Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Hade du planerat att inte få så mycket gjort? Då lyckades du ju. :P:totaltgalen:;)

 

Haha... Nja, det var mer som var planerat. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så då var man hemma igen

 

2 segrare idag blev det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähä skulle läsa annan tråd så fylldes hela sidan med en Nissan navaro.

Skrivet från mobilen.

ja du såg också bil reklamen

 

jag fick ändra till mobil version

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen reklam här inte, har knappt sett nån på åratal. :wub:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit och hälsat på hos kung Tut idag där man hittat dolda rum.
National Geographic har rapporterat om det.

 

king-tut-tomb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen reklam här inte, har knappt sett nån på åratal. :wub:

Det är skillnad att sitta vid macen

Eller ligga i sängen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad att sitta vid macen

Eller ligga i sängen

Eller blockera reklamskiten. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och förbereder en massa saker så det blir lite effektivt sen idag. Lite lagom pyssel innan man är helt vaken. :kaffe:

 

Skall försöka hinna med att laga brevlådan med idag. Vägverket (inhyrd entrepenör) körde ju ner den i veckan när de skrapade. (Idıoter)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på om man i a f inte skall ta och skaffa helt nya diskar till den nya datorn. Hade ju tänk att köra med de jag har. 1x 120GB SSD, 2x WD RE4 500GB. I a f byta ena 500-disken mot en ny, för de jag har är bara SATA II/3g. Den ena har jag till lagringsdisk och den andra som intern backupdisk för både ssd'n och lagringsdisken. Sett att det finns en likadan nu med SATA III/6g. Köra en sån som lagringsdisk istället.

Nya chassit har ju plats för 1x 2.5" (SSD'n), 2x 3.5" och sen ett 3.5" hotswap-fack. Tror det kan bli bra. Så kan jag ha den gamla (den jag har nu) 500-disken som ren backup för hotswap'en, och sen i G4'an hade hade jag 2x 120GB SATA I/1.5g. Så kan man ta ena den som backup till SSD'n. :crossfingers:

 

Å andra sidan såg jag att de sålde en SSD, HyperX Savage 240GB till samma pris som 120GB. Blev lite sugen på en såm - inte för att jag vet vad jag skall göra med dem xtra 120GB, men om man ändå skall ha en ny. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Fairphone ser ju lite trevlig ut. Modulär också. Synd att den kostade såpass mkt. https://www.fairphone.com/phone/

Tänk då vad en iPhone skulle kosta om Apple började beakta etiska värderingar... :hihihi:

 

Tyckte det såg riktigt bra ut och priset är ju ändå några tusenlappar under en iPhone. Blir sugen på att köpa en Fairphone som nästa mobil. Finns bara en hake egentligen. Android. Kan inte riktigt med det.

 

Hoppas iallafall att modulära mobiler är något vi kommer se mer av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk då vad en iPhone skulle kosta om Apple började beakta etiska värderingar... :hihihi:

 

Tyckte det såg riktigt bra ut och priset är ju ändå några tusenlappar under en iPhone. Blir sugen på att köpa en Fairphone som nästa mobil. Finns bara en hake egentligen. Android. Kan inte riktigt med det.

 

Hoppas iallafall att modulära mobiler är något vi kommer se mer av.

Fördelen är väl att man kan slippa Andriod och stoppa in nåt annat om man vill. Sailfish kanske? Dem kommer starkt på tablet-sidan nu. Annars finns ju de andra varianterna, Cyanogen osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var uppe på vinden och fick då syn på lådan det står "PB 180c" på.

Jodå, den innehåll en PowerBook 180c med fullt utbyggt RAM, 14 MB och en hårddisk på 160 MB. (Ja, megabyte. Gigabyte var inte uppfunnet på den tiden. ;) )

Tog drygt fyra minuter att starta.

System 7.5.5 (oavsett vad systemmappsymbolen säger), RAM Doubler för bättre minneshantering. Norton antivirus. Malph, en föregångare till Dock kan man säga.

ClarisWorks 4.0.

"Those were the days"...

post-11001-0-72595500-1458499061_thumb.png

post-11001-0-34917300-1458499094_thumb.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Var uppe på vinden och fick då syn på lådan det står "PB 180c" på.

Jodå, den innehåll en PowerBook 180c med fullt utbyggt RAM, 14 MB och en hårddisk på 160 MB. (Ja, megabyte. Gigabyte var inte uppfunnet på den tiden. ;) )

Tog drygt fyra minuter att starta.

System 7.5.5 (oavsett vad systemmappsymbolen säger), RAM Doubler för bättre minneshantering. Norton antivirus. Malph, en föregångare till Dock kan man säga.

ClarisWorks 4.0.

"Those were the days"...

attachicon.gifSkärmavbild 2016-03-20 kl. 19.30.44.png

attachicon.gifSkärmavbild 2016-03-20 kl. 19.30.33.png

+ 1 Trevligt! Posta det där i den här Facebookgruppen och du är kung. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

+ 1 Trevligt! Posta det där i den här Facebookgruppen och du är kung. ^_^

Gick ju med i den gruppen för ett tag sedan och insåg att den borde ha döpts till "Prehistoric Mac Enthusiasts". :D

 

Inget illa i lite nostalgi, men det var inte riktigt vad jag trodde att gruppens syfte var när jag gick med. Jag började ju med Mac omkring 2010 så för egen del var det rätt ointressant. Faktum är att jag inte blir så värst till mig av gamla PC heller, men folk är olika och skönt är väl det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick ju med i den gruppen för ett tag sedan och insåg att den borde ha döpts till "Prehistoric Mac Enthusiasts". :D

 

Inget illa i lite nostalgi, men det var inte riktigt vad jag trodde att gruppens syfte var när jag gick med. Jag började ju med Mac omkring 2010 så för egen del var det rätt ointressant. Faktum är att jag inte blir så värst till mig av gamla PC heller, men folk är olika och skönt är väl det.

Nej, det blir dessutom ett race mot botten. Den som har den äldsta datorn med flest grejer som behöver bytas har vunnit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yngste sonen har köpt en ganska bra speldator för sina första egenhändigt intjänade pengar. DDR 4-minne, Skylakeprocessor, fett grafikkort och lite annat kul. Ska kvista över och kolla in den vid tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yngste sonen har köpt en ganska bra speldator för sina första egenhändigt intjänade pengar. DDR 4-minne, Skylakeprocessor, fett grafikkort och lite annat kul. Ska kvista över och kolla in den vid tillfälle.

jahopp :whistling:

 

Nu blir det mästarnas mästare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yngste sonen har köpt en ganska bra speldator för sina första egenhändigt intjänade pengar. DDR 4-minne, Skylakeprocessor, fett grafikkort och lite annat kul. Ska kvista över och kolla in den vid tillfälle.

DDR4 verkar trevligt. När jag byggde min, så MB jag har är DDR3, men hastigheterna är desamma som på DDR4 (...,2133, 2400). Undra vad det är som skiljer mot DDR med samma fart, förutom att de verkar billigare än DDR3. :fundersam:

 

Jag köpte 16GB 2133: http://www.corsair.com/en/vengeance-pro-series-16gb-2-x-8gb-ddr3-dram-2133mhz-c11-memory-kit-cmy16gx3m2a2133c11r

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite pill och fix har jag nu lagt in och ffa då configurerat (pillet och fixet) en LAMP-stack i brorsbarnens datorer. PHP7.*, Apache 2.4.18, MariaDB 10.* och Adminer. :yeahbaby:

Det som är lite jobbigt och varför man får pilla lite xtra är SELinux, som kan bråka en hel del. Är ju bra om man har en bra setup då så de slipper fixa nåt utan kan bara köra på det lilla dem nu (ev) skall anv det. :crossfingers:

 

Käk snart... :kaffe:

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DDR4 verkar trevligt. När jag byggde min, så MB jag har är DDR3, men hastigheterna är desamma som på DDR4 (...,2133, 2400). Undra vad det är som skiljer mot DDR med samma fart, förutom att de verkar billigare än DDR3. :fundersam:

 

Jag köpte 16GB 2133: http://www.corsair.com/en/vengeance-pro-series-16gb-2-x-8gb-ddr3-dram-2133mhz-c11-memory-kit-cmy16gx3m2a2133c11r

Här står en del: Verkar mest vara en fördel med DDR4 för professionell användning, inte för hemmapularen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här står en del: Verkar mest vara en fördel med DDR4 för professionell användning, inte för hemmapularen.

Ok, så det skiljer 2 sekunder på att komprimera ett par GB. Sånär som på lite bättre strömhantering tycker jag det inte så ut att vara så mkt större skilllnad, förutom att det finns mkt större strlk på minnena, men 16GB av båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur jag suttit och jobbat, men ena foten har somnat riktigt ordenligt. Vore ju roligare om man kunde somna samtidigt. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur jag suttit och jobbat, men ena foten har somnat riktigt ordenligt. Vore ju roligare om man kunde somna samtidigt. :rolleyes:

förutom forn då så du kan ta dig till och från stolen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...