Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vaccinera eller ej?


Semmelman
 Share

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

  1. 1. Ja ska du det?

    • Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Denna omröstning är stängd för fler svar


Rekommendera Poster

22 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Hade inte staten lagt sig i äldrevården med en massa regleringar så hade markanden kunnat köpa fler munskydd.

Är det statens fel att Attendo ljuger?

https://sverigesradio.se/artikel/anstallda-attendo-ljog-om-varden-under-pandemin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit ganska öm i armen efter sprutan men nu börjar det avta. Jag bilade bort puts i går ett tag vilket gjorde mer ont på andra ställen så jag kände inte av ömheten efter sprutan. Ett tips... default_laugh.png.6c7bb879fd040d4945e5c9a6e21cf6e2.png

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Telly82 säger:

Jaha, på samma sätt som de marknadsägda äldreboendena ordnade med skyddsutrustning åt de anställda i pandemins början? ;) 

Det där är ingen marknadssituation, det är bara ett sätt för vissa politiker att se till att kompisarna i klubben/logen kan tjäna skattepengar. Kunden är i sådana fall kommunen, och alla vet att den inte har koll (vanligast) alternativt är styrd av statliga regler och därför inte kan ingripa (också rätt vanligt). :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har Region Skåne bestämt att de som på plats vägrar ta det erbjudna vaccinet ska slippa betala de 300 kronor det normalt sett kostar att utebli. Det borde kosta 3000 spänn i stället så andra kan få deras vaccintider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Telly82 säger:

Nu har Region Skåne bestämt att de som på plats vägrar ta det erbjudna vaccinet ska slippa betala de 300 kronor det normalt sett kostar att utebli. Det borde kosta 3000 spänn i stället så andra kan få deras vaccintider.

Det kan vara klokt ändå att skrota straffavgiften eftersom syftet är att få så många som möjligt att vaccinera sig. Ibland är det kloka och ändamålsenliga inte alltid det rätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Det kan vara klokt ändå att skrota straffavgiften eftersom syftet är att få så många som möjligt att vaccinera sig. Ibland är det kloka och ändamålsenliga inte alltid det rätta.

Visst, men säg att hälften vänder i dörren, då blir ju bara hälften så många vaccinerade per dag. (Litet överdrivet, men för att illustrera problemet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Visst, men säg att hälften vänder i dörren, då blir ju bara hälften så många vaccinerade per dag. (Litet överdrivet, men för att illustrera problemet.)

Jag tror väl inte att det blir så många, och det tror nog inte politikerna heller. Regionerna borde dock överboka, jag tycker att de är petimätriga med ”förtroendet för sjukvården”. Folk uteblir alltid, av olika skäl. Synd att kasta vaccin på grund av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Jag tror väl inte att det blir så många, och det tror nog inte politikerna heller.

Men risken finns att antalet ökar nu.

Det framgår inte av vad jag läst om saken vad som händer med köplatsen för de som vänder i dörren.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Telly82 säger:

Men risken finns att antalet ökar nu.

Det framgår inte av vad jag läst om saken vad som händer med köplatsen för de som vänder i dörren.

En akademisk fråga därför att det verkar som om de går över till fas 4 nu som de sa när jag lekte lite journalistisk detektiv och frågade ut ett sjukhus igår. Fas 4 betyder hela den arbetsföra åldern, om jag minns rätt, den STORA gruppen, dvs köerna blir längre nu (snart) iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Hur fan ska jag kunna veta det?

Så ge fan i att påstå att staten påverkar saker dom inte gör. 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Så ge fan i att påstå att staten påverkar saker dom inte gör. 

Tänk på att det kan bli väldigt fel om man bara väljer vilka ord man vill läsa i en längre text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Tänk på att det kan bli väldigt fel om man bara väljer vilka ord man vill läsa i en längre text.

Och tänk på att bara för att man skriver längre texter framtår man inte som smartare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

Och tänk på att bara för att man skriver längre texter framtår man inte som smartare.

En text kan vara skriven av flera personer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För diskussionens skull väljer jag att svara att det inte är statens fel att Attendo ljuger. Det är de miljöpartistiska statsråden som är personligt ansvariga för Attendos lögner.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

En text kan vara skriven av flera personer.

Är det fler som loggar in på ditt konto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, lappen71 säger:

Är det fler som loggar in på ditt konto?

Inte vad jag vet. Jag syftade dock på text skriven med andvändning av olika konton.

 

 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bloodclots.thumb.jpg.d66a2a27f3afcd2c8384d03493c0125b.jpg

 

Eftersom covid-19 i sig ger blodproppar kanske vaccinet, som ju är en modifierad infektion, också kan ge det i sällsynta fall? Jag känner till åtminstone två rökare som inte vill ha AZ:s vaccin...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg Niclosamide på minnet. Gammalt känt medel mot binnikemask, och som i försök visat sig döda coronavirus. Tillföres lungorna med hjälp av inhalator och nässpray. Dock inte tillgängligt på marknaden förrän nästa år. Källa dansk TV-avis i kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, redtop2 säger:

Lägg Niclosamide på minnet. Gammalt känt medel mot binnikemask, och som i försök visat sig döda coronavirus. Tillföres lungorna med hjälp av inhalator och nässpray. Dock inte tillgängligt på marknaden förrän nästa år. Källa dansk TV-avis i kväll.

Det har tydligen varit på gång ett tag:

 

Första gången 2004, mot dåvarande Sars:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC434198/

Återigen från juli ifjol:

https://markets.businessinsider.com/news/stocks/union-receives-approval-from-danish-medicines-agency-to-initiate-clinical-study-with-niclosamide-for-treatment-of-covid-19-1029358182

 

Nyss kom en sammanfattande text i The Lancet:

 

https://www.thelancet.com/journals/lanepe/article/PIIS2666-7762(21)00071-5/fulltext
 

Så vi får väl se.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
20 timmar sedan, redtop2 säger:

Lägg Niclosamide på minnet. Gammalt känt medel mot binnikemask, och som i försök visat sig döda coronavirus. Tillföres lungorna med hjälp av inhalator och nässpray. Dock inte tillgängligt på marknaden förrän nästa år. Källa dansk TV-avis i kväll.

Verkar vara något liknande: https://sverigesradio.se/avsnitt/1715586

Man lurar viruset genom att få det att koppla sig till rätt sorts molekyler, fast på fel plats. Om jag fattade rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Den här artikeln, och de som kommer till tals i den, bygger på ett underförstått resonemang att människors rörelser över alla gränser i världen är självklara, oundvikliga och oantastliga. Enligt många är dessa rörelser dessutom inte många nog, gränserna borde tas bort. Med andra ord, en lovsång till globaliseringen som företeelse. Till priset av att alla är utsatta för pandemier, oavsett var de bor någonstans. På så vis ter det sig ganska futtigt och meningslöst att begränsa allmänna sammankomster utomhus till högst åtta personer...

 

https://www.svt.se/nyheter/kraftig-vaccinokning-kravs-for-att-stoppa-pandemin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...