Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

24 minuter sedan, Telly82 säger:

Missade att sluka vatten en varm dag för några år sedan och fick njursten. INTE något jag vill ha tillbaka.

Eller som man brukar säga:

Tandsten, gallsten, njursten, gravsten.

Samma här. Njursten är INTE att leka med! AAAAJJ! Går visserligen över ganska snabbt om jag slukar litervis med vatten då. En timme kanske... 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Alix säger:

Jag har skrinlagt planerna på folkölsfest @Telly82. Kostar bara pengar. Det blir vatten och te. Som vanligt, alltså.

Verkar klokt. Jag tänker göra samma sak fast kaffe istället för te.

?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Svolder säger:

Jobbig dag idag - jag kände mig rent svimfärdig efter lunchpromenaden (en knapp halvmil i medellugnt tempo) parat med vissa synrubbningar. Osäker på om det beror på diabetesen eller på något annat. Obehagligt som tusan var det i alla fall. Jag har återhämtat mig nu, så det var väl inget farligt, men ändå.

Värmen, kanske? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Jobbig dag idag - jag kände mig rent svimfärdig efter lunchpromenaden (en knapp halvmil i medellugnt tempo) parat med vissa synrubbningar. Osäker på om det beror på diabetesen eller på något annat. Obehagligt som tusan var det i alla fall. Jag har återhämtat mig nu, så det var väl inget farligt, men ändå.

Inget farligt nej men kan bli om du inte får i dig ordentligt med vatten ganska snart.

Jag har tränat som en galning i många år nu och på senare år fått synrubbningar efteråt. Först och länge har jag trott att det berott på högt blodtryck men har nu lärt mig att det är vätskebristen som orsakat de där lysande zig-zag-mönstren som gjort mig halvblind efter att ha kunnat kurera det med ett par liter ljuvligt smakande H2O.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit och gjort en gastroskopi, haft sväljproblem en längre tid. 

Förmodligen har det med att muskulaturen blir sämre ju äldre man blir, det syntes inga fel i min hals..En logoped ska få titta på det...sa den läkare som gjort undersökningen..

 

Däremot upptäcktes något annat som nu gör mig fundersam..

Det togs ett EKG innan, då man sövs numera när man gör en gastroskopi...

Narkosläkarn kom med EKG-diagramet.. du har förmaksflimmer, vet du om det? 

-Nej, men extraslag har jag haft ända sen de påtala det när jag mönstrade i unga år...inget som besvärar mig

 

Blev lite konstigt, för de stod beredda att söva mig...nej han skulle gå och titta i mina journaler och kolla tidigare EKG-diagram..

Dröjde ett bra tag innan han kom tillbaka..vi söver dig lätt, sa han, sen ska jag skriva en remiss till en kardiolog som får titta på dig.....

 

Så nu har man tydligen kommit in i vårdsvängen...  hade jag inte räknat med, för jag har inte känt något av detta med ev. flimmer..

Visst de är bra att man blir kollad, fär ju inte ung längre, får väl börja varva ner lite, många som sagt..

men jag lyssnar inte på sånt...

  • Ledsen 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-07-17 på 06:59, Svolder säger:

Inget program, helt enligt mina tester på mig själv av vad som höjer blodsocker och hur lång avtrappningen är. Jag ligger väl i något gränsland mellan moderat lchf, keto och medelhavskost. Inget bröd, inga rotfrukter, inga frukter utöver äpple och päron, och max en om dagen, mycket sallad, alla grönsaker som växer ovan mark, fisk, kött, ägg. Inga produkter som är processade, inga färdigrätter.

Det där var nog goda nyheter för mig, för det är ungefär det jag äter som vardagsmat hemma. Fast ibland hälls det lite sirap över den stekta brysselkålen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, mikaellq säger:

Ja ut med dig! Studera naturen eller vadhelst som kan vara av intresse.

Själv ska jag fara ner till Ulricehamn imorgon. Det blir nog ett eller två dopp i någon skogssjö. Härligt! :galetglad:

Akta dig för Cerkarier och kommunister! :totaltgalen:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, mikaellq säger:

Ska idag och kommande dagar sluka vatten som en häst. Mina njurar protesterar annars. Hoppas ni alla gör detsamma. Vad gör några extra besök på WC om man mår bra?! :) 

7C9D33C4-7A72-423D-B74D-FF75F7C81A4C.jpeg

Se till att få i dig salt också, helst havssalt. Annars spär du bara ut natriumet i blodet och får högt blodtryck. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-07-16 på 17:52, Alix säger:

:yeahbaby:

 

Apropå det så protesterade sonen när jag sade att jag hade grått skägg. ”Nej, pappa, du har vita och svarta skäggstrån blandat!” Och han har helt rätt. Han är intellektuellt som en hund som håller ögonen på bollen, man kan inte dribbla med honom... :D 

1000 spänn på att det finns en påse generalsnus under läppen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, iMarc säger:

1000 spänn på att det finns en påse generalsnus under läppen :)

¿Que?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, iMarc säger:

Uhh skulle vara till mikaellq

Jag fattar, faktiskt. Helt övermättat med salt i snus. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Svolder säger:

Det är ingen fara så länge du inte är i någon riskzon. Det är inte socker, snask och sirap som gör att man får diabetes typ 2. Det är arv och överkonsumtion av kolhydrater. Käka en trave mackor varje kväll, helst efter 21, så kanske du också får uppleva det mysiga att se suddigt om du har släkt som haft eller har ålderssocker...

Fördelen med att inte ha bröd hemma för att en bara en enda lite frukostmacka om dagen är att det blir omöjligt att käka den där kvällstraven. Istället kokar jag ett ägg.

Sedan har jag all möjlig diabetes i släkten. Samt en mage som nu har blivit mindre dominerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-07-24 på 13:54, Telly82 säger:

Missade att sluka vatten en varm dag för några år sedan och fick njursten. INTE något jag vill ha tillbaka.

Eller som man brukar säga:

Tandsten, gallsten, njursten, gravsten.

Varit på akuten i Värnamo (sjukhuset närmast fritidshuset) med just njursten. OOOAAAAJJJJ. :stjarnsmall:

Och ändå tycker jag att jag druckit ordentligt. Den var/är 5 mm stor, så det är ju inget som uppkommit under bara de senaste dagarna.

 

Fick efter mycket undersökande och väntan en spruta som bara hjälpte litet. Efter ett par timmar till fick jag ett stolpiller som gjorde susen. Aaaahhh. :) 

Nu är jag hemma igen. Ska käka förebyggande medicin en månad så ska den nog komma ut den naturliga vägen.

Redigerad av Telly82
  • Ledsen 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-07-24 på 15:44, Alix säger:

Värmen, kanske? :fundersam:

Har för mig att jag hört att vi som har diabetes tål värmen sämre.

Jag hatar när temperaturen överstiger 22-23 grader.

Klokt att dricka mycket, bra för njurarna också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Telly82 säger:

Varit på akuten i Värnamo (sjukhuset närmast fritidshuset) med just njursten. OOOAAAAJJJJ. :stjarnsmall:

Och ändå tycker jag att jag druckit ordentligt. Den var/är 5 mm stor, så det är ju inget som uppkommit under bara de senaste dagarna.

 

Fick efter mycket undersökande och väntan en spruta som bara hjälpte litet. Efter ett par timmar till fick jag ett stolpiller som gjorde susen. Aaaahhh. :) 

Nu är jag hemma igen. Ska käka förebyggande medicin en månad så ska den nog komma ut den naturliga vägen.

Krya på dig! Hoppas den passerar utan större besvär. :kramis:

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

Krya på dig! Hoppas den passerar utan större besvär. :kramis:

Tack för det. Inte än, vad jag märkt. Men jag jag har i varje fall inte ont, inte det minsta. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Psykiskt dåligt och orolig. Var på återbesök på VC, De flesta proverna som var tagna var bra. Men Sänkan: P-CRP och B-SR var hög, likaså: S-Ca jon, fri (pH 7.4)

Läkaren bekräftade att jag har en infektion i kroppen men visste inte var. 

Leverprov, något ytterligare Ca-prov, samt prostata-prov och ytterligare urinprov är nu taget. Skulle bli en lång utredning. Besked/kallelse kommer i början på nästa vecka. 

Mina anklar är fortfarande svullna, har svårt att tömma blåsan och det svider, emellanåt lite rödfärgad urin, skummande urin, allmäntillståndet är mycket nedsatt, orkar ingenting, ont i musklerna och svullen buk. Så det känns väldigt jobbigt och har svårt att sova, samtidigt har psyk börjat jävlas och dragit in Zolpidem för sömnen, helt utan anledning, en medicin jag haft sedan 2014 och aldrig missbrukat. En ny läkare hade stoppat receptet eftersom Zolpidem är beroendeframkallande. Har varit utan snart en vecka och har inte någon tillstymmelse till abstinens, förutom svårare att sova. Jag vet inte vad jag ska göra, psykvården har motarbetat mig i snart två år, trots jag alltid skött min medicinering. Och nu i detta tillstånd så orkar jag inte strida mot dem. 

Så läget är inte helt Ok med mig direkt. 

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att sätta ut Zolpidem utan att trappa ner. Fass: Om du har tagit zolpidem under en längre tid ska du inte sluta plötsligt. Då kan du få till exempel sömnbesvär, huvudvärk, muskelsmärtor eller svettningar. Du kan bli orolig, irriterad eller förvirrad. För att undvika dessa besvär brukar dosen minskas gradvis, innan du helt kan avsluta behandlingen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Fass (vårdpersonal) om zolpidem:

 

”Liksom med andra hypnotika rekommenderas inte långtidsbehandling och behandlingstiden bör inte överskrida 4 veckor. I vissa fall kan en förlängning utöver den maximala behandlingstiden vara nödvändig. Detta får dock endast ske efter en ny bedömning av patientens tillstånd.”

 

Väldigt strikt. Så den nya läkaren följer helt enkelt instruktionens bokstav. Jag vet dock att många psykiatriker och husläkare struntar i Fass utan istället bedömer patientens livskvalitet. Trist nog har @iMarc blivit av med en sådan. :( 

 

Svensk läkemedelssyn är dock generellt att man misstänker alla patienter för att vara potentiella missbrukare. Då vägs det inte in att tillvaron kan vara bättre som läkemedelsmissbrukare än tillvaron är utan läkemedlet. Brist på realism, för mycket moralkakor.

 

Edit: Dessutom, den där nya bedömningen av patientens tillstånd, det är tid som sällan ges eller finns. Riktlinjerna är skrivna utifrån ett önskat idealtillstånd som inte möter verkligheten.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan @iMarc har du redan fått rådet att fundera över snusandet som påverkar både insomnande och sömn. Det är hyfsat onödigt att ta medicin mot en känd biverkning av snusande. Sefr vet vad han talar om, kan jag säga.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Alix säger:

Fass (vårdpersonal) om zolpidem:

 

”Liksom med andra hypnotika rekommenderas inte långtidsbehandling och behandlingstiden bör inte överskrida 4 veckor. I vissa fall kan en förlängning utöver den maximala behandlingstiden vara nödvändig. Detta får dock endast ske efter en ny bedömning av patientens tillstånd.”

 

Väldigt strikt. Så den nya läkaren följer helt enkelt instruktionens bokstav. Jag vet dock att många psykiatriker och husläkare struntar i Fass utan istället bedömer patientens livskvalitet. Trist nog har @iMarc blivit av med en sådan. :( 

 

Svensk läkemedelssyn är dock generellt att man misstänker alla patienter för att vara potentiella missbrukare. Då vägs det inte in att tillvaron kan vara bättre som läkemedelsmissbrukare än tillvaron är utan läkemedlet. Brist på realism, för mycket moralkakor.

 

Edit: Dessutom, den där nya bedömningen av patientens tillstånd, det är tid som sällan ges eller finns. Riktlinjerna är skrivna utifrån ett önskat idealtillstånd som inte möter verkligheten.

För det första har jag inte träffat min läkare sedan 2017 och det är enda besöket jag haft med honom, (har haft honom sen 2013) Och ber man om läkartid kan det ta upp till 3 månader, men det har inte fungerat heller. Så jag har istället skrivit brev till honom.  När jag ringer och vill bli uppringd av min sjuksköterska där, så ringer hon inte. Så det jag får göra när något krånglar är att ringa sekreteraren och säga att det är akut/allvar. Då kan jag få träffa en annan sjuksköterska, och sedan är problemet löst. Min ordinarie läkare som är överläkare älskar att skriva ut medicin, speciellt den dyra adhd-medicinen och han vill hela tiden öka dosen, han maxar alltid alla uttag på mina mediciner, så jag slipper förnya på 6 månader. Men så fort han har jour eller är på andra platser så är det ofta att någon nyanställd/vikarie som är och kladdar bland mina recept. Det känns förjävligt att i princip bli betraktad som en missbrukare. Ex, jag har haft en bensodiazepin sedan 2011 som jag tar dagligen mot ångest som jag ännu inte fått tolerans mot, jag överdoserar aldrig heller och vissa dagar tar jag den inte. Zolpidem har jag haft i många herrans år och det är samma sak där. 

Adhd-medicinen gav läkaren mig en för hög dos som till slut resulterade i amfetaminpsykos så jag fick tillbringa en vecka på psyket där det råder medeltid. Slutade med den medicinen efteråt. Har en annan nu som är direktverkande och går ur efter ca 4 timmar, vilket är bra så man inte har det i kroppen hela tiden. Men den var han väldigt frikostig med att skriva ut, jag tar 3 om dagen. Men han har skrivit ut 4 förpackningar/uttag/månad. Den medicinen är extremt beroendeframkallande och enligt den mängden jag får skulle jag kunna ta 9 st om dan och det skulle räcka månaden ut....

skulle jag ta 9 skulle jag förmodligen få en stroke eller infarkt direkt. 

Så det tramsas med Zolpidem som jag aldrig blir beroende av, men de öser Attentin över mig.....

Man tar sig för pannan

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iMarc säger:

För det första har jag inte träffat min läkare sedan 2017 och det är enda besöket jag haft med honom, (har haft honom sen 2013) Och ber man om läkartid kan det ta upp till 3 månader, men det har inte fungerat heller. Så jag har istället skrivit brev till honom.  När jag ringer och vill bli uppringd av min sjuksköterska där, så ringer hon inte. Så det jag får göra när något krånglar är att ringa sekreteraren och säga att det är akut/allvar. Då kan jag få träffa en annan sjuksköterska, och sedan är problemet löst. Min ordinarie läkare som är överläkare älskar att skriva ut medicin, speciellt den dyra adhd-medicinen och han vill hela tiden öka dosen, han maxar alltid alla uttag på mina mediciner, så jag slipper förnya på 6 månader. Men så fort han har jour eller är på andra platser så är det ofta att någon nyanställd/vikarie som är och kladdar bland mina recept. Det känns förjävligt att i princip bli betraktad som en missbrukare. Ex, jag har haft en bensodiazepin sedan 2011 som jag tar dagligen mot ångest som jag ännu inte fått tolerans mot, jag överdoserar aldrig heller och vissa dagar tar jag den inte. Zolpidem har jag haft i många herrans år och det är samma sak där. 

Adhd-medicinen gav läkaren mig en för hög dos som till slut resulterade i amfetaminpsykos så jag fick tillbringa en vecka på psyket där det råder medeltid. Slutade med den medicinen efteråt. Har en annan nu som är direktverkande och går ur efter ca 4 timmar, vilket är bra så man inte har det i kroppen hela tiden. Men den var han väldigt frikostig med att skriva ut, jag tar 3 om dagen. Men han har skrivit ut 4 förpackningar/uttag/månad. Den medicinen är extremt beroendeframkallande och enligt den mängden jag får skulle jag kunna ta 9 st om dan och det skulle räcka månaden ut....

skulle jag ta 9 skulle jag förmodligen få en stroke eller infarkt direkt. 

Så det tramsas med Zolpidem som jag aldrig blir beroende av, men de öser Attentin över mig.....

Man tar sig för pannan

Ja, hittar man en läkare som inte fascistiskt följer Fass så håller man fast vid denna så mycket man kan. Vad gäller ADHD är det väl dock så att det är den typen av medicin som hjälper, och då har Fasscisterna inget val. De skulle säkert vilja ge sockerpiller om de kunde, vissa av dem.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Alix säger:

Ja, hittar man en läkare som inte fascistiskt följer Fass så håller man fast vid denna så mycket man kan. Vad gäller ADHD är det väl dock så att det är den typen av medicin som hjälper, och då har Fasscisterna inget val. De skulle säkert vilja ge sockerpiller om de kunde, vissa av dem.

Ja nu följer ju inte min läkare FASS, när jag hade Elvanse så är maxdosen enligt FASS 70mg/dygn. Han ordinerade mig 100mg och ville sedan höja upp till 140mg. 

Jag har läst att många läkare blir miljonärer på att skriva ut ADHD-medicin. Antar de får arvoden från läkemedelsföretagen eller nåt?

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Ja nu följer ju inte min läkare FASS, när jag hade Elvanse så är maxdosen enligt FASS 70mg/dygn. Han ordinerade mig 100mg och ville sedan höja upp till 140mg. 

Jag har läst att många läkare blir miljonärer på att skriva ut ADHD-medicin. Antar de får arvoden från läkemedelsföretagen eller nåt?

Var har du läst det? Det låter som en typisk konspirationsteori. Som varken kan bevisas eller motbevisas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...