Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vaccinera eller ej?


Semmelman
 Share

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

  1. 1. Ja ska du det?

    • Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Denna omröstning är stängd för fler svar


Rekommendera Poster

Det är mänskligt att fela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

”Den mänskliga faktorn”. Det ska alltid gullas med folk som begår allvarliga misstag. Svärje.

Hur tänker du nu? Att den mänskliga faktorn inte finns utan man ska råskälla ut den som gjort förväxlingen? Det är ingen som gullar. Det är ett konstaterande av vad som orsakat felet. Inget blir bättre av att straffa. Men jag kanske har totalt missförstått dig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Axelman säger:

Hur tänker du nu? Att den mänskliga faktorn inte finns utan man ska råskälla ut den som gjort förväxlingen? Det är ingen som gullar. Det är ett konstaterande av vad som orsakat felet. Inget blir bättre av att straffa. Men jag kanske har totalt missförstått dig.

Tamros pressansvarige har ett egenintresse av att tona ned händelsen. Det hade varit en annan sak om någon oberoende part hade uttalat sig. Nu vet vi egentligen inte alls vad som har hänt. Det kan finnas vilka missförhållanden som helst.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Tamros pressansvarige har ett egenintresse av att tona ned händelsen. Det hade varit en annan sak om någon oberoende part hade uttalat sig. Nu vet vi egentligen inte alls vad som har hänt. Det kan finnas vilka missförhållanden som helst.

Ok

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Ok

Jag tänker alldeles för mycket som den gamle murvel jag var, angående källkritik, et c. Så det jag formulerar blir nog svårbegripligt ibland. Dessutom är jag sjuk med feber, det gör inte saken bättre.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Jag tänker alldeles för mycket som den gamle murvel jag var

Beklagar att jag bara tänker på dig som människa. :hihihi:

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Pfizers vd: Kan behövas tredje dos inom ett år för fullt skydd

Pfizers vd Albert Bourla säger att det är troligt att de som vaccineras mot covid-19 med Pfizers vaccin kommer behöva en tredje dos inom 12 månader för att vara fullt skyddade.

- Det är oerhört viktigt att vi får ner antalet personer som är mottagliga för viruset, säger Bourla till CNBC.

Tidigare i år meddelade Pfizer/Biontech att de testar hur en tredje dos av vaccinet inverkar på människors immunsystem när det gäller mutationerna av coronaviruset.

SVT · Josefin Silverberg”

 

Hmm, här ska det tjänas pengar eller? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

Hmm, här ska det tjänas pengar eller? :fundersam:

Det finns ett antal vaccin (för andra sjukdomar) som måste fyllas på efter något/några år. Vi har ju inte haft COVID-19 tillräckligt länge för att veta om det behövs i detta fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Det finns ett antal vaccin (för andra sjukdomar) som måste fyllas på efter något/några år. Vi har ju inte haft COVID-19 tillräckligt länge för att veta om det behövs i detta fallet.

Jag tänkte närmast på att de redan nu tar fram uppdaterade vacciner för nya varianter av viruset. Hur aktuellt är då en påfyllning efter tolv månader?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Alix säger:

Jag tänkte närmast på att de redan nu tar fram uppdaterade vacciner för nya varianter av viruset. Hur aktuellt är då en påfyllning efter tolv månader?

Frågan är hur mycket som skiljer mellan virusvarianterna och om de nya ersätter de gamla eller om de gamla fortsätter att spridas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Frågan är hur mycket som skiljer mellan virusvarianterna och om de nya ersätter de gamla eller om de gamla fortsätter att spridas.

Ja. De kanske menar att man behöver ett uppdaterat vaccin? Vi får väl se. Jag har inget emot att företag tjänar pengar. Så länge det är välmotiverat att köpa.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Alix säger:

Ja. De kanske menar att man behöver ett uppdaterat vaccin? Vi får väl se. Jag har inget emot att företag tjänar pengar. Så länge det är välmotiverat att köpa.

Jag tror inte de kan bluffa in en tredje spruta nu när all medicinsk internationell expertis synar med lupp. Säger de att en tredje spruta är motiverbart så tror jag att det kan förhålla sig så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Jag tror inte de kan bluffa in en tredje spruta nu när all medicinsk internationell expertis synar med lupp. Säger de att en tredje spruta är motiverbart så tror jag att det kan förhålla sig så.

Det är nog så att artikeln inte redogör nog i saken.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Astra-doser har slängts efter att patienter på sjukhus tackat nej

Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg har den senaste tiden tvingats slänga ett fåtal doser med Astra Zenecas vaccin mot covid-19, efter att patienter tackat nej till vaccinet, rapporterar Göteborgs-Posten.

– Det är en helt vansinnig riskvärdering de gör. 65-plussare löper enormt mycket större risk att bli svårt sjuka och dö i covid-19 än att drabbas av biverkningar av vaccinet, säger Maria Taranger, överläkare på sjukhuset,  till Göteborgs-Posten.

SVT · Nils Jönsson”

 

Förnuft spelar ofta ingen roll när känslor blandas in.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Alix säger:

”Astra-doser har slängts efter att patienter på sjukhus tackat nej

Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg har den senaste tiden tvingats slänga ett fåtal doser med Astra Zenecas vaccin mot covid-19, efter att patienter tackat nej till vaccinet, rapporterar Göteborgs-Posten.

– Det är en helt vansinnig riskvärdering de gör. 65-plussare löper enormt mycket större risk att bli svårt sjuka och dö i covid-19 än att drabbas av biverkningar av vaccinet, säger Maria Taranger, överläkare på sjukhuset,  till Göteborgs-Posten.

SVT · Nils Jönsson”

 

Förnuft spelar ofta ingen roll när känslor blandas in.

Samma situation pågår här också. Man tar sig för pannan. Jag skulle åkt nu och fått den sprutan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Alix säger:

”Astra-doser har slängts efter att patienter på sjukhus tackat nej

Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg har den senaste tiden tvingats slänga ett fåtal doser med Astra Zenecas vaccin mot covid-19, efter att patienter tackat nej till vaccinet, rapporterar Göteborgs-Posten.

– Det är en helt vansinnig riskvärdering de gör. 65-plussare löper enormt mycket större risk att bli svårt sjuka och dö i covid-19 än att drabbas av biverkningar av vaccinet, säger Maria Taranger, överläkare på sjukhuset,  till Göteborgs-Posten.

SVT · Nils Jönsson”

 

Förnuft spelar ofta ingen roll när känslor blandas in.

Om man tackar nej till vaccin av den anledningen, ramlar man då ner i fas 4 eller kan man boka ny tid direkt och hoppas på annat vaccin?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Om man tackar nej till vaccin av den anledningen, ramlar man då ner i fas 4 eller kan man boka ny tid direkt och hoppas på annat vaccin?

Migrationsverket kommer med en enkel biljett.  :policeman:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Om man tackar nej till vaccin av den anledningen, ramlar man då ner i fas 4 eller kan man boka ny tid direkt och hoppas på annat vaccin?

Citerat från Västra Götalandsregionen: chefläkaren, 12 april (nu pågår fas 2) ...."Det går inte att välja vilket vaccin man ska få. Tackar man nej förlorar man sin förtur i fas 2 och får själv boka in sig fas 4, när allmänheten vaccineras."

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Axelman säger:

Migrationsverket kommer med en enkel biljett.  :policeman:

Att man är ovaccinerad lär nog hindra verkställandet av resan.

6 minuter sedan, sefr säger:

Citerat från Västra Götalandsregionen: chefläkaren, 12 april (nu pågår fas 2) ...."Det går inte att välja vilket vaccin man ska få. Tackar man nej förlorar man sin förtur i fas 2 och får själv boka in sig fas 4, när allmänheten vaccineras."

Tack, det låter vettigt. Egentligen borde man ha en femte fas, "alla över 18 som tackat nej till erbjudet vaccin".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Att man är ovaccinerad lär nog hindra verkställandet av resan.

 

Som fraktgods.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick dos 2 igår. Sköterskan sa att några regerar starkare på andra dosen.

Lite ömt i armen men annars mår jag bra.

Känns väldigt bra att ha fått båda doserna av Phizers vaccin.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Egentligen borde man ha en femte fas, "alla över 18 som tackat nej till erbjudet vaccin".

Helt klart. Alternativt att det är obligatoriskt med AZ:s vaccin för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde på radion idag att flera av de som ska vaccineras har hotat personalen om de inte får något annat vaccin än Astras.

Polisanmälan borde vara obligatorisk. Även om mesarna till poliser och åklagare lägger ner den så finns personerna i alla fall i polisregistret.

 

I vilket fall så kostar det 300 spänn att utebli från bokad tid. Dit räknas även att vägra ta det erbjudna vaccinet på plats.

Bättre vore om det kostade 3000 spänn, så det sved litet mera i plånboken.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Expert: Vaccinbokningarna ineffektiva

Regionernas bokningssystem är svaga och kan bli mycket mer effektiva. Det menar Wilhelm Landerholm, expert på kösystem, rapporterar  SR Ekot.

Enligt Landerholm har regionerna inte tagit höjd för att vissa individer inte kommer att dyka upp till sina bokade tider. Han menar att det går att tjäna flera veckor i tid genom att istället börja överboka vaccinationstiderna något.

– Om det är tre personer på hundra och vi ska vaccinera tio miljoner människor, så är det en ganska stor effekt, säger Landerholm

Det kan dock skada förtroendet för vaccinationsprocessen, menar Emma Spak, chef för sjukvårdssektionen på Sveriges kommuner och regioner.

Hon ser hellre kölistor som sätt att fylla upp de lediga platser som uppstår när folk inte dyker upp.

SVT · Johan Juhlin”

 

Nej, men precis, det är ju inte effektiviteten mitt i en pandemi som är central, utan det väsentliga är att ingen känner sig trampad på tårna, eller, Gud förbjude, att förtroendet för vården skulle rubbas en aning i enstaka fall.

 

Jag säger som kidsen: ”Asså, jag orkar inte...” ?‍♂️

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...