Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Catalina-tråden. Problem, frågor och svar


Raphael
 Share

Rekommendera Poster

Intressant att notera att Systemfilerna tar upp mer plats än övriga filerna

 

Skärmavbild 2020-01-21 kl. 18.09.37.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår tanken om hängslen och livrem. Blev själv av med en dator för många år sedan, typ 16 år sedan (Windows dator). Hade allt på den och ingen backup. Var riktigt jobbigt. Numera har jag både en NAS för viktig lagring, men också Onedrive och Dropbox. Nu kan huset brinna ner och jag har ändå kvar det viktigaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Sitter och förbannar mig själv för att jag installerat Catalina.

Har aldrig tidigare varit så irriterad på en Mac.

Försöker då återställa min älskade Mac med hjälp av TM men den kan inte installera ett HFS-sysstem på en APFS-fomatterad HD.

När jag hittar tips om att radera hårdisken och sedan installera det gamla systemet så kan jag bara radera och få APFS.

Hjälp mig snälla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Mons säger:

Sitter och förbannar mig själv för att jag installerat Catalina.

Har aldrig tidigare varit så irriterad på en Mac.

Försöker då återställa min älskade Mac med hjälp av TM men den kan inte installera ett HFS-sysstem på en APFS-fomatterad HD.

När jag hittar tips om att radera hårdisken och sedan installera det gamla systemet så kan jag bara radera och få APFS.

Hjälp mig snälla

Du raderar disken och installerar Mojave genom internetåterställning. Sen använder du flyttassistenten för att återskapa dina filer från TM. Att din Tm är från ett HFS-system spelar inte roll om man gör så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Du raderar disken och installerar Mojave genom internetåterställning. Sen använder du flyttassistenten för att återskapa dina filer från TM. Att din Tm är från ett HFS-system spelar inte roll om man gör så.

Jag försökte ju radera hårddisken via internetåterställning men det fanns bara APFS att välja på. Sen är det ju High Sierra jag skulle vilja återställa till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mons säger:

Jag försökte ju radera hårddisken via internetåterställning men det fanns bara APFS att välja på. Sen är det ju High Sierra jag skulle vilja återställa till

Ja och High Sierra stöder APFS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck på fliken Partitionera och välj systemkarta för hårddisken i Skivverktyget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Ja och High Sierra stöder APFS

 

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Du raderar disken och installerar Mojave genom internetåterställning. Sen använder du flyttassistenten för att återskapa dina filer från TM. Att din Tm är från ett HFS-system spelar inte roll om man gör så.

Jag gör så nu och det verkar som det funkar ? Den ska va klar om fyra timmar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ni underbara människor som hjälper en när man är i knipa.

High Sierra snurrar på utan problem.

Alla program funkar.

Datorn är snabbare.

Tex töms papperskorgen utan dröjsmål

 

Tusen tack

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag loggade in med mitt Apple-id för att installera Catalina. Nu när jag ska uppgradera Appleprogram fungerar det inte. Det finns en Apple-id från den gamla ägaren och det går inte att få in min A-id. Vad göra? Varför accepterade Apple att jag uppgraderade OS-et men inte programmen? :superirriterad:

Redigerad av Axelman
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha. Idag hade Macen uppgraderat Keynote och Pages helt av sig självt! :tappahakan: Garageband och Numbers fortfarande nono! :fane:

APPLE!!! :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har snart gått igenom alla filer och program i papperskorgen. Hittills är det bara sådant som ska slängas. Har lite kvar och hoppas att det också är bara att slänga. Igen.....:armskeptisk:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, n21 säger:

Kasta Garageband och Numbers, töm papperskorgen och ladda sen ned programmen med ditt egna A-ID.

Slängt förut men tänkte inte på att tömma papperskorgen. Det var för enkelt....:blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har än så länge inte uppgraderat  till Catalina på min iMac.  

Måste ta mig i kragen och göra det...förmodligen konflikträdd :foralskad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Pocahontas säger:

Har än så länge inte uppgraderat  till Catalina på min iMac.  

Måste ta mig i kragen och göra det...förmodligen konflikträdd :foralskad:

Hehe. Gruvade mig så in i bomben, men när jag fixade i ordning en bootbar disk med CCC så var jag bara nervös. Hatar när det strular. Så ta i trä/huvudet det har fungerat. Buggfixarna verkar ha gjort sitt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag kan kalla det för problem eller inte ,  men det dök upp efter Säkerhetsuppdateringen som kom för ett tag sedan när jag fortfarande körde Mojave.

 

Problemet är den namnlösa disk som dök upp på skrivbordet, finns inget i den, och jag bara matade ut den för att bli av med den. Lite protester dök upp att den eventuellt användes av några program, som  Mail och några till(minns inte de övriga just nu)  Märkte inga problem heller efter utmatningen.. 

 

Hoppades att det skulle upphöra efter Catalinauppdateringen jag gjorde idag, men icke den dök upp, lika tom..

Då den kom i Mojave efter Säkerhetsuppdateringen, så går tanken till om det var den andra osynliga disken MacIntosh HD Data som Säkerhetsuppdatering saknade och skapade?  Bara funderingar. ..

 

Så här ser den  ut på skrivbordet, och i Skivverktyg, efter att jag matat ut den .. går ju att Radera med Skivverktyget men jag tvekar..Tänk om något strular sen...  men den är ju för tusan tom sånär på 909 K.

 

Då den bara kommer upp efter start och är lätt att mata ut så är den ju inte ivägen och inga problem uppstår, .. 

Lite bilder

Info och körd med Skivkontroll

 

Sista bilden visar den utmatad 

Skärmavbild 2020-02-13 kl. 16.35.55.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Redigerad av Pocahontas
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Har kollat runt i denna tråd. 

Jag har folkräkningar och dödbok som jag öppnar med CrossOver när jag släktforskar åt mig och andra. Har ingen lust att lägga ut en massa pengar för Parallells och Windows. 

 

Använder fortfarande Mojave, men är i tankarna att på min iMac uppdatera till Catalina och behålla Mojave på MB Air. Fast när jag läser i denna tråden verkar det som väldigt många är missnöjda med Catalina. 

Så min fundering är - ska jag behålla Mojave och vänta på nästa uppgradering (Big Sur) när den har passerat betastadiet och alla andra tester?

 

Har Catalina blivit "stadigare" sedan de flesta inlägg här är skrivna?

Vilka fördelar i förhållande till Mojave har Catalina? Vad blir enklare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom ingen av experterna har svarat på ditt inlägg på 21 timmar, dristar jag mig att ge mina synpunkter på Catalina. Det en del stora skillnader mot tidigare operativsystem, det går inte längre att köra 32 bitars program och den delar upp hårdisken i två delar, ett för själva systemet och ett för ”egna” filer. Den delen göms dessutom undan i en mapp i systemmappen som heter ”volumes”.

 

När det gäller buggighet så är de flesta MacOS mer eller mindre buggiga i början, vilket rättas till med ett antal uppdateringar, så att helt hoppa över Catalina och installera Big Sur direkt när den släpps tror jag är att bita sig själv i svansen. För mig fungerar Catalina bra nu, trots en gammal dator.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Mac mini och Catalina var det operativsystem som min dator levererades med.  Jag har fått det mesta att funka nu men det blev problem med förstoringsprogrammet i datorn... Nu har jag installerat ett program som heter Zoom Lite. Men först hade jag använt för hög kontrast i mitt försök att få större text... Jag frågade i ett forum och alla visade olika alternativ var jag skulle ändra så till sist blev en del sura på mej... Jag lämnade in datorn till en datatekniker  och han skrev också ner var jag skulle ändra om det blir fel igen... En som var bra på Mac i det andra forumet skrev att man ändrar på exakt samma ställe oavsett vilket operativsystem man har... Men eftersom alla hade olika Mac och visade upp olika texter i där man skulle ändra så förstod inte jag hur jag skulle göra... Jag är rätt så ny på Mac... När jag använde Mac första gången använde jag system 7 och skrev bara i ett ordbehandlingsprogram... De andra gångerna har jag bara surfat på en mac och inte behövt göra några inställningar alls... Nu hoppas jag att det går att bifoga några filer...

/Maria

Skärmavbild 2020-07-26 kl. 15.01.15.png

Screenshot 2020-07-26 at 15.04.20.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-01-20 på 22:53, Maria1 säger:

Jag har fått hjälp med det nu och jag har även fått hjälp med tangentbordsdekaler så nu ser jag bra. En från syncentralen hjälpte mej. :galetglad:

/Maria

 

Screenshot 2020-01-11 at 21.23.23 1.png

Det dumma var att han inte talade om ett annat sätt att få stor text än att zooma in och ut... Det är jobbigt att hålla på med för mycket... Nu har jag installerat ett program som heter Zoom Lite... Det är gratis om man inte vill ha betalversionen. 

/Maria

Screenshot 2020-07-26 at 15.04.20.png

Redigerad av Maria1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-07-28 på 09:50, RonnieL säger:

Eftersom ingen av experterna har svarat på ditt inlägg på 21 timmar, dristar jag mig att ge mina synpunkter på Catalina. Det en del stora skillnader mot tidigare operativsystem, det går inte längre att köra 32 bitars program och den delar upp hårdisken i två delar, ett för själva systemet och ett för ”egna” filer. Den delen göms dessutom undan i en mapp i systemmappen som heter ”volumes”.

 

När det gäller buggighet så är de flesta MacOS mer eller mindre buggiga i början, vilket rättas till med ett antal uppdateringar, så att helt hoppa över Catalina och installera Big Sur direkt när den släpps tror jag är att bita sig själv i svansen. För mig fungerar Catalina bra nu, trots en gammal dator.

Men fungerar CrossOver och släktforskar-CD i Catalina. Det är huvudfrågan. Om det inte går blir jag ju tvungen att skaffa en PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Arvingen säger:

Men fungerar CrossOver och släktforskar-CD i Catalina. Det är huvudfrågan. Om det inte går blir jag ju tvungen att skaffa en PC.

Du kan installera VirtualBox, som är gratis, och installera Windows, med eller utan licens, det fungerar i vilket fall som helst. Man kan också köpa en fungerande Windows-nyckel via Ebay. Allt detta har jag gjort i Catalina, och det funkar utmärkt. Vill du veta detaljer kan du återkomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Du kan installera VirtualBox, som är gratis, och installera Windows, med eller utan licens, det fungerar i vilket fall som helst. Man kan också köpa en fungerande Windows-nyckel via Ebay. Allt detta har jag gjort i Catalina, och det funkar utmärkt. Vill du veta detaljer kan du återkomma.

Okej, men går det ens att få tag i Windows utan att betala en ohemul massa pengar? Ebay har jag aldrig varit på. VirtualBox - hur fungerar det i jämförelse med parallells som jag hade en gång i tiden i min gamla mac (avinstallerade det efter ett halvår)? Hur mycket minne krävs det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...