Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Välj "klassiskt vy" i kontrollpanelen, så blir den som innan - .... Då ligger ikonen där den låg innan.

Nope, det gör den inte (riktigt).

"Lägg till eller ta bort program" har bytt namn (och därmed plats) till "Program och funktioner"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.....och vad händer nu...? :huh::fane::blink::chock:

 

 

:mellow::mellow::mellow::mellow::mellow::mellow::mellow::mellow::mellow::mellow::mellow::mellow::mellow::mellow::mellow::mellow::mellow::mellow::mellow::mellow::mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Peugeot 308 hdi är iaf minst lika pigg som alla bensinbilar jag haft tidigare. 1,6-liters motor. Enda undantaget är väl den 406 2,0-liters turbo jag hade för 12-13 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, det gör den inte (riktigt).

"Lägg till eller ta bort program" har bytt namn (och därmed plats) till "Program och funktioner"

Så, var det ja... :yeahbaby: Men den ligger där (ikonen) i a f. Och i "klassisk vy" känns det mer hemtamt, som i XP. Eg man är inte lika vilse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj "klassiskt vy" i kontrollpanelen, så blir den som innan - så slipper man det galna menysystemet. :yeahbaby: Då ligger ikonen där den låg innan.

 

 

Nope, det gör den inte (riktigt).

"Lägg till eller ta bort program" har bytt namn (och därmed plats) till "Program och funktioner"

 

 

Så, var det ja... :yeahbaby: Men den ligger där (ikonen) i a f. Och i "klassisk vy" känns det mer hemtamt, som i XP. Eg man är inte lika vilse.

 

 

Jag har aldrig använt Windows 8 eller 8.1, men kör sjuan både i jobbet och i bootcamp på MacBook Pro'n. Det är helt okej, i vissa avseenden bättre än OS X, i andra sämre, men på det hela taget ungefär jämbördigt. Det handlar mer om vad man är van vid.

 

 

"klassisk vy" var inte standard i XP heller.

attachicon.gifSkärmavbild 2014-04-06 kl. 16.55.14.png

(Parallells Desktop, därav att fönstret någorlunda ser ut som om det kom från OS X)

 

 

Inte? Där ser man. Är så länge sen nu, så jag hade det nog instället och var för mig standard.

 

Klassisk vy kör jag redan, både för kontrollpanelen och startmeny. Allt annat känns bakvänt. Men i W7 så är klassiskt läge inte så "klassiskt" längre. Sen påverkar det ju inte det faktum att MS fysiskt flyttat och döpt om funktioner i W7, kanske Vista med, men det har jag aldrig aktivt använt.

 

Visst är det som Svolder påpekar, allt har sina för och nackdelar samt vanans makt. De senaste sex årens aktiva Windows-användande kan nog räknas i timmar för egen del. Hade alltid min Mac med mig både på komvux samt högskolan så det var nog en handfull gånger jag behövde köra med deras datorer. Fram till att jag bytte till Mac och OS X var det WIndows XP som gällde, Vista var aldrig något alternativ :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De senaste sex årens aktiva Windows-användande kan nog räknas i timmar för egen del.

Är väl lite samma här och är väl därför man aldrig kommer in i det - man använder skıten för lite, så det fastnar inte. :) Kunde de bara göra IE plattformslöst typ FF/Chrome (istället för att lägga ut de där testgrejjerna (VM) som räcker 90 dagar), så hade man sluppit Win helt och hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt så tror jag inte att det någonsin kommer att finnas ett OS som alla kan enas om. Fram tills dess det kommer något bättre är dock OS X mitt val här hemma, men jag lider inte av att tvingas köra Windows på jobbet, mer än alla dessa förbaskade uppdateringar som kräver att datorn startas om.

 

Håller med dig, det har aldrig funnits "ett OS" och kommer säkerligen aldrig att finnas, tack och lov.

 

Sen tror jag personligen att MS betydelse på OS-sidan är på väg neråt och att framtiden ligger i *nix-varianterna även om jag tvivlar på att Windows kommer att försvinna. Mest att det inte kommer att vara så dominerande och allrådande som det gång i tiden har varit.

 

Det som är absolut sämst med Windows och dess förmåga att kräva dessa ständiga omstarter, även om det som uppdateras inte borde kräva fullständig omstart av systemet. Om det problemet är mindre eller ej med W8 har jag ingen aning. Men jag tar W8 bokstavligt, dvs wait och hoppar över den varianten precis som med Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör bara med mobilt bank-id numera. Passar alla OS...

 

Problemet är väl att man behöver BankID för att skapa ett mobilt bankID?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå dialogrutor och ständiga påminnelser/uppdateringar i Windows så är det största och mest irriterande problemet på OS X (10.9) den plågsamma dialogrutan om att installera Java på datorn som ständigt poppar upp, gissningsvis för att någon sida på nätet efterfrågar Java. Men jag har aldrig saknat någon funktionalitet utan Java, precis som jag klarat mig utan Flash de senaste tre-fyra åren. Anledningen att inte installera är densamma, dåligt skriven kod som innehåller ständiga bakdörrar och säkerhetsmissar som kräver ständiga uppdateringar för att anses vara säkert. Visst är det säkert så att chansen att drabbas är minimal, men det handlar om principen om att undvika program som ändå inte tillför något mer än ständiga uppdateringar pga säkerhetslarm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Problemet är väl att man behöver BankID för att skapa ett mobilt bankID?

ja, så är det ju. Men när man sedan skaffat det mobila så är det ju bara det man använder.

Helt otroligt suveränt smidigt och lättsamt.

 

Numera betalar jag räkningarna samtidigt som jag rensar i kökets posthög, dvs betalningen sker i princip när jag går till pannrummet med allt som ska rensas bort.

Till skillnad mot förr när man la alla inkommande fakturor i en hög, satte sig vid datorn när det började bli dags och det tog ett bra tag att slå in alla OCR, plocka fram dosan och greja med koder och alla grejer hit och dit.

 

Och precis som iEricF antydde för några inlägg sedan så borde mobiltbankID möjliggöra röstning på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noterat att det har kommit ut tre lediga tjänster hos AF i Landskorna som arbetsförmedlare, tillsvidare samt heltid, så de ska jag söka. Ett vik som SYV på Tekniska skolan i Hässleholm ska också sökas.

 

Mest för att läget om jag får fortsätta på nuvarande tjänst, rektorn är hal som en riksdagspolitiker och lovade besked i mitten på mars, men när jag tog upp frågan i förra veckan så gick det tidigast att få besked i slutet av April. Det som gör mig arg är att han lovat min elevs mamma besked om fortsatt stöd på tisdag när vi satt på förra mötet i februari. Sen vet jag att alla externa resurser (BUP, Soc/familjerätten) samt EHT-teamet med skolläkare/syster samt specialpedagoger är eniga om att behovet av stöd fortlöper och att det positiva arbete som skett inte ska upphöra och alla är eniga om att jag ska fortsätta.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På W7-partitionen på disken jag satt i min gamla dator fanns 70 systemkritiska uppdateringar tillgängliga, nedladdningen tog gott och väl över 1h och uppdateringen har snart pågått i 2h :armskeptisk::chockadskeptisk:

 

Sen brukar det alltid dyka upp några till samt de 24 icke systemkritiska uppdateringarna som ska utföras. Suck.... :glare:

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

 

när man som jag och väldigt många fler behöver använda både PC och mac så brukar de flesta av oss slås av hur lättsamt och smidigt funktionellt det är att jobba i OS X, i princip oberoende av vad man gör. Dessutom är risken att råka ut för virus minimal eller i princip obefintlig.

Varför går man inte alltmer över till mac även i den offentliga sektorn?

Vad tror ni?

Är apples grejer för dyra rent investeringsmässigt kanske? (jo, jag vet att de håller länge, men de är dyra i inköp)

Eller är det bara ren tradition att man ska ha PC som hänger kvar?

 

eller gäller det bara att hålla ITbranschen uppe med alla arbetstillfällen :totaltgalen: (jag skojar, men lite underton av allvar är det allt)

 

Inom många branscher jobbar man i mac, men inte i offentlig sektor. Det tycke rjag är synd.

 

Ibland kan jag dagdrömma att chefen kommer in på kontoret och säger att kommunen tänker starta ett pilotprojekt om mac för att se hur det skulle kunna fungera och om man ska gå över till mac för alla eller inte. Och nu behövs en testperson som får en macbook som arbetsdator. Och chefen frågar om jag skulle kunna tänka mig att vara denna testperson?

Sen kommer den krassa verkligheten ifatt, windowsfönstret dyker upp som berättar att datorn måste startas om, vill du göra det nu eller senare..... :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Problemet är väl att man behöver BankID för att skapa ett mobilt bankID?

Inte för min del. Jag kan logga in med en dosa, som jag stoppar bankkortet i, och knappar in koder. Det varierar väl från bank till bank.

 

post-28798-0-44046400-1396806622_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte nödvändigtvis att en enda tillverkare av hårdvara eller OS ska/behöver vara allrådande. Däremot tycker jag att man ska anpassa dessa så att personen som ska utföra arbetsuppgiften blir så produktiv som möjligt. I vissa fall avgöra specifik hårdvara eller mjukvara val av plattform, men i många fall är det inte en avgörande faktor.

 

Vad räknas som billigt i offentlig sektor brukar sällan vara detsamma som det som är bra, oavsett om det är IT-struktur eller mat för skolor och äldreboende.

På mitt jobb som exempel så är vi tvingade att handla in allt skolmaterial från en leverantör, från förskola till gymnasie, sen att det i många fall inte passar verksamheten eller för den delen är billigt spelar ingen roll. Väv-tejp kostar 200:- för en rulle, hopprep kostar hundralappar, båda av samma låga kvalitet som det som kostar 10 kronor i andra butiker.

 

Skolan jag jobbar på "föredrar" Apples plattform för datorer och plattor, men IT-avdelningen på kommunen har sett till att ingen med en Apple-enhet kan skriva ut via nätverket utan fysiskt måste gå till skrivaren och koppla in sig med sladd. IT-avdelningen anser att all utrustning ska ha MS-mjukvara under skalet, oavsett ändamål. Men sen har vi en "PC-miljö" som inte stöder fjärrskivbord utan loggar jag in på en dator t ex i personalrummet eller ett annat klassrum så har jag varken mina filer, ikoner, program eller bokmärken med mig, suck.... :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte nödvändigtvis att en enda tillverkare av hårdvara eller OS ska/behöver vara allrådande. Däremot tycker jag att man ska anpassa dessa så att personen som ska utföra arbetsuppgiften blir så produktiv som möjligt. I vissa fall avgöra specifik hårdvara eller mjukvara val av plattform, men i många fall är det inte en avgörande faktor.

 

Vad räknas som billigt i offentlig sektor brukar sällan vara detsamma som det som är bra, oavsett om det är IT-struktur eller mat för skolor och äldreboende.

På mitt jobb som exempel så är vi tvingade att handla in allt skolmaterial från en leverantör, från förskola till gymnasie, sen att det i många fall inte passar verksamheten eller för den delen är billigt spelar ingen roll. Väv-tejp kostar 200:- för en rulle, hopprep kostar hundralappar, båda av samma låga kvalitet som det som kostar 10 kronor i andra butiker.

 

Skolan jag jobbar på "föredrar" Apples plattform för datorer och plattor, men IT-avdelningen på kommunen har sett till att ingen med en Apple-enhet kan skriva ut via nätverket utan fysiskt måste gå till skrivaren och koppla in sig med sladd. IT-avdelningen anser att all utrustning ska ha MS-mjukvara under skalet, oavsett ändamål. Men sen har vi en "PC-miljö" som inte stöder fjärrskivbord utan loggar jag in på en dator t ex i personalrummet eller ett annat klassrum så har jag varken mina filer, ikoner, program eller bokmärken med mig, suck.... :utskallning:

ja, känner igen resonemangen. båda när det gäller inköp och IT-miljöer. I min hemkommun, alltså inte i den kommun jag jobbar i, så har man på skolan satsat jättebra på iPads till eleverna och faktiskt MBA till lärare. Man har helt sonika byggt upp en egen IT-mijö och inte brytt sig om vilka utrustningar som kommunens ITenhet förordar. Man kör mkt med openofficelösningar och liknande....

Så nog går det alltid.... Och så kom jag ju nu på en offentlig verksamhet som faktiskt valt en egen väg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för min del. Jag kan logga in med en dosa, som jag stoppar bankkortet i, och knappar in koder. Det varierar väl från bank till bank.

 

attachicon.gifnordea.png

Okej, då talar vi om olika saker.

Mitt mobila bankID är en app i telefon, liksom jag har banken som app i telefon, Tar räkningen och bankappen, scannar in OCR och jag lägger till summan, och mobiltBankID bekräftar betalningen med hjälp av min kod, Det tar en halvminut sisådär och dosan har jag inte använt på länge.Jag har swedbank.

 

Däremot har jag också ICAbanken och där har jag behövt ha dosan fortfarande, men nu har även den banken börjat med mobiltBankID så nu behöver jag inte den dosan heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då talar vi om olika saker. ...

Nej, det gör vi inte. Vad jag försökte förklara är att jag inte behöver Bank-ID i datorn för att skaffa mobilt bank-ID, något som mattem skrev att han behöver. I Nordeas internetbank kan man också använda en kortläsare som ger sifferkoder som man signerar med, vilket inkluderar att skaffa mobilt bank-ID. Kortläsaren/sifferkoderna är utgångspunkten i Nordea, för övrigt. (Jag har visserligen Bank-ID i datorn också, men jag använder det allt mindre till förmån för just mobilt bank-ID.)

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det gör vi inte. Vad jag försökte förklara är att jag inte behöver Bank-ID i datorn för att skaffa mobilt bank-ID, något som mattem skrev att han behöver. I Nordeas internetbank kan man också använda en kortläsare som ger sifferkoder som man signerar med, vilket inkluderar att skaffa mobilt bank-ID. Kortläsaren/sifferkoderna är utgångspunkten i Nordea, för övrigt. (Jag har visserligen Bank-ID i datorn också, men jag använder det allt mindre till förmån för just mobilt bank-ID.)

japp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis kommit hem från en magisk afton i lilla Jerusalem med två av mina bröder.

 

post-5952-0-00675100-1396813318_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sett på “Face Off” och “Mästarnas Mästare”. :yeahbaby: 2 underbara program. Face Off är sanslöst bra. Så vansinnigt mkt kreativitet och talang. :o“Fanstasitque”

Dags att börja gegga ihop lite käk snart. :kaffe:

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis kommit hem från en magisk afton i lilla Jerusalem med två av mina bröder.

 

attachicon.gifjlabero.jpg

Nej men vad trevligt

 

nu är det dags för Hyacinth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...