Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vaccinera eller ej?


Semmelman
 Share

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

  1. 1. Ja ska du det?

    • Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Denna omröstning är stängd för fler svar


Rekommendera Poster

9 minuter sedan, Hassec säger:

Fick min första dos kl nio idag. Pfizer vaccin.

Där är nog värsta biverkningen att man Pfizer mer än annars. :totaltgalen:;) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Alix säger:

Där är nog värsta biverkningen att man Pfizer mer än annars. :totaltgalen:;) 

Har inte märkt av sådant ännu. ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Borås har vaccinationstiderna fördelats lika mellan vårdcentralerna. Regionen har inte tagit hänsyn till åldersfördelningen. Det medför att en vårdcentral ligger på nivån 87 år, medan en annan ligger på 74 år. Den förra har många gamla, den andra färre. Det går ju bra det här. :lol: 

 

https://www.bt.se/boras/krafttag-for-rattvisare-vaccinering-i-boras-7a6f60e0/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite skeptisk till att less is more i detta fall. Risken är för stor att den sjunde dosen blir för liten. Det är mänskligt att vilja få ut en sjunde dos och sedan tänka att ”det duger nog” även om dosen inte riktigt går ända upp till strecket.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/vardcentralen-som-lyckas-fa-ut-en-extra-dos-fran-coronavaccinet

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”— År 2013 införde Japan ett stopp mot vaccineringarna mot humant papillomvirus (hpv) på grund av en misstänkt biverkan. Saken utreddes och man hittade ingen koppling, men programmet har fortfarande inte kommit igång. Det var nio år sedan, säger Joakim Dillner.” /TT

 

AZ:s vaccin lever ställvis farligt, med andra ord. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Ingen känd frekvens” finns med i FASS vad gäller biverkningar. Jag har fått biverkningar av vissa mediciner enligt den kategorin. Funderar på om AZ vaccinets mycket allvarliga biverkningar hamnar som ”ingen känd frekvens”?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Sverige har en hög vaccinationsvilja, det har varit känt sedan tidigare. Enligt en ny undersökning gjord av Novus på uppdrag av Sveriges Radio uppger hela 94 procent att de vill vaccinera sig mot covid-19.

...

16 000 personer i åldrarna 18 till 84 år svarade på Novus frågor om inställningen till vaccin mot covid-19. Frågorna ställdes i februari, innan Astra Zenecas vaccin pausades för att utreda biverkningar. En kontrollmätning, efter Astra Zeneca-stoppet, tillfrågade 1 000 personer, då höll resultaten i sig.” /TT

Svenskarna är kloka och går inte på skrämselpropaganda. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För bara några veckor sedan skulle folk över 65 år INTE ta Astra Zenecas vaccin. Min granne som ännu jobbar som personlig assistent fick därför ingen spruta. Idag meddelas det att BARA de som är över 65 år ska ta Astra Zenecas vaccin. Det svänger som i en ishockeymatch! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-03-19 08:16, Telly82 säger:

Som en som demonstrerade i Stockholm uttryckte saken (som jag minns det): "Det finns ingen pandemi, för då skulle det ligga döda människor på gatorna och det gör det ju inte." :stjarnsmall:

Kan du beskriva vad en pandemi är för något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Matrix säger:

Kan du beskriva vad en pandemi är för något?

Varför frågar du mig?

 

Svaret är: När en (smittsam) sjukdom sprider sig över stora delar av världen och drabbar stora delar av befolkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

EU inför exportförbud på Astra Zenecas vaccin.
Ganska fantastiskt att de påstår att Astra Zeneca bryter mot ingånget avtal (”lovat”). Det gör de inte. Avtalet säger att doserna ska levereras senast i augusti och tidigare om möjligt.
Usch.

 

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/uppgift-eu-stoppar-export-av-astra-zenecas-vaccin

Från artikeln:

Hittills har bolaget sagt att man bara kommer lyckats leverera cirka en tredjedel av de 300 miljoner vaccindoser som lovats till EU fram till den sista juni.

 

Så var får du augusti ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Telly82 säger:

Från artikeln:

Hittills har bolaget sagt att man bara kommer lyckats leverera cirka en tredjedel av de 300 miljoner vaccindoser som lovats till EU fram till den sista juni.

 

Så var får du augusti ifrån?

Det är inom ett år efter att kontraktet skrevs. Exakt datum är maskat i det offentliggjorda kontraktet (p. 5.1, s. 11):

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/api/files/attachment/867990/APA - AstraZeneca.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag ska jag ta 2:a dosen av Phizers vaccin.

Kan undra om det känna likadant efter den som första. Lätt feber dagen efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Det är inom ett år efter att kontraktet skrevs. Exakt datum är maskat i det offentliggjorda kontraktet (p. 5.1, s. 11):

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/api/files/attachment/867990/APA - AstraZeneca.pdf

Fast de kan ju har gjort andra utfästelser senare. Som att leverera ett visst antal innan sista juni.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Fast de kan ju har gjort andra utfästelser senare. Som att leverera ett visst antal innan sista juni.

¯\_(ツ)_/¯ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte rätt att införa exportstopp när Astra Zeneca inte följer sitt kontrakt?

– Naturligtvis ska inte EU vara förfördelade gentemot andra länder, men att eskalera ett handelskrig om vaccin tror vi skulle vara väldigt olyckligt.”

 

Svaret ska tolkas som ett NEJ. :D 

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ministern-om-exportstoppet-hotar-pandemibekampningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Alix säger:

Lena Hallengren! Helt klart en statsministerkandidat. Vi har inte haft någon kvinnlig sådan. Nu är det dags!

 

 

Ja varför inte?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Lena Hallengren! Helt klart en statsministerkandidat. Vi har inte haft någon kvinnlig sådan. Nu är det dags!

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/inte-aktuellt-ge-bort-vaccindoser

Det är mycket riktigt politiskt självmord att tala om att ge bort vaccindoser.

 

Fast riktigt så enkelt är det inte.

Förre statsministern och moderatledaren Carl Bildt utsågs nyligen till särskilt sändebud för Världshälsoorganisationen WHO.

Och han ger utan att tveka Carl Olsson Fridh rätt: Det handlar inte bara om internationell solidaritet – Sverige och andra rika länder har också ett egenintresse av att dela med sig av vaccinet.

Bildt pekar på att covid-19 inte känner några landgränser: ”I denna pandemi är ingen säker förrän alla är säkra.”

Som WHO:s experter gång på gång upprepat hjälper det inte om hela Sverige eller hela EU blir vaccinerat om viruset fortsätter spridas i andra världsdelar, får fler chanser att mutera och kan slå till mot oss igen.

 

https://www.hd.se/2021-04-06/det-ar-politiskt-sjalvmord-att-prata-om-att-skanka-bort

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Telly82 säger:

Det är mycket riktigt politiskt självmord att tala om att ge bort vaccindoser.

 

Fast riktigt så enkelt är det inte.

Förre statsministern och moderatledaren Carl Bildt utsågs nyligen till särskilt sändebud för Världshälsoorganisationen WHO.

Och han ger utan att tveka Carl Olsson Fridh rätt: Det handlar inte bara om internationell solidaritet – Sverige och andra rika länder har också ett egenintresse av att dela med sig av vaccinet.

Bildt pekar på att covid-19 inte känner några landgränser: ”I denna pandemi är ingen säker förrän alla är säkra.”

Som WHO:s experter gång på gång upprepat hjälper det inte om hela Sverige eller hela EU blir vaccinerat om viruset fortsätter spridas i andra världsdelar, får fler chanser att mutera och kan slå till mot oss igen.

 

https://www.hd.se/2021-04-06/det-ar-politiskt-sjalvmord-att-prata-om-att-skanka-bort

 

Ingen har kunnat förklara för mig hittills hur vi i Sverige skulle kunna drabbas hårdare av att vara vaccinerade än om vi inte är det. Men tydligen är det så på något vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Ingen har kunnat förklara för mig hittills hur vi i Sverige skulle kunna drabbas hårdare av att vara vaccinerade än om vi inte är det. Men tydligen är det så på något vis.

Hur då "hårdare"?

Vi kan drabbas ÄVEN om vi är vaccinerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Hur då "hårdare"?

Vi kan drabbas ÄVEN om vi är vaccinerade.

Ja, vad ska jag skriva då? På vilket sätt är det bättre att vaccinera hela världen ur ett svenskt perspektiv? Att det är bättre för alla världens riskgrupper förstår jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite förvånad över att enkäten fortfarande visar det är flest som inte tänker vaccinera sig, ( 56,49%)

Kanske gillar de att ligga på IVA med rumpan i vädret ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...