Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vaccinera eller ej?


Semmelman
 Share

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

  1. 1. Ja ska du det?

    • Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Denna omröstning är stängd för fler svar


Rekommendera Poster

7 minuter sedan, Pocahontas säger:

Nu blir man ju fundersam....har fått två doser ...  funkar det?

 

https://www.dn.se/sverige/pfizers-vaccin-kan-tappa-effekt-vid-minsta-skakning/

 

 

Jadå. Det var många förbehåll där. ”Om Comirnaty hanteras fel kan skyddet bli sämre”. Så även om någon klantar sig är det inte säkert att skyddet blir sämre. Israel har tydligen lyckats vaccinera i paritet med de kliniska testerna. Jag tror inte att svensk sjukvård är sämre än den israeliska.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

”Expert: Vaccinbokningarna ineffektiva

Regionernas bokningssystem är svaga och kan bli mycket mer effektiva. Det menar Wilhelm Landerholm, expert på kösystem, rapporterar  SR Ekot.

Enligt Landerholm har regionerna inte tagit höjd för att vissa individer inte kommer att dyka upp till sina bokade tider. Han menar att det går att tjäna flera veckor i tid genom att istället börja överboka vaccinationstiderna något.

– Om det är tre personer på hundra och vi ska vaccinera tio miljoner människor, så är det en ganska stor effekt, säger Landerholm

Det kan dock skada förtroendet för vaccinationsprocessen, menar Emma Spak, chef för sjukvårdssektionen på Sveriges kommuner och regioner.

Hon ser hellre kölistor som sätt att fylla upp de lediga platser som uppstår när folk inte dyker upp.

SVT · Johan Juhlin”

 

Nej, men precis, det är ju inte effektiviteten mitt i en pandemi som är central, utan det väsentliga är att ingen känner sig trampad på tårna, eller, Gud förbjude, att förtroendet för vården skulle rubbas en aning i enstaka fall.

 

Jag säger som kidsen: ”Asså, jag orkar inte...” ?‍♂️

Borde inte vara något stort problem om några uteblir.

Säg att man varje dag får 100 doser.

Dag 1 bokar man in 100 personer och förbereder 70 doser. Vid lunch inser man att 20 personer har avbokat på något sätt. Man förbereder då 10 doser till inför eftermiddagen samt släpper 20 nya bokningstider för dag 2.

Dag 2 har man kvar 20 doser i kylskåpet sedan tidigare och får 100 nya doser. Då man har 120 inbokade personer förbereder man 85 doser på morgonen.

Osv...

 

 

Och nu börjar grannfan spela piano!

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Pocahontas säger:

Nu blir man ju fundersam....har fått två doser ...  funkar det?

 

https://www.dn.se/sverige/pfizers-vaccin-kan-tappa-effekt-vid-minsta-skakning/

 

 

De två sköterskor som gav mej mina 2 doser var inte darrhänta.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Hassec säger:

De två sköterskor som gav mej mina 2 doser var inte darrhänta.

Varför behövde de vara två? Höll den ena fast dig?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, boevil säger:

Varför behövde de vara två? Höll den ena fast dig?

Man får ju två doser med några veckors mellanrum och då var det väl inte samma sköterska båda gångerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Telly82 säger:

Man får ju två doser med några veckors mellanrum och då var det väl inte samma sköterska båda gångerna.

Min kommentar var menat som ett skämt… 

Tydligen är jag inte så skojig som jag trodde :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, boevil säger:

Min kommentar var menat som ett skämt… 

Tydligen är jag inte så skojig som jag trodde :(

Det är nog jag som är (extra?) trögtänkt. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, boevil säger:

Min kommentar var menat som ett skämt… 

Tydligen är jag inte så skojig som jag trodde :(

Joddå. Jag smålog på ett trevligt sätt när jag läste din kommentar. :)  Telly är lite seg men har humor... :hihihi:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Det är nog jag som är (extra?) trögtänkt. :( 

Det är mänskligt att vara trögtänkt, själv var jag det på hösten 72. Minns det som igår. :kramis:

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omröstningen i den här tråden gäller ju inte Corona, det har kanske ingen betydelse? Men de som inte vet trådens ursprung får ju en missvisande uppfattning om viljan till vaccination. Kanske borde tråden delas?

 

kl. 11.20 idag ska jag vaccinera mig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, boevil säger:

Omröstningen i den här tråden gäller ju inte Corona, det har kanske ingen betydelse? Men de som inte vet trådens ursprung får ju en missvisande uppfattning om viljan till vaccination. Kanske borde tråden delas? ...

Du menar att en tråd startad 2009 med frågan SKA DU VACCINERA DIG MOT SVININFLUENSA? kan missförstås handla om covid-19? Kanske det. 

 

Redigerat bort nedsättande kommentar

/ Telly82, moderator

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Du menar att en tråd startad 2009 med frågan SKA DU VACCINERA DIG MOT SVININFLUENSA? kan missförstås handla om covid-19? Kanske det. 

Texten om svininfluensan är verkligen inte så tydlig som i ditt inlägg och det är också lätt att missa årtalet.

Det som syns mest är ju "Vaccinera eller ej?" och det är ju inte svininfluensan som alla talar om numera.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Texten om svininfluensan är verkligen inte så tydlig som i ditt inlägg

Jag vet inte vad du menar med det, men jag kan säga att det är ett citat:

 

dump.png.6c2978f8a2220ff61a3746cfee683e7d.png

 

Jag borde väl ha skrivit dit citationstecken kanske?

 

PS. Du är moderator och kan dela tråden om du anser det vara befogat. Du behöver inte mitt godkännande (= finns ingen anledning att övertyga just mig om det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken text är störst och tydligast?

2021-04-20_10-18-05.png.0df8f691d2d9c8695b974e346f486c3d.png

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, boevil säger:

Omröstningen i den här tråden gäller ju inte Corona, det har kanske ingen betydelse?

Det är just därför man inte längre kan rösta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

PS. Du är moderator och kan dela tråden om du anser det vara befogat. Du behöver inte mitt godkännande (= finns ingen anledning att övertyga just mig om det).

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Vilken text är störst och tydligast?

2021-04-20_10-18-05.png.0df8f691d2d9c8695b974e346f486c3d.png

Se ovan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns inget om svininfluensan här heller:

 

2021-04-20_10-27-59.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Män har större risk att slutenvårdas, intensivvårdas och dö i covid-19 än kvinnor. Könsskillnaden är störst i medelåldern och yngre pensionsåldern, och tycks inte förklaras av tidigare sjukdomar eller socioekonomiska faktorer.”

 

Men jämställdhetsarbetet har sett till att könen vaccineras likvärdigt. Det är således ingen risk att män skulle få företräde till vaccinet. Feministerna kan andas ut.

 

https://www.folkhalsoguiden.se/rapport-2021-5

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Alix säger:

Du menar att en tråd startad 2009 med frågan SKA DU VACCINERA DIG MOT SVININFLUENSA? kan missförstås handla om covid-19? Kanske det. 

 

Redigerat bort nedsättande kommentar

/ Telly82, moderator

Tydligen inte bara jag som är en idiot, självklart går det inte att missuppfatta.

 

2021-04-06 15:42, Pocahontas säger:

Lite förvånad över att enkäten fortfarande visar det är flest som inte tänker vaccinera sig, ( 56,49%)

Kanske gillar de att ligga på IVA med rumpan i vädret ...

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, boevil säger:

Tydligen inte bara jag som är en idiot, självklart går det inte att missuppfatta.

Jag gav utrymme för att det kan missförstås, och nu avvisar du det ”ironiskt”? :D 

 

---

 

Sedan undrar jag @Telly82 hur det alls icke riktade idiomet [platshållare] redigeras bort som nedsättande kommentar i det här forumet där personpåhopp tolereras så länge de inte anmäls (och emellanåt också trots det)?

 

Sila mygg och svälja kameler. Men du gör som du vill, förstås. Moderatorns prerogativ. Fast misstanken hos mig att det beror på vem som skriver kan ingen ta ifrån mig. Jag ser att en del kommer undan med mer än andra, det torde vara uppenbart för de flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Sedan undrar jag @Telly82 hur det alls icke riktade idiomet [platshållare] redigeras bort som nedsättande kommentar i det här forumet där personpåhopp tolereras så länge de inte anmäls (och emellanåt också trots det)?

Om jag ser det så påpekar jag eller tar bort.

Om jag inte ser det är det förstås svårare att agera.

 

Sedan är det ofta en bedömningsfråga, där en person tycker att den blivit påhoppad, men andra inte tycker det. Särskilt inte påhopparen.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är att det inte är ett problem att diskutera covid i tråden. Den stora grejjen är om man vill vaccinera sig eller inte och den frågan gäller ju än. Det är ju en smal sak att märka att den startade med svininfluensan och fortsätter med covid. Vi har mängder med trådar så varför ska det vara en specifik svininfluensatråd och en covidtråd?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Syns inget om svininfluensan här heller:

 

2021-04-20_10-27-59.png

Det är en problematisk indirekt policy att en tråd ska vara begriplig i tid och evighet enbart genom sin rubrik. På Flashback finns vissa krav om plats och datum i vissa ämnen, inklusive att rubriken justeras allt efter att ett visst ärende utvecklas. Bättre rubriker är förstås aldrig fel, men kan vara svårt att genomdriva i praktiken.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...