Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

12 timmar sedan, Alix säger:

Laddar min nya Iphone varje natt med optimerad batteriladdning påslaget, men efter två veckor har det fortfarande inte kommit i gång. Irriterande, för det sliter på batteriet i onödan. Hur svårt kan det vara?

Vågar inte ladda över natten pga brandrisk. Jag vet inte om det skiljer nåt i din och min vad gäller batteriet. Jag laddar med en 20W laddare ca 20 min varje dag, då har jag i snitt hela tiden runt 75%. Vad gäller användning så i snitt ungefär 1,5 timme surf, 5-10 bilder i RAW, filmar 1-5 min 4K 60fps, stream av film 1-2 timmar, ca 30min i samtalstid, 20sms. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Alix säger:

Ska hon göra det jobbet är det läge att även byta ut snurrhårddisken, vilket jag antar att den har. Byta till en SSD, alltså.

Verkar som hon vill ha en bättre iMac nu. Men helst inte en M1. Får se vad det blir av det hela. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iMarc säger:

Vågar inte ladda över natten pga brandrisk. Jag vet inte om det skiljer nåt i din och min vad gäller batteriet. Jag laddar med en 20W laddare ca 20 min varje dag, då har jag i snitt hela tiden runt 75%. Vad gäller användning så i snitt ungefär 1,5 timme surf, 5-10 bilder i RAW, filmar 1-5 min 4K 60fps, stream av film 1-2 timmar, ca 30min i samtalstid, 20sms. 

Jag har alltid laddat över natt, fast med laddare med låg effekt. Blir aldrig någon värmeutveckling. Nu kör jag med qiladdare som ger cirka 4 Watt.

 

2 minuter sedan, iMarc säger:

Verkar som hon vill ha en bättre iMac nu. Men helst inte en M1. Får se vad det blir av det hela. 

Kan vara vettigt. Om man inte kan göra jobbet själv kostar det onödigt mycket.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Jag har alltid laddat över natt, fast med laddare med låg effekt. Blir aldrig någon värmeutveckling. Nu kör jag med qiladdare som ger cirka 4 Watt.

 

Kan vara vettigt. Om man inte kan göra jobbet själv kostar det onödigt mycket.

Oj bara 4W, tar inte det jättelång tid. Tror jag fick rekommendationen om 15-20W. Men jag kör med snabbladdaren och ibland med en som är till en Sansung Galaxy, den laddar fint också men inte lika snabbt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Kan vara vettigt. Om man inte kan göra jobbet själv kostar det onödigt mycket.

Ja hon redigerar väldigt mycket film och håller på med design. Sen vill hon inte ha Monterey installerat. Vet inte riktigt vad man ska rekommendera. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, iMarc säger:

Oj bara 4W, tar inte det jättelång tid.

Hela natten, hade jag tänkt. Då laddar den till 80 procent, och sedan till 100 någon timme innan jag vaknar. Batterier mår bra av slö laddning. Eller, egentligen, av att inte bli varma.

 

37 minuter sedan, iMarc säger:

Ja hon redigerar väldigt mycket film och håller på med design. Sen vill hon inte ha Monterey installerat. Vet inte riktigt vad man ska rekommendera. 

Undrar om nya M1 ens säljs med annat än Monterey vid det här laget. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slurrp :kaffe: aahh!! :P 

Njuter av kaffet och känner en viss förvåning över att ha fått sova oavbrutet en hel natt.

🛌

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Svolder säger:

God morgon till en ny härlig vinterdag!

Japp! Minus sex tidigare i morse!

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-05 17:20, Alix säger:

Jag har just ställt in en Airport time capsule som jag fick till skänks av en snäll forummedlem mot fraktkostnad.

Mycket snabbare internet än med Google wifi 1st gen, så den senare hamnar på avbytarbänken. Jag har bara Appleprylar så det verkar vettigt.

Tvärt emot uppgift så var inte hårddisken trasig, det var kontakten med nätverket som hade ”gått sönder”. Så efter hård nollställning och radering i Airport-verktyg tuffar den på just nu här på mitt skrivbord. Lite nostalgiskt med ett svagt brummande av snurrhårddisk.

Jag använder den inte med TM (HDD gillar inte en massa start-och-stopp) utan jag kör CCC, daglig backup (krypterad hårddisk över WAN).

Framöver byter jag nog ändå ut HDD mot ljudlös SSD, som drar mindre ström, dessutom. HDD:ns hälsa kan ju också diskuteras, och SSD har längre livslängd. :nerd:

2022-04-05 22:15, Alix säger:

Det verkar vara routern som spökar. Det funkar med mobildata. Suck... Fram med Google WiFi, den funkar alltid.

Nu har APTC åter kommit till heders på skrivbordet. Allt funkar som det ska nu när jag har låtit Airportverktyget ställa in nätverket per default. Jag är otålig och hetsig, men försöker bättra mig. :) 

 

PS. Det är inget fel på Google WiFi, men det är inte en Applepryl... :D 

 

PPS. Hårddisken får jobba så länge den håller, det blir bara en SSD om det krävs. Miljövänligare. :) 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Alix säger:

Nu har APTC åter kommit till heders på skrivbordet. Allt funkar som det ska nu när jag har låtit Airportverktyget ställa in nätverket per default. Jag är otålig och hetsig, men försöker bättra mig. :) 

 

PS. Det är inget fel på Google WiFi, men det är inte en Applepryl... :D 

 

PPS. Hårddisken får jobba så länge den håller, det blir bara en SSD om det krävs. Miljövänligare. :) 

 

Jag kommer att köra på med min APTC tills den rasar. Vinsten i en ny med bättre protokoll verkar ännu vara för liten. 
 

Google Wi-Fi är ganska tilltalande estetiskt men gudars vad fula de andra är! Gränssnittet är helt säkert lika krångligt och fult.

 

 Är det bara Apple som värderar estetik och det enkla, som förresten ofta går hand i hand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag kommer att köra på med min APTC tills den rasar. Vinsten i en ny med bättre protokoll verkar ännu vara för liten. 
 

Google Wi-Fi är ganska tilltalande estetiskt men gudars vad fula de andra är! Gränssnittet är helt säkert lika krångligt och fult.

 

 Är det bara Apple som värderar estetik och det enkla, som förresten ofta går hand i hand?

Google WiFi har ett enkelt gränssnitt i alla fall. Länge hade den en egen app men är numera inbakad i Google Home. Men Airportverktyget finns ju i macen redan, så...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter och sörjer inte detta faktum att utvecklingen måste fortsätta, det ligger i civilisationens natur att ständigt utvecklas. Det är vissa appars oförmåga att hänga med och som därför måste dö, avinstalleras och glömmas bort. Som Wikilinks till exempel. 
 

WikiWand på nätet är bra så det räcker och blir över, dock utan den grafiska överblicken. 
 

Sveriges historia presenterad hos WikiWand är både snyggt och inbjudande till att läsa mer, ända från Paleolitikum. 
 

https://www.wikiwand.com/sv/Sveriges_historia

160px-Great_coat_of_arms_of_Sweden.svg.p
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, mikaellq säger:

Slurrp :kaffe: aahh!! :P 

Njuter av kaffet och känner en viss förvåning över att ha fått sova oavbrutet en hel natt.

🛌

 

8 timmar sedan, Svolder säger:

God morgon till en ny härlig vinterdag!

God eftermiddag säger jag då

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, ronny säger:

 

God eftermiddag säger jag då

God eftermiddag Ronny! hello.gif 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

Om 20 minuter är det god kväll, så jag önskar det redan.

God kväll på dig Alix! hello.gif 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-08 10:55, boevil säger:

Det var läääänge sedan det blev klart…

AAE2DCA4-5218-4461-BD4A-9E1056D90C1B.thumb.jpeg.c29fe81150d2c0edb17ce683ee8924ca.jpeg

nu är mitt klart också!

 

pussel.jpg

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, ronny säger:

nu är mitt klart också!

 

pussel.jpg

Fint och bra gjort Ronny. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hållit på och rensat massor med media, böcker, ljudfiler och annat som gick bra med Böcker och Podcaster men sämre med Blinkist med så förtvivlat mycket! Funderar på att radera appen för att sedan installera igen. Snabbast tror jag. 
 

Nästa iPhone kommer att ha MINST 128 GB. 😕 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

Fint och bra gjort Ronny. :ThumbsUp:

man tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Har hållit på och rensat massor med media, böcker, ljudfiler och annat som gick bra med Böcker och Podcaster men sämre med Blinkist med så förtvivlat mycket! Funderar på att radera appen för att sedan installera igen. Snabbast tror jag. 
 

Nästa iPhone kommer att ha MINST 128 GB. 😕 

du behöver... eller du tycker att det är för mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, ronny säger:

du behöver... eller du tycker att det är för mycket

Utrymmet 64 GB är på tok för lite för mig med mina (o)vanor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Svolder säger:

Min 6s har 128 GB och det har räckt rätt väl (64 GB hade definitivt varit för lite), men nästa telefon kommer att ha mer. Om jag landar på 256 eller 512 GB vet jag inte, men det lutar åt 256. Minst ett år dit, men ett år går fort.

Det du skriver kunde jag ha skrivit också. 
Kanske rent av 256 GB. Om ett år eller så. 
Grejen är den att jag kommit underfund med att litet utrymme betyder bara ökad aktivitet på internet, kanske rent av mycket. Vad har jag då sparat med för lite utrymme? Långsammare blir det dessutom. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Nästa iPhone kommer att ha MINST 128 GB.

Tror de nya har det. Min 13 har det.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Tror de nya har det. Min 13 har det.

är det minimum nu ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...