Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

2019-07-27 på 23:05, Telly82 säger:

Varit på akuten i Värnamo (sjukhuset närmast fritidshuset) med just njursten. OOOAAAAJJJJ. :stjarnsmall:

Och ändå tycker jag att jag druckit ordentligt. Den var/är 5 mm stor, så det är ju inget som uppkommit under bara de senaste dagarna.

 

Fick efter mycket undersökande och väntan en spruta som bara hjälpte litet. Efter ett par timmar till fick jag ett stolpiller som gjorde susen. Aaaahhh. :) 

Nu är jag hemma igen. Ska käka förebyggande medicin en månad så ska den nog komma ut den naturliga vägen.

 

2019-07-28 på 07:32, Telly82 säger:

Tack för det. Inte än, vad jag märkt. Men jag jag har i varje fall inte ont, inte det minsta. :) 

Varit på röntgen och fått resultatet: Njurstenen är borta. :galetglad: 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, sevensleeper säger:

Sjuk. Jag hatar att vara sjuk. ?

 

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Vem f@n gör inte det? Krya på dig!

Instämmer med föregående skrivare. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att vara förkyld. Då kan man vara hemma med gott samvete.

Då får arbetsgivaren känna på vad det innebär för produktionen att minimera bemanningen ?

  • Gilla 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, mikaellq säger:

Vem f@n gör inte det? Krya på dig!

Haha! Sant. Tack! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Telly82 säger:

 

Instämmer med föregående skrivare. :) 

Nej, det är ju ingen höjdare. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, lappen71 säger:

Skönt att vara förkyld. Då kan man vara hemma med gott samvete.

Då får arbetsgivaren känna på vad det innebär för produktionen att minimera bemanningen ?

Ja speciellt om man har hög feber också, sover så gott och man har rätt å tycka synd om sig själv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Svolder säger:

Igår blev jag nog lite väl kaged och åt en portion äpplepaj med vaniljsås till eftermiddagsfikat. Inte helt bra...

Oj då. :( Men du är säkert duktig i övrigt, så skadan kanske inte är så stor?

PS. Vad betyder ”kaged”?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Det blev rätt obehagligt eftersom blodsockertoppen blev hög och det efterföljande blodsockerfallet blev lågt. Inte hypoglykemi, men heller inte långt ifrån. Idag är det okej igen, men en påminnelse om att jag bara har mina värden så länge som jag sköter maten enligt de riktlinjer jag pålagt mig.

"kaged" är väl kanske skånska, svensk stavning borde nog vara "kakig" och betyder ungefär "överdrivet självsäker" eller "kaxig".

Usch, det låter jobbigt. Men bra med påminnelser om situationens allvar. De senaste tio åren har jag lärt mig massor om mig själv tack vare min psykiska ohälsa. Dyrköpt erfarenhet, men i alla fall. Den finns där.
PS. Tur att du inte skrev ”kakig” för då hade jag trott att det hade haft med lust till kakor att göra. Tack för språklektionen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Usch, det låter jobbigt. Men bra med påminnelser om situationens allvar. De senaste tio åren har jag lärt mig massor om mig själv tack vare min psykiska ohälsa. Dyrköpt erfarenhet, men i alla fall. Den finns där.
PS. Tur att du inte skrev ”kakig” för då hade jag trott att det hade haft med lust till kakor att göra. Tack för språklektionen!

Västgötska "katir" då? Eller minns jag fel? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, mikaellq säger:

Västgötska "katir" då? Eller minns jag fel? :fundersam:

Har jag inte hört. Däremot ”kärig” med k-ljud. Alltså, överdrivet manlig; burdus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag mår väl okej men har för mycket om och omkring mig. Behöver ha tråkigare. Jag mår bättre av det, trots allt. Så därför börjar jag med att i morgon bitti resa bort ett par dagar för att hjälpa syrran att flytta! :totaltgalen: (Fast jag får hjälp av sonen :bultandehjarta: )

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar kyl- och frystillverkare som dels tillverkar frysar som måste avfrostas och dels lämnar vassa delar kvar i konstruktionen som man kan skära sig på när man skrapar bort isen. Om det inte är meningen att man ska skrapa bort isen kan man fråga sig varför tillverkaren tillhandahåller en sådan skrapa. Ondskefullt! :irriteradtjej:

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Alix säger:

Jag hatar kyl- och frystillverkare som dels tillverkar frysar som måste avfrostas och dels lämnar vassa delar kvar i konstruktionen som man kan skära sig på när man skrapar bort isen. 

Av just det skälet så blev det en självavfrostande frys när den gamla gav upp, bara 27 år gammal.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mår bra idag, nyklippt och känner mig hyfsat fri från ett par veckors attack från förkylningsvirus som gav symptomer som nackspärr, ömmande axlar och de vanliga som rinnande näsa, halsskav och huvudvärk.

Men nu bra. Har tränat hårt idag. Till väldigt nära gränsen av vad jag förmår. Får se de kommande dagarna om det straffar sig, om virus-skiten finns kvar i kroppen alltså. :unsure:

??

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle experimentera med andra kuddar hade jag tänkt, i natt. Nacken gillar inte riktigt den nuvarande lösningen. Det slutade med värk, palpitationer (SEVK/SVK) och ångest. Så jag tog piller mot både det ena och det andra och det tredje. Sov ändå sex timmar till slut. Men idag får bli en slappardag. Behöver städa. Men igår avfrostade jag frysen och en vilodag emellan behövs för psykets skull. Eller två...

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2019-10-18 kl. 11.23.25.jpg

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har styrkegått idag, en lite längre sträcka än annars. Jag har sovit lite halvdassigt men har insett att normala kuddrekommendationer inte gäller mig. Min ryggrad vid nacken är lite mer böjd än vanligt. Så tillbaka till den ”för höga” kudden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Alix säger:

Jag har styrkegått idag, en lite längre sträcka än annars. Jag har sovit lite halvdassigt men har insett att normala kuddrekommendationer inte gäller mig. Min ryggrad vid nacken är lite mer böjd än vanligt. Så tillbaka till den ”för höga” kudden.

För mig är det tvärtom, använder därför ingen kudde alls. Standard innan sömnen kommer är att ganska kraftigt böja huvudet bakåt för ett för mig ljudligt KNAK i nacken. Mmm va skönt! ^_^ 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intensiv månad, av olika skäl, nu i oktober, har lett till att jag är väldigt uppskruvad och, tja, så är det, ångestfylld igen. Dock på låg nivå, jämförelsevis. Men eftersom jag ska skjutsa en granne till flygplatsen i morgon bitti så tog jag lugnande nyss. Det kändes liksom okej, när det ur ängslighetssynpunkt hade lagts lök på laxen (objektivt sett, läs vidare). Jag har inga problem att utföra prestationer i sig, men det straffar sig alltid mer eller mindre. Jag mår bäst av att ha tråkigt och inte träffa så mycket folk. Men jag tycker inte om att ha tråkigt och undvika att träffa folk. Jag vill vara aktiv och något så när social. Men det frestar på. Trist att inse att man mår bättre av en oönskad livsstil. Å andra sidan, det är positivt att det finns en livsstil som gör att man mår bättre. Alla har inte den turen i oturen. Så jag är tacksam, trots allt. Nu ere natti!

  • Gilla 2
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

En intensiv månad, av olika skäl, nu i oktober, har lett till att jag är väldigt uppskruvad och, tja, så är det, ångestfylld igen. Dock på låg nivå, jämförelsevis. Men eftersom jag ska skjutsa en granne till flygplatsen i morgon bitti så tog jag lugnande nyss. Det kändes liksom okej, när det ur ängslighetssynpunkt hade lagts lök på laxen (objektivt sett, läs vidare). Jag har inga problem att utföra prestationer i sig, men det straffar sig alltid mer eller mindre. Jag mår bäst av att ha tråkigt och inte träffa så mycket folk. Men jag tycker inte om att ha tråkigt och undvika att träffa folk. Jag vill vara aktiv och något så när social. Men det frestar på. Trist att inse att man mår bättre av en oönskad livsstil. Å andra sidan, det är positivt att det finns en livsstil som gör att man mår bättre. Alla har inte den turen i oturen. Så jag är tacksam, trots allt. Nu ere natti!

Känner igen mig i det mesta du skriver så du är inte ensam. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått en lättare förkylning med lätt rinnande näsa och lite hosta. Matt i kroppen tillräckligt för att låta bli träning men tillräckligt milt för att orka med det vardagliga. Får hoppas det går över på några dagar. :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, mikaellq säger:

Har fått en lättare förkylning med lätt rinnande näsa och lite hosta. Matt i kroppen tillräckligt för att låta bli träning men tillräckligt milt för att orka med det vardagliga. Får hoppas det går över på några dagar. :deppig:

Krya på dig! :kramis:

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick i förrgår kväll en inflammerad vänsteraxel som bara kändes värre och värre, speciellt efter att jag tränat lite försiktigt. Trodde ju att det bara var det gamla vanliga med en extremt stel vänsteraxel.

Så igår ökade smärtan än mer tills det kändes precis som när jag brutit armen, en vidrig smärta och en frossa som kom till slut. Usch! Men gick att dämpa framgångsrikt med Ipren och speciellt Treo i ett glas vatten.

Jag har nu lärt mig att inte bara Ibuprofen är antiinflammatorisk utan acetylsalicylsyra också och starkt dessutom. Himmelsk skönt att bli befriad från smärtan så till den grad att det redan idag känns bättre. Ingen frossa. :ThumbsUp:

 

https://www.mabra.com/guide-sa-valjer-du-ratt-tablett-mot-din-smarta-och-vark/

 

varktablett-640x336-c.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, mikaellq säger:

Fick i förrgår kväll en inflammerad vänsteraxel som bara kändes värre och värre, speciellt efter att jag tränat lite försiktigt. Trodde ju att det bara var det gamla vanliga med en extremt stel vänsteraxel.

Så igår ökade smärtan än mer tills det kändes precis som när jag brutit armen, en vidrig smärta och en frossa som kom till slut. Usch! Men gick att dämpa framgångsrikt med Ipren och speciellt Treo i ett glas vatten.

Jag har nu lärt mig att inte bara Ibuprofen är antiinflammatorisk utan acetylsalicylsyra också och starkt dessutom. Himmelsk skönt att bli befriad från smärtan så till den grad att det redan idag känns bättre. Ingen frossa. :ThumbsUp:

 

https://www.mabra.com/guide-sa-valjer-du-ratt-tablett-mot-din-smarta-och-vark/

 

varktablett-640x336-c.jpg

Tål inte NSAID och Acetylsalicylsyra. Så vid mindre värk är det Alvedon som gäller. Vid kraftig smärta Oxynorm. 
 

Vad gäller min dagsform idag är det likt en uppstekt mumie, slarvat med sömn, mat och stressat. 
Imorrn blir det lugnt och matlagning och sova tidigt. Drar igång med träningen igen nästa vecka. 

Redigerad av iMarc
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick symtom i ögonen som visade sig kunna vara näthinneavlossning. En mångfärgad orörlig blixt i synfältet som var oberoende av om jag blundade eller inte. Den gick från fokus upp till vänster. Den påverkade fokus så att det blev suddigt. Fenomenet försvann efter 10–15 minuter. Jag ringde vårdcentralen som hänvisade mig till ögonmottagningen. Så jag skrev en egenremiss dit. Ångestpåslaget blev påtagligt. Otäckt. Men det känns bättre nu.

  • Ledsen 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...