Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

19 minuter sedan, Alix säger:

Ja, och när du klickar på länkar skickas information om dina surfvanor till NextDNS. :) 

 

Men de lovar dyrt och heligt att låta det stanna mellan dig och dem! :crossfingers:

 

 

”1. We do not (and will never) sell, license, sublicense or share any of the data submitted directly or indirectly by our users with any person or entity.
NextDNS Inc. is an independent company 100% funded, owned and controlled by its founders and will never engage in any data sharing or selling activities, now or in the future.”

Till NextDNS webbadressen ja, innehållet nej. Google är en välkänd integritetskränkare, NextDNS okänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Snöbollskrig!!!!! :galetglad:

:fane:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, mikaellq säger:

Till NextDNS webbadressen ja, innehållet nej. Google är en välkänd integritetskränkare, NextDNS okänt.

Känner du dig kränkt av Google? Det gör inte jag. Jag vet precis vad de gör och varför (tjäna pengar) och ser det som naturligt (jag är kapitalist). Så jag skyddar mig så gott det går med Ublock, et cetera. Där är jag mer framgångsrik än till exempel reklam i tryckta tidningar och reklam-tv som det var förr. Det var ingen som pratade om kränkt integritet på den tiden. Irriterande, ja visst, men inte mer än så. Men jag skyddar mig inte för att slippa känna mig kränkt, utan för att slippa irriterande reklam och för att kontrollera datatrafik och Maximera CPU-kraft. Men tydligen är det obligatoriskt att vara integritetskränkt när det gäller Google. Jag har aldrig fattat det. Jag känner det inte så i alla fall. Inte minst därför att jag vet att de inte är intresserad av mig som individ, bara som annonskonsument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Alix säger:

Idag är det uschligt väder och jag stannar inne. Lika bra det, för kroppen är sliten. Bar tunga möbler i lördags. Fick hjälp av en snäll yngling som tyvärr saknade erfarenhet, så jag fick parera en hel del, hans rörelser. Men han var snäll som alls ställde upp. Känner av flytten i höger biceps ännu. Fast den krånglande SI-leden är snällare idag. Hjärnan var dock på sådant högvarv i natt att jag fick ta lugnande. Det gjorde susen och nu känner jag mig okej. Relativt, i alla fall. Dock drömmer jag intensivare av lugnande och drömde återigen om ett brinnande hus. Drömde redan i drömmen att jag återdrömde detta. Synd att man inte kan tolka drömmar alls. Contrary to some popular belief.

Jag kanske kan. Men behöver lite mer detaljer isåfall. 
Har själv ofta (sedan många år) intensiva/märkliga/skrämmande drömmar. Har satt mig in i ämnet lite och det handlar väldigt mycket om symbolik. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forget Monterey: System 7 and Mac OS 8 are now available for your M1 Mac

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, ronny säger:

Forget Monterey: System 7 and Mac OS 8 are now available for your M1 Mac

 

Med SheepShaver kan du köra lokalt och ha direkt tillgång till dina filer.

https://www.emaculation.com/doku.php/sheepshaver

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
18 minuter sedan, Svolder säger:

Tack, väldigt kul. Jag uppskattade System 7, det var rättframt på ett sätt som moderna operativsystem aldrig kan vara.

Ja precis, inte som nu när massa saker händer samtidigt. Om jag klickar med musen ska bakgrundsmusik pausa till exempel. :w00t:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick bet på det här

2. A compatible ROM file

SheepShaver will not run without a compatible ROM file. If SheepShaver does not find a compatible ROM file, it will immediately quit on launch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, ronny säger:

Jag gick bet på det här

2. A compatible ROM file

SheepShaver will not run without a compatible ROM file. If SheepShaver does not find a compatible ROM file, it will immediately quit on launch.

Finns info om hur man skaffar det. Kolla sidan jag länkade till. :) 

Och så måste du ha en startskiva med det Mac OS du vill köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har just ställt in en Airport time capsule som jag fick till skänks av en snäll forummedlem mot fraktkostnad.

Mycket snabbare internet än med Google wifi 1st gen, så den senare hamnar på avbytarbänken. Jag har bara Appleprylar så det verkar vettigt.

Tvärt emot uppgift så var inte hårddisken trasig, det var kontakten med nätverket som hade ”gått sönder”. Så efter hård nollställning och radering i Airport-verktyg tuffar den på just nu här på mitt skrivbord. Lite nostalgiskt med ett svagt brummande av snurrhårddisk.

Jag använder den inte med TM (HDD gillar inte en massa start-och-stopp) utan jag kör CCC, daglig backup (krypterad hårddisk över WAN).

Framöver byter jag nog ändå ut HDD mot ljudlös SSD, som drar mindre ström, dessutom. HDD:ns hälsa kan ju också diskuteras, och SSD har längre livslängd. :nerd:

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Alix säger:

Jag har just ställt in en Airport time capsule som jag fick till skänks av en snäll forummedlem mot fraktkostnad.

Mycket snabbare internet än med Google wifi 1st gen, så den senare hamnar på avbytarbänken. Jag har bara Appleprylar så det verkar vettigt.

Tvärt emot uppgift så var inte hårddisken trasig, det var kontakten med nätverket som hade ”gått sönder”. Så efter hård nollställning och radering i Airport-verktyg tuffar den på just nu här på mitt skrivbord. Lite nostalgiskt med ett svagt brummande av snurrhårddisk.

Jag använder den inte med TM (HDD gillar inte en massa start-och-stopp) utan jag kör CCC, daglig backup (krypterad hårddisk över WAN).

Framöver byter jag nog ändå ut HDD mot ljudlös SSD, som drar mindre ström, dessutom. HDD:ns hälsa kan ju också diskuteras, och SSD har längre livslängd. :nerd:

CCC som i Carbon Copy Cloner? Varför använder du den? Räcker inte den inbyggda TM?

 

 Jag har inte fått tummen ur än med att köpa en 2TB Samsung SSD som kommer att bli en perfekt, knäpptyst, ultrasnabb backup. Mer långlivad, verkligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, mikaellq säger:

CCC som i Carbon Copy Cloner? Varför använder du den? Räcker inte den inbyggda TM?

Dels för att jag har en moddad Mac mini där man ändå inte kan återställa via TM, dels så gillar inte hårddiskar start-och-stopp och jag vet inte hur pass frisk APTC:n är.

 

38 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag har inte fått tummen ur än med att köpa en 2TB Samsung SSD som kommer att bli en perfekt, knäpptyst, ultrasnabb backup. Mer långlivad, verkligen?

O, ja. Om man inte har otur, förstås. Därför har jag snart tre backup på hårddisk/SSD. SSD:n hade barnsjukdomar men är sedan länge betydligt mer robust än en snurrhårddisk. Huvudsakligen för att rörliga delar saknas, men också för att lagringen slits jämnare än förr.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Dels för att jag har en moddad Mac mini där man ändå inte kan återställa via TM, dels så gillar inte hårddiskar start-och-stopp och jag vet inte hur pass frisk APTC:n är.

 

O, ja. Om man inte har otur, förstås. Därför har jag snart tre backup på hårddisk/SSD. SSD:n hade barnsjukdomar men är sedan länge betydligt mer robust än en snurrhårddisk. Huvudsakligen för att rörliga delar saknas, men också för att lagringen slits jämnare än förr.

Hur ska man tolka det där?
Att Apples TimeCapsule är felkonstruerad i och med att den har en mekanisk hårddisk med en vilafunktion efter inaktivitet?
Med den inställningen till prylar vågar man väl inte använda någonting då allt kan gå sönder?
Min TimeCapsule fungerar klockrent efter snart 10 års trogen tjänst att ta TimeMachine backup av samtliga mina datorer.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, SirKnasen säger:

Hur ska man tolka det där?
Att Apples TimeCapsule är felkonstruerad i och med att den har en mekanisk hårddisk med en vilafunktion efter inaktivitet?
Med den inställningen till prylar vågar man väl inte använda någonting då allt kan gå sönder?
Min TimeCapsule fungerar klockrent efter snart 10 års trogen tjänst att ta TimeMachine backup av samtliga mina datorer.

Det var så att jag fick APTC:n för att hårddisken var sönder, enligt uppgift.

Jag kunde dock få i gång den igen. Har ingen aning om vad den har varit med om. Via serienumret ser jag att garantin gick ut i november 2014. Så jag tar det säkra före det osäkra och låter den gå en gång om dagen.

Så visst vågar man använda snurrhårddiskar, jag gör ju det. Dels denna och dels en backup som jag har i källaren.

Men kan jag välja blir det SSD. Det är det jag har i minin, som huvudbackup.

APTC är inte felkonstruerad för sin tid, men det är väl tveksamt att en sådan produkt skulle kunna säljas idag, till det priset, med bara en snurrhårddisk. Nu när SSD är billigare.

Kul att din har hållit så länge, men med snurrhårddiskar är det ett lotteri, liksom med SSD, i och för sig, fast inte lika hårigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Nu när SSD är billigare.

Billigare än mekanisk disk?

Billigare än förr om åren?

 

Det förstnämnda stämmer väl inte, men det sistnämnda stämmer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Billigare än förr om åren?

Ja.

I betydelsen att skulle man sälja en liknande premiumprodukt med backupfunktion får man nog sälja den med en SSD.

 

1 minut sedan, Telly82 säger:

Billigare än mekanisk disk?

Jag är medveten om att HDD är billigare än SSD per GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, SirKnasen säger:

Hur ska man tolka det där?
Att Apples TimeCapsule är felkonstruerad i och med att den har en mekanisk hårddisk med en vilafunktion efter inaktivitet?
Med den inställningen till prylar vågar man väl inte använda någonting då allt kan gå sönder?
Min TimeCapsule fungerar klockrent efter snart 10 års trogen tjänst att ta TimeMachine backup av samtliga mina datorer.

Håller med, använd utan oro ty kvaliteten på Apples prylar håller en ovanligt hög nivå.

25 år med Apple för min del och ingen hårddisk från dem har någonsin lagt av.

Men SSD är förstås bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Någon mer som har problem med SVT, Telia, TV4?

Nej. Vad skulle det vara för problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Någon mer som har problem med SVT, Telia, TV4?

Hur, var?

Kabel-TV?

Playtjänster?

Marksändning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem här med kabel-TV via Tele2 (f.d. Comhem).

Inga problem med playtjänster (i datorn) heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Alix säger:

Ja.

I betydelsen att skulle man sälja en liknande premiumprodukt med backupfunktion får man nog sälja den med en SSD.

Fast den skulle ju bli väldigt dyr; man vill ju gärna ha en disk på flera TB. (Mina backupdiskar är på 8 TB.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Fast den skulle ju bli väldigt dyr; man vill ju gärna ha en disk på flera TB. (Mina backupdiskar är på 8 TB.)

Ungefär som att en iPhone har blivit dyrare sedan tio år tillbaka. Konsumenten förvänta sig mer åker också beredd att betala mer för premiumprodukter.

 

 

Jag får känslan av att vad jag än skriver i idag är det fullständigt obegripligt för andra. Kanske för att jag är trött i huvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...