Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Det är illa nog att bli bollad fram och tillbaka som något som katten släpat in. Men när handläggaren på FK förklarar torrt att jag kan hamna mellan stolarna för jag är för frisk för att vara sjukskriven men för sjuk för att jobba. Gissa hur det känns att få det i ansiktet? ...

Skitjobbigt, så klart.

 

Jag har haft koden ICD-10: F348A och uppfyller varje kriterie som socialstyrelsen föreskriver. Men det räcker inte. Mini-Kafka......

Jag nämnde inte alla de som uppfyller ICD-koderna, men där behandlande/intygsskrivande läkare inte uttrycker sig på ett sådant sätt att FK anser sig kunna avgöra frågan om arbetsförmåga. Det ska till vissa skrivningar och beskrivningar. Det är alla andra punkter i LUH och lälarintyg, utöver rutan för ICD-10.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns så för min del. Ibland stämmer inte personkemin. Ta det personligt, men inte så allvarligt. Jag har som sjukpensionär begränsat med energi, och jag har nyss, exempelvis, pratat allvarliga angelägenheter med min dotter i nästan en timme. Och jag vill göra inlägg om datorer och annat, trots det. Då måste jag sovra. Trösta dig alltså med att det i grunden är jag som brister, inte du.

Det mesta av ovanstående respekterar jag. På flera punkter håller jag dessutom med.

 

Begränsat med energi, det har alla människor! Det är inte något som bara gäller dig som sjukpensionär.

Självklart är det viktigare att prata allvarliga angelägenheter med sin dotter än att diskutera svenska transfereringssytem med någon okänd människa på ett nätforum! Att prioritera annorlunda skulle däremot vara klandervärt.

 

Däremot ditt sovrande tycker jag inte att det är så mycket bevänt med. Du är ju ganska aktiv här på forumet, för att uttrycka det med en litotes.

Och kom också ihåg hur den här ordväxlingen började. Det var du som svarade på mitt inlägg – vilket var direkt riktat till Axelman.

 

Och nej, jag tar det inte personligt. På ett anonymt forum som det här kan och vill jag i huvudsak förhålla mig till det du skriver. Din person vet jag inte så mycket om och jag utgår från att samma sak gäller omvänt. Pratet om personkemi tar jag alltså inte på så stort allvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag varit på barndop.

 

Det var mitt barnbarns barn som döptes.

 

Då min mor också finns kvar är vi fem generationer nu!

 

:):yeahbaby:

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, allt försvann utom de aktuella webbläsarna. Och MPEG Streamclip! :D

 

attachicon.gifbrowsers.png

[+] Gôtt... :yeahbaby: MPEG StreamClip går nog som “webläsare” om den har en browsefunktion - t ex surfa direkt på YouTube för att ladda ner där.

 

Ja, det är lite av en bug som man oftast ser i menyn “öppna med”. Hittar den fler varianter får den lite spunk och listar alla med resp versionsnummer. Man kan ju tycka att det skall gälla systemet man kör på, men när man kanske har en backup ligger lokalt, eller ett till system (jag har en äldre version jag kan starta från) så tycker dem att alla versioner är körbara.

 

Det var lite så innan med, med Apple Store. Då man uppdaterade, så låg det fortfarande en uppdatering (samma) som man behövde köra för att släcka indikatorn (siffran) - och det var i backupen. Fast det är väl fixat nu har jag för mig. :crossfingers:

 

Lägg kommandot som ett alias, ifall du behöver det mer. Jag har i mina bash_filer:

# Fixa “Öppna med...”
alias fixOW='/System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Frameworks/LaunchServices.framework/Support/lsregister -kill -r -domain local -domain system -domain user'

Sen räcker det med att köra fixOW nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Sådärja... Då surfar man från nya routern. B) Oj, vilken bra router det är. Men den har sina brister med - t ex lösenordet. Det fick man tydligen inte välja vad man vill (längd, typ av tecken osv). :glare: Men det löser sig. Får ringa på Måndag o kolla med dem. Men f ö... är 94% nöjd (hittills). Lär stiga.

Men helt underbart nu då man kan sätta egna DNS, som kör över modemets inställningar. I andra routern vasr det TeliaDNS'er oavsett om jag körde egna, så det blev väl lite kaka på kaka där. Känns rappare nu - även forumet. :yeahbaby: F f a att jag kommer in i min dator igen. Nu är det som vanligt. :galetglad::yeahbaby:

(Webservern, och en DAV jag har som en share)
post-64246-0-73169500-1462114655.png
post-64246-0-55105200-1462114694_thumb.png

Båda kan man ju “stänga av” el göra tillgängliga vid behov.

Sen riktigt smidigt med att kunna ställa in mail med. Dels för vidarebordring av SMS'en som kommer in den vägen, men också så man kan ha lite koll.

post-64246-0-38116400-1462114884_thumb.png

Sen gick det även att byta hela IP på routern, även om han sa där att det var bara de 2 sista grupperna. Även byta hostname. Så det var ju bra. ^_^

Lär nog återkomma mer om funktionerna, men en som var lite intressant (inte testat/kikat på den än) var en “host”-funktion. Så man direkt i routern kan skriva ett lokalt servernamn och vilken IP den datorn har den ligger på. Lite som en DNS-server, fast lokalt. T ex, om man gjort en egen server, el satt upp en NAS och den kanske heter: nas.dator2.local, så kan man använda det som adress då. Är ju rätt smidigt för de som inte vill in i datorns /etc/hosts och lägga till där.

Man märker att det är ett USBmodem nu. Signalstyrkan ligger på ≈ 45-50%. Routern innan var bättre. Låg på ≈ 65%. Så det blir nog bra när jag får den där uteantennen på väggen (el taket). :crossfingers:

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja... Då surfar man från nya routern. B) Oj, vilken bra router det är. Men den har sina brister med - t ex lösenordet. Det fick man tydligen inte välja vad man vill (längd, typ av tecken osv). :glare: Men det löser sig. Får ringa på Måndag o kolla med dem. Men f ö... är 94% nöjd (hittills). Lär stiga.

 

Men helt underbart nu då man kan sätta egna DNS, som kör över modemets inställningar. I andra routern vasr det TeliaDNS'er oavsett om jag körde egna, så det blev väl lite kaka på kaka där. Känns rappare nu - även forumet. :yeahbaby: F f a att jag kommer in i min dator igen. Nu är det som vanligt. :galetglad::yeahbaby:

 

(Webservern, och en DAV jag har som en share)

srv_ny.png

gob_ny.png

 

Båda kan man ju stänga av el göra tillgängliga vid behov.

 

Sen riktigt smidigt med att kunna ställa in mail med. Dels för vidarebordring av SMS'en som kommer in den vägen, men också så man kan ha lite koll.

 

mail_prefs.png

 

Sen gick det även att byta hela IP på routern, även om han sa där att det var bara de 2 sista grupperna. Även byta hostname. Så det var ju bra. ^_^

 

Lär nog återkomma mer om funktionerna, men en som var lite intressant (inte testat/kikat på den än) var en host-funktion. Så man direkt i routern kan skriva ett lokalt servernamn och vilken IP den datorn har den ligger på. Lite som en DNS-server, fast lokalt. T ex, om man gjort en egen server, el satt upp en NAS och den kanske heter: nas.dator2.local, så kan man använda det som adress då. Är ju rätt smidigt för de som inte vill in i datorns /etc/hosts och lägga till där.

 

Man märker att det är ett USBmodem nu. Signalstyrkan ligger på ≈ 45-50%. Routern innan var bättre. Låg på ≈ 65%. Så det blir nog bra när jag får den där uteantennen på väggen (el taket). :crossfingers:

Kul! Hur snabbt internet har du nu då?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det därmed formateringen av USB/microSD... Fortf inga spec'ar på vilka format som är ok. Enda jag hittade i inställningarna var inne på delning, därman kan ställa in: 1. SMB, 2. FTP

post-64246-0-46273800-1462117669_thumb.png

FAT32 och NTFS nämns, som exempel, men inga andra. Sista raden där... Den vet jag väl inte riktigt om jag känner igen den infon. :rolleyes: Skulle NTFS ha en skriv-begränsning gentemot FAT32. Så, det begränsas till 3.75MB/s bara för att det är NTFS? I vilket sammanhang? Generellt? ...bara över USB? ...för SMB &/el FTP? Känns som ett stavfel och borde vara tvärtom i sånt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul! Hur snabbt internet har du nu då?

Det är samma som innan, i den routern jag först fick från Telia alltså, om inte lägre nu då det bara är ett USB-modem. Tror jag låg runt 12-14Mbit. Och sämre % blir ju sämre hastighet och stabilitet. Ser i menyn att Peak idag har hittills varit 2.5MB/s. Men jag har ju kört med båda, så det är säkert innan jag kopplade in den nya. Har ett 30-abbonemang (och är = max på masten), och med uteantenn sen så kanske man i a f kan komma upp i 22-25, el nåt sånt. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma som innan, i den routern jag först fick från Telia alltså, om inte lägre nu då det bara är ett USB-modem. Tror jag låg runt 12-14Mbit. Och sämre % blir ju sämre hastighet och stabilitet. Ser i menyn att Peak idag har hittills varit 2.5MB/s. Men jag har ju kört med båda, så det är säkert innan jag kopplade in den nya. Har ett 30-abbonemang (och är = max på masten), och med uteantenn sen så kanske man i a f kan komma upp i 22-25, el nåt sånt. :crossfingers:

Okej, låter väl bra. Så den där fibern ligger i malpåse nu då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, låter väl bra. Så den där fibern ligger i malpåse nu då?

Nej, det hoppas jag inte. Allt är draget och klart - dosan på väggen osv. Har inte hört ngt mer under vintern, men förhoppningsvis snart så. Bästa med det här nu, är ju att jag får en “fast mobillösning” med, inkl antenn. Sen kan jag ha nya routern och då istället köra mobilmodemet som failover utifall nätet skulle gå ner. Fast då säger man nog upp abonnemanget och petar in ett kontantkort i sånt fall. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja... Då surfar man från nya routern. B) Oj, vilken bra router det är. Men den har sina brister med - t ex lösenordet. Det fick man tydligen inte välja vad man vill (längd, typ av tecken osv). :glare: Men det löser sig. Får ringa på Måndag o kolla med dem. Men f ö... är 94% nöjd (hittills). Lär stiga.

 

Men helt underbart nu då man kan sätta egna DNS, som kör över modemets inställningar. I andra routern vasr det TeliaDNS'er oavsett om jag körde egna, så det blev väl lite kaka på kaka där. Känns rappare nu - även forumet. :yeahbaby: F f a att jag kommer in i min dator igen. Nu är det som vanligt. :galetglad::yeahbaby:

 

(Webservern, och en DAV jag har som en share)

attachicon.gifsrv_ny.png

attachicon.gifgob_ny.png

 

Båda kan man ju “stänga av” el göra tillgängliga vid behov.

 

Sen riktigt smidigt med att kunna ställa in mail med. Dels för vidarebordring av SMS'en som kommer in den vägen, men också så man kan ha lite koll.

 

attachicon.gifmail_prefs.png

 

Sen gick det även att byta hela IP på routern, även om han sa där att det var bara de 2 sista grupperna. Även byta hostname. Så det var ju bra. ^_^

 

Lär nog återkomma mer om funktionerna, men en som var lite intressant (inte testat/kikat på den än) var en “host”-funktion. Så man direkt i routern kan skriva ett lokalt servernamn och vilken IP den datorn har den ligger på. Lite som en DNS-server, fast lokalt. T ex, om man gjort en egen server, el satt upp en NAS och den kanske heter: nas.dator2.local, så kan man använda det som adress då. Är ju rätt smidigt för de som inte vill in i datorns /etc/hosts och lägga till där.

 

Man märker att det är ett USBmodem nu. Signalstyrkan ligger på ≈ 45-50%. Routern innan var bättre. Låg på ≈ 65%. Så det blir nog bra när jag får den där uteantennen på väggen (el taket). :crossfingers:

Grattis !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det hoppas jag inte. Allt är draget och klart - dosan på väggen osv. Har inte hört ngt mer under vintern, men förhoppningsvis snart så. Bästa med det här nu, är ju att jag får en “fast mobillösning” med, inkl antenn. Sen kan jag ha nya routern och då istället köra mobilmodemet som failover utifall nätet skulle gå ner. Fast då säger man nog upp abonnemanget och petar in ett kontantkort i sånt fall. :crossfingers:

Aha, ja, det klart. Du är så grundlig att jag misstog din "failover" som en permanent lösning. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag varit på barndop.

 

Det var mitt barnbarns barn som döptes.

 

Då min mor också finns kvar är vi fem generationer nu!

 

:):yeahbaby:

[+] Vad kul! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag varit på barndop.

 

Det var mitt barnbarns barn som döptes.

 

Då min mor också finns kvar är vi fem generationer nu!

 

:):yeahbaby:

+1 Livet är underbart! :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis !!!

Tack! :ThumbsUp:

 

Aha, ja, det klart. Du är så grundlig att jag misstog din "failover" som en permanent lösning. ^_^

Ja, mobillösningen är ju permanent, just nu. Är den jag kör med sen de fimpade ADSL. Den 2'a failovern (den 1'a jag nämnde) var ju att routern i sig kan ha 2 USB-modem där man kan använda ena som failover. Och det går väl att göra “permanent” att man har nåt extra ifall surfpotten tar slute el nåt sånt. Men även sen såklart - att om det vanliga fasta internet går ner, så kan man lägga modemet som failover så den tar över om nåt händer. Även om man kanske inte sätter upp det så sen är det ju trevligt att den funktionen/möjligheten finns s a s.

 

din "failover"

Min? Den är nog allas. Inget jag lagt beslag på. :ThumbsUp:

Finns väl eg inget bra svenskt ord för failover, som man kan använda på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Min? Den är nog allas. Inget jag lagt beslag på. :ThumbsUp:

Finns väl eg inget bra svenskt ord för failover, som man kan använda på det sättet.

Läs nu inte in för mycket i vad jag skriver på grund av gammalt språkgroll. Jag hade inga sådana baktankar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs nu inte in för mycket i vad jag skriver på grund av gammalt språkgroll. Jag hade inga sådana baktankar. :)

Nejdå, ingen fara. Tyckte bara själv att det var bra att skriva som notering när det var skrivet som “citat”. Om inte annat så kanske ngn har ett bra/bättre ord på lut. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, ingen fara. Tyckte bara själv att det var bra att skriva som notering när det var skrivet som “citat”. Om inte annat så kanske ngn har ett bra/bättre ord på lut. :)

Man brukar väl säga nödlösning, som generellt ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar väl säga nödlösning, som generellt ord.

Nja, fast inte för det här. Det är ingen nödlösning, mer än säkerhetslösning. Något man gjort i förväg/planerat för att man inte skall stå utan nät. Närmast (liknande) ord är väl annars redundant.

 

Lite som Wiki inledningsvis skriver:

 

In computing, failover is switching to a redundant or standby computer server, system, hardware component or network upon the failure or abnormal termination of the previously active application,[1] server, system, hardware component, or network. Failover and switchover are essentially the same operation, except that failover is automatic and usually operates without warning, while switchover requires human intervention.

 

https://duckduckgo.com/?q=Failover+!w

- - -

 

Då var gamla (Telia)routern “nollad” och fabriksåterställd nu. Bara att torka av lite, packa ner och klistra på returpacksedeln jag fick. :yeahbaby: Så får lantvbrevbäraren med sig den imorgon. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Nja, fast inte för det här. Det är ingen nödlösning, mer än säkerhetslösning. Något man gjort i förväg/planerat för att man inte skall stå utan nät. Närmast (liknande) ord är väl annars redundant.

 

Lite som Wiki inledningsvis skriver:

 

- - -

 

Då var gamla (Telia)routern “nollad” och fabriksåterställd nu. Bara att torka av lite, packa ner och klistra på returpacksedeln jag fick. :yeahbaby: Så får lantvbrevbäraren med sig den imorgon. :crossfingers:

En systemintegrerad och mer eller mindre automatiserad nödlösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag var det många på Fb som klagade över att man inte

Fick se vem som vann nattduellen och att det var bara

Ett avsnitt kvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag var det många på Fb som klagade över att man inte

Fick se vem som vann nattduellen och att det var bara

Ett avsnitt kvar

Tacksam om du skriver sådant i den tråden som rör tv-programmet, för jag har inte sett det ännu. Jag tittar lite då och då i SVT Play och försöker undvika "spoiler". Därför tittar jag i den tråden först när jag har sett klart programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tittar på Dokument utifrån.

Ingen skräckfilm i världen kan vara värre än detta avsnitt.

"Varifrån kommer din skjorta"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacksam om du skriver sådant i den tråden som rör tv-programmet, för jag har inte sett det ännu. Jag tittar lite då och då i SVT Play och försöker undvika "spoiler". Därför tittar jag i den tråden först när jag har sett klart programmet.

Ok tack för upplysningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En systemintegrerad och mer eller mindre automatiserad nödlösning.

Ja, minus “nöd”. :)

 

Att ha 2 uppkopplingar som jobbar med varandra, är ju inte en nödlösning - mer att man undviker en nödsitiuation. Spec när funktionen är inbyggd och gjord för att fungera så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...