Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en lättare förkylning i kroppen men börjar tröttna nu på det. Kan ju alltid träna lite försiktigare ikväll. Magen är välfylld för att jag ska må bra. Oxjärpar och stekt potatis. Smaskens! Åt ute idag.

 

IMG_4586.jpg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Svolder säger:

Styrketränat tre morgnar den här veckan, fjärde i morgon, sedan helgvila. Int' fan märker jag någon större skillnad efter tre månader. Muskler har jag fortfarande inga, undrar om det kan ändras om jag hänger i, eller om jag är för gammal för sådant. Jag tänker att det väl är bra på andra sätt i alla fall.

Det tar tid!

Jag har hållit på i tre år nu och det började väl märkas påtagligt först mellan ett och ett och ett halvt år. Men nu har jag i alla fall ökat storleken på överkroppen från XXL till XXXL... :D 

Ännu så länge är jag dock långt ifrån någon muskelknutte. Men enligt sonen börjar musklerna i alla fall bli ”definierade” som det kallas. :P 


Viktigt också att äta mycket, särskilt protein. Bulka, som det heter. Kroppen får aldrig sakna näringsämnen när den byggs upp och på igen. En liten kalaskula därvidlag gör ingenting. :nerd:
Fast det kanske du inte bör på grund av din diabetes? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det där med ätandet är något problem i samband med träning utan sköter sig självt. När jag tränar som mest kan jag sluka en hel restaurang och gör det också. Hungern kan till och med bli till en plåga annars.
 

Kolhydratrik mat och mycket proteiner. Stekta och kokta ägg går åt i ofantliga mängder. Känns också bra att få i sig.

Kolhydraterna är jätteviktiga för att orka träna. 

 

Jag har lite förkylning i kroppen men känner mig inte vek utan det gick jättebra att träna lite försiktigt idag. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Svolder säger:

För mig som är känslig för kolhydrater så kan jag inte äta kolhydratrik mat oavsett hur mycket jag än tränar. Det påverkar blodsockret alldeles för mycket. Vi är alla olika.

Jo jag vet det. Hur blir det då med träningen? Du kan alltså inte ta i för mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag tycker inte att det där med ätandet är något problem i samband med träning utan sköter sig självt.

Det låter bra. Men alla triggas nog inte i gång på det viset och en del är vanemänniskor så att de inte äter mer. Poängen är att ska man bygga muskler så behöver man äta mer än vad metabolismen kräver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Det låter bra. Men alla triggas nog inte i gång på det viset och en del är vanemänniskor så att de inte äter mer. Poängen är att ska man bygga muskler så behöver man äta mer än vad metabolismen kräver.

Så är det. Som en känd amerikansk muskelbyggare sagt, "if you want to get BIG you must eat BIG!" yes.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner mig lite krasslig fast utan något utbrott. Är lite trött bara, lite skav i halsen och lite nysningar. Hoppas jag slipper bli sjuk. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-03-09 på 17:08, mikaellq säger:

Jag har en lättare förkylning i kroppen men börjar tröttna nu på det.

Spoiler

 

Kan ju alltid träna lite försiktigare ikväll. Magen är välfylld för att jag ska må bra. Oxjärpar och stekt potatis. Smaskens! Åt ute idag.

 

IMG_4586.jpg

 

 

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Känner mig lite krasslig fast utan något utbrott. Är lite trött bara, lite skav i halsen och lite nysningar. Hoppas jag slipper bli sjuk. ?

Är det nytt eller samma du skrev om för några dagar sedan? Krya på dig. :kramis:

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Alix säger:

Är det nytt eller samma du skrev om för några dagar sedan? Krya på dig. :kramis:

 

Samma skiten tror jag. Har bara hängt kvar. Kan träna men gör det inte nu. Känns sämre nu. Dessa eländiga vårförkylningar... Många sjuka nu. :( 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

Samma skiten tror jag. Har bara hängt kvar. Kan träna men gör det inte nu. Känns sämre nu. Dessa eländiga vårförkylningar... Många sjuka nu. :( 

Vi hoppas det blir bättre snart. Mina tre barn har hållit mig frisk, antar jag. De har dragit hem allsköns skit genom åren som har gjort att jag har ”immuniserats”. Har väl känt något i halsen på sin höjd, de senaste tio åren. Fast jag har haft andra sjukdomar. Borrelios 2–3 gånger... :P 

Själv mår jag bra, så länge jag håller mig ifrån det värsta nyhets- och diskussionsflödet kring Covid-19. Annars blir jag stissig och får snabbare puls. Märkligt hur stresskänslig man har blivit... :totaltgalen:

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Svolder säger:

Varför i hela friden hamstrar folk toalettpapper?

Jag gör det därför att jag vet att folk hamstrar toalettpapper. :D 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Svolder säger:

Gymmet håller stängt nästa vecka pga ett litet skitvirus. Inte för att vi har det här, men vi kanske kan få det. Någon gång. Undrar när det kan öppna igen. Viruset lär inte försvinna på en vecka, eller tre månader. Dårfinkarna håller på att stänga ner hela samhället för en förkylning som är något svårare än den vanliga säsongsinfluensan, men egentligen inte speciellt. Det är *INTE* böldpest det handlar om. Ej heller kolera. Även om man får det intrycket när man försöker följa rapporteringen. Varför i hela friden hamstrar folk toalettpapper? Jag har inte hört talas om att det samtidigt är raketbajs det handlar om...

Hård skrämselpropaganda kan skrämma slag på den friskaste. Alix är inte den ende som känner av obehaget av överdrifterna. :superirriterad:
 

IMG_4609.jpg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Alix säger:

Jag gör det därför att jag vet att folk hamstrar toalettpapper. :D 

Jag har bara fyra rullar hemma fast av den hårt packade sorten där varje rulle räcker i månader. :totaltgalen:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den tiden det fanns kringresande försäljare så var det en försäljare som sålde två toalettborstar till en bonde och hans fru.

Några månader senare kommer försäljaren tillbaka och undrar hur det går med borstarna.

Mannen svarar:

-Jag använder min ibland, men frugan har gått tillbaka till toalettpapper.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Jag har bara fyra rullar hemma fast av den hårt packade sorten där varje rulle räcker i månader. :totaltgalen:

Jag har två rullar Lambi, två FIXA med hundra meter på varje, sen 10 rullar Eldorado. Eldorado-rullarna räcker dock bara i en vecka

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

De säljer silvertejp på Biltema. Det går att använda till (nästan) allt.

Inte Biltemas dåliga silvertejp. Dåligt klister.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så mycket med covid-19 att jag blir uppstressad och orolig trots att jag i grunden inte är speciellt oroad för egen del. Och några åldriga släktingar har jag knappt. Min taktik att motarbeta detta är att hålla mig ifrån medieflödet. Men det är rätt svårt när man är en gammal avdankad murvel. Som att bli nykter alkoholist! :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Svolder säger:

Hälften av de som får intensivvård är under 65. Jag vet inte varför statsepidemiologen vidhåller att det i stort sett enbart är ett problem för de över 70. Det låter lite som om han killgissar: "Statsepidemiolog Anders Tegnell anser dock inte att det går att dra några slutsatser av statistiken och säger att andelen yngre kommer att minska."

https://www.svt.se/nyheter/rubrik-79

Du måste ha associerat på något sätt angående det jag skrev, men jag vet inte hur, så jag kan inte kommentera. Jag läste artikeln tidigare idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 minuter sedan, Svolder säger:

Det med "åldrade släktingar". Det här gäller oss alla, relativ ungdom är inget hinder. Men visst kan man bli orolig för mindre när folk obekymrat lyssnar på orkestern som spelar "Närmare Gud till dig" på ett afterski. Till skillnad från dig är jag även orolig på ett personligt plan eftersom jag tillhör ett par riskgrupper.

Ja, visst kan vem som helst drabbas, i princip, men jag vittnade om min oro, inte om man kan/ska oroa sig. Det kan man så klart, för sig själv liksom för andra, i alla åldrar. För att förtydliga: Jag blir alltså uppstressad och orolig av den intensiva mediebevakningen, annars är jag relativt lugn, om än bekymrad, givetvis.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, iMarc säger:

Jag blev för orolig så jag sket i att vara orolig och det hjälpte

Jag ska nog göra detsamma. Jag blev lugnare nu efter att ha pratat med min bror. Han struntar i medierna. Det ska jag också göra. Om det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Alix säger:

Jag ska nog göra detsamma. Jag blev lugnare nu efter att ha pratat med min bror. Han struntar i medierna. Det ska jag också göra. Om det går.

Det går om man lever mer som vanligt har jag märkt, det med att hålla avstånd från folk och sprita händerna har nu blivit så inpräntat att det går per automatik. Tar för mycket energi med oro vilket gör mig trött och passiv och deppig, det går inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Svolder säger:

Hälften av de som får intensivvård är under 65. Jag vet inte varför statsepidemiologen vidhåller att det i stort sett enbart är ett problem för de över 70. Det låter lite som om han killgissar: "Statsepidemiolog Anders Tegnell anser dock inte att det går att dra några slutsatser av statistiken och säger att andelen yngre kommer att minska."

https://www.svt.se/nyheter/rubrik-79

Killgissar är nog det minsta han gör. Läs inte bara rubriker. Skilj på antal och andel (absoluta tal och relativa tal).

Titta på fakta. Vilken befolkning talar vi om?

Döda i covid19? Italien, Sverige: övervägande över 70 (80)år med flera underliggande sjukdomar.

Insjuknade svenskar? mest 40-60 åringar som varit i Alperna och i nästa skede deras familjekontakter (oftast i liknande ålder). Inte särskilt många åldringar.

Andel sjuka som behöver intensivvård? ökar med ökande ålder.

Andel sjuka i varje åldersgrupp som kommer levande ur intensivvården? Glädjande nog har vi ännu inte så många fall att det går att räkna på.

 

Säsongen 2017/2018 dog 1012 personer av säsongsinfluensa i Sverige. Landet stannade inte.   https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arets-vanliga-influensa-mildare-an-tidigare

Varje dag dör cirka 280 människor i Sverige.

Andreas Tegnells inträdesanförande 2007 i Krigsvetenskapsakademien: https://kkrva.se/wp-content/uploads/Artiklar/075/kkrvaht_5_2007_6.pdf

Sven

 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Svolder säger:

Hälften av de som får intensivvård är under 65. Jag vet inte varför statsepidemiologen vidhåller att det i stort sett enbart är ett problem för de över 70. Det låter lite som om han killgissar: "Statsepidemiolog Anders Tegnell anser dock inte att det går att dra några slutsatser av statistiken och säger att andelen yngre kommer att minska."

https://www.svt.se/nyheter/rubrik-79

Om det inte hade funnits några ålderspensionärer i Sverige så hade 100 % av de som fått intensivvård varit under 65 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...