Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Catalina-tråden. Problem, frågor och svar


Raphael
 Share

Rekommendera Poster

Just nu, Pocahontas säger:

Så det blir uppgradering direkt även om man hämtar den på AppStore

 

 

Skärmavbild 2019-10-18 kl. 10.30.17.jpg

Nej det gör den inte men jag tror inte att notisen försvinner för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Nej det gör den inte men jag tror inte att notisen försvinner för det.

Nix, det gör den inte. Himla irriterande. Omstart hjälper inte. Så det blir att ta bort appen från Dock. Löste det genom att lägga en alias för snabb åtkomst på skrivbordet istället 

 247032916_Skrmklipp2019-10-1810_38_38.thumb.png.2a49d0d9b54c5c509feabf666dffc009.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, kiplon säger:

Nix, det gör den inte. Himla irriterande. Omstart hjälper inte. Så det blir att ta bort appen från Dock. Löste det genom att lägga en alias för snabb åtkomst på skrivbordet istället 

 247032916_Skrmklipp2019-10-1810_38_38.thumb.png.2a49d0d9b54c5c509feabf666dffc009.png

Det går väl att lägga alias:n i dockan, så att det ser ut som ”vanligt”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, kiplon säger:

Nix, det gör den inte. Himla irriterande. Omstart hjälper inte. Så det blir att ta bort appen från Dock. Löste det genom att lägga en alias för snabb åtkomst på skrivbordet istället 

 247032916_Skrmklipp2019-10-1810_38_38.thumb.png.2a49d0d9b54c5c509feabf666dffc009.png

Och sen naturligtvis se till att senaste program inte visas i Dock 1826698264_Skrmklipp2019-10-1810_49_33.png.0bf54b77cae41e9085bdfa4d54d25fe1.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, boevil säger:

Det går väl att lägga alias:n i dockan, så att det ser ut som ”vanligt”

Nej, det går inte 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, boevil säger:

Det går väl att lägga alias:n i dockan, så att det ser ut som ”vanligt”

Jadå, i High Sierra i alla fall. Men Mojave kanske är mer iosifierat.

 

dump.thumb.png.783a2644064b60b0bdbbca50cec47064.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, kiplon säger:

Nej, det går inte 

Jo det gör det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Alix säger:

Jadå, i High Sierra i alla fall. Men Mojave kanske är mer iosifierat.

 

dump.thumb.png.783a2644064b60b0bdbbca50cec47064.png

 

13 minuter sedan, lappen71 säger:

Jo det gör det

Har Mojave. Ja, ni har helt rätt det går. Moderatorn får väl ta bort mitt inlägg om att det inte funkar. ;)  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-10-15 på 18:27, Raphael säger:

Jag raderade allt och det kanske var problemet?

Fanns ju 2 st... Macintosh HD och en "lagringsHD".....

2019-10-15 på 18:27, Raphael säger:

 

Och du raderade hela hårddisken och inte bara en del av den?
För om du har raderat hela hårddisken så ska det inte finnas något kvar av det gamla. Dvs du ska radera även alla eventuella partitioner. Allt utom Recovery. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant iakttagelse. När jag kör Mojave ser jag att det finns två programmappar på catalina skivan. En på partionen Macintosh HD och en på partitionen Macintosh HD – data. I den förstnämnda finns de flesta Appleprogrammen, i den senare finns Safari, Pages och och andra program. Har inte kollat hur det ser ut när kör Catalina, men jag förmodar att då ser allt i en enda programmapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund

Jag har uppdaterat till Catalina, och det mesta funkar väl, men idag gick jag in på "Finder" för att titta på några dokument. Då fanns det ingen sådan fil. "Dokument" var liksom borta. Har det med Catalina att göra?  ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Arvid Kriklund säger:

Jag har uppdaterat till Catalina, och det mesta funkar väl, men idag gick jag in på "Finder" för att titta på några dokument. Då fanns det ingen sådan fil. "Dokument" var liksom borta. Har det med Catalina att göra?  ?

 

Den mappen kanske har flyttats till Icloud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Arvid Kriklund säger:

... "Dokument" var liksom borta. Har det med Catalina att göra?  ?

 

Titta under "iCloud", ligger den inte där tillsammans med en mapp "Skrivbord"? Hände redan i Mojave.

info här: https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchlp2605/mac

har att göra med inställda alternativ i Systeminställningar>iCloud>iCloud Drive>alternativ och krysset i rutan "mapparna Skrivbord och Dokument"

 

Redigerad av sefr
komplettering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-10-19 på 14:42, RonnieL säger:

Intressant iakttagelse. När jag kör Mojave ser jag att det finns två programmappar på catalina skivan. En på partionen Macintosh HD och en på partitionen Macintosh HD – data. I den förstnämnda finns de flesta Appleprogrammen, i den senare finns Safari, Pages och och andra program. Har inte kollat hur det ser ut när kör Catalina, men jag förmodar att då ser allt i en enda programmapp.

Catalina gör en låst partition för Catalina-systemet med tillhörande systemprogram, sen görs en annan partition för allt annat. Men detta är internt i Catalina och kör man Catalina är allt en partition, en hårddisk i Finder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppgraderade till MacOS 10.15 Catalina på min MacBook 12" för cirka en vecka sedan och efter det har jag börjat uppleva lite diffusa problem med min webbläsare Chrome (Version 77.0.3865.120).

Det verkar som om den inte vill ladda vissa sidor efter att datorn legat i vila. Ibland är det vissa sidor/flikar som inte vill ladda, ibland laddar ingen flik/sida överhuvudtaget. Andra program (som Safari, Mail, etc) har inga problem med nätaccessen. Omstart av Chrome löser inte problemet, däremot löser en omstart av hela MacOS problemet, så jag misstänker att det är Chromes umgänge med någon process djupare i systemet som ställer till problemet. I hopp om att lösa problemet har jag laddat ned senaste bugfixen för Catalina (macOS 10.15 (19A602)), men det har inte hjälpt. Jag har inga externa enheter inkopplade till MacBooken, så det kan inte vara någon sådan som ställer till problem.

 

Nu undrar jag om det är någon fler som har upplevt något liknande problem? Sökningar på nätet verkar inte ge något resultat, så det verkar relativt ovanligt.

 

Tacksam för råd,

Uffe

Redigerad av kronman
Uttryckte mig lite kryptiskt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släktforskning kommet inte att fungera med Catalina, det gäller alltså de program man använder, Dödboken och en mängd andra.

Så vill man fortsätta att släktforska med hjälp av de program man köpt (för dyra pengar) så ska man inte uppgradera.

 

Hade jag inte kommit så långt som jag kommit, ja, jag kommer inte så mycket längre, så hade jag nog fan gått över till PC.

 

 

 

Skärmavbild 2019-10-22 kl. 15.19.22.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Pocahontas säger:

Släktforskning kommet inte att fungera med Catalina, det gäller alltså de program man använder, Dödboken och en mängd andra.

Så vill man fortsätta att släktforska med hjälp av de program man köpt (för dyra pengar) så ska man inte uppgradera.

 

Hade jag inte kommit så långt som jag kommit, ja, jag kommer inte så mycket längre, så hade jag nog fan gått över till PC.

 

 

 

Skärmavbild 2019-10-22 kl. 15.19.22.jpg

Men kan inte de uppdatera sina databaser så att det fungerar då? 
Eller tycker de marknaden är för liten för det? 
 

Nå, för sådana situationer kan man ju köra Windows i Parallells eller Fusion. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är löjligt svar. Är det så mycket jobb för dom att de lägger ner för alltid för alla kommande Mac användare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är skrivna för PC och har tydligen Wine inbakat i sin databas, inte helt säker.

Har använt CrossOver tidigare till deras program, så det borde väl även funka om det programmet uppdateras vilket säkert gör.

 

Svarat dem med tips om CrossOver, så får se vad de svarar.

 

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fck ett snabbt svar från Rötter.

vore fint om någon här släktforskar och har CrossOver samt har uppgraderat till Catalina.

Så finge vi svar om det fungerar

 

 

 

Det är möjligt, kan du få det att fungera med någon programvara så är det förstås bra. Men det är inget vi tar något ansvar för. Apple har gjort sitt bästa för att förhindra att andra produkter än rena mac-produkter ska kunna fungera och risken att även den här typen av program inte fungerar med Catalina misstänker jag är mycket stor.

 

Med vänlig hälsning

Mikael Hoffsten

 

 

 

Skärmavbild 2019-10-22 kl. 16.31.30.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter uppdatering till Catalina så kan jag inte, efter att tillfälligt, mer eller mindre länge, slagit ihop min mac, öppna upp och fortsätta jobba. Skärmen förblir svart och jag måste tvångsavsluta och starta om. Otroligt irriterande. Vet ni om det finns ngn åtgärd som fixar detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick mejl idag från Apple, om att uppgradera till Mac OS Catalina nu. Nej tack säger jag, jag väntar ett tag till. Modigt eller dumdristigt av dem att skicka ut ett sådant mejl när det fortf verkar vara en del problem?! 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Raphael säger:

Jag fick mejl idag från Apple, om att uppgradera till Mac OS Catalina nu. Nej tack säger jag, jag väntar ett tag till. Modigt eller dumdristigt av dem att skicka ut ett sådant mejl när det fortf verkar vara en del problem?! 

Mejl? Det har jag aldrig fått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Alix säger:

Mejl? Det har jag aldrig fått.


Jag finns med på Apples utskickslista, jag har gått med på för länge sedan att få reklam och utskick från dem. Så inget konstigt med det. Brukar komma utskick några gånger om året. :) 

Man får en fråga när man registrerar ett Apple-konto om man går med på att få utskick/reklam från Apple. 
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...