Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

48 minuter sedan, ronny säger:

Men är hon nöjd?

 

Använder "that Bucket woman” Hallon? 😄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Telly82 säger:

Sorterar gamla bra-att-ha saker. Hittade kopior från tidskriften Allt om Elektronik 8/86. Artikeln jag ville spara handlar om hur man bygger en aktiv subwoofer.

Men mitt emot fanns en annons från elektronikfirman MCE i Norrköping. De sålde Shugart 12 MB (!) hårddiskar för 2495 kr. Seagate 6,38 MB hårddisk för 1495 kr. Exklusive moms, förstås. :) 

Hur går subwooferbygget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Hur går subwooferbygget?

Jag byggde visserligen en, men det var länge sedan. Den gav jag senare bort till en kollega. Sedan dess har jag köpt färdiga som varit bättre än vad jag kunnat bygga själv.

Först hade jag en Velodyne HGS-10 tills den gick sönder och de (Velodyne) inte hade några reservdelar längre.

Nu har jag en Bowers & Wilkins PV1D.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, mikaellq säger:

 

12 timmar sedan, Axelman säger:

Hallon sa Bull..... default_laugh.png.b014ec0355ece146345355fd6e592a33.png

 

12 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag är nöjd. :) 

 

12 timmar sedan, Alix säger:

D92EA651-207D-4568-A2E0-D8245EFD330E.jpeg.57ef6a877f7b84fc0d18ffc96119dfb1.jpeg

 

B) 

 

12 timmar sedan, Axelman säger:

Hallon is da shit.

Jag är allt där å tittar också. Är även kund hos Tre sedan många år, ibland har de bra erbjudanden. Jag tänker ligga lågt ett tag till, telefonen ska vara en modell Pro, Ibland finns 11 Pro billigt men äldre än 11 går bort. Kanske blir lite billigare när nya modeller kommer. Men är tveksam då min SE2 128GB tom är dyrare idag än för snart 2 år sedan. Verkar som att XR och SE2 har riktigt bra andrahandsvärde, däremot iPhone 12 vräks det ut överallt billigt, men det kanske beror på ett rykte att den blir snart diskontinuerlig eftersom det är så minimal skillnad mellan 12 och 13. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Svolder säger:

Funderar på om jag skall byta från Spotify till Apple Music för att strömma musik. Är det någon som har koll på fördelar respektive nackdelar?

Jag tycker Apple Music är riktigt bra, utgåvor med lossless kvalitet och lite annat från vissa artister man aldrig sett förut. Men utbudet kan vara riktigt klent vad gäller vissa artister/band etc. 
Jag upplever A Musik väldigt rörig, man får i princip söka sig fram för att hitta rätt, och i vissa fall när jag velat haft original utgåvan av tex en låt från ett soundtrack, så dyker det upp runt 50 träffar, så man får ibland googla innan och kolla producent/år osv. Har gjort tabben att köpa en låt men det var tom fel artist och inte ens samma låt. 😂. Spotify har ju funnits länge. Tycker de borde ha ett enormt utbud. 
A Musik har mycket skräputgåvor i form av egna definierade ”Greatest hits” där man tar sig för pannan då det dels fattas hitlåtar och dessutom lagt in låtar som resp artist knappt vill kännas vid. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, iMarc säger:

Jag tycker Apple Music är riktigt bra, utgåvor med lossless kvalitet och lite annat från vissa artister man aldrig sett förut. Men utbudet kan vara riktigt klent vad gäller vissa artister/band etc. 
Jag upplever A Musik väldigt rörig, man får i princip söka sig fram för att hitta rätt, och i vissa fall när jag velat haft original utgåvan av tex en låt från ett soundtrack, så dyker det upp runt 50 träffar, så man får ibland googla innan och kolla producent/år osv. Har gjort tabben att köpa en låt men det var tom fel artist och inte ens samma låt. 😂. Spotify har ju funnits länge. Tycker de borde ha ett enormt utbud. 
A Musik har mycket skräputgåvor i form av egna definierade ”Greatest hits” där man tar sig för pannan då det dels fattas hitlåtar och dessutom lagt in låtar som resp artist knappt vill kännas vid. 

...och minsta felstvning så blir det nada hjälp när man söker.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Svolder säger:

Tack, det låter som om det inte är så stor skillnad mot Spotify. Jag är trött på egna varianter av album etc.

 

Nästa alternativ Tidal Lossless då…

Nästa alternativ gå ut i skogen och sjunga själv! :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Svolder säger:

Jag bor i Skåne. Det är långt till närmaste skog :)

Det var nog det som i geografisk mening drabbade dottern hårdast när hon flyttade till Lund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björnen brummade, ill-sket och sprang till skogs.

🐻

tenor.gif?itemid=8725056 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Svolder säger:

tänka mig att flytta tillbaka till barndomens landskap igen.

Var är det?

(Själv är jag född i Jämtland.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Svolder säger:

Jag har saknat direkt tillgång till natur i decennier och kan nästan tänka mig att flytta tillbaka till barndomens landskap igen. Fullåkerbygd är ohyggligt tråkig.

Är inte det ohyggligt normalt och vanligt att man senare i livet återvänder dit man sprang som barn, det som bara det känns som hemma?

 

 Jag har fantiserat som ung att flytta till Skåne men nu vill jag egentligen bara HEM, även om det antagligen i praktiken bara är en fantasi den med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flytta hem ni och gnäll resten av livet att inget är längre som förr. :fane:

  • Tack 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Svolder säger:

 Hade det inte varit för vintrarna (jag avskyr vinter) hade jag lika gärna kunnat bosätta mig i Vilhelmina eller Leksand.

Hoopla! Det är astronomisk vinterskillnad mellan Vilhelmina och Leksand. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Svolder säger:

Inte om du jämför med västskånsk vinter. Både Vilhelmina och Leksand har snö och minusgrader.

I och för sig, men Vilhelmina har ruskigt mycket mer av båda frukterna... :kaffe: Dessutom är det mörkt mycket längre där och riktigt långt till civilisationen.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Svolder säger:

Men bara någon mil till husvagnsmuséet i Dorotea :)

Ja precis och vem vill dit?? :fundersam::chockadskeptisk:

 

 

Skärmavbild 2022-01-28 kl. 15.50.22.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Svolder säger:

Det äger en viss charm :)

DSC_5318.JPG

Hmmmm.... skymtar i alla fall Stig Blomkvist och Grus-Kalles PV. Men SAAB-museet i Trollhättan är en miljon gånger mer givande.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

SAAB

Förkortning för Sälj Aset Annars Byt

  • Haha 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick brev idag om att Ulricehamns sparbank inte längre utfärdar nya bankböcker och att min bankbok från 1968 därför ska makuleras. Eller så kan jag klippa sönder den själv. De kan tydligen inte föreställa sig att det finns något som heter affektionsvärde, och att bankboken intimt hör samman med min barndom där jag årligen satte in pengar på kontot och fick se Klas Klättermus via smalfilm i sparbankshuset. Nä, i stället blir allt så mycket bättre, menar de, jag får nu snart tillgång till kontot digitalt. Det kanske inte var bättre förr men hur kul är nutiden och framtiden då?

  • Rösta upp 1
  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Telly82 säger:

Förkortning för Sälj Aset Annars Byt

Elak typ! :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...