Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Catalina-tråden. Problem, frågor och svar


Raphael
 Share

Rekommendera Poster

22 minuter sedan, JohnBlund säger:

 

Transmission funkar fint.

Ja den med ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, brickan säger:

Jaha, och så försökte jag återställa till en gammal kopia jag hade på en hårddisk som jag gjort i timemashine. Jag har startat om och hållt ner skift/CTRL/CMD och R. Startar upp med en snurrande jordglob och kommer då till alternativet att återskapa en kopia från Time mashine. Går in där  och väljer ett datum och en kopia. I nästa steg letar datorn efter en skiva/måldisk att lägga kopian på, men hittar ingen??   Vad är fel?

 

 

bara strul

Följ denna guide. Behöver du mer assistans föreslår jag att du startar en ny tråd då detta inte är typiskt Catalina problem.

https://www.imore.com/how-downgrade-macos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet inte jag hur detta funkar, men att de står som 32-bitars betyder väl inte att det inte löser sig ändå?

 

Tänker att om det är apples egna program så uppdateras dom säkert till 64-bitars version under uppgraderingen. Vore konstigt annars.

Redigerad av JohnBlund
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, JohnBlund säger:

Nu vet inte jag hur detta funkar, men att de står som 32-bitars betyder väl inte att det inte löser sig ändå?

Vad menar du?

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Catalina har som det redan nämnts här inte stöd för 32-bitars program.

 

Någon visade hur man kan ta reda på vilka program som är 32-bitar och 64-bitars och då antar vissa att alla dessa 32-bitars program kommer sluta att fungera, men är det Appleprogram så antar jag att de uppdateras till 64-bitar under uppgraderingen till Catalina så att det ändå inte blir några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, JohnBlund säger:

Catalina har som det redan nämnts här inte stöd för 32-bitars program.

 

Någon visade hur man kan ta reda på vilka program som är 32-bitar och 64-bitars och då antar vissa att alla dessa 32-bitars program kommer sluta att fungera, men är det Appleprogram så antar jag att de uppdateras till 64-bitar under uppgraderingen till Catalina så att det ändå inte blir några problem.

Beror helt på vilka program det handlar om. Är det program som ingår i Catalina uppdateras dom vid uppgraderingen av macOS. Program som är nerladdade från AppStore får man uppdatera där.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, JohnBlund säger:

Catalina har som det redan nämnts här inte stöd för 32-bitars program.

 

Någon visade hur man kan ta reda på vilka program som är 32-bitar och 64-bitars och då antar vissa att alla dessa 32-bitars program kommer sluta att fungera, men är det Appleprogram så antar jag att de uppdateras till 64-bitar under uppgraderingen till Catalina så att det ändå inte blir några problem.

Tror snarare att de ska bort, annars hade Apple uppdaterat dem tidigare, en del 10 år gamla.. troligen skit som hängt kvar i mitt system många år

Skärmavbild 2019-10-11 kl. 15.59.00.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tveksam till att uppdatera.....så jag väntar lite till......

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, jag fick lite problem till en början efter uppdateringen, men det visade sig inte alls vara relaterat till Catalina i sig och det löste sig, så jag är nöjd att min Mac mini 2018 nu kör på det senaste operativsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, lappen71 säger:

Så du har aldrig varit med om en buggig uppdatering av Windows? ?

Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, MacHedda säger:

Windows?

Ja ?

 

tra-alu-fast-fonster-1_1_1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Ja ?

 

tra-alu-fast-fonster-1_1_1.jpg

Ja de där är bökiga att uppdatera!!!  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Apple annonserade ju för flera år sedan att de skulle slopa stödet för 32 bitars program. Kom ihåg att Mac OS med tillhörande program gick över till 64 bitars för flera år sedan. Så systemet är 64 bitars sedan länge. De program som fortfarande är 32 bitars utnyttjar inte systemet fullt ut, de slöar ner systemet. 

När jag tittar på de mjukvaror jag har, och jag har en hel del, så är det bara tre stycken som inte är 64 bitars. 
De 32 bitars som jag har, det är:

InqScribe (utvecklaren har annonserat att de jobbar med en 64 bitars version)
RapidWeaver (jag har en gammal version, nya är 64 bitars, jag har inte köpt den nya)
Hewlett-Packard TOC-generator (tillhör ett programpaket för min HP färgskrivare-scanner som är typ från stenåldern). 

Alla andra programvaror jag har, är 64 bitars. Även det fåtal spel jag har är 64 bitars. 
När InqScribe kommer ut i den nya versionen, då kommer jag också uppdatera till Catalina. Det lär väl bli när Catalina finns i version 15.1 misstänker jag. :)

I Mojave hittar man dessa under Om den här datorn - Systemrapport - Äldre programvara. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Raphael säger:

De program som fortfarande är 32 bitars utnyttjar inte systemet fullt ut, de slöar ner systemet. 

Källa på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Telly82 säger:

Källa på det?

Tror inte det behövs, när jag använder mina 32-bitars program så blir det bra segt och det badbollar ofta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple gick över till 64 bitars för över 10 år sedan, i processorer och i systemet. Mjukvarutillverkarna har haft alla möjligheter att göra om till 64 bitar, Apple har erbjudit support och stöd för detta till mjukvaruutvecklarna. 
Apple själva anser att 32-bitars hämmar användarupplevelsen och ger inte den upplevelse som Mac-användare har rätt att begära. Apples senaste tekniker kräver 64-bitars för att fungera fullt ut. 32-bitars program kan inte nyttja de resurser som systemet har fullt ut. Här är Apples egen info om övergången till 64 bitar med slopat stöd för 32-bitars program. 
https://support.apple.com/sv-se/HT208436

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael, missade du detta ;-) 

 

Skärmavbild 2019-10-12 kl. 11.38.46.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Pocahontas säger:

Raphael, missade du detta ?

 

Skärmavbild 2019-10-12 kl. 11.38.46.jpg

Nej, jag har inte missat att man idag kan använda 32-bitars program. Och det stämmer att 32-bitars program inte förstör datorn. Men Apple rekommenderar att man använder 64-bitars för en fulländad användarupplevelse. Sen är ju "påverkar inte datorn negativt" en tolkningsfråga. Men datorn kommer inte att gå sönder av 32-bitars program, och datorns livslängd förkortas inte genom användningen av 32-bitars program, så 32-bitars program har ingen påverkan på datorns funktionalitet så. Däremot blir det ju inte samma användarupplevelse som med 64 bitars som drar full nytta av datorns system och mjukvara på sätt som 32-bitars inte kan. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer med programmen när man uppgraderar, plockas de bort och läggs i nån mapp, eller vad sker.

Finns ju i Systeminfomation detta

Skärmavbild 2019-10-12 kl. 12.01.12.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Någon annan har kanske skickat samma fråga, MEN efter att jag uppgraderat till Catalina har jag två biblioteksmappar. En från innan jag uppgraderade och en efter.

 

samt att inga program, kanske för att de ligger i den duplicerade användarmappen.

 

jag har fått lära mig, ibland surt som attan, att inte ”pilla” på användarmappen.

 

Så, finns det någon lösning eller program för att flytta mina originaldans till catalina användarmappen?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, iDoc säger:

Hej!

 

Någon annan har kanske skickat samma fråga, MEN efter att jag uppgraderat till Catalina har jag två biblioteksmappar. En från innan jag uppgraderade och en efter.

 

samt att inga program, kanske för att de ligger i den duplicerade användarmappen.

 

jag har fått lära mig, ibland surt som attan, att inte ”pilla” på användarmappen.

 

Så, finns det någon lösning eller program för att flytta mina originaldans till catalina användarmappen?

 

Tacksam för svar.

Det finns tre biblioteksmappar på en Mac. (En i roten av disken, en i System-mappen och en i din användarmapp.) Vilken av dessa är det du har två av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Apple gick över till 64 bitars för över 10 år sedan, i processorer och i systemet. Mjukvarutillverkarna har haft alla möjligheter att göra om till 64 bitar, Apple har erbjudit support och stöd för detta till mjukvaruutvecklarna. 
Apple själva anser att 32-bitars hämmar användarupplevelsen och ger inte den upplevelse som Mac-användare har rätt att begära. Apples senaste tekniker kräver 64-bitars för att fungera fullt ut. 32-bitars program kan inte nyttja de resurser som systemet har fullt ut. Här är Apples egen info om övergången till 64 bitar med slopat stöd för 32-bitars program. 
https://support.apple.com/sv-se/HT208436

Där står ingenting om att "de slöar ner systemet". Snarare tvärtom, de slöar INTE ner systemet.

 

Att sedan de enskilda programmen möjligen kan gå något snabbare som 64-bitars är en HELT annat sak och inget som den vanlige användaren märker något av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Telly82 säger:

Det finns tre biblioteksmappar på en Mac. (En i roten av disken, en i System-mappen och en i din användarmapp.) Vilken av dessa är det du har två av?

 

5FADC2DB-0D84-4312-ACCA-AA520F4F9952.jpeg

99C9591C-66B4-4135-A110-B2CAE75497CD.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckas inte avbryta installationen, och har låst ut mig pga att jag inte har tillräckligt utrymme. Testa massa olika sätt att avbryta och starta jag om så hamnar jag i samma läge igen. Kan någon vägen ut eller in till min datorn igen? ?

77FAC3B1-5535-4A89-A867-42F04425655B.jpeg

image.jpg

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...