemin har bara börjat

 

"I Sverige lever vi i villfarelsen att pandemin snart är över, bara vi fått våra sprutor.

I själva verket har den precis börjat.

När jätteländer som Indien slår nya smittrekord innebär det att pandemin förlängs och riskerar bli farligare."

 

"I Indien har smittspridningen nått sådana rekordnivåer att man inte längre klarar av att upprätthålla sjukvården. Särskilt i storstäder som Mumbai och New Delhi. Svårt covidsjuka körs runt mellan redan överfulla sjukhus.

För att rädda sjukvården från total kollaps stänger 20-miljonerstaden New Delhi ner i minst en vecka. Men nedstängningen i sig riskerar att bli en superspridarhändelse när hundratusentals människor utan jobb ska bege sig till sina hembyar på överfulla bussar och tåg. Väl hemma kan de smittade föra sjukdomen vidare.

I ett land med 1 400 miljoner invånare blir talen i det närmaste ofattbara med över en kvarts miljon smittade per dag.

Världshälsorganisationen WHO varnar för att smittan i världen nu ökar exponentiellt. I klartext innebär det okontrollerat.

– Antalet smittade och döda ökar med oroande hastighet, säger WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus.

WHO hävdar att världen befinner sig vid en avgörande punkt. För ett år sedan rapporterades 500 000 nya fall varje vecka. Den gångna veckan rapporterades 44 miljoner fall.

Även om man tar hänsyn till att testningen numera är mycket mer omfattande så är det en våldsam ökning."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Telly82 säger:

Coronapandemin har bara börjat

 

"I Sverige lever vi i villfarelsen att pandemin snart är över, bara vi fått våra sprutor.

I själva verket har den precis börjat.

När jätteländer som Indien slår nya smittrekord innebär det att pandemin förlängs och riskerar bli farligare."

 

"I Indien har smittspridningen nått sådana rekordnivåer att man inte längre klarar av att upprätthålla sjukvården. Särskilt i storstäder som Mumbai och New Delhi. Svårt covidsjuka körs runt mellan redan överfulla sjukhus.

För att rädda sjukvården från total kollaps stänger 20-miljonerstaden New Delhi ner i minst en vecka. Men nedstängningen i sig riskerar att bli en superspridarhändelse när hundratusentals människor utan jobb ska bege sig till sina hembyar på överfulla bussar och tåg. Väl hemma kan de smittade föra sjukdomen vidare.

I ett land med 1 400 miljoner invånare blir talen i det närmaste ofattbara med över en kvarts miljon smittade per dag.

Världshälsorganisationen WHO varnar för att smittan i världen nu ökar exponentiellt. I klartext innebär det okontrollerat.

– Antalet smittade och döda ökar med oroande hastighet, säger WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus.

WHO hävdar att världen befinner sig vid en avgörande punkt. För ett år sedan rapporterades 500 000 nya fall varje vecka. Den gångna veckan rapporterades 44 miljoner fall.

Även om man tar hänsyn till att testningen numera är mycket mer omfattande så är det en våldsam ökning."

Även i Sverige, som sett till befolkningsantal kan jämföras med indiska storstäder, transporteras svårt sjuka runt bland regioner i Sverige. Och en kvarts miljon smittade indier motsvarar, sett till befolkningsmängd, ca 2000 smittade svenskar. Nu hittar vi runt 5000-6000 smittade per dygn i Sverige. Jag misstänker dock att testningen på den indiska landsbygden är sämre än på den svenska.

 

Men det är nog ingen bra idé att gruppbada i Ganges i år. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Men det är nog ingen bra idé att gruppbada i Ganges i år. 

Det är nog ingen bra idé någonstans. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har autoimmun sjukdom, finns flera varningar om cytokromstormar runt om i världen. Eftersom jag är överviktig dessutom borde jag höra till riskgrupp. Och  Janssen eller Astra eller något annat modifierat vektorvaccin kommer inte in i min kropp, de har ju inte full koll på vilka som befinner sig i riskgrupper. Min son medicinerar med biologisk immunmedicin, ät bara skinn å ben, aktiv ulcerös kolit och muskelatrofi, varför i helvete har inte hans läkare nämnt något. Grabben är livrädd att både få vaccin och bli smittad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Telly82 säger:

Coronapandemin har bara börjat

 

"I Sverige lever vi i villfarelsen att pandemin snart är över, bara vi fått våra sprutor.

För vår del är den nog över när vi väl fått våra sprutor. Vi lever ju i villfarelsen att tbc-epidemin är över sen många år, men trots det har dött ungefär lika många av tbc som av covid under det senaste året. Man kan ju undra varför det inte förekommer några svarta rubriker om det, men den simpla förklaringen är nog att rika människor inte bryr sig ett skit om att fattiga människor dör, så länge de själva inte riskerar att smittas. Så när risken är över för oss i den rika världen tystnar nog nyheterna om covid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

0,5 promille av världens befolkning har alltså fått covid-19 på typ 16 månader?

Jag vet inte hur du räknar men enligt officiell statistik finns 143 miljoner bekräftade fall och 7,7 miljarder människor i världen (143/7700 milj = 1,85 procent). Det verkliga antalet är helt säkert mångdubbelt så högt - i stora delar av världen förekommer testning knappt alls. Och nästan ingen av dem jag känner som varit sjuka finns med i den svenska statistiken, eftersom man måste testa sig med aktiv infektion - antikroppstest efteråt räcker inte - för att räknas i statistiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Träffade en granne vars bekant som är vaccinerad två gånger har fått covid! Han sa att det är som en förkylning. Men det är allt vi vet än så länge. Behöver veta mer om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Träffade en granne vars bekant som är vaccinerad två gånger har fått covid! Han sa att det är som en förkylning. Men det är allt vi vet än så länge. Behöver veta mer om detta.

Läste för några veckor sedan att AZ:s vaccin inte smittskyddar mot den sydafrikanska varianten, men att själva sjukdomen blir mindre allvarlig om man är vaccinerad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Axelman säger:

Träffade en granne vars bekant som är vaccinerad två gånger har fått covid! Han sa att det är som en förkylning. Men det är allt vi vet än så länge. Behöver veta mer om detta.

Som jag förstått saken:

Inget vaccin (mot någon sjukdom) skyddar till 100% mot sjukdomen. Men i COVID-fallet så blir sjukdomen i alla fall (mycket) lindrigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Telly82 säger:

Som jag förstått saken:

Inget vaccin (mot någon sjukdom) skyddar till 100% mot sjukdomen. Men i COVID-fallet så blir sjukdomen i alla fall (mycket) lindrigare.

Jag tog sprutan  mot säsongsflunsan före jul men fick en släng av den ändå. "Bara" 38,5° i en vecka. Men det gjorde att jag orkade vara uppe. Över 39° och det hade tagit mycket hårdare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Jag tog sprutan  mot säsongsflunsan före jul men fick en släng av den ändå. "Bara" 38,5° i en vecka. Men det gjorde att jag orkade vara uppe. Över 39° och det hade tagit mycket hårdare.

Säkert att det var just säsongsflunsan du hade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Telly82 säger:

Säkert att det var just säsongsflunsan du hade?

Näe. Kunde ha varit vad som helst. Men den följde en vanlig flunsas förlopp och symptom. Så slutsatsen är säsongsflunsan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Axelman säger:

Spruta på tisdag!! :skondans:

Skall du spruta på tisdag ?

man-irrigates-his-garden-with-a-pressure-hose-spraying-water-on-the-picture-id1163617014.jpeg.c742e38ea0149169114eea2350632e25.jpeg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2021-04-22 kl. 09.40.35.jpg

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, ronny säger:

Skall du spruta på tisdag ?

man-irrigates-his-garden-with-a-pressure-hose-spraying-water-on-the-picture-id1163617014.jpeg.c742e38ea0149169114eea2350632e25.jpeg

Tur att du hann före, jag hade illustrerat den frågan med en helt annan bild.

  • Haha 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu bråkar vaccinvägrarna om vårdräkningen också. De har inget case. Att de inte vill ha AZ-vaccinet är inget vården kan ta hänsyn till. Vaccinet rekommenderas för dem. Det blir kaos om JO ger dem rätt. Fast i Svärje, vem vet? Skulle inte förvåna ändå...

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/par-tackade-nej-till-vaccin-och-fick-betala-400-kronor-nu-jo-anmaler-de-regionen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Nu bråkar vaccinvägrarna om vårdräkningen också. De har inget case. Att de inte vill ha AZ-vaccinet är inget vården kan ta hänsyn till. Vaccinet rekommenderas för dem. Det blir kaos om JO ger dem rätt. Fast i Svärje, vem vet? Skulle inte förvåna ändå...

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/par-tackade-nej-till-vaccin-och-fick-betala-400-kronor-nu-jo-anmaler-de-regionen

Ytterst tycker jag att det verkar bero på attityden till individen, den fria självständiga människan versus samhället, staten. Så som vindarna blåser numera tror jag att paret får rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Ytterst tycker jag att det verkar bero på attityden till individen, den fria självständiga människan versus samhället, staten. Så som vindarna blåser numera tror jag att paret får rätt.

Det hoppas jag verkligen inte. De har ju hindrat ett annat par att få vaccin den dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Det hoppas jag verkligen inte. De har ju hindrat ett annat par att få vaccin den dagen.

Nej det har de inte. Regionen har däremot trampat på deras rätt att själva få välja.
Regionen respekterar inte värdigheten i den enskilde och har därför kränkt parets mänskliga rättigheter.
Det handlar helt om attityden till individen, till människan.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Nej det har de inte.

Jodå, de ockuperade ju två vaccinationstider till ingen nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...