Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Catalina-tråden. Problem, frågor och svar


Raphael
 Share

Rekommendera Poster

Är Catalina en hafsig Catastrof? 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hjälp vad ska jag göra. Min Imac är uppdaterad till Catalina och nu fungerar inte programmen och det blir felmeddelande från appstore när man skall logga in. Antar att programmen som inte fungerar endast är kompatibla med 32-bitar eller nåt. Får upp felmedelande (se bild) när ja ska logga in i apple tv men även när jag skall uppdatera befintliga program. Vad göra?453558743_Skarmavbild2019-11-16kl_15_40_12.thumb.png.5007d6b0bd0f5c10c818381424f71db4.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde vi inte "Nita" denna tråden under Mac OS? 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer med de äldre OSX-program som inte fungerar i Catalina, försvinner de eller ligger de kvar obrukbara. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Pocahontas säger:

Vad händer med de äldre OSX-program som inte fungerar i Catalina, försvinner de eller ligger de kvar obrukbara. 

De ligger kvar som ”waste of space”. Gör ingen annan skada. Fast jag tar bort dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kommer jag att plocka bort en del innan jag tar steget att installera framtida versioner av Catalina.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Är det några här på forumet förutom jag som släktforskar och använt sig av CrossOver som hjälp till de Windowsprogram vi behöver ha, typ Sveriges Dödbok.

 

Nu verkar det som Codeweavers löst "problemet" Catalina.

Är det någon här som testat om det fungerar? 

Väntar  med Catalina tills jag vet att alla mina program fungerar..

Funderar på att skicka ett ex av Sveriges Dödbok till Codeweavers :-)

 

Har skickat nedanstående information till Sveriges Släktforskarförbund, som tackade för informationen och skickar den vidare till sin databasutvecklare

 

 

Skärmavbild 2019-12-11 kl. 13.01.35.jpg

Redigerad av Pocahontas
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får psykbryt på mitt iCloudbildbibliotek i Catalina... eller om det kanske är iOS13 som ställer till det.

Bilder försvinner från mina album.

Inga bilder raderas dock, de finns kvar under "alla bilder" men ramlar ur albumen.

Lite googling verkar bekräfta att fler har problem med bilder och en gemensam nämnare verkar vara när man har album i mappar, vilket jag också har.

Jag har mappar med årtal och i varje mapp har jag ett antal album med bilder i.

 

Tömde hela jäkla iCloud på bilder och läste tillbaka ett komplett bildbibliotek från TimeMachine innan strulet började som jag sedan synkade upp i iCloud igen men det tog inte många dagar innan det balla ur igen..

Har suttit och manuellt dra tillbaka bilder till albumen men ändringarna verkar inte synka över till övriga enheter.

Redigerad av SirKnasen
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina iCloudbildbiblioteksproblem är/var kanske inte så farliga som jag förts trodde.

I min iPhone, jobbdator och exprimentdator har en massa bilder ramlat ur album.

Men i min iPad och privata MBP är albumen intakta.

Stängde av iCloudbildbibliotek i exprimentdatorn, radera Bildbiblioteket, skapade nytt Bildbibliotek och slog på iCloudbildbibliotek på nytt och bilderna laddas hem på nytt från iCloud i rätt mappar.

Ska göra samma sak på min iPhone med nu så får vi se om den synkar hem rätt från iCloud.

Lite gladare igen ?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har installerat Catalina, men fastnade på "uppdaterar biblioteket" i bilder. Den kommer bara till 4%. Jag har låtit den stå på över natten och startat om, men den börjar bara om från 1% och kommer till 4%. Vad ska jag göra? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Aengellen säger:

Hej

Jag har installerat Catalina, men fastnade på "uppdaterar biblioteket" i bilder. Den kommer bara till 4%. Jag har låtit den stå på över natten och startat om, men den börjar bara om från 1% och kommer till 4%. Vad ska jag göra? 

Testa en säker start. Håll ned skifttangenten vid omstart, logga in, och starta sedan om som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Testa en säker start. Håll ned skifttangenten vid omstart, logga in, och starta sedan om som vanligt.

Hej! Tack för tipset, testade och bilder stannar fortfarande på 4% tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-20 på 11:19, Alix säger:

Hej, den snurrade hela vägen upp till 100% i reparationen, så det verkade ju lovande, men sen har den stannat där och stått och snurrat. Jag har provat att starta om datorn, men det har inte hjälpt. När jag öppnar bilder, försöker datorn bara uppdatera biblioteket igen och fastnar på 4%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Aengellen säger:

Hej, den snurrade hela vägen upp till 100% i reparationen, så det verkade ju lovande, men sen har den stannat där och stått och snurrat. Jag har provat att starta om datorn, men det har inte hjälpt. När jag öppnar bilder, försöker datorn bara uppdatera biblioteket igen och fastnar på 4%.

Använder du dig av iCloudbildbibliotek och har alla dina bilder i iCloud så radera hela Bildbiblioteket-filen i finder och skapa ett nytt och låt datorn ladda hem bilderna på nytt från iCloud.

Redigerad av SirKnasen
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, SirKnasen säger:

Använder du dig av iCloudbildbibliotek och har alla dina bilder i iCloud så radera hela Bildbiblioteket-filen i finder och skapa ett nytt och låt datorn ladda hem bilderna på nytt från iCloud.

Det har varit fullt i iCloud och jag har inte köpt extra utrymme tidigare, så tror inte alla bilder finns där. Men jag har nog alla som jag inte sparat över från bildbiblioteket till en extern disk, på min iPhone. Kan jag radera Bildbiblioteket på min Mac då och sen ladda över bilderna från iPhone på nytt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Aengellen säger:

Det har varit fullt i iCloud och jag har inte köpt extra utrymme tidigare, så tror inte alla bilder finns där. Men jag har nog alla som jag inte sparat över från bildbiblioteket till en extern disk, på min iPhone. Kan jag radera Bildbiblioteket på min Mac då och sen ladda över bilderna från iPhone på nytt? 

Kolla om nog stämmer innan du raderar något.

Men om du har alla dina bilder i telefonen så är det ju en smal sak att bara köpa till iCloud lagringsutrymme och låta iCloud göra sitt magiska och synka upp rubbet i molnet så du enkelt får ner det i din dator igen.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, SirKnasen säger:

Kolla om nog stämmer innan du raderar något.

Men om du har alla dina bilder i telefonen så är det ju en smal sak att bara köpa till iCloud lagringsutrymme och låta iCloud göra sitt magiska och synka upp rubbet i molnet så du enkelt får ner det i din dator igen.

 

 

Då kommer nästa fråga, var hittar jag Bildbiblioteket i Findern? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Aengellen säger:

Då kommer nästa fråga, var hittar jag Bildbiblioteket i Findern? 

Har du ens försökt att leta i Finder? Vissa baskunskaper kan man faktiskt kräva att man ska ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Har du ens försökt att leta i Finder? Vissa baskunskaper kan man faktiskt kräva att man ska ha.

Ja, jag förstår att du kan tycka det. Jag har letat, men är man inte helt haj på datorer kanske man blir lite osäker när det enda "Bilder" man hittar är under Program och tänker att det borde vara appen och inte bildbiblioteket, så då frågar man eftersom man inte vill göra fel. Så, då ser jag hellre att du tycker att jag är dum i huvudet än att riskera att göra något som ställer till det för mig.   

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Aengellen säger:

Ja, jag förstår att du kan tycka det. Jag har letat, men är man inte helt haj på datorer kanske man blir lite osäker när det enda "Bilder" man hittar är under Program och tänker att det borde vara appen och inte bildbiblioteket, så då frågar man eftersom man inte vill göra fel. Så, då ser jag hellre att du tycker att jag är dum i huvudet än att riskera att göra något som ställer till det för mig.   

Rätt tänkt, se mitt svar ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...