Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, Alix säger:

Jag fick symtom i ögonen som visade sig kunna vara näthinneavlossning. En mångfärgad orörlig blixt i synfältet som var oberoende av om jag blundade eller inte. Den gick från fokus upp till vänster. Den påverkade fokus så att det blev suddigt. Fenomenet försvann efter 10–15 minuter. Jag ringde vårdcentralen som hänvisade mig till ögonmottagningen. Så jag skrev en egenremiss dit. Ångestpåslaget blev påtagligt. Otäckt. Men det känns bättre nu.

Mer sannolikt är det så kallad ögonmigrän. Min bror berättade att han har haft det flera gånger och att symtomen är desamma. Det vore hemskt bra om det är så (tur i oturen så att säga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Mer sannolikt är det så kallad ögonmigrän. Min bror berättade att han har haft det flera gånger och att symtomen är desamma. Det vore hemskt bra om det är så (tur i oturen så att säga).

Den som vill veta mer om symtomen av ögonmigrän kan läsa mer här:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Scintillating_scotoma
https://en.wikipedia.org/wiki/Acephalgic_migraine
https://en.wikipedia.org/wiki/Aura_(symptom)

 

Lite halvdassigt på svenska: https://sv.wikipedia.org/wiki/Migrän#Aurafas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Jag fick symtom i ögonen som visade sig kunna vara näthinneavlossning. En mångfärgad orörlig blixt i synfältet som var oberoende av om jag blundade eller inte. Den gick från fokus upp till vänster. Den påverkade fokus så att det blev suddigt. Fenomenet försvann efter 10–15 minuter. Jag ringde vårdcentralen som hänvisade mig till ögonmottagningen. Så jag skrev en egenremiss dit. Ångestpåslaget blev påtagligt. Otäckt. Men det känns bättre nu.

Det verkar vara exakt samma som jag fått, speciellt efter ansträngning.
Har lösts bäst med mängder av vatten, en Ipren och eventuellt vila i mörker någon halvtimma. Vätskebristen tycks min kropp ogilla extra mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

Mer sannolikt är det så kallad ögonmigrän. Min bror berättade att han har haft det flera gånger och att symtomen är desamma. Det vore hemskt bra om det är så (tur i oturen så att säga).

29 minuter sedan, Alix säger:
1 minut sedan, mikaellq säger:

Det verkar vara exakt samma som jag fått, speciellt efter ansträngning.
Har lösts bäst med mängder av vatten, en Ipren och eventuellt vila i mörker någon halvtimma. Vätskebristen tycks min kropp ogilla extra mycket.

Sannolikt är det nog ögonmigrän jag fick, som jag nämnde. Obehagligt och skrämmande när man först inte vet vad det är. :unsure: 
Du lär kanske ha fått samma då? :fundersam:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Sannolikt är det nog ögonmigrän jag fick, som jag nämnde. Obehagligt och skrämmande när man först inte vet vad det är. :unsure: 
Du lär kanske ha fått samma då? :fundersam:

Om symptomen är densamma, ögonflimmer...
HELT ofarligt men i mitt fall en god idé att ta lärdom och dricka mer vatten.
Kom ihåg att huvudvärk sällan betyder att problemet sitter i huvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, mikaellq säger:

Om symptomen är densamma, ögonflimmer...
HELT ofarligt men i mitt fall en god idé att ta lärdom och dricka mer vatten.
Kom ihåg att huvudvärk sällan betyder att problemet sitter i huvudet.

Jag fick ingen huvudvärk bara dessa synsymtom. Det är det man menar med ögonmigrän. Fast det blir ett dumt ord egentligen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck. Köpte en ny Tempurkudde igår som det verkar vara vajsing på (minnesskummet är alldeles för långsint). Har haft problem att hitta en bra kudde länge nu. Det påverkar sömnen så jag känner mig lite dassigare för varje dag.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
2019-11-06 på 07:57, Alix säger:

Suck. Köpte en ny Tempurkudde igår som det verkar vara vajsing på (minnesskummet är alldeles för långsint). Har haft problem att hitta en bra kudde länge nu. Det påverkar sömnen så jag känner mig lite dassigare för varje dag.

Jag fick så klart godkänt att byta den. Men leveransen av en ny dröjer till slutet av november... :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

Jag fick så klart godkänt att byta den. Men leveransen av en ny dröjer till slutet av november... :cry:

Ironiskt nog fick jag ett sms idag vid 18-tiden att nya kudden fanns att hämta! Dottern ställde upp och skjutsade mig i tid innan de hann stänga kl 19. :bultandehjarta:

Nu hoppas jag bara att kudden är toppen. Det får nästa natt utvisa. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Alix säger:

Ironiskt nog fick jag ett sms idag vid 18-tiden att nya kudden fanns att hämta! Dottern ställde upp och skjutsade mig i tid innan de hann stänga kl 19. :bultandehjarta:

Nu hoppas jag bara att kudden är toppen. Det får nästa natt utvisa. :crossfingers:

På vilket vis hjälper den dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, mikaellq säger:

På vilket vis hjälper den dig?

Den ger mig bättre stöd än andra kuddar. Tempurs kudde har ett profilerat minnesskum som sjunker ihop av tyngden och formar sig efter nacken utan att ”trycka tillbaka”. Jag köpte en sådan för evigheter sedan men den har kollapsat av tidens tand. Egentligen ska man byta kudde efter 3–4 år, men jag är både snål och fattig.

Det finns andra märken med minnesskum som inte är lika dyra, men jag tycker inte att de är lika bra.

Ikeas senaste variant är jämförelsevis rent fusk. Den består till hälften av minnesskum, hälften vanligt skum. Fast de formulerar det förstås som vore det positivt: ”Och inuti ger ett lager formbart skum och ett lager stödjande skum maximal komfort.” :ThumbsDown:

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bet sönder en visdomstand. En del av den är borta. Troligen i magen. Hoppas den inte gör någon skada innan den är ute ur kroppen för gott... :lol: 

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Jag bet sönder en visdomstand. En del av den är borta. Troligen i magen. Hoppas den inte gör någon skada innan den är ute ur kroppen för gott... :lol: 

Men sov du gott?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dragits med stel nacke hela livet men blir lite värre lite då och då. Har kommit på att böja huvudet åt det stela hållet så långt det går i någon minut för att sedan göra likadant åt de resterande hållen.

Åt sidan med huvudet så att jag ser rakt fram men ändå röra lite på huvudet framåt och bakåt. 

 

Känns mycket bättre nu. yes.gif

Redigerad av mikaellq
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, mikaellq säger:

Har dragits med stel nacke hela livet men blir lite värre lite då och då. Har kommit på att böja huvudet åt det stela hållet så långt det går i någon minut för att sedan göra likadant åt de resterande hållen.

Åt sidan med huvudet så att jag ser rakt fram men ändå röra lite på huvudet framåt och bakåt. 

 

Känns mycket bättre nu. yes.gif

Hoppas att du slipper amputera.

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Hoppas att du slipper amputera.

:totaltgalen: :tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Irriterad. Satte på ett nytt skyddsglas på telefonen och upptäckte att skärmens glas är välvt mot aluminiumsargen. Så då var det bara att sätta på det gamla gulnade hästestora och tjocka gear4-skalet igen :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni håller  er väl friska?

Blir ni sjuka får ni dra lott

 

 

73164683_10158007343856111_1371038515336314880_n.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Pocahontas säger:

Ni håller  er väl friska?

Blir ni sjuka får ni dra lott

 

 

73164683_10158007343856111_1371038515336314880_n.jpg

Sverige har blivit mycket fattigare. Drabbar naturligtvis oss vanligt folk först. :superirriterad: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Sverige har blivit mycket fattigare.

Eeh? Hur då? :fundersam:Du tänker väl ändå aldrig på de ökande inkomstklyftorna? :D 

 

900

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Eeh? Hur då? :fundersam:Du tänker väl ändå aldrig på de ökande inkomstklyftorna? :D 

 

900

Jag tänker på allt sämre offentlig service och allt fler besparingar. Betvivlar du indianhövdingens inlägg? :o 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Jag tänker på allt sämre offentlig service och allt fler besparingar. Betvivlar du indianhövdingens inlägg? :o 

Enskildheter kan alltid diskuteras. Men ”Sverige har blivit mycket fattigare” är en helhetsbedömning. Och den är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Enskildheter kan alltid diskuteras. Men ”Sverige har blivit mycket fattigare” är en helhetsbedömning. Och den är fel.

Så vi är alltså inte fattigare med en minskad offentlig service? Mindre välfärd? Det var ju det pocas inlägg handlar om. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Så vi är alltså inte fattigare med en minskad offentlig service? Mindre välfärd? Det var ju det pocas inlägg handlar om. 

Vilka ”vi”? Man måste skilja på Sveriges samlade ekonomiska status/utveckling och hur enskilda grupper har det. Det senare är en fråga om fördelning, det förra en fråga om samlad ”förmögenhet”. Inkomstklyftorna har ökat och vissa grupper har fått det sämre i samhället. Andra har fått det bättre. Om man anser att Sverige är ”jag” och sådana som jag, och man har fått det sämre, ja, då kan man förstås hävda att Sverige har blivit fattigare. Men det är subjektivt, inte objektivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...