Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Catalina-tråden. Problem, frågor och svar


Raphael
 Share

Rekommendera Poster

5 minuter sedan, Alix säger:

Dashboard funkar inte i Catalina, det är borttaget. Subpixelantialiasering försvann redan i Mojave.

Använder det inte så ofta, får väl stå ut, har en valutaapp där som jag använder, men det finns annat 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev överraskad över att den hamnar i Programmappen i väntan på installation.

Trodde de skippat det och drog igång efter man begärd nedladdning..men nu blir installation

Skärmavbild 2020-01-20 kl. 12.11.01.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog inte så låg tid ändå...kolla inte så noga men nån timma   

En mapp med flyttade objekt som jag nu tittar igenom och slänger..några är jag osäker på, men det ska väl bort ändå misstänker jag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hiskeligt står backup det blev för TimeMachine efter installationen, 15,29 GB 

????

tar sin tid märker jag..19 timmar återstår

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Pocahontas säger:

Hiskeligt står backup det blev för TimeMachine efter installationen, 15,29 GB 

????

tar sin tid märker jag..19 timmar återstår

Inget konstigt. Många filer som har ändrats,flyttats,öppnats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Inget konstigt. Många filer som har ändrats,flyttats,öppnats.

Kan inte minnas att tidigare uppdateringar varit så stora, beror det på att Catalina nu är i 64-bit ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pocahontas säger:

Kan inte minnas att tidigare uppdateringar varit så stora, beror det på att Catalina nu är i 64-bit ?

Minnet är oftast något som sviktar på ålderns höst ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Minnet är oftast något som sviktar på ålderns höst ;) 

Du kan ha rätt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-28 på 17:56, JohnBlund säger:

Om du menar att det är mörkt så är det för att du har mörkt läge på ändra det i inställningar om du inte gillar det. 

Jag har fått hjälp med det nu och jag har även fått hjälp med tangentbordsdekaler så nu ser jag bra. En från syncentralen hjälpte mej. :galetglad:

/Maria

 

Screenshot 2020-01-11 at 21.23.23 1.png

Redigerad av Maria1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört Catalina nu sedan nån gång när det släpptes, ganska länge sedan alltså. Hade problem första dagarna, men sedan dess inga problem alls. Till skillnad från många andra så tycker jag det mesta har funkat bra alltså.

 

Men som inbiten DOS användare sedan början av 90-talet och sedan Windows-användare sedan dess så har jag fortfarande svårt med vissa saker i Mac OS. Har nu hört några gånger hur man klipper och klistrar filer i finder med tangentbordskombinationer, men glömemr det hela tiden för at man är så van med att CTRL+X klipper ut och CTRL+V klistrar in i Windows. Var något aningen bökigare i OSX, men minns inte. 

 

Har för mig att man först körde CMD+C för att kopiera och sedan flera kombinationer av tangenter för att klistra in?

 

Kan tillägga att jag bara kört Mac sedan Mac mini 2018 kom ut på hösten.

Hade visserligen en MBP 2011, men hade den så kort tag, mindre än ett halvår att jag inte riktigt satt mig in i den då på djupet.

Redigerad av JohnBlund
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, JohnBlund säger:

Har kört Catalina nu sedan nån gång när det släpptes, ganska länge sedan alltså. Hade problem första dagarna, men sedan dess inga problem alls. Till skillnad från många andra så tycker jag det mesta har funkat bra alltså.

 

Men som inbiten DOS användare sedan början av 90-talet och sedan Windows-användare sedan dess så har jag fortfarande svårt med vissa saker i Mac OS. Har nu hört några gånger hur man klipper och klistrar filer i finder med tangentbordskombinationer, men glömemr det hela tiden för at man är så van med att CTRL+X klipper ut och CTRL+V klistrar in i Windows. Var något aningen bökigare i OSX, men minns inte. 

 

Har för mig att man först körde CMD+C för att kopiera och sedan flera kombinationer av tangenter för att klistra in?

 

Kan tillägga att jag bara kört Mac sedan Mac mini 2018 kom ut på hösten.

Hade visserligen en MBP 2011, men hade den så kort tag, mindre än ett halvår att jag inte riktigt satt mig in i den då på djupet.

Använd CMD istället för Ctrl för alla de kommandon du nämner så löser dig sig. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, polken säger:

Använd CMD istället för Ctrl för alla de kommandon du nämner så löser dig sig. 

Nope, det visste jag så klart redan, men du kan ju inte använda CMD+X och sedan CMD+V för att klistra in en fil.

 

I Windows explorer så använder man CTRL+X för att klippa ut och sedan CTRL+V för att klistra in. Så kan man inte göra i Mac OS, inte genom att använda CMD istället för CTRL. Du kan gärna testa om du vill, det funkar inte, men jag har som sagt fått lärt mig att CMD(eller Windows CTRL) +X inte existerar i Mac OS, istället kopierar man filen via CMD+C och sedan klistrar man in filen genom om jag minns rätt 3 knappkombinationer, men minns tyvärr inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, JohnBlund säger:

Nope, det visste jag så klart redan, men du kan ju inte använda CMD+X och sedan CMD+V för att klistra in en fil.

 

I Windows explorer så använder man CTRL+X för att klippa ut och sedan CTRL+V för att klistra in. Så kan man inte göra i Mac OS, inte genom att använda CMD istället för CTRL. Du kan gärna testa om du vill, det funkar inte, men jag har som sagt fått lärt mig att CMD(eller Windows CTRL) +X inte existerar i Mac OS, istället kopierar man filen via CMD+C och sedan klistrar man in filen genom om jag minns rätt 3 knappkombinationer, men minns tyvärr inte.

Jag var inte observant nog att se du menade filer. För text går det bra. CMD+C och CMD+V funkar på filer men inte CMD-X. CMD+Z och CMD+A går också bra.
För att använda funktionen för CMD+X gör du först en CMD+C och när du sen klistrar in så håller du ner option+CMD+V. Då blir det en CMD+X och CMD+V. Så det är den enda specialaren i övrigt är det som jag inledningsvis nämnde även för filer.

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, får hoppas att jag kan komma ihåg detta. Är inte första gången jag har frågat efter det, men som sagt, har använt Windows sedan Windows 3.11, alltså innan Windows 95 om vissa ens kommer ihåg det, så man blir ju insnöad på ett visst sätt att göra saker. Men sen är det ju så att jag har använt Linux till och från i många år också och de använder samma teknik som Windows, så det är bara Mac OS som går mot strömen så att säga.

Redigerad av JohnBlund
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, JohnBlund säger:

Tack, får hoppas att jag kan komma ihåg detta. Är inte första gången jag har frågat efter det, men som sagt, har använt Windows sedan Windows 3.11, alltså innan Windows 95 om vissa ens kommer ihåg det, så man blir ju insnöad på ett visst sätt att göra saker. Men sen är det ju så att jag har använt Linux till och från i många år också och de använder samma teknik som Windows, så det är bara Mac OS som går mot strömen så att säga.

Eller ligger i framkant. Beror på hur man ser på det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, polken säger:

Eller ligger i framkant. Beror på hur man ser på det. 

Med vissa saker ja, men inte med att klipppa och klistra in filer. Att inte följa standard och dessutom använda flera knappkombinationer än 2 ser inte jag som att vara i framkant, snarare någon som insett att de gör fel, men vägrar att släppa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, JohnBlund säger:

Att inte följa standard

Har den så kallade standarden någon oberoende standardiseringskommitté eller liknande? ISO-nummer?

Nej, jag trodde väl inte det. :) 

 

Eller som en ex-kollega uttryckte saken. Det är bra med standarder: Alla borde ha en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, JohnBlund säger:

Med vissa saker ja, men inte med att klipppa och klistra in filer. Att inte följa standard och dessutom använda flera knappkombinationer än 2 ser inte jag som att vara i framkant, snarare någon som insett att de gör fel, men vägrar att släppa det.

Hur tror du att det skulle emottas om Apple plötsligt följde din så kallade standard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är väl den att Apple går emot standard på flera områden. Vissa hyllar det och tycker det är bra, andra tycker det är dåligt.

 

Ta t.ex. en sådan sak som ladduttaget på mobiler. Innan smartphones var det ett helvete då varenda tillverkare hade olika laddare så man kunde sällan låna laddare av någon. Sedan var nästan alla smarta nog att enas om USB som senare har ändrats till USB-C, men inte Apple som vägrade vara med alla andra i världen. Kan tycka det är lite konstigt då Apple är förespråkare för Thunderbolt som har samma kontakt som USB-C. Men men, snart är väl allt trådlöst ändå, så man kan väl hoppas att Apple följer standard där så att en Apple mobil kan laddas på samma trådlösa plattor som andra telefoner.

 

I grund och botten idag finns det två grundpelare till mängder av operastivsystem. Det som är baserat på NT-kärnan, d.v.s. Windows eller det som är baserat på Linuxkärnan vilket är alla Linuxoperativsystem, Android och som jag förstår det är Mac OS i grunden baserat på Linux.

 

Vad alla verkar ha gemensamt är att det går att klippa och klistra filer med CTRL+X och CTRL+V. Vi snackar om kanske hundratals operativsystem, ändå ska Mac OS göra annorlunda än alla andra. Visst, Apple är unikt genom att ha CMD-knapp, men de hade ju kunnat använda CMD+X och CMD+V, det hade varit helt OK för mig, men istället lägger man till en knapptryckning till, för varför göra det för enkelt? En annan konstig sak är att om man kollar i finder menyerna så finns det inte ens ett alternativ för klipp ut eller (cut). Varför kan man undra? Har inte inbitna Apple personer någon nytta av att flytta filer på ett enkelt sätt? Själv flyttar jag filer ofta från datorn till lagring på min NAS, det är därför jag retar mig lite extra på detta.

 

Men men, det var inte detta tråden handlade om, hur som helst, får försöka komma ihåg att CTRL+X byts mot CMD+C och CTRL+V byts mot CMD+OPTION+V. Är som sagt lite svårt när man gjort annorlunda sedan tidigt 90-tal, men jag kommer lära mig :) Trots min negativa inställning så är det faktiskt mycket jag gillar med Mac, annars hade jag inte köpt en.

Redigerad av JohnBlund
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, JohnBlund säger:

 eller det som är baserat på Linuxkärnan vilket är alla Linuxoperativsystem, Android och som jag förstår det är Mac OS i grunden baserat på Linux.

Du får nog läsa på litet om historiken där. :)

 

Mac OS är baserat på BSD, medan Linux inte är det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Berkeley_Software_Distribution

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Linux

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, JohnBlund säger:

Vad alla verkar ha gemensamt är att det går att klippa och klistra filer med CTRL+X och CTRL+V. Vi snackar om kanske hundratals operativsystem, ändå ska Mac OS göra annorlunda än alla andra.

Beskrivningen är anakronistisk. Apple var först och sedan följde Microsoft med Windows, och de ändrade. Det blir konstigt att Microsofts egen implementering i efterhand ska betraktas som standard.

 

”Early versions of Windows used the IBM standard. Microsoft later also adopted the Apple key combinations with the introduction of Windows, using the control key as modifier key.”

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Cut,_copy,_and_paste#Popularization

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem som var först med något spelar väl ingen roll? Säg att jag var först i världen med ett tangentbord där det fanns en knapp med en sol-symbol på som styrde det ena och det andra, men blir inte så populärt. Sedan 40 år senare har mitt sätt att göra det på 10 procent av marknaden, men övriga 90% gör på ett helt annat sätt.

 

Borde då de övriga 90% ändra på sig för att de inte var först eller låter det rimligare att den med 10% av marknaden försöker anpassa sig? Jag säger inte att Apple måste ändra sig och de kommer de knappast göra, men självklart hade det underlättat för hela världen om alla följde samma standard när det kommer till sådana här saker.

 

Jag misstänker att de flesta som har använt en PC, har aldrig använt en Mac, men omvänt tror jag att de flesta som använder Mac har använt en PC många gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Hur tror du att det skulle emottas om Apple plötsligt följde din så kallade standard?

2 minuter sedan, JohnBlund säger:

Vem som var först med något spelar väl ingen roll? Säg att jag var först i världen med ett tangentbord där det fanns en knapp med en sol-symbol på som styrde det ena och det andra, men blir inte så populärt. Sedan 40 år senare har mitt sätt att göra det på 10 procent av marknaden, men övriga 90% gör på ett helt annat sätt.

 

Borde då de övriga 90% ändra på sig för att de inte var först eller låter det rimligare att den med 10% av marknaden försöker anpassa sig? Jag säger inte att Apple måste ändra sig och de kommer de knappast göra, men självklart hade det underlättat för hela världen om alla följde samma standard när det kommer till sådana här saker.

 

Jag misstänker att de flesta som har använt en PC, har aldrig använt en Mac, men omvänt tror jag att de flesta som använder Mac har använt en PC många gånger.

Jag invände mot din beskrivning: ”Vi snackar om kanske hundratals operativsystem, ändå ska Mac OS göra annorlunda än alla andra.” Du får det att låta som att Apple har implementerat en metod som går på tvärs mot en redan etablerad standard. Det är helt enkelt fel. Att ändra till vad som nu är dominerande, tja, då återgår jag till en fråga jag inte fick besvarad. Se ovan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För egen del började jag med mac långt innan Windows (eller Linux). Jag har dock inga problem med att byta inre karta för kortkommandon, eftersom jag har lärt mig dem i samma takt som de olika operativsystemen. Jag beklagar att alla inte har den möjligheten.

Redigerad av Alix
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...