Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vaccinera eller ej?


Semmelman
 Share

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

  1. 1. Ja ska du det?

    • Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Denna omröstning är stängd för fler svar


Rekommendera Poster

36 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Om det inom två veckor visar sig att vaccinet funkar så är det ingen större fara. Denna och nästa vecka väntas ca 110000 AZ-doser till Sverige. Totalt väntas ca 430000 doser (inklusive AZ-doser) under samma period. AZ-vaccinet håller i flera månader om det förvaras rätt. Kan AZ-vaccinet användas om två veckor så bör vården snabbt kunna förbruka de doser som lagrats.

Jadå, men av de 35 (över 80 år i nuläget) kanske flera blir rejält sjuka, några dör. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Jadå, men av de 35 (över 80 år i nuläget) kanske flera blir rejält sjuka, några dör. :cry:

Ja, det innebär ju tyvärr att, i mitt exempel, 110000 doser blir ca två veckor försenade (varav några doser behövde slängas) och det kan givetvis innebära att några insjuknar och dör i väntan på vaccin.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ja, det innebär ju tyvärr att, i mitt exempel, 110000 doser blir ca två veckor försenade (varav några doser behövde slängas) och det kan givetvis innebära att några insjuknar och dör i väntan på vaccin.

Jo. Bara för att någon enstaka person eventuellt får blödningstjosan. Nä, jag anar politik bakom detta stopp. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Vad grundade du anandet på?

Tidiga rapporter om brister i vaccinet. Det viftades bort som konspiration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Jo. Bara för att någon enstaka person eventuellt får blödningstjosan. Nä, jag anar politik bakom detta stopp. ?

Kanske, men det verkar lite bakvänt.

1: EU ordnar en ramöverenskommelse som suger.

2: EU-länderna köper enligt 1.

3: Leverantörerna producerar vaccin, men det levereras inte till EU i önskad takt.

4: Ett fåtal allvarliga misstänkta biverkningar upptäcks.

5: EU-länderna vägrar, med hänvisning till 4, att använda det lilla vaccin de fått.

6: ¿Producenterna tycker EU får skylla sig själva och skickar vaccinet till nästa, mer tacksamma, kund i kön?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Kanske, men det verkar lite bakvänt.

1: EU ordnar en ramöverenskommelse som suger.

2: EU-länderna köper enligt 1.

3: Leverantörerna producerar vaccin, men det levereras inte till EU i önskad takt.

4: Ett fåtal allvarliga misstänkta biverkningar upptäcks.

5: EU-länderna vägrar, med hänvisning till 4, att använda det lilla vaccin de fått.

6: ¿Producenterna tycker EU får skylla sig själva och skickar vaccinet till nästa, mer tacksamma, kund i kön?

Jag tänker mer på att man desarmerar leveransproblemens politiska sprängkraft om man inte vill ha vaccinet (= ”inte kan använda det med hänsyn till patientsäkerheten”). Visst, konspirationsteoretiskt, men EU som politisk institution är nog mer värd för vissa än ett antal uttjänta åldringar, om uttrycket ursäktas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spiken i kistan? AZ:s vaccin stoppar inte smitta av den sydafrikanska varianten av SARS-CoV-2-viruset. Och virus som smittar vinner i längden. Fast vaccinet lindrar sjukdomsförloppet, så det är användbart på så vis. Men räcker det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Spiken i kistan? AZ:s vaccin stoppar inte smitta av den sydafrikanska varianten av SARS-CoV-2-viruset. Och virus som smittar vinner i längden. Fast vaccinet lindrar sjukdomsförloppet, så det är användbart på så vis. Men räcker det?

Stoppar de andra (godkända) vaccinerna den varianten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rgmBx0/brittisk-kritik-mot-vaccinstoppet-en-dalig-atgard

 

"Sverige anslöt sig på tisdagen till raden av europeiska länder som pausar Astra Zenecas covidvaccin.

Beslutet kritiseras av den brittiske virusforskaren Michael Head.

– Just nu ser jag inget skäl alls till varför något land skulle pausa vaccinet. Det går verkligen inte ihop för mig, säger han."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller biverkningar av Ipren* har dödsfall rapporterats vad gäller allergisk chock, infektion, blödningar i mag/tarm-systemet och leverpåverkan. Det hindrar dock inte folk från att ta tabletter då och då mot huvudvärk eller feber, eller hur? Allt är en fråga om perspektiv och rädslor.

EMA ger klartecken för AZ:s vaccin men räddhariga FHM kommer med besked först nästa vecka. :ThumbsDown:

 

 

*Alvedon har inga dödliga biverkningar. Det kan dock vara dödligt vid överdosering. Men det kan salt eller vatten också vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Biverkningen av Astra Zenecas vaccin ser ut att vara en allvarlig historia. En av de som reagerade har avlidit. Men man vet inte varför vissa reagerar och andra inte.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/norsk-expert-kopplingen-mellan-astra-zeneca-vaccinet-och-blodproppar-ar-bekraftad

En del verkar reagera av politiska skäl.

 

Enligt Folkhälsomyndighetens långtidsprognos väntas totalt ca 4,3 miljoner doser från AZ till och med september. Om alla de används kommer ca 2,2 miljoner personer ha fått vaccinet i Sverige. Om man ska tro på siffrorna som snurrar i media så verkar det handla om runt ett fall per miljon. Det borde innebära färre är fem proppblödningar i Sverige. Förutsatt att den norska biverkningen inte sprider sig och blir dominerande. Bortsett från AZ-doserna väntas mer vaccin än tillräckligt för att vaccinera landets invånare innan september.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

En del verkar reagera av politiska skäl.

Jo, det är min tes, både på grund av detta och leveransproblemen. Det EMA säger om vaccinet verkar helt korrekt. Det finns massor av läkemedel och vacciner som ger allvarliga biverkningar. AZ:s vaccin verkar vara i det närmaste riskfritt, jämförelsevis. Fast det klart, man kan dö av vaccinet medan man hade överlevt sjukdomen... ¯\_(ツ)_/¯

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Alix säger:

Jo, det är min tes, både på grund av detta och leveransproblemen. Det EMA säger om vaccinet verkar helt korrekt. Det finns massor av läkemedel och vacciner som ger allvarliga biverkningar. AZ:s vaccin verkar vara i det närmaste riskfritt, jämförelsevis. Fast det klart, man kan dö av vaccinet medan man hade överlevt sjukdomen... ¯\_(ツ)_/¯

I ett inledande skede bör man väl ta alla signaler på allvar, särkilt med den våg av antivirus som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg vem som lade ner den!

 

 

Skärmavbild 2021-03-18 kl. 21.07.42.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Axelman säger:

I ett inledande skede bör man väl ta alla signaler på allvar, särkilt med den våg av antivirus som finns.

Vad menar du med ”våg av antivirus”?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske man nu kan få USA att skicka sina 30 miljoner doser AZ-vaccin? Kommer de ens att godkänna det nu när man vet att det medför dödliga risker? FDA är stenhårda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Vad menar du med ”våg av antivirus”?

Trodde det var uppenbart. Jag menade alla knasbollar som inte tror att covid är verkligt.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Axelman säger:

Jag menade alla knasbollar som inte tror att covid är verkligt.

Som en som demonstrerade i Stockholm uttryckte saken (som jag minns det): "Det finns ingen pandemi, för då skulle det ligga döda människor på gatorna och det gör det ju inte." :stjarnsmall:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Axelman säger:

I ett inledande skede bör man väl ta alla signaler på allvar, särkilt med ...

1 timme sedan, Axelman säger:

... alla knasbollar som inte tror att covid är verkligt.

Man borde göra tvärtom, snarare. Ger man sådana ett lillfinger tar de hela handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Man borde göra tvärtom, snarare. Ger man sådana ett lillfinger tar de hela handen.

Nu vet jag inte hur detta blev, men jag menade att även om det bara har en risk på miljonen med AZ-s vaccin bör vi initialt ge det mer uppmärksamhet. Dels för att det är nytt men också för att visa toknissarna att vi inte blundar utan är öppna med allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Axelman säger:

Nu vet jag inte hur detta blev, men jag menade att även om det bara har en risk på miljonen med AZ-s vaccin bör vi initialt ge det mer uppmärksamhet. Dels för att det är nytt men också för att visa toknissarna att vi inte blundar utan är öppna med allt.

Jag förstår det, men min bedömning är att sådana personer blir inte nöjda med mindre än att allt stoppas och naturen får ha sin gång. Därför ska man gå på vetenskap och fakta. EMA har sagt att AZ:s vaccin är okej, och då är det så. Tvekar man skriker de bara ännu högre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min första dos kl nio idag. Pfizer vaccin.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...