Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

Nu har det plötsligt dykt upp ett annat recept: Melatonin AGB 5mg och någon bipacksedel finns inte

lol

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Svolder säger:

Det är möjligt det är inbillning, men jag tycker nog att jag har svårare för värme nu än före min diagnos, men det kan också bero på ålder. Jag är sannerligen ingen ungdom längre.

Inte jag heller.

Kanske en kombination.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Svolder säger:

Jag upphörde med diabetesmedicineringen i förrgår, drygt sju veckor efter diagnos, och håller numera tummarna för att det skall gå bra och att plasmaglukosen (blodsockret) håller sig på normala värden med enbart kost och motion.

Vi alla bör kraftigt dra ner på intaget av kolhydrater och helt sluta med socker. Jag blir som en gasballong och kan känna stort obehag efter en godispåse eller en stor tallrik kokt ris till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Svolder säger:

Jo, men riktigt så funkar det inte för mig. Trots att jag hoppas att jag kan klara mig utan metformin (det ger sig på några dagars sikt) så är jag fortfarande diabetiker och måste hålla råkoll på allt jag stoppar i mig. Det är till och med viktigare för mig att hålla koll på varje grej jag äter när jag inte har någon medicin som stöttar. Socker är för mig ett gift jag inte kan tillåta mig, godis och ris är det ingen skillnad på i mitt system, båda skulle skicka mitt glukosvärde i omloppsbana runt solen.

Vad äter du nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, mikaellq säger:

Vi alla bör kraftigt dra ner på intaget av kolhydrater och helt sluta med socker. Jag blir som en gasballong och kan känna stort obehag efter en godispåse eller en stor tallrik kokt ris till exempel.

Jag löste det problemet med denna kur några dagar:

 

Direkt på morgonen när jag vaknade:

1 msk ekologisk äppelcidervinäger blandat med 0,5 L vatten

 

Strax innan frukost:

1 kapsel Holistic Lactovitalis Pro

1 brustablett Berocca i 0.5 L vatten

2 kapslar högkvaltativa Omega-3 kapslar med högt EPA, DPA (Elexir)

1 Tablett Zink 25mg (Great earth Superzink)

 

Vänta ca 30 minuter....

Frukost: Sallad gjord på babyspenat, paprika, gurka, tomater, lite riven Ingefära (drygt en tsk), 2 hackade kokta ägg, 1 msk olivolja, 1/2 tsk havssalt, 1/2 pressad Citron, Cayennepeppar. 

 

Efter frukost ett stort glas citronvatten. 

 

Nu med all största sannolikhet kommer din mage igång rejält och får en rejäl rensning, är lite detox i detta också. 

LactoVitalis Pro kommer att ställa till det rejält i magen, men efter några dagar har den vant sig, och med den kosten kan jag garantera att du efter några dagar kommer att bli mycket piggare, mer energi och en lugn mindre uppblåst mage. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-02 på 12:15, iMarc säger:

Nu har det plötsligt dykt upp ett annat recept: Melatonin AGB 5mg och någon bipacksedel finns inte

lol

Citerar mig själv. Melatonin var helt verkningslös, så det blev endast ett par timmars sömn inatt. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Det låter kanske tråkigt när jag beskriver kosten, men jag lovar, det behöver den inte alls vara. Det är bara slentrian som gör att vi förväntar oss det. Min erfarenhet så här långt är att den kosten jag äter efter diagnos både är bättre och smakar mer än det jag åt innan.

fisk.jpg

räksallad.jpg

Det låter inte alls tråkigt. Jag tycker att det låter bra och gott. Jag har inga problem med kolhydrater men jag borde äta mer grönsaker även fast jag äter en hel del redan. Jag har börjat äta fet yoghurt och mandlar till frukost. Visserligen även flytande honung på det också. Men jag tål ju det.

 

Om jag får vara personlig tycker jag att du har hanterat din situation alldeles utmärkt! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Tack!
Jag har bloggat hela den här erfarenheten, där jag började dagen efter diagnos och avslutade (troligen) bloggen idag, när jag nått fram till det mål jag satte upp för mig från start. Det kändes en aning kaxigt när jag, trots hellkass värden, meddelade diabetessköterskan att jag avsåg att arbeta mot att klara detta utan medicinstöd samtidigt som vården satte in insulin och metformin samma dag jag fick diagnos, och det syntes på hennes kroppsspråk att hon var övertygad om att jag inte skulle klara det :)

Underbart! :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-03 på 19:00, Svolder säger:

Tack!
Jag har bloggat hela den här erfarenheten, där jag började dagen efter diagnos och avslutade (troligen) bloggen idag, när jag nått fram till det mål jag satte upp för mig från start. Det kändes en aning kaxigt när jag, trots hellkass värden, meddelade diabetessköterskan att jag avsåg att arbeta mot att klara detta utan medicinstöd samtidigt som vården satte in insulin och metformin samma dag jag fick diagnos, och det syntes på hennes kroppsspråk att hon var övertygad om att jag inte skulle klara det :)

Jag läser kroppsspråk hela tiden när jag talar med folk men är medveten om att det faktiskt är möjligt att tolka fel. 

Som när jag brutit armen och läkt och det var dags att börja träna. Tjejen betedde som om armen riskerade att bli amputerad! Inte speciellt uppmuntrande för mig men inser nu att hon bara förmedlade allvaret, att det var viktigt att jag gjorde som hon sa.

 

Jag gillar raka rör, att folk säger som det är, speciellt när det finns en viss fara med i bilden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev till läkaren att Melatonin inte fungerade. Då skrev hon ut Nozinan  för sömnen ?. Blir så trött och ledsen på läkare som lägger sig i och förstör en fungerande medicinering och ersätter med en medicin jag inte tål. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forts. 

Läkaren började kladda på ytterligare ett annat recept, vilket skulle betyda att jag skulle gå en månad utan medicin. 

Då blev jag vansinnig och skrev ett långt brev. Men det hjälpte inte. Då ringde jag upp en annan sjuksköterska och förklarade situationen. Hon beklagade det hela med att läkarvikarierna inte kan skriva ut en individanpassad medicinering. Efter samtalet hade en överläkare tagit över. Tog bort Nozinan från receptlistan och förnyade de andra medicinerna enligt den ordination jag haft i flera år. 

Problemet löst!

Frågade senare angående Melatonin AGB 5mg som inte hjälpte. Fick då prova att ta 10mg istället. Gjorde detta och då fungerade den, jag sov som en stock i 9 timmar, drömde mycket och var helt utvilad när jag vaknade, något jag inte varit på flera år pga Theralen, Zolpidem, Propavan, Zopiklon. Så detta var underbart :) Fortsätter denna effekten är det ajöss till de andra sömnmedlen. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, iMarc säger:

Så detta var underbart

:galetglad: 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker nu träna stort sett varje dag för snabbare resultat och bättre nattsömn.
Är trött som tusan nu både av träningen och en smula sämre sömn inatt med kanske bara 5-6 timmar totalt. :gaspar:
Musklerna sväller och resultaten kommer men önskar man kunde känna sig mer pigg. Mmm, huvudvärk också. :pinch:


KAFFE! ? :kaffe:

 

bar.jpg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag mår jag bättre än i natt. Alldeles för mycket att tänka på på sistone, som har lett till stress och till slut ångestpåslag. Jag kunde inte sova och fick ringa psykakuten. Med hjälp av medicin och se film mitt i natten kunde jag dock sova några timmar framåt morgonen. Jag befinner mig i en intensiv övergångsperiod på flera plan. Bland annat har jag haft 31 mejl (med tillhörande research) på sex dagar med min skuldsaneringsrådgivare på kommunen. Plus en massa strul med familjen på olika sätt. Inget konstigt, bara mycket och jobbigt. Idag funderar jag på att köpa ostbågar och godis och gömma mig under täcket framför tv:n. Jag borde lyfta skrot och ta en promenad. Så jag gör väl båda...

  • Gilla 2
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Idag mår jag bättre än i natt. Alldeles för mycket att tänka på på sistone, som har lett till stress och till slut ångestpåslag. Jag kunde inte sova och fick ringa psykakuten. Med hjälp av medicin och se film mitt i natten kunde jag dock sova några timmar framåt morgonen. Jag befinner mig i en intensiv övergångsperiod på flera plan. Bland annat har jag haft 31 mejl (med tillhörande research) på sex dagar med min skuldsaneringsrådgivare på kommunen. Plus en massa strul med familjen på olika sätt. Inget konstigt, bara mycket och jobbigt. Idag funderar jag på att köpa ostbågar och godis och gömma mig under täcket framför tv:n. Jag borde lyfta skrot och ta en promenad. Så jag gör väl båda...

Jag har perioder av "mindre god form" jag också och löser alltid det bäst med aktivitet som träning eller en långpromenad på berget...

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Idag mår jag bättre än i natt. Alldeles för mycket att tänka på på sistone, som har lett till stress och till slut ångestpåslag. Jag kunde inte sova och fick ringa psykakuten. Med hjälp av medicin och se film mitt i natten kunde jag dock sova några timmar framåt morgonen. Jag befinner mig i en intensiv övergångsperiod på flera plan. Bland annat har jag haft 31 mejl (med tillhörande research) på sex dagar med min skuldsaneringsrådgivare på kommunen. Plus en massa strul med familjen på olika sätt. Inget konstigt, bara mycket och jobbigt. Idag funderar jag på att köpa ostbågar och godis och gömma mig under täcket framför tv:n. Jag borde lyfta skrot och ta en promenad. Så jag gör väl båda...

Har det ungefär som dig och vet hur det är. Hoppas det blir bättre snart! :kramis:

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Jag har perioder av "mindre god form" jag också och löser alltid det bäst med aktivitet som träning eller en långpromenad på berget...

För mig är också fysisk aktivitet bra, men det värsta för mig är när det har blivit för lite av det sociala, träffa folk och umgås. För lite av det ger mig extrem ångest, oro, nedstämdhet och blir nästan paranoid. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, iMarc säger:

... det värsta för mig är när det har blivit för lite av det sociala, träffa folk och umgås. För lite av det ger mig extrem ångest, oro, nedstämdhet och blir nästan paranoid. 

För mig är det tvärtom. Jag gillar att umgås men hjärnan tar stryk med obehagliga effekter som följd. Jag är således en ensling, rätt ofta.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

För mig är det tvärtom. Jag gillar att umgås men hjärnan tar stryk med obehagliga effekter som följd. Jag är således en ensling, rätt ofta.

Jag är mer som dig alltså. Jag kan ibland uppleva ensamheten som ljuvligt skön. :wub:

Redigerad av mikaellq
Felstavat
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå ensamhet så kan man leva för sig själv utan att vara det minsta ensam.

 

https://www.svtplay.se/video/23260718/dar-ingen-skulle-tro-att-nagon-kunde-bo/dar-ingen-skulle-tro-att-nagon-kunde-bo-sasong-15-grue-finnskog?start=auto

 

--

 

För egen del blev det både promenad och skrotlyft. Det känns gött! Det blev ostbågar, glass och godis också... :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Alix säger:

För mig är det tvärtom. Jag gillar att umgås men hjärnan tar stryk med obehagliga effekter som följd. Jag är således en ensling, rätt ofta.

Jag funkar ungefär såhär, jag är social och älskar att umgås med andra, problemet är att jag tar in för mycket intryck hela tiden, så andras problem, sorger och besvär påverkar mig väldigt mycket, jag vill också alltid vara ett stöd, och finnas till för andra, men jag känner att jag ger för mycket av mig själv, så jag till slut blir utbränd. Känns som man inte har tid med ett ”eget liv”, så när denna utbrändhet kommer, så är det kaos i hjärnan och då isolerar jag mig, är som att hjärnan måste få vila. Men dessvärre tär ensamheten då extremt på mig, blir helt tom inombords och självkänslan försvinner och jag tappar intresse för det mesta, mina hobbies ger mig inget längre, och allt jag gör dränerar mig på energi. Så i det hela kan jag aldrig slappna av, har en inre kronisk stress. 

KBT-terapi har aldrig hjälpt på mig, den hjälper bara för stunden, ett par dagar efter en session. Så vården har klassat mig som terapiresistent och är hänvisad till monoterapi i form av mediciner. Samtidigt är jag extremt biverkningskänslig och tål endast vanebildande preparat, för att inte få tolerans så brukar jag inte medicinera varje dag. Jag har AS och ADHD, Recidiverande Depression och GAD. En härlig lista! Orkar inte med vården heller längre pga en massa tjänstefel. Så man får kämpa på och ta en dag i taget. Just nu är det bara familjen, barnen och mitt barnbarn som är i fokus och prio 1. Mitt ”egna liv” får väl vänta..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Min rygg och nacke protesterar efter två nätter i den nya sängen. Men på ett bra sätt. Jag har legat i en dålig säng alltför länge.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...