Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Catalina-tråden. Problem, frågor och svar


Raphael
 Share

Rekommendera Poster

57 minuter sedan, Alix säger:

Jag invände mot din beskrivning: ”Vi snackar om kanske hundratals operativsystem, ändå ska Mac OS göra annorlunda än alla andra.” Du får det att låta som att Apple har implementerat en metod som går på tvärs mot en redan etablerad standard. Det är helt enkelt fel. Att ändra till vad som nu är dominerande, tja, då återgår jag till en fråga jag inte fick besvarad. Se ovan.

Hur det skulle mottas om Apple ändrade? Troligen negativt av inbitna Apple användare. Kanske bästa lösningen är att bygga in alternativ i settings om detta. En inställning om hur man vill sköta klippa och klistra. Jag menar, de erbjuder ju inställningar för andra saker som att skifta knappar. Jag som är så van med att använda olika CTRL-kombinationer på PC har faktiskt skiftat plats på CTRL och CMD på tangentbordet då det sitter fastbränt i fingrarnas rörelsemönster att control ska sitta längst till vänster på tangentbordet.

 

Det gör det också visserligen på Mac, men det är ju CMD-knappen som har motsvarande betydelse på Mac som på PC med Windows eller Linux. Det går lätt att lära sig att använda CMD istället, men fingerminnet är svårt att lära om, speciellt då jag majoriteten av dagen sitter med Windows på jobbet.

 

Så ja, en inställning som gör att för den som vill, kan ändra sättet man klipper och klistrar på hade kanske varit bäst.

 

54 minuter sedan, Alix säger:

För egen del började jag med mac långt innan Windows (eller Linux). Jag har dock inga problem med att byta inre karta för kortkommandon, eftersom jag har lärt mig dem i samma takt som de olika operativsystemen. Jag beklagar att alla inte har den möjligheten.

Jag skulle nog lättare lära mig också om jag bytt till Mac helt och hållet och slapp byta mellan Mac och PC varje dag, men majoriteten av tiden sitter jag som sagt med PC på jobbet, hemma har jag Mac.

 

Har också hänt många gånger på jobbet att jag ska gå ifrån datorn och ska låsa skärmen, men inser att CTRL+ALT+Q inte funkar som på Mac då är CTRL+CMD+Q. Bara för att den saken har fastnat i skallen.

Redigerad av JohnBlund
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Du får nog läsa på litet om historiken där. :)

 

Mac OS är baserat på BSD, medan Linux inte är det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Berkeley_Software_Distribution

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Linux

 

Men båda har sina rötter från Unix-arkitekturen.image.thumb.png.706fd84167c7110dc1699b20de3f003e.png

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev lite ställd, skulle ta en backup på extern disk där jag hade High Sierra, var ett tag sedan jag använde den, så jag tänkte att det var dags att uppdatera den också och startade SuperDuper, då ville den förvandla den externa disken till APFS-format, och det förstod jag ju och tillät det. 

Ser att då finns två hårddiskar på skrivbordet, varför blir det så? 

 

 

Skärmavbild 2020-01-21 kl. 12.29.06.jpg

 

Medans jag skrev ovanstående så har den ena, Catalina Data  försvunnit ???  Ja ja... förbryllad 

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, JohnBlund säger:

får försöka komma ihåg att CTRL+X byts mot CMD+C och CTRL+V byts mot CMD+OPTION+V. Är som sagt lite svårt när man gjort annorlunda sedan tidigt 90-tal, men jag kommer lära mig :) 

Du kan ju enkelt ändra så du använder CTRL istället för CMD för dessa kommandon. Jag tycker dock det är dumt.

Ändringen gör du isåfall i systeminställningar >Tangentbord >Kortkommandon >Programkortkommandon. Lägg till och benämn kommandon som Klipp ut, Klistra in o s v  som de benämns i menyerna. Tryck sen önskat kortkommando som t ex CTRL X, CTRL V o s v.

Klipp ut kommer inte fungera på filer med denna ändring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är tillbaka.. två diskar syns vilken är det som gäller?

Backupen gick inte så bra, något blev fel och jag tänkte göra om backupen, och valde tydligen fel disk så nu blev det 3 diskar i Skivverktyg 

 

Ser även i Skivverktyg att det finns 2 hårddiskar för den interna, varav den ena har ändelsen Data...  är det Catalina som gör detta.?

 

 

Skärmavbild 2020-01-21 kl. 13.27.32.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Pocahontas säger:

Problemet är tillbaka.. två diskar syns vilken är det som gäller?

Backupen gick inte så bra, något blev fel och jag tänkte göra om backupen, och valde tydligen fel disk så nu blev det 3 diskar i Skivverktyg 

 

 

Skärmavbild 2020-01-21 kl. 13.27.32.jpg

Har du installerat Catalina på en extern disk? Använder du Time Machine?

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Har du installerat Catalina på en extern disk?

Tog en backup med SuperDuper, och som jag skrev ville SuperDuper göra om den externa till APFS och det tillät jag, 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Pocahontas säger:

Tog en backup med SuperDuper, och som jag skrev ville SuperDuper göra om den externa till APFS och det tillät jag, 

Har ingen aning om hur det ser ut i SD men man ska välja hårdisken och inte partitioner

 

 

Skärmavbild 2020-01-21 kl. 13.38.50.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär ser det ut för mig. Ser bara hela disken.

 

 

Skärmavbild 2020-01-21 kl. 13.45.17.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tre att välja mellan,  fast två är synliga på skrivbordet... 

får ta tag i detta senare, ska iväg nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut just nu, än så länge har inte SuperDuper fallerat, 

Får jobba medans jag far o handlar,

 

 

 

Skärmavbild 2020-01-21 kl. 13.57.52.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerade att klona över efter att jag raderat disken, men jag fattar ändå inte detta med två diskar

Skärmavbild 2020-01-21 kl. 17.00.22.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pocahontas säger:

Fungerade att klona över efter att jag raderat disken, men jag fattar ändå inte detta med två diskar

Skärmavbild 2020-01-21 kl. 17.00.22.jpg

Förstår inte vad dom ens gjorde på skrivbordet. Ingen av dom ska ligga där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Förstår inte vad dom ens gjorde på skrivbordet. Ingen av dom ska ligga där.

Inte jag heller.. 

Funderar på att formattera om disken i annan dator,  (Mojave eller High Sierra)  och börja om från början

 

Skärmavbild 2020-01-21 kl. 17.06.42.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Pocahontas säger:

Inte jag heller.. 

Funderar på att formattera om disken i annan dator,  (Mojave eller High Sierra)  och börja om från början

 

Skärmavbild 2020-01-21 kl. 17.06.42.jpg

Dom där två är korrekt men dom ska absolut inte ligga på skrivbordet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu formaterade jag om disken till Mac OS Journalförd, i annan dator, så att det blev 1 disk.

 

Sedan valde jag att formattera den i APSL, så blev det 

två i den andra datorn, blev alltså av med den tredje disken..

När jag nu satte in den i datorn med Catalina och väljer SuperDuper, blev det 2 diskar igen på skrivbordet varav den ena har "Data" som ändelse.

 

 

Helknepigt

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Pocahontas säger:

Nu formaterade jag om disken till Mac OS Journalförd, i annan dator, så att det blev 1 disk.

 

Sedan valde jag att formattera den i APSL, så blev det 

två i den andra datorn, blev alltså av med den tredje disken..

När jag nu satte in den i datorn med Catalina och väljer SuperDuper, blev det 2 diskar igen på skrivbordet varav den ena har "Data" som ändelse.

 

 

Helknepigt

Om man gör en klon av datorns hårddisk får den samma volymer som den. Inget konstigt vad jag kan se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Pocahontas säger:

Nu formaterade jag om disken till Mac OS Journalförd, i annan dator, så att det blev 1 disk.

 

Sedan valde jag att formattera den i APSL, så blev det 

två i den andra datorn, blev alltså av med den tredje disken..

När jag nu satte in den i datorn med Catalina och väljer SuperDuper, blev det 2 diskar igen på skrivbordet varav den ena har "Data" som ändelse.

 

 

Helknepigt

Nej det är inte knepigt. Fullständigt normalt.

 

 

Skärmavbild 2020-01-21 kl. 13.38.50.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ju nu att den disk som har ändelsen Data "verkar" tom, men upptar ett viss mängd data. 

Håller på med en ny SuperDuper backup nu..  

Att det blev 3 diskar förut måste berott på att jag valde "Datapartitionen" förra gången när jag skulle klona över, och då bildades den tredje partionen som även den fick ändelsen Data. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Pocahontas säger:

Ser ju nu att den disk som har ändelsen Data "verkar" tom, men upptar ett viss mängd data. 

Håller på med en ny SuperDuper backup nu..  

Att det blev 3 diskar förut måste berott på att jag valde "Datapartitionen" förra gången när jag skulle klona över, och då bildades den tredje partionen som även den fick ändelsen Data. 

 

 

https://support.apple.com/sv-se/HT210650

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Tack! Den artikeln hade jag inte läst.

Ser ju nu i  SuperDuper att det är två kopieringar som körs Copy Systemfiles och Copy Files.

Så nästa gång jag ska ta backup, så är det viktigt att välja rätt disk, för båda finns ju som val, man ska inte välja den med ändelsen Data om nu fattat rätt.

Nu när Copy Systemfiles är körda, så försvann ena hårddisken  (Data) på skrivbordet..

Mycket nytt att tänka på-..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pocahontas säger:

Tack! Den artikeln hade jag inte läst.

Ser ju nu i  SuperDuper att det är två kopieringar som körs Copy Systemfiles och Copy Files.

Så nästa gång jag ska ta backup, så är det viktigt att välja rätt disk, för båda finns ju som val, man ska inte välja den med ändelsen Data om nu fattat rätt.

Nu när Copy Systemfiles är körda, så försvann ena hårddisken  (Data) på skrivbordet..

Mycket nytt att tänka på-..

 

 

Därför som jag använder Time Machine. Då slipper man "tänka" :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Därför som jag använder Time Machine. Då slipper man "tänka" :) 

?

Kör TimeMachine också, dubbelt av båda, hängslen o livrem 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Pocahontas säger:

?

Kör TimeMachine också, dubbelt av båda, hängslen o livrem 

Ärligt hur ofta behöver du använda en backup och hur ofta har en av dom inte fungerat? :)

Jag har backup i form av Time Machine men det har hänt max 5ggr jag behövt använda den.

Med iCloud som sparar det mesta börjar jag känna att backup är överflödig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är sällan, ligger mycket i det du säger, men det är tryggt att ha hårddiskar förvarande på annan plats, och SuperDuper har varit nytta några ggr. 

Nu är det många år sedan, men jag blev vid ett inbrott av med min enda dator, och jag hade SuperDuperbackup på annan plats, och kunde lätt återföra allt efter att jag införskaffat en liknande Mac (G4)  Fanns inget iCloud på den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...