Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Catalina-tråden. Problem, frågor och svar


Raphael
 Share

Rekommendera Poster

1 minut sedan, Aengellen säger:

Ja, jag förstår att du kan tycka det. Jag har letat, men är man inte helt haj på datorer kanske man blir lite osäker när det enda "Bilder" man hittar är under Program och tänker att det borde vara appen och inte bildbiblioteket, så då frågar man eftersom man inte vill göra fel. Så, då ser jag hellre att du tycker att jag är dum i huvudet än att riskera att göra något som ställer till det för mig.   

Jag tycker inte att du är dum i huvudet men du ställde frågan direkt utan att ens försöka. 

Är ju faktiskt inte så svårt att lista ut var bilder kan tänkas ligga.

 

 

Skärmavbild 2019-12-21 kl. 19.24.15.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

dump.png.3127c02bba405c32548e00a6b4af4bd6.png

Tack! Har inget Bilder i den menyn, har försökt leta i Bilder-appen under Program, men hittar bara en mapp Contents och i den en Library, är det den? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Aengellen säger:

Tack! Har inget Bilder i den menyn, har försökt leta i Bilder-appen under Program, men hittar bara en mapp Contents och i den en Library, är det den? 

Då är ditt bibliotek borta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Jag tycker inte att du är dum i huvudet men du ställde frågan direkt utan att ens försöka. 

Är ju faktiskt inte så svårt att lista ut var bilder kan tänkas ligga.

 

 

Skärmavbild 2019-12-21 kl. 19.24.15.png

 

Skärmavbild 2019-12-21 kl. 19.25.59.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Aengellen säger:

Tack! Har inget Bilder i den menyn, har försökt leta i Bilder-appen under Program, men hittar bara en mapp Contents och i den en Library, är det den? 

Gör så här:

 

1. I Finder, klicka på Gå och välj Hem. Se dump.

 

dump.png.e8b45a756a2ecc2659c417f9df5633cc.png

 

2. Klicka på Bilder så ser du Bilder-biblioteket.

 

1352243316_dump1.png.83f55b448ee72c822b95aaef48864603.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Aengellen säger:

Så, vad gör jag då? 

Du har inte aktiverat Bilder i sidomenyn.

Tryck på Finder i aktivitetsfältet -  inställningar - Sidofält. Klicka i Bilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Gör så här:

 

1. I Finder, klicka på Gå och välj Hem. Se dump.

 

dump.png.e8b45a756a2ecc2659c417f9df5633cc.png

 

2. Klicka på Bilder så ser du Bilder-biblioteket.

 

1352243316_dump1.png.83f55b448ee72c822b95aaef48864603.png

Tack så mycket för hjälpen! Och ditt tålamod med mig! ? 

 

Hittat det nu. Förstod jag dig rätt som att jag ska slänga hela mappen och sen skapa en ny? Och föra över bilderna från min iPhone till den mappen via iCloud? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Du har inte aktiverat Bilder i sidomenyn.

Tryck på Finder i aktivitetsfältet -  inställningar - Sidofält. Klicka i Bilder

Tack! 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Aengellen säger:

Tack så mycket för hjälpen! Och ditt tålamod med mig! ? 

 

Hittat det nu. Förstod jag dig rätt som att jag ska slänga hela mappen och sen skapa en ny? Och föra över bilderna från min iPhone till den mappen via iCloud? 

Slänga ja men inte skapa en ny för det gör Bilder själv. Det är ingen mapp utan en databas-fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Slänga ja men inte skapa en ny för det gör Bilder själv. Det är ingen mapp utan en databas-fil.

Tack! 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Alix säger:

Se mitt svar ovan. Kan man få någon minut att skriva?!?

Godmorgon! Bildbiblioteket verkar inte vilja raderas heller. Låtit datorn stå på under natten, men inget har hänt. Eftersom jag inte kommer in i bildbiblioteket kan jag ju inte slänga delar i taget heller. Jag har provat att komprimera biblioteket, men det händer inget då heller. Finns det något annat sätt att radera det? 

Skärmavbild 2019-12-22 kl. 06.55.13.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Aengellen säger:

Godmorgon! Bildbiblioteket verkar inte vilja raderas heller. Låtit datorn stå på under natten, men inget har hänt. Eftersom jag inte kommer in i bildbiblioteket kan jag ju inte slänga delar i taget heller. Jag har provat att komprimera biblioteket, men det händer inget då heller. Finns det något annat sätt att radera det? 

Skärmavbild 2019-12-22 kl. 06.55.13.png

Det var ett udda problem. Min bästa gissning är att installationen av Catalina är korrupt. Så pröva en ominstallation. Annars vet jag ingen annan råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Aengellen säger:

Godmorgon! Bildbiblioteket verkar inte vilja raderas heller. Låtit datorn stå på under natten, men inget har hänt. Eftersom jag inte kommer in i bildbiblioteket kan jag ju inte slänga delar i taget heller. Jag har provat att komprimera biblioteket, men det händer inget då heller. Finns det något annat sätt att radera det? 

Skärmavbild 2019-12-22 kl. 06.55.13.png

Helt klar något program som använder biblioteksfilen. Tvångsavstäng datorn och starta i felsäkert läge och ta bort filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kontroll av Macintosh HD och Macintosh HD - data (eller vad nu dina partitioner heter) i skivverktyget kan vara på sin plats också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-22 på 10:33, lappen71 säger:

Helt klar något program som använder biblioteksfilen. Tvångsavstäng datorn och starta i felsäkert läge och ta bort filen.

Tack! Det fungerade, håller nu på och bygger upp ett nytt bildbibliotek och kommer in i Bilder igen, så tack för hjälpen lappen71 och Alix! God jul! 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har just köpt en Mac mini med Catalina... Just nu är det ganska dåliga färger på min Mac  men det kanske jag måste ringa till Apple support om... På forumet verkar det bli bra färger...

/Maria

Screenshot 2019-12-10 at 21.02.29.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Maria1 säger:

Jag har just köpt en Mac mini med Catalina... Just nu är det ganska dåliga färger på min Mac  men det kanske jag måste ringa till Apple support om... På forumet verkar det bli bra färger...

/Maria

Screenshot 2019-12-10 at 21.02.29.png

Om du menar att det är mörkt så är det för att du har mörkt läge på ändra det i inställningar om du inte gillar det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är även de andra färgerna... Mörkt läge tycker jag är bra. Det verkar inte funka att ändra ljusstyrka på min skärm... Det funkade bara med de andra gamla  tjockis bildskärmarna... Men färgerna i cirkeln ser inte bra ut... Men det kanske bara visas på min skärm med min Mac mini... Om jag loggar in här med min Linux dator så ser nog färgerna bra ut...

/Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Allvarligt talat.. jag måste bara få spy ur mig lite galla nu. Uppdaterade till Catalina nu efter jul och gjorde en ny ren installation. VILKEN BUGGIG SKIT! Musik programmet verkar värst.. inte gjort för att kombinera strömmad musik och lokala filer verkar det som. Bara en sådan sak som att det öppnar sig med största möjliga fönster oavsett hur man avslutade det.. eller även om jag korrigerar artistnamnet på några låtar så sorteras inte musiken in under rätt artist ändå.  

Basic prylar som scanner och skrivare börjar strula då jag naivt nog trodde att jag var så sen med att uppdatera att det nog skulle funka. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Spy galla är bra, bara det träffar Apple :-) 

Har inte uppgraderat ännu till Catalina, men lär få göra det så man inte hamnar på efterkälken, fan vet hur ofta Apple uppgraderar till nytt nästa gång...

 

Så min fråga till alla som använder Catalina...

ÄR DET FÄRDIGT NU?  

Eller finns det buggar som behöver åtgärdas? 

Trist att behöva lämna en del program som inte uppdateras till 64 bitars, men man kan inte få allt att bestå här världen. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Pocahontas säger:

Spy galla är bra, bara det träffar Apple ?

Har inte uppgraderat ännu till Catalina, men lär få göra det så man inte hamnar på efterkälken, fan vet hur ofta Apple uppgraderar till nytt nästa gång...

 

Så min fråga till alla som använder Catalina...

ÄR DET FÄRDIGT NU?  

Eller finns det buggar som behöver åtgärdas? 

Trist att behöva lämna en del program som inte uppdateras till 64 bitars, men man kan inte få allt att bestå här världen. 

 

 

Ett OS blir aldrig färdigt. Kommer alltid att finnas buggar av varierande allvarlighet. Jag upplever inga på med min MBPr 13" 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, lappen71 säger:

Ett OS blir aldrig färdigt. Kommer alltid att finnas buggar av varierande allvarlighet. Jag upplever inga på med min MBPr 13" 

Tack för info, då ska jag börja med  min MacBook så får det bli den stationära sedan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...