Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vaccinera eller ej?


Semmelman
 Share

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

  1. 1. Ja ska du det?

    • Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Denna omröstning är stängd för fler svar


Rekommendera Poster

  • 2 months later...
2020-12-29 19:05, ronny säger:

den här tråden är väl aktuell nu?

 

7 timmar sedan, Alix säger:

Att vaccinera sig är frivilligt så jag är tacksam att så många kan tänka sig att göra det. Men på grund av frivilligheten är det givetvis helt okej att inte göra det, eller att försöka välja förutsättningar för vaccinering, om man kan. Det går rimligtvis inte att säga något negativt om det.

 

35 minuter sedan, boevil säger:

Apropå vaccin och vaccinering…

Se här ser det ut hos mig, oss, i stockholm ;

@Pocahontas jag undrar , du är väl inte 80 år? 

Jag som i dagarna fyllde 69 får visst vänta, eller flytta till dina trakter

 

23 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

I den så kallade Fas 2, som nu vaccineras i hela landet finns bland annat riskgruppen

Olika regioner verkar ha löst det med lite olika åldersgränser gällande de äldsta. Antagligen handlar det om en kombination av den lokala åldersfördelningen och att inte överbelasta bokningssystemen.

 

Lite siffror från 2019, avser hela landet:

80+: ca 530000 personer

75-79 år: ca 430000 personer

70-74 år: ca 560000 personer

65-69 år: ca 540000 personer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick lite sjukdomskänsla i går eftermiddag, feber, tog en Alvedon så lättade det. 

Tecken på att immunförsvaret nu börjat jobba. Idag är det helt OK 

Bokade tid för frugan idag,.

 

Region Hallands dator verkade gå på knäna, överbelastad.. alla 70+ slängde in sig på 1177

När jag tryckt på bekräfta bokningen tänkte den länge, sen kom det upp "Någonting gick fel" Tekniker är underrättade.

10 min senare fick frugan bekräftningsmail. tid bok 12,35 den 24:e Mars

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera länder sätter Astra Zenecas vaccin på paus

Flera europeiska länder har pausat användandet av Astra Zenecas vaccin mot covid-19. Orsaken är flera fall av blodproppar hos personer som har fått vaccinet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta hade kanske varit bättre att få, en dos

Lär bli godkänt idag

 

https://www.nyteknik.se/innovation/superintressant-vaccin-mot-covid-19-racker-med-en-dos-7011373

Skärmavbild 2021-03-11 kl. 11.43.10.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-29 19:42, Alix säger:

I värsta fall kommer det att dröja läääänge.
EU är nämligen inte speciellt effektiv.
Och vem är egentligen förvånad över det?

Hade inte direkt fel, eller hur? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Janssens vaccin godkändes av EU idag. Ges i bara en dos. 85 % skydd.

Enligt Folkhälsomyndighetens prognos kommer leveranserna av det vaccinet motsvara runt 10-12% av det totala antalet levererade doser från april till sommaren. Och en dos motsvarar två andra doser.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Folkhälsomyndighetens prognos

Bra ord, prognos, får mig osökt att tänka på SVT väders Nitzan Cohen vetenskapliga framtidsgissningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, så sprack vaccinationsmålet. Astra Zeneca kan inte leverera. Att vara med i EU har sina sidor... :( 

 

”Att vaccin inte kan levereras från Storbritannien beror på kontraktsmässiga orsaker.”

 

Citatet ska förstås som att Ursula van der Leyen fick feeling och skrev kontrakt under eget överinseende, som visade sig vara enkelt för AZ att runda. Garanterad leverans sker i augusti... Källa.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/astra-zeneca-halverar-vaccinleveransen-fram-till-sommaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Alix säger:

Jaha, så sprack vaccinationsmålet. Astra Zeneca kan inte leverera. Att vara med i EU har sina sidor... :( 

 

”Att vaccin inte kan levereras från Storbritannien beror på kontraktsmässiga orsaker.”

 

Citatet ska förstås som att Ursula van der Leyen fick feeling och skrev kontrakt under eget överinseende, som visade sig vara enkelt för AZ att runda. Garanterad leverans sker i augusti... Källa.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/astra-zeneca-halverar-vaccinleveransen-fram-till-sommaren

Enligt FHMs, eventuellt inte uppdaterade, långtidsprognos väntas det ca 12,9 miljoner doser under april, maj och juni.

Enligt samma prognos väntas ca 4,7 miljoner av doserna levereras av AZ. Ca 1,3 miljoner av doserna väntas vara Jansens endosvaccin.

Halveras AZ-siffrorna hamnar vi på ca 10,55 miljoner doser. Jansendoserna kan räknas dubbelt, alltså pekar prognosen på ca 11,85 miljoner doser. Och hittills har 1 miljon doser använts. Sammanlagt innebär det att ca 6,5 miljoner personer bör kunna få vaccin fram till ca midsommar. Om man vaccinerar i strikt åldersordning så skulle det räcka till  i stort sett alla som är 30+.

 

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/statistik/prognos-av-vaccinleveranser/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

eventuellt inte uppdaterade

Det kan den inte vara eftersom den anger att Janssens vaccin inte ännu är godkänt. Det godkändes idag, liksom nyheten att AZ inte kan leverera. Dessutom står det att den uppdateras på fredagar. Återkom i morgon!

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Alix säger:

Det kan den inte vara eftersom den anger att Janssens vaccin inte ännu är godkänt. Det godkändes idag, liksom nyheten att AZ inte kan leverera. Dessutom står det att den uppdateras på fredagar. Återkom i morgon!

Tja, siffrorna i morgon lär inte vara mer pessimistiska än de jag presenterade. Undantaget exceptionella händelser som att världskrig utbryter de kommande timmarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Tja, siffrorna i morgon lär inte vara mer pessimistiska än de jag presenterade. Undantaget exceptionella händelser som att världskrig utbryter de kommande timmarna.

Nej, siffrorna ändras knappast så snabbt, det har du rätt i. FHM är trots allt en myndighet. Det ska kvalitetssäkras och så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA:s president lovar att alla ska få vaccin före 1 maj. Biden behöver inte säga att ett brett exportförbud av vaccin och annat som rör vaccintillverkning är ett led i detta. Vilket drabbar EU, som framhärdar att det helt enkelt ska råda global solidaritet (EU beklagar sig nu över exportförbud och verkar givetvis inte ha tagit höjd för det). I slutändan drabbar den synen dig och mig, eftersom ”alla är lika mycket värda”. Så tänk på och gläds åt att någon överlever i Gambia* medan din förälder eller anhörig dör. Det köper du eftersom du köper att politikerna säger att pandemin är global. :) 

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/biden-amerikaner-ska-erbjudas-vaccin-senast-1-maj-1

 

*Brunsmetardisclaimer: Nej, jag är inte rasist som hatar svarta. Jag menar dock att det är våra nationellt valda politikers huvudsakliga ansvar att se till nationens intresse i första hand. Vilket inte är fallet.

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Tja, siffrorna i morgon lär inte vara mer pessimistiska än de jag presenterade. Undantaget exceptionella händelser som att världskrig utbryter de kommande timmarna.

Det blev ännu sämre, redan dagen efter.

 

”Från början skulle Astra Zeneca leverera 5,4 miljoner doser till Sverige under första halvåret.
Under gårdagen kom beskedet att leveranserna bara blir hälften av det - 2,7 miljoner doser.
Och nu kommer ännu ett bakslag - Aztra Zeneca minskar vaccinleveranserna med ytterligare en miljon under andra kvartalet.”

 

https://sverigesradio.se/artikel/astra-zenecas-halverade-vaccinleverans-blir-annu-mindre

 

(Inte mina stavfel, men det är ju radion)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EU får straffa Astra Zeneca i framtiden. Köp av andra 

Redigerad av Pocahontas
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Pocahontas säger:

De får straffa Astra Zeneca i framtiden. Köp av andra 

Att det blev/blir så här är EU:s (Leyens) fel.

 

”In summary, the UK got there first, placing an order in May, 2020, for 100 million doses. It also made sure the contracts had clear delivery dates.
The EU signed a deal for 300 million doses of the vaccine, but not until August, 2020. Furthermore, according to reports in the German newspaper Bild, procurement expert Gerd Kerkhoff concluded the contract was “a complete disaster”. The contract had 18 “best reasonable efforts clauses”, which legally allowed the company not to deliver on agreed dates, if it said it was not able to.”


https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00428-1/fulltext

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Alix säger:

Plus att EU av politiska skäl ville låta alla inhemska läkemedelsföretag vara med i upphandlingen. Så man tecknade kontrakt på 300 miljoner doser från franska Sanofi. Det var bara det att de lyckades inte få fram något vaccin...  Allt står i Spiegel-artikeln som sågades när jag postade den. Kanske var den för komplicerad.

Jag tycker att det verkar vettigt att försöka lägga beställningar hos så många som möjligt då man inte vet något om när olika tillverkare kan börja leverera. Sådant måste givetvis beställningarna anpassas till. Men givetvis måste man veta vilken plats man har i kön osv. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste lärdomen av denna cirkus måste bli att EU ser till att vi har Europeiska länder som tillverkar vaccin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, BjornS säger:

Det viktigaste lärdomen av denna cirkus måste bli att EU ser till att vi har Europeiska länder som tillverkar vaccin.

 

Karolinska borde väl kunna klämma fram nåt vaccin. Kalla det Karl Xll..... så kanske alla "patriotiska" antivaccinnissar går med på att få en spruta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Jag tycker att det verkar vettigt att försöka lägga beställningar hos så många som möjligt då man inte vet något om när olika tillverkare kan börja leverera. Sådant måste givetvis beställningarna anpassas till. Men givetvis måste man veta vilken plats man har i kön osv. 

Jo. Men just av sådana skäl då, inte politiska. Där står också, i artikeln:

 

”Health care is actually one of the competencies that is reserved for the member states in the EU. But the vaccine supply was meant to serve as a symbol of solidarity in contrast to the U.S., where Donald Trump was propagating his "America First” stance and fueling merciless global competition for the coveted vaccines.”

 

Vi har alltså avstått från att vaccinera oss själva, trots att det är varje medlemslands ansvar, för att knäppa Trump på näsan och visa världen hur goda vi är. :rolleyes:

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Axelman säger:

Karolinska borde väl kunna klämma fram nåt vaccin. Kalla det Karl Xll..... så kanske alla "patriotiska" antivaccinnissar går med på att få en spruta.

Med tanke på vad ett nytt hus till Karolinska kostar så blir det nog billigare att låta pandemin rulla vidare än att be dem koka ihop ett vaccin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regeringen tar till storsläggan nu!

 

”– Regeringen ser mycket allvarligt på uppgifterna om exportrestriktioner. Tillsammans med andra EU-länder ser vi över situationen och möjliga åtgärder. Bland annat har EU-kommissionen och vaccinsamordnaren dialog med tillverkarna.”

 

Jag döööör.... :lol: 

 

Jag ska översätta:

 

”– Vi är körda om tillverkarna inte förbarmar sig över oss, varför de nu skulle det.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...