MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mattiasgbg

Medlem
  • Antal inlägg

    18 622
  • Gick med

  • Senaste besök

  • Vunnit antal dagar

    49

Mattiasgbg vann dagen: 17 Maj

Mattiasgbg hade det mest gillade innehållet!

Anseende på webbplatsen

978 Fantastiskt!

Om Mattiasgbg

Profil

  • Kön
    Male
  • Plats
    Rikets framsida

Macanvändare

  • Appleprylar
    11" MBA 1,8 i7 4GB
  • Bytt från pc
    Ja

Senaste profilbesöken

694 profilvisningar
  1. Mattiasgbg

    Trafiktråden

    Sänkt i normalläge, höjs 3 minuter efter att en ej godkänd bil parkerat över den.
  2. Mattiasgbg

    Trafiktråden

    "this demographic"? Alltså det som köper tesla 3.
  3. Mattiasgbg

    Trafiktråden

    Jag vet inte hur det är gjort, men datorer kan fixa sådant om man bara knackar in punkterna.
  4. Mattiasgbg

    Trafiktråden

    De blå punkterna är tydligen mer eller mindre korrekt data, så det är inte så mycket att ifrågasätta. Beräknandet av den röda kurvan har troligtvis gjorts med https://sv.wikipedia.org/wiki/Minstakvadratmetoden och är inte heller så mycket att bråka om. Frågan är hur det blå punktmolnet kommer att utvecklas i framtiden.
  5. Mattiasgbg

    Vad jag gör idag-tråden

    En, av flera, bra grejer med Berlin är att pendeltågen (S-bahn) kör på egen räls med kontaktskena som tunnelbana. I praktiken är det alltså ungefär en snabbare långdistanstunnelbana. Och det är ungefär lika platt som Skåne/Danmark.
  6. Mattiasgbg

    Trafiktråden

    En av Teslans fördelar att man lånar mer pengar till negativ ränta
  7. Mattiasgbg

    Trafiktråden

    Undrar när Apple kommer börja använda sådana batterier i sina prylar.
  8. Mattiasgbg

    Trafiktråden

    Jag är inte helt övertygad över elbilars olönsamhet. Volvon du nämner dricker ca 6000 liter diesel per år, vilket väl kostar runt 90000 kr. En elbil äter under samma år runt 12000 kWh, vilket kostar kanske 24000 kr om du köper dyr el. Det kanske krävs lite dyrare elabonnemang om man vill kunna ladda lite snabbare hemma, att snabbladda på stan innebär ganska dyr el. Att vissa fordonsleverantörer kan bjuda på lite el har jag bortsett från. Det innebär att "bränslekostnaden" blir ca 200000 kr lägre för elbilen under tre år. Man slipper även en del service, som oljebyte (som en avgasbil ska göra väldigt ofta om man kör 1000 mil per månad). Sedan får man ta hänsyn till var man kan serva sin elbil, Volvoskruvare finns väl i varenda buske i det här landet? Och kan man praktiskt köra en elbil som taxi både ett dagpass och ett nattpass utan att behöva använda dyr snabbladdning?
  9. Mattiasgbg

    Trafiktråden

    Vilken Al? https://en.wikipedia.org/wiki/Al_Bundy
  10. Mattiasgbg

    Bra airplay-högtalare?

    Om du nu har en bra ljudanläggning, varför ska du köpa nya högtalare? Är det jobbigt att trycka på PÅVVER-knappen?
  11. Mattiasgbg

    Trafiktråden

    Bilars drivlinor och "förarsystem" är två av varandra ganska oberoende system, så en satsning på det ena behöver inte nödvändigtvis ta resurser från det andra.
  12. Mattiasgbg

    Läste i tidningen idag...

    Skulle inte förvåna mig om en del av de drabbade systemen är jämngamla med den maskinen.
  13. Mattiasgbg

    Trafiktråden

    Jag tycker det är ganska vettigt att vara korkad för tillfället, beroende på bilbehov. Men jag kan inte se några större problem med en elbil som andrabil i väldigt många fall.
×