Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

2019-08-05 på 19:21, Svolder säger:

Jo, jag också, men här kändes det mer som ett misstroende mot att äldre herrar skulle kunna göra så genomgripande förändringar av livsstilen.

Gissar starkt på lång erfarenhet. Dock kan man inte dra alla över en kam. Helt ovetenskapligt skulle jag nog vilja påstå att det är fler i övre medelåldern som inte vill ändra på sig än som vill ändra på sig, oavsett konsekvenserna. Det kryllar av tjuriga gamla gubbar som "vet" bäst. Använder ordet "gubbe" som mental station snarare än en åldersrelaterad. Att inte vilja ändra på sig är väl själva definitionen av att bli gammal......... :fundersam:

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ont i halsen, jobbar hemma. I övrigt är det prima. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort 30 hindu push ups och 100 hindu squats alldeles nyss. Helt färdig i dubbel bemärkelse. Har hållit på ett tag och har belönats med ett kilo muskler till. 106 kg numera. Känns bra.

 

Tjejen lagar korv stroganoff nu med ris till. Ska bli gôtt. Doftar väldigt lockande... :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar snarka på ganska bra trots allt...

 

B070B9BD-2328-455C-8465-8EB7A948FA25.jpeg

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-09-20 på 15:34, mikaellq säger:

Korv stroganoff nu med ris till. Ska bli gôtt. Doftar väldigt lockande... :) 

Har du testat makaroner??!!

Själv har jag Gammeldags Idealmakaroner och gröna ärtor till K S.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stereotypen säger:

Har du testat makaroner??!!

Själv har jag Gammeldags Idealmakaroner och gröna ärtor till K S.

Det förslaget dök upp men vi bestämde ändå till sist att ris var vad vi ville ha. Jasminris. Mättar mer och jag var hungrigare än tio svultna vargar. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

ris var vad vi ville ha. Jasminris. Mättar mer

I vart fall innehåller makaroner mer kalorier än ris per 100 gram. (131 kcal respektive 113 cal).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Stereotypen säger:

Och i portion:

 

131605156_Skarmavbild2019-09-21kl_19_04_14.thumb.png.4ad5738ad1c85d42136700e404f66606.png

 

1066177062_Skarmavbild2019-09-21kl_19_04_32.thumb.png.4bade476cd1463b5023d5c6943d0b45d.png

 

Känns som "hugget som stugget"......

 

Källa:

https://www.kalorier.se

Verkar konstigt därför att jag blir bra mycket mer mätt på ris än pasta.
Men men, vet att det subjektiva, löst tyckande, ofta är dåligt med verkligheten överensstämmande. Kanske beror på att jag innerst inne gillar pasta lite mer... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, mikaellq säger:

Verkar konstigt därför att jag blir bra mycket mer mätt på ris än pasta.
Men men, vet att det subjektiva, löst tyckande, ofta är dåligt med verkligheten överensstämmande. Kanske beror på att jag innerst inne gillar pasta lite mer... :fundersam:

Pasta består till ganska stor del av pressat mjöl, något som bör kunna brytas ner snabbare än en gräsfrö.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glykemiskt index för kokt ris är 75 medan den är 50 för pasta. Socker har 100. Ris ”mättar snabbare” i den mening att man snabbare får upp blodsockernivån. Kokt potatis är som ris i denna mening.

 

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Pasta består till ganska stor del av pressat mjöl, något som bör kunna brytas ner snabbare än en gräsfrö.

Från det ena gräsfröet till det andra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Nu har nog den här tråden tappat sin givna identitet.

Oj, men då korrigerar jag med att jag är väldigt trött ?

  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Svolder säger:

Båda ger ett oerhört snabbt och högt blodsockerpåslag, så jag tror inte att polerat, vitt ris är så mycket gräsfrö längre. Jag kan inte äta vare sig pasta eller vitt ris. Båda är lika nyttiga som smågodis (för mig).

 

28 minuter sedan, Alix säger:

Glykemiskt index för kokt ris är 75 medan den är 50 för pasta. Socker har 100. Ris ”mättar snabbare” i den mening att man snabbare får upp blodsockernivån. Kokt potatis är som ris i denna mening.

 

Från det ena gräsfröet till det andra.

Att båda alternativet ger tillräckligt snabb påverkan på blodsockret vet jag, jag tänkte mest att det bör krävas lite mer jobb för magen att bryta ner fröet, vilket rimligtvis innebär att det ligger kvar lite längre och fyller ut magen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Alix säger:

Då får du ta hand om dig. :pusspadig:

Jodå, har blivit mycket arbete på gården, bara roligt å göra det åt tösen, men jag blir bra sleten efteråt, ovan att arbeta eller så är det åldern. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjuk. Jag hatar att vara sjuk. ?

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Krya på dig!

Tack. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, sevensleeper säger:

Sjuk. Jag hatar att vara sjuk. ?

Vem f@n gör inte det? Krya på dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...