Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Catalina-tråden. Problem, frågor och svar


Raphael
 Share

Rekommendera Poster

Du starar om med ALT nedtryck och väljer din hårddisk som startskiva.

Har du raderat den i installationskonsollen - finns där ingen disk att starta ifrån.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fatta inte helt om jag fick svar på mitt inlägg nu? Jag är kvar i samma dödläge.. höll ned ALT.. men fick inte upp ngt nytt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-10-08 på 20:52, mary123 säger:

Hej. Är ny här och säkert inte alls lika fling på det här som ni är. Så behöver hjälp. Har precis laddad hem catalina på min macbook air från typ 2017. Så det är kompatibel. Hade typ 20gb ledigt som man skulle. Men nu efter att det laddats hem har jag bara 12gb kvar. Catalina tog ju 12gb. Så nu är jag typ låst här? Klickar jag på starta om så startar den om och hamnar på samma ställe igen. Förstår inte hur jag ska kunna rensa hårddisken från detta läge? Hoppas ni kan hjälpa ? :)

image.jpg

Hur löste sig detta - har exakt samma problem? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder Quicktime för att spela in screencaps till tutorials. Har alltid funkat kanonbra. Iom Catalina så testade jag nu ikväll och kan bara spela in drygt 5 minuter innan Quicktime tydligen stänger av inspelningen. Jag har dock fortfarande kvar Stop-knappen uppe i högra hörnet, som jag kan trycka på när jag är klar med min screencap på ca 15 minuter, men då försvinner bara allt jag trodde jag hade spelat in. Detta hände tre gånger, och fjärde gången så lyckades jag få ca 5 min 20 sek inspelade, som jag kunde spara.

Detta SUGER!!!!! Ingen notis, ingen heads up, nada. Har en iMac á 2017 som Quicktimes screen recording alltid funkat problemfritt på. Men icke nu... Hade ca 67 GB ledigt diskutrymme vid inspelningen. :(

Any thoughts?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-10-09 på 10:58, Erik1900 säger:

Finns lite tips om hur man åtgärdar just det problemet här:

 

https://macreports.com/update-apple-id-settings-macos-catalina-fix/

 

Punkt 3 och 4 är nog mest relevant i ditt fall tror jag.

Hej,

> Problemet med "måste logga in igen på mitt Apple-ID för att alla funktioner ska fungera." som Primus skrev om.

 

Jag hade detsamma

---------------------------------------------

Punkt 3 var nog grundproblemet på mitt problem… Aktiverering av nyckelring.

 

Det som komplicerade det hela var att jag var inloggad på flera enheter samtidigt.

En iMac (2013 med Sierra pga Office 2011), en iBook Pro (2015) och en iMac (2019). Dom två nyaste datorerna blev uppdaterade till Catalina samtidigt.

 

På iMac 2013 var nyckelringen aktiverad men inte på de två andra enheterna.

 

När jag ändrade på iMac (2019) för aktivering av nyckelringen så tog inte ändringen. Det verkar som iBooken som fortfarande inte hade aktiverats med nyckelringen hindrade att få inställningen aktiverad…

 

Efter att jag även ändrade (nyckelring aktiv) på iBooken så löste sig allt!

 

Så slutsatsen är att hålla reda på inställningarna för alla enheter som man har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Efter uppdateringen blev min dator väldigt långsam, att exempelvis kolla YouTube är hackigt och hela datorn blir mindre responsiv. Det fungerar bra en stund efter omstart men sedan börjar det lagga.

 

Någon som har liknande problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppdaterade till Catalina igår, och nu funkar inte mitt Office 2011 samt Photoshop CS!?

 

Kan man backa till föregående OS eller är jag rökt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Tedde säger:

Jag uppdaterade till Catalina igår, och nu funkar inte mitt Office 2011 samt Photoshop CS!?

 

Kan man backa till föregående OS ?

 

 

högre upp i tråden finns länken: https://www.imore.com/how-downgrade-macos

där ser du hur man går till tidigare OS.

Catalina stöder inte 32-bitars program, därför fungerar inte dina gamla program. Catalina och köpa nya versioner, Mojave och behålla gamla. Eller söka nya program som är tillräckligt bra och ligger inom din budget.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-10-12 på 13:55, iDoc säger:

 

5FADC2DB-0D84-4312-ACCA-AA520F4F9952.jpeg

99C9591C-66B4-4135-A110-B2CAE75497CD.jpeg

?? Du har tydligen två hårddiskar, det indikerar två partitioner. Men jag ser inte att du har två användarmappar/bibliotek. Två partitioner uppstår normalt inte av sig själv, så kan du ha haft två partitioner innan och sedan installerat Catalina på den ena? 

Två användarmappar kan man få om man läser in ett tidigare system i ett existerande system, t ex att man byter till en annan dator och så börjar man använda den och sen vid ett senare tillfälle kommer på att man vill läsa in en TimeMachine-kopia av ens tidigare system. Man undviker detta att när man byter till en ny dator så läser man in den tidigare system i början av användningen, redan när man ställer in den nya datorn (man får en fråga vid installationen av den nya datorn om man har en tidigare TimeMachine). Då skapas inte dubbla konton. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-10-12 på 19:02, Ida_L säger:

Jag lyckas inte avbryta installationen, och har låst ut mig pga att jag inte har tillräckligt utrymme. Testa massa olika sätt att avbryta och starta jag om så hamnar jag i samma läge igen. Kan någon vägen ut eller in till min datorn igen? ?

77FAC3B1-5535-4A89-A867-42F04425655B.jpeg

image.jpg

image.jpg


I det här fallet skulle jag:
1. Radera hårddisken. 
https://support.apple.com/sv-se/HT208496

2. Installera Catalina på den tomma hårddisken. 
Nu vet jag inte årsmodellen på din dator, men du kan testa detta:
Håll ner alternativ-, kommando- och R-tangenterna och starta datorn. Håll ner tills en snurrande glob visas. Släpp sedan tangenterna. 
- Detta kommer att installera den senaste versionen av Mac OS som är kompatibel med din dator ( dvs Catalina ). 

Om det inte fungerar (det beror på årsmodell) så kan du installera från återställningsmenyn ( håll ner cmd-R när du startar datorn ). Det kan vara så att du behöver installera ditt gamla OS först och sen uppgradera till Catalina därifrån. 

3. I slutet av installationen får du frågan om att hämta in din TimeMachine-kopia. Gör detta. 
Detta förutsätter givetvis att du har en TimeMachine-kopia av din hårddisk med dina dokument och filer etc. 
 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Tedde säger:

Jag uppdaterade till Catalina igår, och nu funkar inte mitt Office 2011 samt Photoshop CS!?

 

Kan man backa till föregående OS eller är jag rökt?

 

 

Ja du kan installera om ditt tidigare system, då måste du radera hårddisken först för du kan inte installera ett äldre system över ett nyare, så du måste radera hårddisken så att det nyare systemet försvinner. 

Starta datorn med cmd-R, då är du inne i återställningsmenyn. Välj Skivverktyg och där Radera hårddisken. 

Efter detta kan du installera det OS som din dator kom med. 
I slutet av installationen kan du läsa in din TimeMachine-kopia av dina dokument och program. Detta förutsätter att du har en TimeMachine-kopia. 

Eller så uppgraderar du dina mjukvaror till 64 bitars versioner som fungerar med Catalina. Mac OS gick över till 64 bitars för över 10 år sedan och sedan High Sierra och Mojave så har systemet varnat att stödet för 32-bitars kommer att slopas i kommande Mac OS. Och med Catalina är vi där. 

Office 2016 och nyare är 64 bitars. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

?? Du har tydligen två hårddiskar, det indikerar två partitioner. Men jag ser inte att du har två användarmappar/bibliotek. Två partitioner uppstår normalt inte av sig själv, så kan du ha haft två partitioner innan och sedan installerat Catalina på den ena? 

Två användarmappar kan man få om man läser in ett tidigare system i ett existerande system, t ex att man byter till en annan dator och så börjar man använda den och sen vid ett senare tillfälle kommer på att man vill läsa in en TimeMachine-kopia av ens tidigare system. Man undviker detta att när man byter till en ny dator så läser man in den tidigare system i början av användningen, redan när man ställer in den nya datorn (man får en fråga vid installationen av den nya datorn om man har en tidigare TimeMachine). Då skapas inte dubbla konton. 
 

Det händer vid installationen av Catalina, den lägger till en partition. När man kör Catalina syns bara den ena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, RonnieL säger:

Det händer vid installationen av Catalina, den lägger till en partition. När man kör Catalina syns bara den ena.

Det som Catalina gör är att den delar upp system-hårddisken i två delar: En för Catalina (read only) och en data-del för ens program, dokument, bibliotek osv. Och så kör den det nya filsystemet APFS. Men för användaren är det i praktiken ingen skillnad mot förr, för som du mycket riktigt säger så syns det inte för användaren. Detta är internt i systemet. 

Så det ska inte bli dubbla användarbibliotek av det, och de ska inte synas som två partitioner på Skrivbordet. De ska inte synas i Finder. I Finder syns de som en och samma. Användaren ska inte märka av och se det. Catalina-delen är bara read-only så den sparar ingen data. 



Här är mer info: 
https://support.apple.com/en-in/HT210650

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Raphael säger:


I det här fallet skulle jag:
1. Radera hårddisken. 
https://support.apple.com/sv-se/HT208496

2. Installera Catalina på den tomma hårddisken. 
Nu vet jag inte årsmodellen på din dator, men du kan testa detta:
Håll ner alternativ-, kommando- och R-tangenterna och starta datorn. Håll ner tills en snurrande glob visas. Släpp sedan tangenterna. 
- Detta kommer att installera den senaste versionen av Mac OS som är kompatibel med din dator ( dvs Catalina ). 

Om det inte fungerar (det beror på årsmodell) så kan du installera från återställningsmenyn ( håll ner cmd-R när du startar datorn ). Det kan vara så att du behöver installera ditt gamla OS först och sen uppgradera till Catalina därifrån. 

3. I slutet av installationen får du frågan om att hämta in din TimeMachine-kopia. Gör detta. 
Detta förutsätter givetvis att du har en TimeMachine-kopia av din hårddisk med dina dokument och filer etc. 
 

Gjorde precis som du tipsade om och nu har jag 3 diskar på skrivbordet...

54D1511E-01C9-42B3-AC5C-86A2B327BBF1.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, iDoc säger:

Gjorde precis som du tipsade om och nu har jag 3 diskar på skrivbordet...

54D1511E-01C9-42B3-AC5C-86A2B327BBF1.jpeg

Och du raderade hela hårddisken och inte bara en del av den?
För om du har raderat hela hårddisken så ska det inte finnas något kvar av det gamla. Dvs du ska radera även alla eventuella partitioner. Allt utom Recovery. 
 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska formatera Mac OS extended HFS+ (journalförd). Installationsprogrammet till operativsystemet formaterar sedan om till APFS, det sköts av installerar-programmet. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ronny... ja jag har ju haft problem med Externt grafikkort vilket verkade vara ett verkligt problem specifikt för min modell, radeon 580 och där har det släppts en första uppdatering till Catalina som tur är.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som det har blivit lugnare i den här tråden sen det kom en ny uppdatering av Catalina, har den löst de problem som har dryftats här?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Applesupportern och jag kom fram till efter flera försök att uppgradera till Catalina utan att lyckats, där samma felmeddelande dyker upp strax innan förloppsindikatorn  nått slutet (Se skärmdump)

 

 

Jag har 182 GB ledigt utrymme på hårddisken och datorn är en iMac från 2017. Vi har ominstallerat Mojave och bytt Adminkonto men ingenting fungerar.

När så 10.15.1 dök upp får jag flera påminnelser  om att det finns uppgradering att hämta. När jag då kollar ser jag att det är Catalina 10.15- Jag tänkte, jag testar att uppgradera för problemet kanske är borta, men det fanns kvar, så det blir att vänta in 10.15.3

Skärmavbild 2019-10-17 kl. 23.48.25.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill verkligen inte uppgradera till Catalina, iaf inte den första versionen. Himla irriterande att det inte verkar gå att få bort notisen som hela tiden sticker i ögonen. Enda sättet verkar vara att ta bort programikonen från dock så man åtminstone inte ser det. 

 

Har inte läst hela tråden, men kanske finns det någon lösning i någon av alla kommentarer? 

 

711419305_Skrmklipp2019-10-1809_55_06.png.f304c767d5d85e6fd7e7f276aaf30bf0.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, kiplon säger:

Jag vill verkligen inte uppgradera till Catalina, iaf inte den första versionen. Himla irriterande att det inte verkar gå att få bort notisen som hela tiden sticker i ögonen. Enda sättet verkar vara att ta bort programikonen från dock så man åtminstone inte ser det. 

 

Har inte läst hela tråden, men kanske finns det någon lösning i någon av alla kommentarer? 

 

711419305_Skrmklipp2019-10-1809_55_06.png.f304c767d5d85e6fd7e7f276aaf30bf0.png

Stör mig på det också, för gick der att ladda ner eländet och det hamnade i programmappen, kan nån svara på om funktionen finns kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pocahontas säger:

Stör mig på det också, för gick der att ladda ner eländet och det hamnade i programmappen, kan nån svara på om funktionen finns kvar.

Fungerar inte på det sättet längre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pocahontas säger:

Stör mig på det också, för gick der att ladda ner eländet och det hamnade i programmappen, kan nån svara på om funktionen finns kvar.

Följde iaf Alix tips på terminalkommando för att slippa eländet. Men den röda ilskna pluppen ligger kvar. Ska starta om datorn så kanske den försvinner...

sudo softwareupdate --ignore "macOS Catalina"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det blir uppgradering direkt även om man hämtar den på AppStore

 

 

Skärmavbild 2019-10-18 kl. 10.30.17.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...