Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Här är det utrymmet som jag använder på mina iPads

 

267ACED2-B299-4ABA-B0AE-AD4B74C8A357.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Tror de nya har det. Min 13 har det.

Kanske det blir en iPhone 13 om ett år med minst 128 GB, kanske rent av 256. :) 

Kom att tänka på det gamla uttrycket "snålheten bedrar visheten". :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, ronny säger:

Här är det utrymmet som jag använder på mina iPads

 

267ACED2-B299-4ABA-B0AE-AD4B74C8A357.jpeg

Hur mycket utrymme har du totalt i dem då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och den äldre som är 5 år (64 GB)

den nyare har 32 GB

BF54B080-D90E-4CAC-8BD1-6E88C9E4EEDF.jpeg

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, mikaellq säger:

Kanske det blir en iPhone 13 om ett år med minst 128 GB, kanske rent av 256. :) 

Kom att tänka på det gamla uttrycket "snålheten bedrar visheten". :ThumbsDown:

Fast jag har 100 GB över. Har haft Iphone i många år nu med 32 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

Fast jag har 100 GB över. Har haft Iphone i många år nu med 32 GB.

Det hade aldrig räckt för mig som laddar hem så mycket, för lärandet.

Jag har liksom förstått att telefonin är en rest från det förgångna och egentligen inte viktigt.

iPhone är inte heller en dator för diverse arbete man kan tänkas vilja få utfört, eller spel, utan en del av den informations-hub Apple drömt om i väldigt många år.

 

Information kan förstås vara vad som helst men jag har valt att lära mig om sådant jag tidigare varit dålig på, som historia ända tillbaka till de gamla Grekerna, även Putin och hans Ryssland har jag läst på om, även lyssnat med Podcaster.

Jag BEHÖVER verkligen mycket utrymme, har jag äntligen förstått! :) 

 

Har precis rensat även Blinkist vilket jag nu förstår att det var helt onödigt då ljudfilerna inte tog upp många megabytes. Aldrig mer med nästa iPhone! ☝️

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt idag på morgonen och bearbetade listan över de lägenheter jag har haft i livet. 22 olika, inräknat studentboenden. Den nuvarande lägenheten har jag dock bott överlägset längst i. Man stadgar sig väl, med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Svolder säger:

Min iPhone och iPad har drabbats av alzheimers. Mycket störande. Inloggning till forumet måste göras på nytt varje gång jag växlat app och youtube-appen kommer aldrig ihåg att jag stänger av automatisk uppspelning. Egentligen glömmer de alla inloggningar. Det är förmodligen något Apple infört för att "skydda min integritet" men som inte spelar någon som helst roll för mig. Störande är det i alla fall.

Det kan inte vara så att deras ägare drabbats och glömt att han loggat ut? 🤭

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Alix säger:

Satt idag på morgonen och bearbetade listan över de lägenheter jag har haft i livet. 22 olika, inräknat studentboenden. Den nuvarande lägenheten har jag dock bott överlägset längst i. Man stadgar sig väl, med tiden.

Jag har bott med mina föräldrar i fyra olika städer. Inte så kul att skaffa nya kompisar vart femte, sjätte år.

Sedan har jag bott i tre lägenheter, en av dem var en studentlägenhet.

Har röjt på vinden i flera månader, för de ska installera en ny fläkt däruppe. Herregud vad saker man har samlat på sig. Hoppas jag aldrig mer behöver flytta.

 

Apropå:

Dödstäda är det finaste du kan göra för dina barn

 

Man kan väl säga att jag börjat så smått.

Redigerad av Telly82
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Svolder säger:

Min iPhone och iPad har drabbats av alzheimers. Mycket störande. Inloggning till forumet måste göras på nytt varje gång jag växlat app och youtube-appen kommer aldrig ihåg att jag stänger av automatisk uppspelning. Egentligen glömmer de alla inloggningar. Det är förmodligen något Apple infört för att "skydda min integritet" men som inte spelar någon som helst roll för mig. Störande är det i alla fall.

Jag loggar in med Chrome, det verkar funka.

 

34 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag har bott med mina föräldrar i fyra olika städer. Inte så kul att skaffa nya kompisar vart femte, sjätte år.

Sedan har jag bott i tre lägenheter, en av dem var en studentlägenhet.

Har röjt på vinden i flera månader, för de ska installera en ny fläkt däruppe. Herregud vad saker man har samlat på sig. Hoppas jag aldrig mer behöver flytta.

 

Apropå:

Dödstäda är det finaste du kan göra för dina barn

 

Man kan väl säga att jag börjat så smått.

Nej, inte kul. :( 
Med mina föräldrar har jag bott på tre adresser, fast alla i samma stad. Och på den första adressen bodde jag bara när jag var nyfödd. Dock var flytten som 11-åring till en annan ände av stan inte helt välkommen. Men jag anpassade mig.

En källarbrand i slutet av 2019 ordande dödsstädningen åt mig. Sedan har jag fotograferat av gamla fotoalbum som kanske någon är intresserad av i framtiden. Men jag spar dem så länge. Alltid någon som kanske vill ha en detaljbild. Jag har inte mycket prylar kan jag säga.

 

26 minuter sedan, Svolder säger:

Jisses. Oräknat tillfälliga fältbostäder när jag arbetade som arkeolog har jag bott på sex olika ställen, inklusive studentlägenheten, varav 30 år där jag bor nu.

30 år är länge! :o 

 

26 minuter sedan, Svolder säger:

Jag avskyr att flytta.

Jag också, numera... :pinch:

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Satt idag på morgonen och bearbetade listan över de lägenheter jag har haft i livet. 22 olika, inräknat studentboenden. Den nuvarande lägenheten har jag dock bott överlägset längst i. Man stadgar sig väl, med tiden.

Räknade ut antalet sen jag var född tills idag och det blir 9. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Min iPhone och iPad har drabbats av alzheimers. Mycket störande. Inloggning till forumet måste göras på nytt varje gång jag växlat app och youtube-appen kommer aldrig ihåg att jag stänger av automatisk uppspelning. Egentligen glömmer de alla inloggningar. Det är förmodligen något Apple infört för att "skydda min integritet" men som inte spelar någon som helst roll för mig. Störande är det i alla fall.

Förmodligen kakor med begränsad livstid. Bara att logga in igen vilket ofta innebär ett enkelt klick på en knapp och inget mer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 år i huset den 15 mars...!

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och jag tänker bo här tills de bär ut mig!! 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Axelman säger:

...och jag tänker bo här tills de bär ut mig!! 

Exakt som min gamle far uttryckt det om sig och mitt gamla barndomshem som han bor kvar i. För mycket investerat i hemmet. Ekonomiskt, arbete, minnen…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överlastning heter det väl Ronny när en pjäs har fler uppgifter än den klarar av?

 Jag har missat ett par gånger detta fundamentala i schack och effektivt spelande där man inte får missa svagheter i motståndarens uppställning. 
 

37703291-B254-4FBD-A607-104C5C29BD1F.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-06 16:29, mikaellq säger:

Stör mig på att Stör ej stör när den inte ska  störa, dvs när vissa appar är aktiva. Alltså Stör ej upphör när skärmen släcks. Var finns nyttan i det?

 

F00FBA22-2CB6-4166-B5AE-51F5EADF516A.jpeg

Hur menar du, pausas funktionen eller stängs den av?

Har du kollat på undantag i fokusinställningarna?

2022-04-07 09:32, Alix säger:

Jag beskar och fixade ljuset i en video i Bilder på min Iphone 13. Jag hann inte se att det blev klart ens! På min gamla SE tog det i alla fall någon minut, sådant.

Jag funderade ett tag på hur, och varför, man gör en bild besk.

 

Nu sitter jag i soffan och lyssnar på en granne som spelar vad jag tror är klarinett.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, mikaellq säger:

Exakt som min gamle far uttryckt det om sig och mitt gamla barndomshem som han bor kvar i. För mycket investerat i hemmet. Ekonomiskt, arbete, minnen…

När barnen hade varit utflyttade ett tag så började vi drömma om att flytta till Öland. Frun har släkt i småland och på Öland så det vore naturligt att dra sig ditåt. Mina föräldrar är döa och barnen bor numer över hela sverige, så var vi bor gör det samma. 

...

Vi räknade och kom fram till att om vi sålde huset skulle vi kunna köpa ett hus kontant på södra delen på Öland, som inte är förpestat av turistan. Men sen när romantiken blåste iväg insåg vi att den månad som är bättre på Öland upphävs av att resten av året är bättre här. Och vart skulle vi fara på semester om vi bor på Öland......?:hihihi:

...

Öland har inga berg och dalar, skogar och sjöar och när det snöar är det hopplöst. Men som sagt oslagbart på sommaren så det är bättre att bo här och fara till Öland! whoco5.gif.3f5d522abd465f5c5b9108f719797952.gif.0afaae24b1e72dc89c8a75fb5a107c55.gif

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Hur menar du, pausas funktionen eller stängs den av?

Har du kollat på undantag i fokusinställningarna?

Stör ej aktiveras när jag till exempel startat Podcaster. När skärmen släcks medan jag lyssnar så avaktiveras Stör ej. 
 

Jag har två personer och tidskänsliga notiser som undantag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte iMovie installerat heller men nu så... 🙄

 

imovie.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Hade inte iMovie installerat heller men nu så... 🙄

 

imovie.png

Det där med att några åtgärder med hjälp av kommando-Z, är det något som funkar även mot z-stollarnas härjningar i Ukraina?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mikaellq säger:

Överlastning heter det väl Ronny när en pjäs har fler uppgifter än den klarar av?

 Jag har missat ett par gånger detta fundamentala i schack och effektivt spelande där man inte får missa svagheter i motståndarens uppställning. 
 

37703291-B254-4FBD-A607-104C5C29BD1F.jpeg

javisst! förklaras enklast med nästa bild

 

37703291-B254-4FBD-A607-104C5C29BD1F.thumb.jpeg.9c4727fbf5c0272e0ced45133cb3e703.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bild från helgens "festligheter".......

886C249A-B70B-4F6A-9D45-BA70DB999A42.jpeg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...