Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

BMW är inte aktuellt, ej heller värstingnågotannat. Jag vill ha en billig bil som funkar i alla väder och som har köregenskaper och komfort som gör det möjligt att stå ut med den. Helst med automatlåda. Om den har låg bränsleförbrukning är det bra, men inte nödvändigt. Jag struntar i hur det säger klonk när jag stänger dörren. Premiumbilar är alltså inget för mig. Hellre låga reparationskostnader och billig service än en staus som är meningslös för mig. Därav är jag intresserad av Dacia. Min förra bil var en Hyundai Accent, utgående modell, som jag fick snorbilligt. I den klassen där jag är villig att lägga mig finns inte tripleturbo med extra allt. Där känns dieslarna som en pega från åttiotvå.

Jag menade inte alls att köpa en BMW. Det känns som om du missat mitt inlägg helt. Min poäng var att bemöta din erfarenhet av dieslar och dess funktion med en bra vinkling. Det känns som om du gick i baklås bara du såg bokstäverna BMW.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubuntu 14.04 LTS kommer snart, den 17 april. Det kan vara något för alla gamla PC-burkar. :)

hm hm, få se hur modig jag är eller blir :hihihi:

men är nog nöjd att jag klarar det jag har, novisen på den hala isen som jag är :)

 

 

Allt nyare än Windows XP gör mig snurrig eftersom de ändrade om så radikalt i grundläggande funktioner och handhavanden jämfört med tidigare. Sen har man dessutom blivit van vid enkelheten och logiken i OS X som totalt saknas i Windows-världen. Att jag tidigare varit en härdad tekniker på PC-sidan kan man knappt tro, även om jag fortfarande gillar att pilla med datorer rent tekniskt.

+

ja, hur kan man krångla till något så himla fyrkantigt och omständigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är trippelturbo överkurs men jag nämnde det bara för teknikens skull. Häng inte upp dig på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med de billigaste bilarna är att de har antingen slöa, sega och bensinslukande ( relativt sett ) bensinmotorer eller halvhyfsade dieslar. Så man väljer mellan pest och kolera i många fall. Jag testade nya Ford Fiesta som är en billig och enkel bil, men att välja SEAT-en blev marginellt dyrare men jag fick en bil som är minst dubbelt så bra förutom att den är mycket större och bekvämare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör jag inte, men faktum kvarstår att budgetdiesel inte är någon lisa för själen...

Men det är stor skillnad mellan olika modeller hur man implementerar tekniken. Focusen jag har tycker jag är ganska lyckad. Den känns alltid pigg och alert på grund av en bra avvägning när turbon ska aktiveras och även utväxlingen. Den känns glad och det är inga problem på långkörning med bilen full i folk att göra en omkörning. Motsvarande bensinvariant är mer som att sparka en död gris så den gå absolut fetbort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men jag föredrar "enkel" framför "modern". Färre saker som kan gå sönder är alltid ett plus.

Med lång garanti får de stoppa in vad de vill.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns däckverkstäder som gör det, och som dessutom förvarar hjulen mellan bytena, för en femhundring per besök, och då får man dessutom hjulen balanserade. Det är mååååååååånga år sedan jag brydde mig om att göra det själv.

i det hushåll jag bor i så har det aldrig varit någon hantverkare som gjort något, det finns liksom inte på kartan att lämna in en bil på verkstad.

En gång på alla år så anlitade jag en hantverkare utan att säga något till maken, det var när jag ville lägga in en heltäckningsmatta i vår stentrapp inne i huset, när ungarna började krypa och ta sig runt. För trappan går i sväng och jag insåg snabbt att där går gränsen för vad man gör själv. Maken grymtade, såklart men var ändå nöjd med resultatet ;). Men det kändes bättre när det fanns småbarn i huset. Den mattan har jag för övrigt på mekanisk hand ägnat en hel semester åt att få bort. Alla genvägar jag testade var förgäves.

 

Nu får jag väl snart ringa den där mattläggaren igen, vad det lider.

 

Kanske ska jag även ringa däckverkstaden....... Fast jag har inte dubbdäck, men de ska iaf bytas. Jag är ändå inte olaglig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ett alternativ är att köpa en Kia Rio. 7 års nybilsgaranti är svårslaget. Å andra sidan är irritationen över saker som går sönder också svårslagen. Jag föredrar enkel.

Enkel är bra. Men alla regler och miljökrav och certifieringar gör att även enkla bilar blir mer komplicerade. TAcka vet jag en Volvo Amazon med B18!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dacia Sandero är ett klart alternativ som jag skrev tidigare med den nya trecylindriga motorn från Renault. Billig, pigg, snål, bra rostskydd. Ett fynd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att jag närmade mig 40'-strecket. Lite ångestframkallande är det. Har jag svamlat så otroligt? :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Dacia börjat sälja bilar med säkerhetsutrustning nu? Har för mig att de snålade med antisladd tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla Dacia har numer antisladd och antispinn och låsningsfria bromsar. Krockskyddet är däremot inte av senaste snitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scrivener finns inte för Linux. Jag vill gärna ha World of Warcraft också. Resten går nog att lösa, men de två programmen är så stor del av min datortid att det inte är rimligt att tänka sig något annat än OS X eller Windows. Och då vinner OS X :)

 

Skulle vara om det inte finns stöd för BankID till Linux som jag skulle stöta på patrull, men jag har faktiskt inte kikat på den saken.

 

Sen känner jag mig hemma i Windows XP (om man tar bort den hemska XP-startmenyn och ersätter med den äldre), men jag ogillar dess ständiga uppdateringar och förmåga att slänga upp dialogrutor och notiser från aktivitetskontrollen eller vad man ska kalla det nedre högra hörnet i Windows. Den egenskapen har de ju "förbättrat" i W7 så än mer dialogrutor poppar upp och kräver interaktion för att försvinna :stjarnsmall:

 

Sen gillar jag kvalitetskänslan i Apples datorer, logiken och enkelheten i OS X. Bara det att deras datorer för det mesta är knäpptysta, något som är svårt att utföra på en PC, stationär som bärbar. Bygger helst själv när det gäller PC, så man vet vad man har.

 

Så än så vinner Apples lösning och paketering av hårdvara och mjukvara alla dagar i veckan. Att jag i dagsläget sitter på en fyra år gammal dator (visserligen med SSD) funderar jag inte ens över och några tankar på att uppdatera finns inte i dagsläget. Sen är det inte "gratis" att köpa ny (eller begagnad) Mac heller :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart ramlar jag ööver kanten!!! :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noooooooooooooooooooooooo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Och där satt den.

 

post-363-0-18524400-1396790851.png

post-363-0-63847600-1396790890_thumb.png

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att jag närmade mig 40'-strecket. ...

Du är där nu! :cake:

 

post-28798-0-86272800-1396791134_thumb.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Skulle vara om det inte finns stöd för BankID till Linux som jag skulle stöta på patrull, men jag har faktiskt inte kikat på den saken.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.554720/bankid-for-linux-slopas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slurp :kaffe: aaaahhh...... :P

Ja, schlurp på dig... :kaffe:

 

Sen känner jag mig hemma i Windows XP (om man tar bort den hemska XP-startmenyn och ersätter med den äldre), men jag ogillar dess ständiga uppdateringar och förmåga att slänga upp dialogrutor och notiser från aktivitetskontrollen eller vad man ska kalla det nedre högra hörnet i Windows. Den egenskapen har de ju "förbättrat" i W7 så än mer dialogrutor poppar upp och kräver interaktion för att försvinna :stjarnsmall:

De försvinner på Tisdag.. :yeahbaby:

Installerade W7 vid ett tillfälle, sen dess har jag inte använt XP ngt. 7'an är så mkt bättre och snabbare. Var lite orolig med där med alla na menyer och sånt, men det ät förvånandsvärt likt XP ... ser lite olika ut bara.

 

Och där satt den.

Grattis! :respekt::yeahbaby:

post-64246-0-42618300-1396792705.png

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och där satt den.

 

.....och vad händer nu...? :huh::fane::blink::chock:

 

kanske lite tårta och lite firande :)

 

 

post-67957-0-18722200-1396793106.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå BankID... Är väl det man har till röstningen sen, om man röstar elektroniskt. Eller har de inte infört sånt än kanske?

 

- - -

 

SItter o kikar på en rätt spännande session/cookies funktion. Nån som har tänkt till lite. Se om det är nåt man kan använda/göra om. Bra men lite plottrigt skriven.

 

Kaffe!!! :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, schlurp på dig... :kaffe:

 

De försvinner på Tisdag.. :yeahbaby:

Installerade W7 vid ett tillfälle, sen dess har jag inte använt XP ngt. 7'an är så mkt bättre och snabbare. Var lite orolig med där med alla na menyer och sånt, men det ät förvånandsvärt likt XP ... ser lite olika ut bara.

Mja... har kört sjuan en hel del jag med. Är den enda vettiga versionen av Windows om man bortser från XP. Det jag ogillar med W7 är att MS flyttat runt och döpt om en massa funktioner som gör att jag hittar dåligt. Bara det att jag idag skulle avinstallera ett program och satt och letade efter lägg till/ta bort program och kunde inte hitta det tills jag insåg att det numera låg under en helt annat rubrik, program och "någonting". Är kanske mest ett resultat av att jag valde bort PC och Windows för snart sex år sedan så jag har inte behövt hänga med så när jag nu sitter framför ett modernare Windows så är jag en fossil eftersom jag inte hängt med i utvecklingen.

 

Men jag kan inte bortse ifrån att jag får en pulserande ven i tinningen vid längre sessioner numera framför valfri version av Windows, något som varken OS X eller Ubuntu 12.04 LTS framkallar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja... har kört sjuan en hel del jag med. Är den enda vettiga versionen av Windows om man bortser från XP. Det jag ogillar med W7 är att MS flyttat runt och döpt om en massa funktioner som gör att jag hittar dåligt. Bara det att jag idag skulle avinstallera ett program och satt och letade efter lägg till/ta bort program och kunde inte hitta det tills jag insåg att det numera låg under en helt annat rubrik, program och "någonting".

Välj "klassiskt vy" i kontrollpanelen, så blir den som innan - så slipper man det galna menysystemet. :yeahbaby: Då ligger ikonen där den låg innan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...