Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

31 minuter sedan, Svolder säger:

Jag vet ungefär vad jag vill göra, den osäkra faktorn är vad jag klarar av att göra. Det är en trist realisation att jag inte längre är en någorlunda vältränad 25-åring utan en lätt rörelsehindrad pensionär. Hjärnan är inte helt med på den beskrivningen... :)

Tja... kör tills det tar stopp. Då vet du vad gränsen går.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Svolder säger:

.... Sitter man ensam i en lappländsk ödemark med trasigt ben har man tur om bara någon hittar skelettet.

@mikaellqdet påminner om AppleWatch reklamen

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, ronny säger:

@mikaellqdet påminner om AppleWatch reklamen

 

Jag anar något roligt men har missat det. Vilken menar du? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag anar något roligt men har missat det. Vilken menar du? :) 

det är väl SOS funktionen...

 

roligt vet jag inte...

men nödvändigt om man inte får hjälp

 

 

Redigerad av ronny
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Svolder säger:

Å andra sidan kanske inte det spelar så stor roll vad som händer om nu Adolf Putin går vidare med sina drömmar om det totala kärnvapenkriget och gigantiska folkmord, så det är väl bara att köra så det ryker.

Hitler begick ju självmord istället för att ställas inför rätta

Putin går säkert i samma fotspår

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Svolder säger:

Appen "SOS Alarm" har nog alla som rör sig i obanad terräng redan i sin telefon. Problemet är att den bara funkar där det finns mobiltäckning, vilket det långt ifrån alltid finns.

Skulle Apple Watch vara bättre?

ja det är lättare att röra på handleden än att nå byxfickan 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Svolder säger:

Hur laddar man en Apple Watch i ett kupoltält på högfjället? Har den USB-laddning så man kan använda en Powerbank?

Man kan ta med sig en sådan där trådlös qiladdare. Den jag köpte från Ikea väger 49 gram. Fast hade jag varit på fjället skulle jag nog ha försökt hyra en satellittelefon. Och lämnat Appleprylarna hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Svolder säger:

Jo, men det är lite det jag är ute efter. Som SOS-produkter är alla grejer som använder mobilnätet en falsk säkerhet, delvis mindre effektiva än den visselpipa man hade med sig ut på åttiotalet. Till och med i Skåne finns det gott om platser helt utan mobiltäckning, och att flytta sig ur radioskugga funkar inte om man är skadad.

Håller med. Men eftersom folk strör chipspåsar utmed vägen upp på Kebnekaise kan man nog förvänta sig att de tar med sig samtliga sina Appleprylar. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Svolder säger:

Inte fullt så enkelt. Når man gränsen är risken överhängande att man trillar över kanten. Hade inte jag haft en sagolik tur med att få hjälp förra vintern hade jag aldrig någonsin kunnat ta mig bort från stället jag halkade på. Sitter man ensam i en lappländsk ödemark med trasigt ben har man tur om bara någon hittar skelettet.

Jag skrev inte att du skulle vara dum i huvudet och strunta i folkvettet som jag vet att du har. 

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett mail idag av en anhörig som vill uppgradera RAM i sin iMac. Så jag har hållit på hela morgonen och googlat. Minnen var inga problem att få tag i, men en guide vad gäller själva uppgraderingen så hittade jag ingenting, förutom en guide ifrån iFixit där man i princip plockar isär hela datorn i över 60 steg med svårighetsgrad ”moderate”. 
Hon behöver uppgradera RAM eftersom det krävs mer arbetsminne för vissa program. Vet inte riktigt hur jag ska råda eller hjälpa. Någon som har bättre koll än mig på detta?

D833AD1E-801E-4A9C-AAB5-15D5DB4FB26D.jpeg

E5AD5174-0548-4CF4-8CD7-D4E2CA24FA20.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iMarc säger:

en guide ifrån iFixit där man i princip plockar isär hela datorn i över 60 steg med svårighetsgrad ”moderate”

Det är så det måste gå till, tyvärr, om man inte vill såga upp ett hål på baksidan.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Det är så det måste gå till, tyvärr, om man inte vill såga upp ett hål på baksidan.

Tack. Misstänkte det eftersom man måste klyva skärmen. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Tack. Misstänkte det eftersom man måste klyva skärmen. 

Ska hon göra det jobbet är det läge att även byta ut snurrhårddisken, vilket jag antar att den har. Byta till en SSD, alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddar min nya Iphone varje natt med optimerad batteriladdning påslaget, men efter två veckor har det fortfarande inte kommit i gång. Irriterande, för det sliter på batteriet i onödan. Hur svårt kan det vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista arbetsdagen idag innan det blir 🐣 ledigt

och då skall  🧩 förhoppningsvis bli färdigt @boevil

bara 20 bitar kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, ronny säger:

Sista arbetsdagen idag innan det blir 🐣 ledigt

och då skall  🧩 förhoppningsvis bli färdigt @boevil

bara 20 bitar kvar.

Det var läääänge sedan det blev klart…

AAE2DCA4-5218-4461-BD4A-9E1056D90C1B.thumb.jpeg.c29fe81150d2c0edb17ce683ee8924ca.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

GDPRHTMLQWERTY!! :bla:

 

275D4E1D-55AF-4FC1-A993-2B3F80A3814E.jpeg

Redigerad av Axelman
  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Svolder säger:

De 17 kanske uppemot 20 grader som utlovades i nästa vecka har krupit ner till 11 grader nu. Jag undrar hur långt ytterligare det kommer att sjunka innan veckan kommer... Man får kanske vara glad bara det inte blir minusgrader...

Kom hit och skotta snö!! :fane:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag fullbordade jag registreringen av Freja eID+.
Det första stället jag besökte med ATG hade ingen aning om hur man skulle göra. Där stod en äldre invandrad herre. Det var en kiosk i stan.
Dock kunde jag få hjälp av en ung tjej på Maxi ICA. Hon visste hur man gjorde.

Annars åt jag lunch med en god vän. Det var första gången på drygt två år. En pandemi kom emellan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Axelman säger:

GDPRHTMLQWERTY!! :bla:

 

275D4E1D-55AF-4FC1-A993-2B3F80A3814E.jpeg

Samma här många mil söderut men antagligen blötare. Plask plask sa det när jag var ute och gick för en liten stund sedan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad smart man är. Nästan för lätt nu. 
Vad är min strategi? 
 

3C5E50E7-16F0-488F-B118-53B497848C9F.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMG_0040.thumb.png.098237f99a32d3de6b201f43370a9dcb.png

 

Hittade en gammal skärmdump från 2016. Så ser det inte ut längre. Bara Telefon är på samma plats. Övriga appar som är kvar men är på annan, egen plats är Safari, Kamera, Meddelanden, Bilder, Gmail, SMHI, Klocka, Inställningar. En del appar ligger i mappar, i och för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Friendly jag också fast ikonen har förändrats något. Bara det viktigaste på första skärmen. Smart trave längst upp till vänster som nu lärt sig mina vanor. Mycket hjälpsam.

 

A4CB0DC3-AF51-4F89-978D-8455F71444E2.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt praktiskt med OCR på min Intel iMac med alla dessa mems. :) 

 

joseph.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...